stamboomloze paarden???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FBN

stamboomloze paarden???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 12:47

ik vroeg me eigenlijk af wat jullie eigenlijk vinden van stamboomloze paarden Clown
ik ken namelijk meerdere jury's die gewoon puur naar de vaders kijken staat er gribaldi of weet ik veel wat achter dan ( letterlijk citaat tijdens het schrijven: ik zal nooit een stamboomloos paard voor een paard met een bekende vader zetten Sigaar ) staan ze sowieso al boven aan Bloos en ik heb zelf een stamboomloos paard waar vanallew

Marion71

Re: stamboomloze paarden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:58

Als sportpaard maakt me dat geen bal uit. Om mee te fokken vind ik dat geen goed idee.

Aan juries heb ik trouwens nooit gemerkt dat ze de afstamming interessant vinden, op een uitzondering na gelaten. Die interesse komt dan vooral omdat ze enthousiaste fokkers zijn. Is natuurlijk ook makkelijk om te roepen dat je slecht gereden heb, omdat je een stamboomloos paard hebt. Een jury kijkt naar de proef en beoordeelt die, niet de kleur, stamboek of wel of geen dikke staart of wat dan ook.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 13:08

Ik vind niks van stamboomloze paarden. Je kan ze niet over 1 kam scheren vind ik.

Ieder paard moet opzich beoordeeld worden imo. Ik ben een liefhebber van Gelderse paarden, maar dat betekend niet dat ik alle Gelderse mooi vind. Zo ook, ik ben niet meer zo'n liefhebber van Tinkers, maar er zijn er bij, die toch wel erg mooi zijn, goed gebouwd zijn en dergelijke.

Een paard beoordelen op zijn papier of juist het hebben van geen papier vind ik onzin. Er worden ook zonen van goedgekeurde hengsten afgekeurd, dat papa zegt ook niet alles.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 13:13

Hier heb ik nog een heel gezeur mee gehad op de geldersche kampioen schappen.
Ik als 10 jarige was foutloos, *trots* totdat ik mijn stijlpunten kreeg. 42 punten, naja ik had me er bij neergelegd.
Tot dat een vrouw zei van : 'Maar zij reed véél netter dan die en die, en toevallig hebben hun paarden stambomen, en de pony van haar niet!'
Heel gezeur, uiteindelijk heeft de jury het idd toegegeven.

Ook als ik moet schrijven bij een jury kijken ze regelmatig bij de ouders, en toevallig krijgen die weer net wat punten hoger dan paarden zonder stamboom.

Het zou allemaal puur toeval kunnen zijn, maar in sommige gevallen heb je dat wel.
Volgens mij gaat het nu allemaal een stuk eerlijker. Ja

En ik heb er gelukkig geen last meer van, geen stamboomloze paarden meer.

Stamboom wil overigens niks zeggen, mijn 'vuilnisbakken' paard sprong toch maar wel even in de Z op haar 22e. Dus die paarden kunnen toch ook echt goed zijn. Lachen

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 13:38

Ik denk dat je een enorm voordeel hebt met stamboomloze paarden. Mijn stamboomloze paard staat vaak bovenaan bij de dressuur. Dus dat zal dan wel extra punten opleveren?

Maar serieus; ik heb dus echt nog nooit meegemaakt dat ik erop afgestraft ben. Als ik zelf moet jureren kijk ik weleens naar de afstamming gewoon uit nieuwsgierigheid. Maar ik geef alleen goeie punten aan een goeie proef.

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 13:47

Dan ga ik het dadelijk op concours natuurlijk heeeeeel makkelijk krijgen met mijn Jazz... Haha!
Nee, zonder gekheid, er zijn inderdaad echt wel juryleden die daar op letten en ook naar punten, maar dat zijn wel wat meer de uitzonderingen hoor. Ik heb bij Jumper ook wel eens het commentaar op mijn coupon gehad: een springpaard hoort niet in de dressuurring thuis! (En dat was niet vanwege de proef hoor maar omdat ik inderdaad een zuiver springgefokt paard had) Dit jurylid heeft trouwens al bij meerdere mensen dergelijke dingen gezegd (tja, als je zelf een wereldkampioen fokt durf je wel he...). Maar gelukkig (of eigenlijk nu ik mijn Jazz heb niet meer Haha! Haha! Haha! ) gebeurd dit maar zelden.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 13:51

JollyJumper schreef:
Dan ga ik het dadelijk op concours natuurlijk heeeeeel makkelijk krijgen met mijn Jazz... Haha!
Nee, zonder gekheid, er zijn inderdaad echt wel juryleden die daar op letten en ook naar punten, maar dat zijn wel wat meer de uitzonderingen hoor. Ik heb bij Jumper ook wel eens het commentaar op mijn coupon gehad: een springpaard hoort niet in de dressuurring thuis! (En dat was niet vanwege de proef hoor maar omdat ik inderdaad een zuiver springgefokt paard had) Dit jurylid heeft trouwens al bij meerdere mensen dergelijke dingen gezegd (tja, als je zelf een wereldkampioen fokt durf je wel he...). Maar gelukkig (of eigenlijk nu ik mijn Jazz heb niet meer Haha! Haha! Haha! ) gebeurd dit maar zelden.

Ik vind de nakomelingen van Jazz maar een rotkarakter hebben. Bloos Dus in dat geval kreeg jij lage punten. Duivel
Wat maakt het uit dat je paard springgefokt is? Mijne ook, maar ik heb de dressuur toch wel nodig. Dus dat commentaar lijkt me nogal overbodig van die jury.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 14:30

Ik vind het altijd zo'n moedelose discussie, de ene heeft een stamboomloos paard de ander met prachtige papieren. Ik vind het wel belangrijk dat mijn paard papieren heeft, en ik zal niet zo snel eentje kopen zonder. Tenzij het paard een prachtig exterieur heeft. Mensen met paarden zonder papier, of geen sportpaard doen altijd of ze afgerekent worden daar op. Maar dat is erg kort door de bocht, geloof me. Als jij je paard goed rijdt, maakt het niks uit

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 14:34

Moet zeggen dat ik vrijwel nooit op de coupon kijk wie de vader is...vind ik niet echt boeiend..heel soms als je echt een vreselijk fijn dier in de ring hebt dat ik achteraf kijk welk bloed het is.

buiten dat....op papier kun je niet rijden!

ThisIsMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 14:42

Volgens mij is dit echt weer zo'n 'ik word achtergesteld want mijn paard......' (vul maar in naar keuze; heeft geen papieren, is een koudbloed, is een vosmerrie) discussie. Vork
Als je goed rijdt kan een jury fijne punten aan je kwijt, of je nu op een paard met superafstamming zit of op eentje zonder papieren, als je niet goed genoeg rijdt krijg je die punten niet. Maar het is mensen eigen om telkens maar weer smoesjes te zoeken of de schuld bij een ander (heel vaak de jury) te leggen als ze geen punten krijgen.
Mijn dochter heeft een paard zonder papieren, die heeft ze als veulen bij een kennis in de wei zien lopen en ze viel als een blok voor hem dus heeft ze die gekocht, die loopt als 5 jarige nu in het L2 en is nog vrijwel nooit zonder prijs en winstpunt(en) thuisgekomen Sigaar

Sammy78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:00

het maakt mij niet uit of een paard in de sport een stamboom heeft of niet. een paard moet als individu het waar maken en kan niet worden afgerekend naar zijn ouders.

Helaas hoor ik bij ons in de buurt sommige juryleden wel vaak zeggen....."oh die heeft goede papieren, hij zal het dan ook wel goed doen" of ze het paard dan om de papieren al hogere punten geven kan en wil ik niet over oordelen.

Voor het fokken zou ik zelf geen paard nemen zonder papieren. Puur om het feit dat wanneer je het wilt verkopen voor de fok meer opbrengt.

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:13

Ik denk wel dat een jury naar de afstamming kijkt, al helemaal als hij ook wel eens een veulentje fokt. Ik heb nog nooit gemerkt dat ik minder punten heb gekregen omdat mijn paard geen stamboom heeft. En ik eindig vaak voor paarden met een prima afkomst, hoor! Haha!

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 15:48

Het boeit me trouwens totaal niet of mijn paard papieren heeft of niet hoor, want ze is echt een schat van een paard en supermooi maar ik vroeg het me dus gewoon af....

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 15:51

ThisIsMe schreef:
Volgens mij is dit echt weer zo'n 'ik word achtergesteld want mijn paard......' (vul maar in naar keuze; heeft geen papieren, is een koudbloed, is een vosmerrie) discussie. Vork
Als je goed rijdt kan een jury fijne punten aan je kwijt, of je nu op een paard met superafstamming zit of op eentje zonder papieren, als je niet goed genoeg rijdt krijg je die punten niet. Maar het is mensen eigen om telkens maar weer smoesjes te zoeken of de schuld bij een ander (heel vaak de jury) te leggen als ze geen punten krijgen.
Mijn dochter heeft een paard zonder papieren, die heeft ze als veulen bij een kennis in de wei zien lopen en ze viel als een blok voor hem dus heeft ze die gekocht, die loopt als 5 jarige nu in het L2 en is nog vrijwel nooit zonder prijs en winstpunt(en) thuisgekomen Sigaar

nee hoor dat is het echt niet hoor Clown het ligt nog altijd voor 90 procent aan de ruiter die erop zit en hoe de proef zal verlopen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:52

het boeit mij niet of het een er een van jazz is of welk paard dan ook. het paard moet lief zijn fijn rijden en uitstraling hebben. en dan maakt mij dat papiertje niet uit. want op een papiertje kun je nl niet rijden

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:58

Daar heb ik nu eens nooit last van gehad. Als 14 jarige reed ik met mijn papierloospaard heel wat stamboekpaarden met gigantische namen naar huis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:00

Dus ik moet dadelijk met Zanda veel beter gaan scoren dan met Kawa?

Kawa zijn vader is een renpaard...niks te zoeken dus in de ring.
Zanda is van Tango (jazz) dus ik hoef niet meer te rijden, punten komen er van zelf wel...handig Ja Goed dat ik het weet Knipoog

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:03

Nou, de mijne niet hoor, dat is een schat! Maar ik heb al van alles gehad, een gelderse tuiger, een volbloed, een springpaard en nu een hannoveraan met veel bloed (ook springgefokt trouwens) en een Jazz, en ik merk niet echt verschil in beoordeling hoor. Zoals hierboven gezegd, heel soms wel, maar dat zijn uitzonderingen gelukkig.

Citaat:
Ik vind de nakomelingen van Jazz maar een rotkarakter hebben. Bloos Dus in dat geval kreeg jij lage punten. Duivel
Wat maakt het uit dat je paard springgefokt is? Mijne ook, maar ik heb de dressuur toch wel nodig. Dus dat commentaar lijkt me nogal overbodig van die jury.

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:04

Ja, fijn is dat he, hoeven we zelf niet meer te rijden, punten komen vanzelf Haha! Duivel . Maarre... Ik kom wel eens op concoursen waar jij volgens mij ook komt Duivel Duivel . Hoe gaan we dat regelen.... Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:05

Dan win jij de ene keer en word ik 2e en de andere keer draaien we dat om Ja

Alle andere jazzen en gribs laten we schrikken door met ratels langs de kant te gaan staan Duivel

cadootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:07

dat maakt toch ook niets uit? of je er papieren bij hebt of niet, toevallig heb ik wel goeie papieren bij mijn paard maar het zal mij geen moer kunnen schelen als dat niet zo was, als ik maar tevreden ben met mijn paard en als hij maar lief en eerlijk is en niet gemeen en als ik dan ook nog eens plezier in wedstrijden heb en hij doet het ook nog goed, wat maakt een papiertje dan nog uit? Haha!

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:10

Oke, deal... Haha!

runningkawa schreef:
Dan win jij de ene keer en word ik 2e en de andere keer draaien we dat om Ja

Alle andere jazzen en gribs laten we schrikken door met ratels langs de kant te gaan staan Duivel

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 00:39

Je kunt het ook andersom bekijken. Als je op een Jazz of Gribaldi de ring in komt schep je hogere verwachtingen. Dan valt het bij de jury wel even tegen als je maar een 'normaal' proefje rijdt.
Clown

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 08:40

Ik heb gisteren mijn debuut gehad in de B met een paard zonder papier.
We hadden 197 punten en we waren 1e van de +- 30 combinaties.. Volgens mij wordt er niet naar gekeken, je moet gewoon netjes je proef rijden.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 11:15

happyjoyce schreef:
Ik heb gisteren mijn debuut gehad in de B met een paard zonder papier.
We hadden 197 punten en we waren 1e van de +- 30 combinaties.. Volgens mij wordt er niet naar gekeken, je moet gewoon netjes je proef rijden.

PRECIES ZOALS JE ZEGT.
Vind het zo'n rare discussie. Als er 1 iemand eens wat zegt tegen een schrijfster o.i.d. dan zijn opeens alle of in ieder geval veel juryleden blijkbaar zo. Wat een kul zeg. Als ik al eens kijk wie de vader is is dat meestal na de proef. Buiten dat zit ik er niet voor een afstammelingenkeuring maar om een dressuurproef te beoordelen(zie verhaal hierboven)
Maar ja, wel weer makkelijk, zo'n verhaal over altijd weer die partijdige onkundige juryleden. We zijn er wel aangewend hoor, al die onzin.