Belgische Eventers op bokt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mila_furrie

Berichten: 1224
Geregistreerd: 26-08-15

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 09:26

onze vos vermagerde tijdens te winter fel met de seizoenswissel we gaven hem dan maisvlokken en daar kwam hij echt mooi mee terug op gewicht.

maar ik ben in het voorjaar naar een voordracht over voeding geweest en daar werden maisvlokken ten zeerste afgeraden. nu geef ik het ook niet meer, maar toen wist ik niet beter en stond hij wel terug mooi ervan.

florence123

Berichten: 1699
Geregistreerd: 12-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 09:33

@ Mila furrie: geen leuk nieuws! :( Draag er maar goed zorg van. Liever wat langer rust, zolang het maar goed komt.

@Hanne: Welke hoefsmid komt er? Ik zoek een speciale, ene die niet gewoon bekapt maar kijkt naar de natuurlijke groei van de hoef. Iskander heeft namelijk een stijlere hoef.

@Antonius: amai dat ziet er al vlot uit! vanavond ga ik voor de eerste keer met Iskander een sprongetje nemen.

Succes Winnie! spannend! Wij duimen!!

@PP: proficiat! het is je volledig gegund!


Hier maandag een tornooi gehad, Ferro ging voor de 3de plaats in de L2 en hiermee zijn de punten voor het M1 binnen. Allicht gaan we over na het provinciaal/nationaal kampioenschap.
Het springen ging echt goed! Super gevoel, overal goede afstanden, maar 1 stomme balk op laatste sprong. In het najaar ga ik dan toch eindelijk eens 1.20 proberen (ik krijg al stress als ik eraan denk _O- )
Colorado ging voor de 5de plaats in het M2, hij liep nog niet helemaal zoals de oude. Hij krijgt nu magnesium en vitamine E bij voor zijn spieren. Springen zit er niet in dit seizoen. Ik durf ook nog niet echt rijden en hem meer op de achterhand zetten omdat ik schrik heb dat hij dan weer last krijgt van zijn spier.

Daaphh

Berichten: 3440
Geregistreerd: 22-12-09
Woonplaats: Limburg , België

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 10:49

Proficiat met je klasseringen!

Voor voer is er bij Cavalor een speciale zak. Karin maakt daar reclame over. Sarah heeft het ook voor hare grote schimmel die snel mager werd, maar met deze zal blijft hij mooi op gewicht. Enigste nadeel is, de zal kost zo een 75 euro geloof ik....

WiPaLa
Berichten: 245
Geregistreerd: 20-07-12

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 11:09

Build & Glow voor paard die wat magerder wordt. Zelfde principe als cavalor maar wat goedkoper (rond de 30 euro). Helpt heel goed en snel resultaat

madelene

Berichten: 1883
Geregistreerd: 26-04-06
Woonplaats: vijlen limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 11:29

WiPaLa schreef:
Build & Glow voor paard die wat magerder wordt. Zelfde principe als cavalor maar wat goedkoper (rond de 30 euro). Helpt heel goed en snel resultaat


hmmmm, die ga ik eens opzoeken.

Antonius

Berichten: 2321
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 11:58

Madelene: niet zo groot hoor, ze is nu 1m63 maar was wel pas eind juli geboren en ze staat nog wat overbouwd. Zelfgefokt uit mijn schimmel die maar 1m60 is, dus ik klaag niet!

Wat betreft voer: evt merriebrok eens proberen? Of bietenpulp. Als extra eventueel grasmix bijgeven als ruwvoerder?

Florence: hoe doet Iskander het? Heb jij er al wat mee gereden? Ik ga met de mijne 27 aug eens bij nonkel P.at gaan, eens tussen de paarden rijden en al wat simpele crosshindernisjes doen. Eens zien of het een propere waterbak is, want bij KC vind ik die waterbak nu niet goed voor een onervaren paard.
Proficiat nog met de punten!

Winnie: veel succes en plezier in le pin!

Varekaj: en, is de nieuwe smid goedgekeurd :)

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 12:49

De smid... bwoah. Proper werk, maar nog niet 100% enthousiast van. Wolk is in elk geval al een stuk van het vocht op zijn benen verlost, hij tilt zijn voeten weer op achteraan ipv slepen. Bij het beslaan zei de smid iets in de aard van "ja, die hielen en die zool, ik zie die zo niet graag, daar zit teveel leven in". Euh... volgens mij moet dat juist leven om het hoefmechanisme in gang te houden? Of ben ik mis? Op zich heeft hij vrij weinig verandert aan hoe de voeten stonden qua stand, juist properder gezet, stralen bijgewerkt en dan Icaro en Wolk allebei vierkant. Het valt me wel op dat bij beide de ijzers een tikje breder zijn dan de voet. Maar hij gaf zelf aan dat hij dat normaal bijwerkt, maar daarvoor was het al teveel aan het schemeren.
Wolk liep vandaag al beter tijdens de les maar nog niet optimaal. Icaro was alweer sinds dat ijzer afgetrapt was aan het klooien en vandaag, nondedju, ik heb gevloekt. Compleet tegen het been, zwaar op de hand en niet, maar dan ook echt niet willen inbuigen op rechts. Ik wacht nog eventjes af, het kan dat ze moeten bekomen om die paar weken slecht en ongelijk gestaan te hebben maar anders is dit dus ook geen optie. 't Is dat ik kan vergelijken met hoe licht en soepel ze wel kunnen lopen bij correct beslag van de vorige smid...

Ik ga nu gerstevlokken proberen om te helpen verdikken. Maïsvlokken ben ik ook niet zot van. Bietepulp moet ik ze met dit weer niet geven, dat laten ze alle 3 staan. Ze eten dat enkel in de winter als het met warm water is gemaakt en minstens lauw is.

@Antonius: is grasmix niet hetzelfde als luzerne? Ik krijg wel veel complimenten dat hij heel mooi in de vacht staat, voor de rest is hij prima in orde dus ik zie behalve de pijnlijke voeten geen reden tot vermageren.

Daaphh

Berichten: 3440
Geregistreerd: 22-12-09
Woonplaats: Limburg , België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 13:35

Stress is ook vaak een aanzet tot vermageren. Bij Icarus merk je dat heel snel, als hij op een meerdaagse wedstrijd is geweest, dan is hem zeker 50kg afgevallen.

Heb je nog gereden nadat ze nieuwe ijzers hebben gekregen? Hier wacht ik altijd een dagje om ze te laten wennen. Misschien liep hij daarom niet zo leuk

madelene

Berichten: 1883
Geregistreerd: 26-04-06
Woonplaats: vijlen limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 13:37

ik geef hem nu 4 kilo pavo18+ en verder staat hij nu dag en nacht op de wei, dus het is moeilijk om hem wat anders bij te voeren, want hij is alleen geïnteresseerd in gras. :D
Maar zodra hij op stal komt krijgt hij ook pulp van pavo, de speedybeet, laag in suiker, ideaal.
Olie kan ik hem niet geven want hij heeft altijd dunne ontlasting. Ook daar hebben we al naar laten kijken, maar niks bijzonders.
En onbeperkt hooi.
maar ik denk dat ik die ene is ga proberen. build and glow

Hanne_SP

Berichten: 2419
Geregistreerd: 28-02-08
Woonplaats: België

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 13:57

Ik had Gary Stals als smid gisteren hij kijkt enorm naar de hoef hoe de natuurlijke vorm moet zijn. Hoeven ook zeer netjes gedaan, tmooiste wat een smid tot nu toe heeft gedaan. :j

Antonius

Berichten: 2321
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 14:16

Jullie doen moeilijk zenne over hoefmeden :o
Heb nu nog maar 2e smid ooit, moeten veranderen door te verhuizen, maar eigenlijk nooit problemen mee, behalve standaard een uur (of 2) te laat maar voor de rest...
Als dat ijzer er 6-7 weken proper blijft opstaan, ben ik content :D

Madelene: ik vind het wel vreemd dat je paard met zoveel KV en onbeperkt gras niet mooi staat. Ik zou eerder eens bloedje trekken? Of tandcontrole?

Varekaj: kan de 'slechte' rit niet komen omdat je de laatste tijd weinig hebt kunnen doen door zijn slechte voeten? Ik merk heel goed bij Fi dat als ik die zo goed als alle dagen werk, dat ze heel soepel en licht is, maar 3 dagen rust op de wei geeft echt geen fijn gevoel als ik dan weer rij.
Soms zit ik er maar 10 minuten op (rij ze echt niet alle dagen zwaar), maar even dat stretchen onder het zadel doet zoveel...

madelene

Berichten: 1883
Geregistreerd: 26-04-06
Woonplaats: vijlen limburg

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 14:21

alles al gedaan Antonius, ben er al 4 jaar mee bezig. :x
mijn instructeur is tandarts, dus die komt ieder jaar, bloedonderzoeken, mestonderzoek, bio-energy onderzoek (met zo'n kloppertje in de hand wordt er alles nagekeken, super interessant om te zien, en wonderbaarlijk wat ze vindt)

Daaphh

Berichten: 3440
Geregistreerd: 22-12-09
Woonplaats: Limburg , België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 14:46

Ik heb ook wel een goede hoefsmid vind ik. Hij komt altijd op tijd!!! Zo zalig, max 10 min te laat. Mijn schroefgaten zijn altijd super goed gezet! Ik "hou" van mijn smid.
De smeden die ik ervoor heb gehad vond ik wel niet leuk, die waren wat hardhandig of ijzers snel af. Denk dat ik nu aan smid nummer 3 zit.

Ik weet dat die zak goed helpt wat Sarah geeft, alleen jammer dat het zo duur is..
Hier staat blits ook altijd zeer rond. Staat wel 24/24 op een goede wei. en krijgt nog wat hard voer, maar geen hooi, dat is enkel voor de winter.


Go winnie Go, ik duim!

madelene

Berichten: 1883
Geregistreerd: 26-04-06
Woonplaats: vijlen limburg

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 18:00

ik heb ook gelukkig een hele goede smid, goed corrigerend nadenken, altijd op tijd, en bij geval van 112, altijd bereid om zelfs 's avonds te komen.
is ook mijn 3de smid.
De 1ste is overleden aan kanker, de 2de te snel, slordig hardhandig en luidruchtig qua vloeken en het lag "altijd" aan mijn paarden als er iets niet goed was gegaan. Maar toen wildvreemde mensen mij op de wedstrijden begonnen te melden dat mijn paard slecht beslagen was heb ik een andere smid gezocht.
ik ben nu ook dolblij met mijn smid *\%/*

Hanne_SP

Berichten: 2419
Geregistreerd: 28-02-08
Woonplaats: België

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 18:07

Bij mij is het de vierde die komt. De vorige ook zeker niet slecht hoor, was er altijd tevreden van. Maar wil geen ijzer opleggen om platvoeten te corrigeren. En met Gary ben ik ervan overtuigd dat het ook zo goed komt zonder ijzer. :) Genoeg mooie resultaten gezien op zijn facebook. :j

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 19:28

Ik had vroeger amper een smid nodig met mijn merrie :') De 1e is op pensioen gegaan na een ongeval, de 2e kwam niet meer aan huis beslaan na 2 jaar, de 3e kwam niet tot op de stal waar ik toen naartoe verhuisde, de 4e was die van de stal zelf maar was ik niet echt tevreden van. Niet bepaald zacht aangelegd, mijn ene shet liep altijd gevoelig en na het bekappen werd dat er niet bepaald beter op (op harde ondergrond). Daarnaast nog problemen gehad, maar die zet ik hier liever niet. Ik ben puur toevallig, doordat Icaro weer eens een ijzer had afgetrapt en die smid op vakantie was, dus bij de vorige uitgekomen. Dat is 2,5 jaar mijn vaste smid geweest en over zijn werk als smid niks dan lof. Die mens heeft wonderen verricht als ik bekijk hoe Icaro is gaan lopen sinds hij hem is beginnen doen _/-\o_ Toen hij het aankondigde van zijn verhuis heb ik expliciet direct gevraagd "moet ik een andere zoeken of wil je ze nog blijven doen" en de mijne wou hij zeker nog vaste smid van blijven. Dus ja, ik vind het eerlijk gezegd wel doodzonde als het nu zo moet lopen en ik 0,0 reactie meer krijg -O-

Het gedrag wat Icaro nu heeft, is exact hetzelfde wat hij deed voor ik dus die smid had. Hij werkt niet bepaald hetzelfde als veel andere smeden en ik heb véél kritiek gehad dat Icaro een tijd met 2-lips voorijzers liep, maar hey, het werkte wel! Ik weet nu hoeveel verschil goed beslag voor Icaro kan uitmaken, dus ik ben pas tevreden als ik een smid kan vinden die net datzelfde effect weet te bereiken met een correct beslag.

Daaphh

Berichten: 3440
Geregistreerd: 22-12-09
Woonplaats: Limburg , België

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 19:30

Blits heeft ook vanvoor een beslag met 2 lippen. Ik weet niet wat daar mis mee is?

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 19:43

Je hebt voorijzers met 2 lippen, maar er zijn ook smeden die achterijzers, ook met 2 lippen, er vooraan onder zetten. Voor zover ik begreep versmalt dat de voet en zorgt dat voor vervorming ofzoiets. Veel mensen kijken niet verder dan hun neus lang is, die zien 2 lippen vooraan en hoppa, hek is van de dam en ik heb een verschrikkelijke smid met geen greintje verstand van een paardenvoet en ga zo maar door. Terwijl bij dat type voorijzers de lippen op een andere plek staan bij achterijzers, maar dat daar letten die natuurlijk niet op. Ik was er ook heel tevreden van. Icaro liep echter zo goed, dat hij bij de laatste kapbeurt wou proberen om terug op een normaal ijzer over te gaan. Ging prima! Ik heb nooit problemen gehad dat hij slecht liep nadat die man was geweest. Ik zeg ook niet dat het nu slecht gedaan is, het valt alleen op dat dat gedrag van vroeger ineens terug is. Maar dat kan perfect zijn omdat hij zo lang ongelijk heeft gestaan, dus ik wacht af. Verbeterd het niet, dan geef ik dat de volgende keer zeker mee en verwacht ik ander beslag dan dit.

@ Antonius: Icaro loopt over het algemeen nog het beste van al als hij een tijdje niet heeft moeten werken, of niet elke dag in elk geval. Ik rij hem nu 1x tot 2x/week in de les, maar kon er niet mee op de baan wegens los ijzer en nadien dus afgetrapt ijzer. Het zou me niet verbazen dat hij dressuurles gewoon kostbeu is :+

winnie10

Berichten: 390
Geregistreerd: 23-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 22:00

Niet zo'n super veel bereik hier! Maar wel even tijd om jullie op de hoogte te houden!

Mijn dressuurproef ging echt goed! Beste proef tot nu toe. En dat terwijl het 32 grafen was, echt snikheet. Ik kreeg 51,5 strafpunten met een 58ste plaats van de 101. Ben echt erg tevreden met deze score. Morgen crossen om 17u04. De cross lijkt me wel te doen! Ben benieuwd :)

SofieHavan

Berichten: 1911
Geregistreerd: 15-05-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 22:17

Varekaj, goed dat ze eindelijk gekapt zijn, ben benieuwd hoe het nu gaat uitdraaien.

Hanne, die GS als smid, die komt morgen bij mijn vriendin ook voor haar ezeltjes, k ben benieuwd.
Bij mij W.esley De Candt, wel content van maar die is van mega veel hé, misschien dat ik ook nog eens switch.

Madelene := zoveel krachtvoer, dat is volgens mij echt om problemen vragen. Daar worden ze nét slanker van! Krachtvoer wordt op een andere (on-natuurlijke) wijze verteerd dan ruwvoer (paarden zijn gemaakt om ruwvoer te eten). Daardoor verander je de fauna en flora in de darmen van het paard en die hebben ze nodig om goed te kunnen verteren. Je verandert de pH etc. Mijn idee: afbouwen met KV en vooral veel ruwvoer geven. Helaas gaat dat niet op enkele weken, vrees ik, maar moet je denken in maanden. Luzerne is bv een goed ruwvoer, licht verteerbaar etc. Bietenpulp zou ik niet doen, goede buikvulling maar weinig voedingsstoffen.
Om maar te zeggen, die van mij krijgen eigenlijk nooit KV en staan echt vet nu. Als ze serieus in't werk zijn, staan ze gewoon "sportief". Wel altijd ruwvoer ter beschikking.

Florence, ik kan u mijn smid wel aanraden, da's een natuurlijke anatomische bekapper, komt sowieso naar mij dus kan hij misschien ineens u ook meepakken als je geïnteresseerd bent.
Proficiat met de resultaten trouwens :D

Succes Winnie!!

Hier vandaag gaan wandelen, de eerste keer dat beide merrie's meegingen dus best spannend om Bou alleen te laten met de pony. Aangezien moeder altijd geschift rondtoert als er een paard van de weide gaat (terwijl er nog 2 andere staan), had ik wat schrik. Ook de eerste keer dat Bou zo alleen bleef (met de pony). Meeste mensen steken die dan in box ofzo, maar mijn weide is goed afgerasterd met veel stroom, dus k wou het wel proberen. Hij was super voorbeeldig. Buiten wat roepen/hinniken deed hij niets, hij koerste ook niet rond, maar wandelde wat, at wat... :D Natuurlijk waren we niet ver weg en was er continu toezicht (mijn grootmoeder heeft heel de tijd gekeken of alles goed was. Verder waren de knollies braaf op wandel :)

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 23:01

Als dit niet goed uitdraait heb ik inderdaad die van u nog achter de hand Sofie, en anders ben ik op nog een orthopedisch smid uitgekomen maar die zit in Adegem, is toch ook een eindje. Die lijkt dezelfde filosofie te hebben als de smid die ik dus tot voor kort had.

Ik voer een granenvrije muesli. Niet omdat ik tegen granen ben of wat dan ook, ben er puur uit nieuwsgierigheid op uitgekomen en eens gaan proberen. Paarden doen het hier super, er zit genoeg energie in voor wat ze moeten doen zonder grote hoeveelheden te moeten geven. Soms maak ik een "slobber" met hun korrels, luzerne, stukken appel, wortel en lijnzaadolie en water. Met dit weer koud water, in de winter met lauwwarm water of met lauwwarme bietenpulp. Maar die pulp is dan eerder als extra maagvulling en om de darmen bezig te houden.
En ruwvoer of gras probeer ik altijd zodanig aan te bieden dat ze volcontinu hebben. In de winter loopt dat bij Icaro op tot 20-25kg/dag als het echt koud is, al kan dat goed te maken hebben met zijn flinterdun wintervachtje :)

madelene

Berichten: 1883
Geregistreerd: 26-04-06
Woonplaats: vijlen limburg

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 09:01

sofiehaven, interessante gedachtegang, daar ga ik ook eens mee aan de slag, want momenteel kan het toch niet nog veel minder worden qua gewicht.
En fijn dat je paardjes zich zo goed gedragen hebben, altijd leuk om zo met ze bezig te zijn.

goed gedaan florence, veel succes met uw cross!!

madelene

Berichten: 1883
Geregistreerd: 26-04-06
Woonplaats: vijlen limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 10:03

Heeft er trouwens iemand interesse in een bodyprotector voor een kind van ongeveer 9/10/11 jaar. Maat CM borstomvang 69-74 cm taille 63-68 cm
ene met blokjes van USG, gekocht bij canter-equipment. level 3
is 1,5 jaar gebruikt, maar past mijn kleine vriendinnetje niet meer omdat ze godsgruwelijk aan het groeien is :=

SofieHavan

Berichten: 1911
Geregistreerd: 15-05-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 10:08

madelene schreef:
sofiehaven, interessante gedachtegang, daar ga ik ook eens mee aan de slag, want momenteel kan het toch niet nog veel minder worden qua gewicht.

Niet echt mijn gedachtegang maar komt rechtstreeks uit mijn cursus diervoeding van 3e Bach vorig jaar. Daar werd enorm veel de nadruk gelegd op feit dat veel eigenaren met dit probleem sukkelen en hun paard maar extra kv geven, maar dat juist omgekeerd gevolg heeft.
Net t zelfde met mensen die denken dat ze minder voordroog moeten geven dan gewoon hooi, juist omgekeerd ;)

florence123

Berichten: 1699
Geregistreerd: 12-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 10:27

wat is het verschil tussen een natuurlijke anatomische bekapper en een orthopedische?

@Madelene: ik denk dat je mis bent, ik heb tornooien nu :) crossen beginnen terug in het najaar!

@Antonius: ik heb gisteren met Iskander voor de eerste keer een sprongetje genomen (de volle 40cm! _/-\o_ ) Dat ging wel goed. Hij moet alleen nog leren om zijn galop aan te houden voor/na de sprong. Zijn hoofd wordt ook wat rustiger, in het begin stuiterde dat alle kanten op.