In Nederland heb je diverse jachtverenigingen. De paar die ik ken zijn: Veluwe Hunt, Soestdijkse Jachtvereniging, Koninklijke Jachtvereniging, Midland Hunt, maar er zijn er vast nog meer.
Het seizoen (wekelijks op zaterdag jachten en soms ook op woensdag) loopt ongeveer van oktober tot april (kan er een maandje naast zitten).
Het NK jachtpaarden zit ongeveer op L/(lichte M) niveau qua SGW. Je moet aan minimaal 5 jachten hebben meegedaan wil je mee mogen doen aan het NK, welke 2 klassen kent, de Members en de Masters.
Trainingen zou je kunnen doen op een oefen-cross terrein, waar er verschillende van zijn in Nederland en in Belgie.
De term Hount-jog is mij onbekend.
Aanvulling: om mee te mogen rijden (kennis te maken) met een jacht moet je als introducee meegenomen worden door iemand die al lid is van de jachtvereniging. Dat kan een aantal keer waarna je moet besluiten wel of geen lid te worden (plm 1200 euro per jaar plus capgeld plm 80 euro per jacht).
Er zijn jachten op verschillend niveau. L, M en Z jachten. Sommige jachten staan er om bekend heel veel (alleen maar) dikke sloten in het parcours te hebben.
Ik ken wel iemand (Smeeiing) die jachtpaarden verhuurt. Op die (ervaren) paarden kun je dan een jacht mee rijden.