[SGW] Hoeveel controle hebben jullie in de cross?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Snoekiej

Hoeveel controle hebben jullie in de cross?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 21:03

Daar ben ik wel benieuwd naar :)

Hoeveel controle hebben jullie in de cross?
In trainingen gaat het al een stuk beter met de controle, maar in de cross voel ik me toch een beetje een ''meelifter''.
Tussen de hindernissen door houd ik licht contact met de mond en blijf verlicht zitten. Als er een hindernis aankomt, ga ik zo'n 20 meter van tevoren weer zitten, en probeer Vorstin af te remmen. Dit lukt aardig, maar ik heb niet de controle om haar snel terug naar een handgalopje te krijgen en precies te plaatsen.

Hoe zit dit met jullie?
Reageren jullie paarden op de lichtste signalen? Hebben jullie je paard binnen 2 galoppassen weer terug of duurt het langer? Kunnen jullie de hindernis precies rijden zoals jullie willen, of mag jij alleen bepalen welke hindernis er gesprongen wordt en wanneer?

Kortom, hoeveel controle hebben jullie in de cross?

Jetske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 21:33

Als Bam eenmaal opgang is heb ik bijna complete controle over hem ( }> ) Als ik wil dat hij harder gaat doet ie dat ook, moet hij iets terug voor de sprong doet hij dat ook.
Bam is zelf geen heethoofd of druktemaker dus dat is wel makkelijk wat die controle betreft.

Met Lasko viel het me mee :P Ik had verwacht dat hij uit zich zelf wel wat harder zou gaan dan Bambi. Maar hij galoppeerde vrolijk op zijn eigen tempo en was niet van plan harder te gaan lopen :Y) Nou heb ik het ook niet echt opgedrongen, voor de volgende keer ga ik wel proberen een iets sneller tempo te krijgen.

Maar beide zijn dus geheel anders dan het 'gemiddelde' crosspaard. Dat zelf graag snel wil.

Ik ben wel benieuwd naar reacties van anderen

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 21:35

Yoeri moet ik eerst flink aansporen dat hij op gang is, maar na 2 hindernissen komt de kop erop en de oortjes strak naar voren en gaan met die banaan. Hij let de hele tijd op me, echt zo'n Baas zeg me please waar ik over mag! gevoel zegmaar. Yoeri krijg ik vrij snel en makkelijk weer terug, even zitten en hand dichtknijpen en hij is in handgalop.

Met Kino is dit wel weer anders... Die moet je alleen maar bij je proberen te houden, die leest zelf de nummers ook wel. Maar als ik haar echt écht terug wil hebben, lukt dat ook, niet dat het een onbezonnen racepartij wordt

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 22:03

Klinkt misschien verwaand, maar met Sims heb ik 100% controle. Naar voren en terug wanneer ik het wil. Komt misschien wel door onze goede dressuurbasis die we samen hebben opgebouwd.
Met mijn vorige paard (volbloed) heeft het een paar jaar! gekost om haar op mijn pinken te rijden. Niet te houden in het begin, maar wel supersafe op de sprongen. Heb vaak wedstrijden als trainingsrondje in een handgalopje gereden om haar te leren op mij te letten en mijn tempo te lopen, wat uiteindelijk is gelukt. Kon haar toen ook voluit laten lopen en ook weer terug zetten wanneer ik het wilde.

Eventinggek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 22:17

Ungaro is net als Pasjha (zijn niet voor niets broers van elkaar :+ ) heel gretig in de cross maar daardoor vaak ook lastig onder controle te houden. Ungaro is heel wat gevoeliger dan Pasjha, maar ook hij kan zich mega vast zetten en dan moet ik alle zeilen bijzetten. Daarom rij ik hem ook op n pelham, dat gaat heel goed. En toch dressuur ik ook heel veel met hem en is hij ook super gevoelig op de hulpen, maar in de cross wil hij gewoon alleen maar rechtdoor over alle hindernissen die hij ziet :+ soms ook lastig want dan trekt ie op dingen aan die hij niet mag springen :o

De controle moet natuurlijk wel nog veel beter worden :j We gaan nu naar het M en dan wordt t toch al serieuzer qua combinaties. Pasjha had echter in t L ook vrij weinig respect voor de hindernissen maar vanaf t M begon hij goed mee te kijken en werd hij steeds fijner te controleren. Heb het idee dat Ungaro hetzelfde is. Hij is alleen wel sneller qua reacties, dus uiteindelijk denk ik nog fijner te rijden.

Apple

Re: Hoeveel controle hebben jullie in de cross?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 22:21

Kev is geen geweldig crosspaard, hij zal nooit stoppen, maar hij wil wel alles bekijken. Hij heeft ook echt de eerste twee hindernissen nodig om in het ritme te komen en daarna gaat hij wel goed door. Ik moet, omdat hij alles wil bekijken eerder aanmoedigen dan afremmen.
Wij gaan zeker niet als een ongeleid projectiel, integendeel, maar het mag van mij allemaal nog wel wat vloeiender en simpeler (maar goed, als ik kijk hoe Kev nu nog steeds aan het verbeteren is gaat dat vanzelf goed als hij maar genoeg verschillende hindernissen en wedstrijden gezien heeft).

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 07:02

Fjordy is een heethoofd.
Hij gaat vanuit zichzelf altijd in de cross vrij hard, maar vaak heb ik dat niet eens zo door. Ik neem hem wel altijd terug voor de hindernis en dat gaat goed. Soms drukt hij wel is door en gaat hij liever op groot. Maar ik voel me nooit onveilig op hem.

Maar goed, in de zomer wat dressuurlesjes en dan komt het goed :D.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 07:10

Ik heb pas 5 crossen gereden. Dus ik kan er nog niet zo heel veel zinnigs over zeggen.
In de trainingen vind ik soms dat ik te weinig controle heb. Het duurt voor mijn gevoel veel te lang voor dat ik hem na een hindernis weer terug kan pakken.

En in de cross. Mijn eerste cross in Wieringerwerf daar was hij heel goed te controleren. Alleen was ik daar ontzettend moe en heb ik enorm meegelift.
Cross daarna in Princenhage werd hij heel sterk op sommige stukken. Ik moest er echt aan hangen om hem gestuurd te krijgen en hij nam op sommige stukken wel een loopje met me.

Vorig jaar heb ik Etten Leur gereden. Daar was hij ook enorm sterk en ik kreeg hem voor sommige hindernissen nauwelijks terug.
En daarna Maarsbergen. En daar was hij echt op 2 pinkjes te rijden. Echt heerlijk.

Vlietlanden was voor mijn gevoel echter de fijnste cross. Hij was wel heel sterk bij de start maar luisterde perfect of hij meer mocht of niet. Alleen bij de put in/uit wilde hij liever niet terugkomen. En hij is ook altijd wild op water. Daar moest ik moeite doen om hem terug te krijgen.

Als ik nou wat meer crossen achter mekaar kan rijden dan kan ik er ook echt iets zinnigs over zeggen.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 07:23

Ook ik heb nog maar 2 crossen gereden dus heel veel zinnigs kan ik er nog niet over zeggen. Fari was daarin ook nog wat spooky in het bochtenwerk. Bij ons in het bos kent ze alle paadjes en moet ik haar dus afremmen, in de cross moet ik haar aanmoedigen. Gemiddeld genomen durf ik wel te stellen dat ik controle heb alhoewel ik daar wel moeite voor moet doen want ze mag zich graag sterk maken.

In de trainingen begint ze ook vaak wat spooky maar eindigt gretig en gaat ook steeds beter mee kijken :) Ik hoop dat het straks ook zo gaat met de cross zelf.

Chartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 08:20

met twin had ik echt super controle. hoefde me hand maar iets naar vore te doen en hij was al weg en me hand iets terug te doen en hij kwam al weer terug. Twin was ook wel een hele gevoelige pony. Met sporen rijden bijvoorbeeld hoefde ik echt niet te proberen want dan begon hij alleen maar te rennen als ik me been ook maar iets aanlegde.

Zambezi heb ik natuurlijk nog iets echt een cross gereden maar in het bos trainen we wel op naar voren schakelen en terug. Hij heeft nog aardig wat te leren maar moet zeggen dat de controle er al aardig is.

andrea16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 09:16

Eventinggek schreef:
maar in de cross wil hij gewoon alleen maar rechtdoor over alle hindernissen die hij ziet :+ soms ook lastig want dan trekt ie op dingen aan die hij niet mag springen :o

Heel herkenbaar haha! Madine had daar ook een handje van, ze trok ook in het springparcours op oxers vanaf de verkeerde kant aan :+

De eerste paar crossen die ik met haar reed had ik er een passoa in, waarmee ik nog moeite had om haar bij me te houden. Toen had ik als het ware een beetje het meeliftgevoel. Hierna ben ik al snel overgestapt naar een trensje, omdat ik haar daar gewoon op wilde rijden en anders maar niet. Elke cross werd ze weer wat makkelijker en kon ik haar heel fijn onder controle rijden waarbij ze wel fel bleef (maar dat heb ik ook het liefst), maar wel super terug te nemen en weer toe te rijden.

billy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 09:57

Controle is naar mijn idee het allerbelangrijkste van het rijden van een goede cross!

Ik kan dan ook net als Simmie wel zeggen dat bij mij de controle wel goed is. Natuurlijk is mijn paard erg gretig, hij vind crossen het allermooiste wat er is en wil dan ook graag. Aan het begin van de cross kan ik hem maar beter een beetje zijn eigen tempo laten lopen, dan ga ik er zeker niet te veel aan trekken. Gewoon in een mooi voorwaarts tempo de eerste sprongen nemen. Na de 'inloop' hindernissen komen de moeilijke combinaties, gelukkig is mijn paard goed te rijden in de cross en kan ik bepalen in welk tempo en in welke lijn we naar de hindernis toe rijden. Hij zoekt zelf al heel goed de vlaggen op dus eigenlijk gewoon een super cross paard :D

Jonge paarden moeten echt leren om zelf naar de hindernissen toe te lopen in tussen de hindernissen door te blijven galopperen, maar ook met jonge paarden vind ik controle erg belangrijk. Ze springen vaak onbenullig groot en niet altijd goed gecoordineerd, daarom begin ik dan vaak vanuit draf zodat ze iig een goede afstand krijgen en met een zo goed mogelijke sprong kunnen maken, wanneer ze vertrouwen krijgen kan je ook je afstand naar je hindernis in galop goed krijgen want dan schieten ze niet ineens weg of komen ze heel erg terug voor de sprong, omdat het paard dan ontspannen en met vertrouwen naar de hindernis toe loopt.

Een goede cross kan je alleen rijden wanneer je paard en jij elkaar voor 100% vertrouwen en wanneer de controle ook 100% is!

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 10:06

Toc is super te controleren in de cross, je hoeft maar lichte druk in je handen te nemen en wat zwaarder te gaan zitten en je gallopeert zowat op de plaats.

beetje been en hij is weg, het is gewoon een ontiegelijk fijn gevoel om met hem te crossen, hij pakt alles aan en je hebt super controle

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 10:11

Mijn paard is erg moeilijk te controleren tijdens een cross. Ik wil niet het gevoel krijgen dat ik niets meer te zeggen heb. Ik begin altijd rustig en als ik merk dat hij goed terug te nemen is, zet ik een tandje bij. Naarmate het cross seizoen vordert, hoe meer controle ik heb en hoe meer ik hem laat galopperen. (en dus ook binnen de optimale tijd kan finishen :o )

In de trainingen op kleine terreinen als moordrecht en nieuwveen heb ik er enorm last van, omdat hij zoveel hindernissen ziet. Dit is veel minder in ede / biddinghuizen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 10:13

Bij Laquinta heb ik echt heel hard moeten werken aan de controle, die ging de 1e keer in Ede gewoon met me aan de haal over het veld. Maar uiteindelijk was dar geen probleem meer, en kon ik hem echt heel fijn rijden, ook in de lastige combi's.

Ojee is nog heel erg moeilijk te zeggen, ik heb nu drie crossen gereden. De eerste twee keer vond ze het erg lastig om het crosstempo vol te houden, ze viel al snel terug naar een handgalopje :)) In VP had ik voor het eerst het gevoel dat ze goed bleef trekken op de sprong, en niet dood viel in de landing. Dat was het tegenovergestelde van Vosje dus. Verder ben ik met haar vooral bezig met ritme krijgen, en mooi kunnen plaatsen. Ik merk ook wel dat ik twee jaar niet tot nauwelijks heb gecrosst, ik moet ook weer in mijn ritme komen.

Raimaer is al weer anderhalf jaar geleden dat ik die heb uitgebracht, die is heel goed te controleren, alleen heeft ze de neiging om onder de sprong te willen lopen, ipv een keer op groot te gaan. Daar was ik mee bezig, maar daar kwam vorig jaar de blessure en drachtigheid tussendoor. Ze heeft wel, net als Pablo, heel goed door hoe het spelletje werkt, ze focussen echt op de sprong en willen idd tussen de vlaggen door.

Pablo was mss wel het makkelijkst te rijden in de cross. Al weer drie jaar geleden dat ik met hem ben gestart, maar dat gevoel weet ik nog maar al te goed.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 10:38

Ik zie dat er eigenlijk best wat ruiters zijn die niet 100% controle hebben.
Iedereen die wel 100% controle heeft (en een fel paard hebben), hoe hebben jullie dit bereikt?

In trainingen heb ik Vorstin redelijk onder controle. Ik kan het tempo bepalen, en heb nu zo'n 75% controle. Wat ze nog wel heeft is dat ze overal op aantrekt, dus als ik een volte rijd trekt ze onderweg op meerdere hindernissen aan.
In springparcoursen heb ik hier ook nog last van. Dan staat er zoveel op 1 plek dat ze wel erg enthousiast wordt. En omdat je je aan je parcours moet houden, heb ik ook de tijd niet om haar terug te krijgen.

Zodra het tempo hoger wordt, zoals in een cross, wordt het nog lastiger. Dan doet Vorstin het werk, en ik moet echt veel druk zetten om haar terug te krijgen. Heb afgelopen weekend ook echt wel een keer flink moeten zagen om haar terug te krijgen. Ik wil graag op een cross ook 100% controle, dat voelt veel veiliger en fijner. Zo zou ik ook absoluut geen overstap naar een hogere klasse willen maken. Moeilijke combinaties zouden nu in een cross een kwestie van gokken zijn, en zo hoort het natuurlijk niet.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 10:41

heel veel trainen, en vooral heel erg hard aan je dressuur werken. Met name met Vosje heeft het veel tijd gekost. Maar dus ook een keer een cross durven 'weggooien' en onderweg alleen maar werken aan controle, en de tijdfouten voor lief nemen.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 10:47

Wat bij mijn paard heel erg heeft geholpen is galoptraining. In het cross seizoen probeer ik 1 keer in de week intervaltraining in galop te oefenen. Zodra ik hem 1x laat gaan op zijn manier, en niet de mijne kan ik weer van voren af aan beginnen. Nu ik in het L rij (en stiekem al nadenk over het M) gaat het ons makkelijker af. Waarschijnlijk omdat de spanning die van mij uit komt, minder word. Ik vergeet tegenwoordig niet meer te ademhalen in de cross. En niet continue dezelfde druk op de teugels, maar ook op zijn tijd (en het goede moment) luchten. Chantal stelde laatst een myler bitje voor voor in de cross, maar dat is denk ik niet zo'n goed idee (na overleg met mijn eigen instructeur)

@ Shanouk Ik heb vorig jaar de regio-training in de les na jou gereden en ik zag trekjes in Vorstin die mijn paard ook had (en in een slechte bui nogsteeds heeft).

Het blijft moeilijk, zeker met een gretig paard die alles wat hij ziet wil springen. Zo ben ik maarsbergen over de Z wal gegaan in plaats van de B wal (vlak voor de finish).

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 10:54

ik weet dat Raimaer in de training ook een stuk heter is, mn als ze andere paarden ziet gaan en zelf moet wachten. Dat gretige is super, ze moeten alleen wel gehoorzaam leren blijven en niet als een ongeleid projectiel door de cross willen.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 10:56

@ Lielle, waar zou ik dan aan moeten werken in de dressuur? Daar doet ze dit namelijk helemaal niet. In de dressuur zijn we voornamelijk bezig met: vlug aan het been, hoger instellen, beter achterhandgebruik, en meer aan elkaar. Dat laatste heeft Vorstin ook! Daarom moet ik van Michiel ook vaak gewoon blijven galopperen en blijven werken. Dat scheelt enorm! En inderdaad, als ze gretig zijn geeft dat ook een heel veilig gevoel, maar niet zonder controle.
@ Mo, galoptraining lijkt me heel erg nuttig :j Hier kom ik heeeel weinig aan toe, omdat mijn ouders weinig zin hebben om met de trailer mee te gaan op buitenrit, en we hier alleen maar polder hebben. Tijdens zo'n galoptraining ook veel schakelen neem ik aan? Interval is toch bijvoorbeeld 4 minuten galopperen, 2 minuten stappen/draven en dan weer 4 minuten galopperen?

Ik ga dit volgende training ook zeker even bij mijn instructeur aankaarten :) Tijdens de trainingen is het echt ontzettend verbeterd, maar in een cross is het nog onwijs moeilijk.

edit: nog wat ondersteunend beeldmateriaal
Hier had ik in het begin veel controle, maar later in het lijntje werd ik moe en liet ik haar meer lopen
http://www.youtube.com/watch?v=yTjdWdV_HFo
Hier had ik wel controle, maar kwam hield ik weer teveel vast waardoor ze zo met haar hoofd schud en wisselt
http://www.youtube.com/watch?v=QTtpjAxQG2k
En hier een voorbeeld van absoluut geen controle
http://www.youtube.com/watch?v=AxNLGUMnRzg
En hier net ontbreekt net dat laatste beetje controle, maar over het algemeen ziet het er wel redelijk uit
http://www.youtube.com/watch?v=IDcCJGxO4E4
Laatst bijgewerkt door Snoekiej op 23-06-09 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

billy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 10:59

Snoekiej schreef:
Ik zie dat er eigenlijk best wat ruiters zijn die niet 100% controle hebben.
Iedereen die wel 100% controle heeft (en een fel paard hebben), hoe hebben jullie dit bereikt?

Trainen, Trainen, Trainen en nog eens Trainen!! ;)
Je paard moet leren op jou te letten en niet op alle andere dingen om hem heen! Dat leren ze alleen door veel te trainen en vooral heel consequent te zijn!!!

Ik gebruik trouwens wel een Myler bit in de cross en dit werkt echt super!
Laatst bijgewerkt door billy1 op 23-06-09 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 10:59

@ Shanouk: Inderdaad, en dan ook echt schakelen in de galop. Dus als je terug wilt, moet je paard ook echt terug komen en andersom. Als ik dit heel consequent volhou met mijn paard, luistert hij zo veel beter in de cross, omdat je het in de training al hebt 'aangeleerd'!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 11:02

nog veel sneller reactie op je hulpen, en op nog veel kleinere hulpen kunnen schakelen. Uit je problemenm met vertrekken blijkt ook al dat de gehoorzaamheid nog aandacht nodig heeft, dus zul je met je dressuurwerk nog veeleisender moeten zijn in de kwaliteit van haar reacties.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 13:07

Bonny is echt een heethoofd met cross, maar toch krijg ik haar altijd weer terug voor de hindernis, en als ik wil dat ze juist versneld doet ze dat ook.

We mogen dan beide een hekel aan dressuur hebben, al die lessen etc zorgen ervoor dat je goed controle hebt, zo zie je maar weer hoe belangrijk het is. (ja, en dat zegt iemand die het echt nooit leuk vond met Bonny :o )

Peps moet ik nog even afwachten tot zaterdag. :)
Wel luistert ie goed met crosstraining, en zondag soort oefencrossje gereden, en daar luisterde ie ook super.
Al gallopeert hij liever op zijn eigen tempo, dus verruimen moet bijv. nog aan gewerkt worden, maar terugnemen gaat dan weer wel makkelijk.

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 13:17

Met Cannie heb ik heel veel controle in de cross. De eerste twee sprongen heeft hij nog wat aanmoediging nodig, maar daarna gaat hij er echt voor. Hij wordt in de cross wel heet, maar sterk wordt hij (gelukkig) nooit.

Het is een volbloed en hij kan knoerthart galopperen, maar hij zal nooit een loopje met je nemen. Als je 'ho' zegt, staat hij ook letterlijk stil. Hij kan wel erg vlak gaan galopperen, en daarom rij ik ongeveer 100 meter voor de sprong al iets terug en zet ik hem op het achterbeen, want anders gaat hij struikelen. Als je al iets in je zadel gaat zitten, laat hij zich goed terugnemen, een ophouding is daar eigenlijk niet eens voor nodig.

Juist omdat hij zich zo goed laat sluiten, is hij erg fijn op smalletjes en technische sprongen.