[SGW] Hoe rijd je dit aan? Na sprong heuveltje-af, en piano

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Concorde

Hoe rijd je dit aan? Na sprong heuveltje-af, en piano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 18:57

Vanmiddag in Vasse had ik een beetje een probleem op een sprong met een klein boomstammetje, ervoor was het vlak, maar direct erna liep het ong. 1 1/5 meter ver redelijk schuin omlaag. Ik durfde niet te snel aan te rijden met het risico dat mn paard het niet goed zou zien en op haar snufferd zou gaan omdat t ineens schuin bleek te lopen (ze kent t niet), maar had uiteindelijk te weinig druk waarna ze een noodsprong maakte van 5 meter ofzo, waardoor ik er half naastlag Tong uitsteken (en ik zat nog zo netjes terug te zitten... Koe )
Dit was gewoon de oefencross, ik heb ook geen echte wedstrijdambities op dat gebied, dit is puur voor de afwisseling. Was voor zowel het paard als mij de eerste keer crossen, en ze was erg braaf, wel terughoudender dan normaal in het parcours, maar dat komt vanzelf, dat heeft met 'gewoon' springen ook tijd nodig gehad, is ook een stukje vertrouwen.
Sprongen waren mooi laag, dus was erg leuk om te doen zo.
Kleine op- en afsprongetjes kunnen we thuis oefenen, dat kent ze dus wel, doet ze ook braaf, maar hier zat ook een 'echte' piano in, dus 2 x omhoog en dan in 1 x omlaag. Hoe rijd je dat volgens de regeltjes aan? Ik heb geleerd dat je genoeg druk moet houden en sprong in de galop, niet teveel onder je weg laten rennen omdat ze dan te vlak worden. Zijn jullie dat met me eens?

En de sprong met het heuveltje-af stuk? Hoe zorg je dat je daar het best bijkomt?

Lielle

Re: Hoe rijd je dit aan? Na sprong heuveltje-af, en piano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:14

Rustig aanrijden, met veel impuls, en goed op het achterbeen, voor beide gevallen. Goed op druk houden voor, wel met veel been, en zeker niet losgooien. Ik zou beginnen in draf (doorzitten), zeker omdat het toch laag is. En goed terug zitten in je schouders.

WolinLotte

Re: Hoe rijd je dit aan? Na sprong heuveltje-af, en piano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 13:19

Met te weinig impuls, proberen ze toch de afstand te overbruggen en dan krijg je idd een noodsprong. Ik sluit me aan bij Lielle.