[SGW] Stijljury's: wat doen / willen / moeten we ermee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paul_H

Stijljury's: wat doen / willen / moeten we ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 21:34

Bijna bij elke cross ontstaat rumoer over de beoordelingen van de stijljury's bij de B-paarden en B-pony's. Soms een beetje, soms erg veel. Ook dus in het verslagentopic van de SGW Vlietland. Ik heb daar geschreven:
Citaat:
Het systeem van de KNHS is èn dat je voldoende foutloze crossen moet rijden èn dat de rijstijl wordt beoordeeld om te bepalen of de combinatie naar de L mag. De stijljury bepaalt dus of je je winstpunten krijgt of niet. Hij (zij) is dus net zo belangrijk als de hindernisjury die beoordeelt of jij wel of niet een hindernisfout aangerekend krijgt. Ik vind (...) dat dan vooraf bekend moet zijn wie stijljury is en waar die zit; ik vind óók dat ze moeten uitleggen hoe ze tot hun oordeel zijn gekomen èn ik vind dat je als ruiter tegen dat oordeel moet kunnen protesteren (de jury moet aanspreekbaar zijn op wat hij doet). Alles binnen redelijke grenzen natuurlijk, maar toch.

Er is een protocol voor de stijljury's met de punten waar zij op moeten letten (staat in het wedstrijdreglement, op blz. 26-27).

Waarom vinden jullie stijljury's nuttig - of juist niet?
Waar zou een stijljury specifiek op moeten letten?
Wat zou je willen doen met een oordeel over jouw rijstijl? Zou je de persoon van de jury willen spreken?
Welke suggesties heb je om de jury tot een goede ("juiste") beoordeling van je rijstijl te krijgen?

Kortom: vragen vragen vragen. hebben jullie ideeën, suggestie, andere vragen? Laat horen!

Anoniem

Re: Stijljury's: wat doen / willen / moeten we ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 21:42

Uitleg over wat je niet goed doet, zou denk heel zinnig zijn dan snappen de mensen misschien waarom ze bepaalde punten krijgen.
Overigens zou dit bij de stijlbeoordeling bij springen ook zo moeten zijn. Snap soms daar ook niet waarom ik maar een zes krijg voor binnenrijden, halthouden en groeten en weet ook niet wat ze nu eigenlijk willen zien.
Dus zowieso regels over wat is goed en wat is fout.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 21:45

Ik deel jouw mening Paul!
Je hebt het goed verwoord.

Krijgen stijljury's ook een 'echte' jurycursus? Lijkt me best wel handig, dat de KNHS dat doet. Met springen en dressuren is dat er ook, waarom in de cross niet? (excuse me als het er wel is :o )

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 21:50

Ik vind het systeem van stijljury's in de B prima, vooral omdat je al met 4 WP's over mag naar de L, dat zijn dus eigenlijk maar 2 goed uitgereden crossen.

Bij een onvoldoende wil ik dan wel graag weten waar de stijljury zat en wat er onvoldoende was. Ik heb nl zelf dat ik in gedachten een cross nog wel aan het 'narijden' ben, dus dan kan ik ook wel terughalen hoe een stijljury tot zn oordeel is gekomen.

Ik vind wel dat een stijljury op zo'n plaats in de cross moet zitten dat er ook een flink stuk 'rechte lijn' gezien kan worden voor de beoordeling van de verlichte zit en ook dat de stijljury's verschil moeten kunnen zien tussen 'verlichte zit' en 'paard weer opvangen, rechter op zitten en plaatsen voor de sprong'. Zodat je geen onvoldoende krijgt voor je verlichte zit omdat de stijljury toevallig net op een plek zit waar jij meer zit voor de sprong.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 21:51

Ik heb ergens gehoord dat de stijljury's leren dat rijden met te lange beugels sowieso een onvoldoende zou moeten opleveren. Dus misschien leverde dat in Vlietland veel onvoldoendes op?
Ik denk dat het belangrijk is dat je met juiste beugellengte rijdt voor je naar het L gaat, en er rijden er in het B genoeg rond met lange beugels.

Verder vind ik het idee achter de stijlpunten goed, maar uiteraard moeeten zeker de onvoldoendes dan wel goed toegelicht worden anders kan je er niks mee.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 21:51

Ik vind een stijljury ENORM nuttig!! Er MOET een hoop verbetert worden in de SGW als het gaat om mensen die komen voor een rondje jakkeren.. Buitendat.. je moet ook blijven vebeteren... anders loop je in een klasse hoger tegen bepaalde dingen aan. Het is ook voor je eigen veiligheid, als jij slecht in balans rijdt, is dat een gevaar voor jezelf, maar ook enorme ballast voor je paard.. Dus destegroter een struikelblok in een klasse hoger.. Als we de sport veiliger willen maken, moeten die stijljury's er gewoon zijn, net zoals een afgevaardigde de hindernissen beoordeelt, uiteindelijk nemen wíj die hindernissen, het is ook onze taak om de sport veiliger te maken, door onszelf te blijven verbeteren en dus regelmatig crosstraining te nemen. Ik zou zeggen; niet de cross in voor je kan aantonen dat je crosstraining hebt gehad en dat dit desnoods ergens genoteerd wordt. Natuurlijk is dit geen garantie voor een veilige cross, want elke situatie is anders.. maar mensen moeten wel leren hoe ze iets kunnen INSCHATTEN, oplossen en hier hun rijstijl op aan kunnen passen. Uiteindelijk moeten de stijljury's wel nuttig commentaar geven door te zeggen wát er verbeterd moet worden, maar bovenal; wáárom dat verbetert moet worden, dus uitleg op het briefje moet er dan wel bij.
Stijljury's moeten het kaf van het koren scheiden, er rijden al genoeg mensen tussen die wel lekker hun rondje rijden, maar eigenlijk te weinig ervaring hebben om iets in te kunnen schatten, hierop te anticiperen en vervolgens de hindernis tóch veilig en in balans kunnen nemen.
Ik zou het een goed idee vinden, dat een stel stijljury's een keer iets van een 'lezing' geeft om uit te leggen waarop ze letten (al bekend) en dan ook wáárom.. Of een keer een cross opnemen en dan door een stijljury te laten beoordelen voor nuttig commentaar? Of ga ik nu wel heel ver? :=

Nou ja goed :o ... de Stijljury's moeten gewoon blijven. punt.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 21:53

Is het letten op te lange beugels ook niet een taak van je instructeur? In mijn ogen zou je instructeur al tijdens de les moeten letten op beugellengte en verlichte zit zodat dit tijdens de cross zelf geen verrassing moet zijn.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 21:54

Precies :j !!

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 21:54

Daarnaast denk ik dat veel mensen in gedachte veel meer in verlichte zit rijden dan in praktijk; een keer een heel stuk op film laten vastleggen kan enorm nuttig zijn!!

Apple dat ben ik met je eens, maar als ze op de cross toch nog te lang zijn moet je er misschien toch wat mee? Ik weet het ook niet zeker hoor, maar volgens mij hoorde ik iemand dat zeggen!

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 21:55

De punten waar een stijljury nu op let lijken mij goed, maar wat ik niet helemaal eerlijk vind, is dat een stijljury in veel gevallen maar een heel klein stukje ziet van de totale cross.
Zondag in Vlietlanden heeft een deelnemer een prima, foutloze, cross gereden, maar precies bij een van de hindernisjury's raakt ze een beugel kwijt in de sprong en kreeg daardoor een wat vreemde slinger in het aanrijden naar de volgende hindernis die er vlak achter kwam. Oordeel van de stijljury: 6-6-5. En terecht. Maar hierdoor wel net tekort om aan een voldoende te komen voor een verder prima gereden cross, omdat de rest beoordeeld werd met 6-en.
Op zich is het systeem van stijljury's niet verkeerd, maar het weegt nu heel zwaar mee. Te zwaar naar mijn mening. Dus of de grens van voldoende terug naar 5,5 of iets milder beoordelen, maar ja, een jury kan natuurlijk alleen beoordelen wat hij/zij ziet, en dat is dus te weinig i.m.o.
Het is nu ook een beetje "verstoppertje" spelen, omdat niet bekend is waar de stijljury zit. Maar het moet ook niet zo zijn dat een deelnemer, omdat hij weet dat er een jury zit, zijn rijstijl daaraan aanpast en de rest van de cross maar wat aanrommelt. Dus ja, zeg het maar. Roepen dat het niet goed is, is makkelijk, maar een passende oplossing kan ik ook niet zo 1-2-3 bedenken.
Wie weet wat voor prima suggesties hier geopperd worden, en kan er dan wat mee gedaan worden.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 21:57

MJ_ dat klopt ook hoor, zat ik in gedachten enorm in verlichte zit en zag ik later op foto's terug dat mn kont nauwelijks dat zadel uit kwam.
Scheelt dat ik flink wat foto's heb ja :))

Texelse, is het niet zo dat om juist te vermijden dat het allemaal gebaseerd is op een minder moment dat je altijd 2 stijljury's hebt die bij voorkeur meerdere hindernissen kunnen zien? Dan zou je een 5 bij de ene stijljury kunnen ophalen met een 7 bij de andere.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 21:58

Ik heb een keer een video gekregen waarop mijn cross was gezet, ik heb daar zó veel van geleerd, ik zag wat ik moest gaan verbeteren. Dus vandaar lijkt het mij dus enorm nuttig.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 21:59

Apple schreef:
MJ_ dat klopt ook hoor, zat ik in gedachten enorm in verlichte zit en zag ik later op foto's terug dat mn kont nauwelijks dat zadel uit kwam.
Scheelt dat ik flink wat foto's heb ja :))

Heel herkenbaar, zo heb ik ook wel veel over mijn eigen zit geleerd en er gericht aan kunnen werken!
En zeker als je je eigen zit vergelijkt met die van de profs, dan zie je toch een enorm verschil en dat verlichte zit toch wel meer is dan alleen het bovenlichaam naar voren!

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 22:01

tja, die 7, dat zou mooi geweest zijn, maar ik blijf er bij dat bij de meeste sgw's de stijljury's te weinig zien om een oordeel te geven dat zo zwaar weegt. Over het rijden van 2200 m, met 20 sprongen 2 jury's die hoogstens 6 hindernissen kunnen zien, dat vind ik te weinig. Maar meer stijljury's is in de praktijk natuurlijk niet haalbaar, dus geen reëele oplossing.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 22:04

Absoluut!! Maar veel mensen hebben tegenwoordig geen zelfbalans meer of laat staan een onafhankelijke zit.
Laat die ruitertjes toch lekker springen zonder beugels :P

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 22:06

Toch kan je ook vlak voor de hindernis mooi beoordelen denk ik, want je paard sluiten kan ook in verlichte zit. En als je wel gaat zitten, is er altijd nog een groot verschil tussen rechtop zitten en je paard goed aan been en hand rijden, of een beetje achterover aan de teugels hangen omdat er een hindernis aan komt. En dat zie je ook gewoon veel, dat er in dat laatste stuk niet meer gereden en geplaatst wordt. Dat hoort ook bij goed aanrijden! Heb er zaterdag wel wat gezien die bij de coffin eerst hard aan kwamen rijden, vervolgens een beetje gingen hangen en dan in de problemen kwamen omdat ze 'alles kwijt waren'.

Alles wat ik hier zeg geldt ook voor mezelf hoor, ik zie namelijk zo'n enorm verschil met hoe de profs of andere talenten rijden!!

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 22:09

Ik zag in de Vlietlanden een meid die als een gek dat paard voort aan jagen was, zij had het ogenschijnlijk erg naar haar zit, ik denk alleen maar wat een idioot... dat paard ging naar mijn idee al op z'n top.. Hard joelend en met de handen naar voor en achter opjuttend kwam ze voorbij.. Dan ben ik enorm blij dat ze niet weet waar de stijljury's zitten, laat haar daar maar op beoordeelt worden, want dat is gewoon geen vertoning en niet zoals je hoort te rijden. Haar trainer kwam aangefietst en die schreeuwde wat toe over haar rijden, waarna ze haar handen stil had en haar tetter hield.. Pas dan dringt het tot haar door dat ze belachelijk rijdt. Dat noem je toch geen aanwinst voor de sport?
Lang leve de stijljury's _/-\o_

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 22:10

:D
gelukkig dat die instructeur er achter aan fietste :+

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 22:12

WolinLotte schreef:
Ik zag in de Vlietlanden een meid die als een gek dat paard voort aan jagen was, zij had het ogenschijnlijk erg naar haar zit, ik denk alleen maar wat een idioot... dat paard ging naar mijn idee al op z'n top.. Hard joelend en met de handen naar voor en achter opjuttend kwam ze voorbij.. Dan ben ik enorm blij dat ze niet weet waar de stijljury's zitten, laat haar daar maar op beoordeelt worden, want dat is gewoon geen vertoning en niet zoals je hoort te rijden. Haar trainer kwam aangefietst en die schreeuwde wat toe over haar rijden, waarna ze haar handen stil had en haar tetter hield.. Pas dan dringt het tot haar door dat ze belachelijk rijdt. Dat noem je toch geen aanwinst voor de sport?
Lang leve de stijljury's _/-\o_

:= Mijn god, wat een vertoning....

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 22:13

@wolinlotte: dat is idd precies een voorbeeld waar de stijljury dankbaar mee aan het werk kan. Mits er dan ook het nodige commentaar op de coupon geschreven wordt.
De strafpuntenregel voor te snel binnen komen vind ik ook een prima regel!! Dat was "vroeger" ook niet zo. En hiermee wordt "blind jagen" tegen gegaan.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 22:14

Mijn commentaar hier geldt trouwens niemand persoonlijk hoor, is meer een algemeen beeld en eigen ervaring.
Als je met jury's werkt wordt het toch een subjectief iets dus soms zullen beoordelingen ook niet terecht zijn.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 22:20

Dat vond ik ook, echt geen vertoning.. het ergste; ik ken haar persoonlijk en ik kreeg gewoon plaatsvervangende schaamte!! Bij wel meer mensen die komen 'crossen' .. Mensen weten soms niet wat voor intensieve sport het is en denken dat als ze thuis over een stoeltje aan het springen zijn dat dit dan crossen is.. natuurlijk is crosstraining, zó blijkt, nog geen garantie voor een veilige rit in de cross, dat hangt van meerdere factoren af, maar ik was blij dat die trainer daar op z'n fietsje stond.. ik denk dat het een heel stuk zou schelen dat je verplicht crosstraining moet krijgen álvorens er begonnen wordt in de SGW. Nu is het meer een eigen verantwoording, maar te weinig mensen nemen dus deze verantwoordelijkheid, ook tegenover het paard. Maar hier zijn ook de meningen over verdeelt :) , ik ben er wel voor :o ...

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 22:23

In dat geval moeten er ook meer oefenterreinen komen, of iig in elke provincie/regio minimaal 1 met een certificaat van de KNHS ofzo. Dat je een speciaal crossstartkaart hebt en daar stempel op krijgt na een crosstraining

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 23:01

mistid schreef:
In dat geval moeten er ook meer oefenterreinen komen, of iig in elke provincie/regio minimaal 1 met een certificaat van de KNHS ofzo. Dat je een speciaal crossstartkaart hebt en daar stempel op krijgt na een crosstraining

Dit lijkt mij een puik plan..

Ik ben afgelopen zondag voor het eerst Vlietland gestart in de BB pony's, dus heb weinig te maken met stijljury's, wat ik erg betreur. Ik zou graag commentaar krijgen over wat ik beter kan doen en echt fout was. Nu heb ik het gevoel alsof ik een prima rit heb gereden, maar vanaf de zijkant zal het er vast niet zo top uit hebben gezien. Bovendien heb ik ook geen foto's.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 07:31

Het idee van een stijljury vind ik prima. Zeker voor de oefencrossen en de klasse B. Alleen de uitvoering ervan daar schort het een en ander aan.

Allereerst vraag ik me af of er echte cursussen zijn voor stijljuryleden. Ik weet namelijk dat er mensen gejureerd hebben die geen cursus ervoor gehad hebben dus ik denk dat een cursus niet verplicht is. Dat waren wel ervaren crossers. Maar toch, het lijkt me heel nuttig om alle stijljuryleden naar een cursus te sturen zodat er ook overeenstemming bereikt kan worden over wat de bedoeling is. Dat doe je met andere disciplines namelijk ook.

Verder vind ik niet dat de plaats van de stijljury van tevoren bekend gemaakt moet worden. Je moet gewoon de hele cross zo constant mogelijk en zo goed mogelijk rijden. En om te voorkomen dat het door een momentopname mis gaat dienen er 2 stijljuryleden te zitten.

Ook zie ik toch heel vaak juryleden bij de waterbak zitten, ook al staat in het reglement dat ze daar bij voorkeur niet moeten zitten. Logisch ook, want in de klasse B zijn nog veel paarden met problemen op het water. Waardoor je dus niet als uit het boekje fijn op zo'n hindernis aan kunt rijden.

Verder zijn er voor mij 2 gegevens op een coupon belangrijk.
* de beoordeling (en dat is een cijfer en COMMENTAAR). Met name het commentaar wil nogal eens ontbreken. Als ik 6x6 krijg, dan kun je op zijn minst een opmerking maken waarom het maar een 6 is. Een 6 is tamelijk mager dus dan valt er genoeg te verbeteren. Het doel van die stijlpunten is toch om de rijstijl van de ruiters te verbeteren en daarmee ook de cross veiliger te maken? Zonder commentaar schiet je dat volledig voorbij.
* de plaats waar de jury zat - zodat je het commentaar en de cijfers kunt plaatsen, want wat deed ik om deze beoordeling te verdienen?

En juist dat laatste heb ik nog op geen enkele coupon gehad (en ik heb er 10 thuis liggen). Sterker nog, als je daarna op het secretariaat vraagt waar ze dan ergens zaten weten ze het niet.

De beoordeling an sich vind ik soms ook vreemd. Ik heb gemerkt dat onervaren ruiters op een ervaren paard (ahum...) vaak hoge stijlpunten krijgen. Je hoeft alleen stil te zitten en het paard weet wel wat de bedoeling is. Dat ziet er voor het ook misschien netjes uit, maar de ruiter is dan zelf niet echt aan het rijden.
Daarentegen, een ervaren ruiter op een groen paard krijgt onvoldoendes omdat het er niet zo soepel uit zag. Zoiets dien je als ervaren crosser/stijljury te kunnen onderscheiden. Een onervaren en misschien nog wat onzeker paard slingert misschien wel eens. Of heeft extra aanmoediging nodig van de ruiter waardoor die even niet de optimale zit heeft. Maar als zo'n ruiter het paard toch fijn de cross door krijgt dan hoort dat niet afgestraft te worden met onvoldoendes.

Dit alles zorgt er wel voor dat ik niet zoveel waarde hecht aan mijn stijlcoupons. Ik kijk achteraf naar de foto's of filmpjes die er van mij gemaakt zijn en dan analyseer ik of ik netjes zat en wat er verbeterd moet worden. Daarnaast kan ik het aan mijn instructeur vragen.
Als het systeem netjes toegepast zou worden dan zouden ze voor mij veel nuttiger zijn. Dus nogmaals, de bedoeling erachter is goed, de uitvoering niet.

Ik hoef de stijljury ook niet te spreken. Dat is niet nodig als er voldoende commentaar op de coupon staat.
Ook het aantekenen van beroep vind ik niet nodig. Dat kun je bij dressuur ook niet.

Verder mag de grens van promoveren wel omhoog. Bijvoorbeeld B+10 voor dat je L mag. En bij de pony's vind ik al helemaal dat die grens omhoog mag.

Wellicht is het ook een idee om de link van dit topic naar de KNHS te sturen? Misschien kunnen ze er wel iets mee doen :)