Cross Country reclame voor Eventing

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laantje

Berichten: 2515
Geregistreerd: 09-08-03

Cross Country reclame voor Eventing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-04 11:28

ATHENE/MARKOPOULO. De olympische cross country, die dinsdag verreden werd, was vanaf de eerste minuut een reclame voor de eventingsport. Slechts een enkele valpartij, waarbij één ernstige, amper diskwalificaties en de besten in de kop van het klassement.

De enige echt ernstige valpartij gebeurde op hindernis 26. Een hindernis waarbij de paarden eerst omhoog moesten galopperen, bovenaan over een boom moesten springen en dan redelijk steil naar beneden waar een droge greppel lag die overwonnen moest worden, en dan weer omhoog, waarop nieuw bovenaan een boom gesprongen diende te worden. Op deze hindernis blesseerde het paard Over and Over van de Belgische eventingruiter Joris Vanspringel zich zwaar aan een achterbeen. Het dier moest worden overgebracht naar de op het terrein aanwezige dierenkliniek, waar tot operatie werd besloten.

Het was de enige dissonant op een schitterende paardensportdag, waarbij de nieuwe formule zeer goed uitpakte: geen wegparcoursen meer en evenmin een steeple. Alleen de cross country waarbij de combinaties om de drie minuten vertrokken voor een negen driekwart minuten durende rit over 32 hindernissen met 45 sprongen. Ook het aantal weigeringen bleef beperkt, Eddie Stibbe weigerde op de derde sprong in de watercombinatie, waardoor de tijd een zeer belangrijke rol ging spelen. Het totaal aantal diskwalificaties bleef beperkt tot vier en maar liefst 16 van de 75 starters wisten binnen de tijd te blijven.

Van hen was Ingrid Klimke met Sleep Late de snelste en dat was verbazingwekkend, want tussen de 15de en 16de hindernis stapte ze even van haar paard. Er was een korte discussie of dit de amazone de 65 strafpunten zou opleveren die bij een "val" horen, maar dat bleek niet het geval, waardoor de dochter van Reiner Klimke nu op een zesde plaats staat in het tussenklassement. De Nederlander Eddie Stibbe, rijdend voor de Nederlandse Antillen, die naast een weigering ook nog eens tijdfouten moest accepteren, staat met Dusky Moon voorlopig 58ste.

In de kop van het klassement is weinig veranderd. De regerend Europees kampioen Nicolas Touzaint uit Frankrijk gaat nog steeds aan de leiding, voor de Duitse Bettina Hoy-Overesch, die naar de tweede plaats wist op te klimmen omdat Phillippa Funnell nogal wat strafpunten voor het overschrijden van de tijd moest accepteren. Zij staat nu achtste. De Amerikaanse Kimberley Severson heeft de derde plaats in handen. In het landenklassement deed Frankrijk zeer goede zaken. Drie ruiters in het team wisten de cross binnen de tijd te rijden, waardoor zij op 113.40 p. zijn blijven staan en aan de leiding gaan.

Toch kan er woensdag tijdens het laatste onderdeel, een springparcours, nog van alles gebeuren want Duitsland staat op een achterstand van slechts 6.2 p., voor Groot-Brittannië dat derde staat. Voor een individuele Franse winnaar in de eventingsport moeten we terug naar de Olympische spelen van 1968 in Mexico. Toen won Jean Jacques Guyon met Pitou individueel goud. In 1948 had Bernard Chavalier met Aiglionne dat al eens gedaan. Met het team heeft Frankrijk nog nooit een gouden medaille weten te winnen. In 1960 won de Franse equipe brons.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 11:30

Volgens mij was hindernis 31 de scherprechter, die hindernis met een chinese vaas als uitsprong. Op die sprong zijn een aantal ruiters van hun paard gekukeld en ook niet zomaar de mindere ruiters.

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 12:21

Ja, idd, een aantal paarden bleven met hun voorbeen haken achter die vaas en gingen over de kop. Brrr, rot om te zien en zeker als je zelf over een paar dagen weer de cross in gaat..............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 14:53

Een ruiter uit Oostenrijk is ook nog gevallen op het tweede water, hij was de eerste starter.

Ik zit nu het springen te kijken. Als ik dan zo'n Thaise combinatie zie rondhobbelen, vind ik het des te triester dat Alice niet mag starten hier.

Laantje

Berichten: 2515
Geregistreerd: 09-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-04 16:19

Lovely schreef:
Een ruiter uit Oostenrijk is ook nog gevallen op het tweede water, hij was de eerste starter.

Ik zit nu het springen te kijken. Als ik dan zo'n Thaise combinatie zie rondhobbelen, vind ik het des te triester dat Alice niet mag starten hier.


Haha!

Yootje15

Berichten: 450
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: Geelong (Australie)

Re: Cross Country reclame voor Eventing

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 17:12

Hoi hoi,

Ik moet op school een presentatie geven over cross-country, weten jullie internet sites, waar info staat? Of kunnen jullie info geven?

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re: Cross Country reclame voor Eventing

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 17:57

Yootje15 schreef:
Hoi hoi,

Ik moet op school een presentatie geven over cross-country, weten jullie internet sites, waar info staat? Of kunnen jullie info geven?



www.sgw-eventing.nl

Quidou
Berichten: 6514
Geregistreerd: 20-10-04

Re: Cross Country reclame voor Eventing

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 19:00

dit is wel een heeeeee oud topic, haha

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Cross Country reclame voor Eventing

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 23:47

En daarom een slotje.