[SGW] (slip)jachten / jachtpaarden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rensvalk

(slip)jachten / jachtpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 16:02

Hallo,

Ik ben opzoek naar wat meer informatie over jachtpaarden en de jachten rijden.

Ik weet dat er 1x per jaar een NK jachtpaarden is, zijn er meerdere jachtwedstrijden en/of trainingen?
Wat houd het NK jachtpaarden precies in en wanneer kun je hieraan mee doen?
Met welke klasse in de sgw is het NK jachtpaarden te vergelijken?
Weet er iemand meer over de term "hount-jog"? ik weet niet of het precies goed gespelt is zo maar het heeft iets te maken met lichtrijden en doorzitten?

Alle info is welkom!
Alvast vriendelijk bedankt.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 17:43

In Nederland heb je diverse jachtverenigingen. De paar die ik ken zijn: Veluwe Hunt, Soestdijkse Jachtvereniging, Koninklijke Jachtvereniging, Midland Hunt, maar er zijn er vast nog meer.
Het seizoen (wekelijks op zaterdag jachten en soms ook op woensdag) loopt ongeveer van oktober tot april (kan er een maandje naast zitten).
Het NK jachtpaarden zit ongeveer op L/(lichte M) niveau qua SGW. Je moet aan minimaal 5 jachten hebben meegedaan wil je mee mogen doen aan het NK, welke 2 klassen kent, de Members en de Masters.

Trainingen zou je kunnen doen op een oefen-cross terrein, waar er verschillende van zijn in Nederland en in Belgie.

De term Hount-jog is mij onbekend.

Aanvulling: om mee te mogen rijden (kennis te maken) met een jacht moet je als introducee meegenomen worden door iemand die al lid is van de jachtvereniging. Dat kan een aantal keer waarna je moet besluiten wel of geen lid te worden (plm 1200 euro per jaar plus capgeld plm 80 euro per jacht).
Er zijn jachten op verschillend niveau. L, M en Z jachten. Sommige jachten staan er om bekend heel veel (alleen maar) dikke sloten in het parcours te hebben.
Ik ken wel iemand (Smeeiing) die jachtpaarden verhuurt. Op die (ervaren) paarden kun je dan een jacht mee rijden.

Ibonn

Re: (slip)jachten / jachtpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 22:11

Op www.slipjacht.be vind je meer info van een jacht in Belgisch Limburg eind oktober dit jaar. Ik heb de planning om hier mee te rijden omdat hier vrij voor in te schrijven is.

4 jaar geleden heb ik viavia geprobeerd mee te rijden met de Veluwe Hunt die in ons dorp een jacht reden. Het capgeld was toen 75,- en daarom heb ik het niet gedaan. Te duur...

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 10:55

leuk om die info te lezen sim! Ik was er ook al eens naar op zoek geweest, maar lijkt vrij weinig over te vinden. Maar als het 1200 per jaar kost EN 80 euro capgeld per jacht, snap ik ook wel waarom het een exclusief clubje is wat eraan meedoet.

Twee jaar geleden had ik een uitnodiging voor een jacht in de buurt van Ommen, helaas is die toen verzet omdat de bodem bevroren was en er veel sneeuw lag. Lijkt me wel erg gaaf om een keer mee te maken!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 14:13

De term "hount-jog" zegt mij ook niets. Hoewel ik me kan voorstellen dat als het "hound-jog" is het gaat om het draftempo van de jachthonden. Voor mij een onbekende term.

De informatie die _Sim_ geeft klopt. Er zijn in Nederland 4 jachtverenigingen.

Als je ooit een jacht wilt rijden is het wellicht simpeler (en goedkoper) om te kijken of je zoiets in Engeland of Frankrijk kunt regelen.

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 19:46

Ik heb een keer een jacht meegereden van volgens mij de soestdijkse jachtvereniging. Daar was inderdaad het capgeld 70 euro, zal nu wel wat omhoog gegaan zijn. maar deze 70 euro is alleen voor de introducees. De leden betalen ongeveer 1200 euro lidmaatschap, maar daarna "maar" 30 euro capgeld per jacht. nog steeds veel geld. maar gelukkig geen 70 euro per keer.

Verder was het inderdaad wel erg gaaf, en ondanks dat ik een jacht had met enkel sloten vond ik het toch niet voor watjes, want er zaten toch soms wel erg dikke sloten in waar niet omheen te rijden was.
zou het best nog eens willen doen.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 22:26

Wat men zegt klopt inderdaad. Maar wil je deelnemen aan het NK, moet je lid zijn (naar mijn weten).
Als je student bent, krijg je vaak wel korting is capgeld meestal 25-30 euro (lidmaatschapgeld weet ik niet).

Elk jaar heeft iedere vereniging een clubkampioenschap (waar ze geloof ik een dressuur+cross proef moeten doen). De beste van de club mogen door naar Soesdijk dacht ik?