vraagje voor juryleden; mild/streng/rechtvaardig/aardig?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

rhijnauwen

vraagje voor juryleden; mild/streng/rechtvaardig/aardig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 08:40

viewtopic.php?f=95&t=676169&start=0&st=0&sk=t&sd=a naar aanleiding van het 6-jury topic vraag ik me af hoe de juryleden omgaan met slecht rijdende ruiters/amazones (die absoluut niets lijken te geven om het welzijn van hun paard)
Jureer je mild, omdat het de hobby is van iedereen (en wil je aardig gevonden worden)?
Jureer je streng, maar bedenk je tijdens de proef dat erg veel 5-en (wat toch een voldoende is!) toch wel een erge lage uitslag geeft?
Jureer je per onderdeel en zie je wel op hoeveel punten de combinatie uitkomt? (ook al betekent dit dat er soms een hele rubriek bijna op een verliespunt uitkomt?)Jureren is op deze manier niet leuk, iedereen gaat met een rotgevoel naar huis als de punten laag uitvallen, ook de jury!!
Het valt mij op dat er combinaties mn. in de hogere klasses rijden die er echt niet klaar voor zijn, veel basis fouten maken, niet onafhankelijk zitten, paarden in de krul trekken, etc. en absoluut niet in de richting komen van de beoogde 'Happy Athlete'
Moet je zoiets maar negeren om aardig gevonden te worden, wedstrijdorganisaties en combinaties te vriend te blijven?

Gelukkig rijden er ook meer dan genoeg combinaties rond waar je als jury helemaal gelukkig van wordt en je punten aan kwijt kunt!
(maar het blijft lastig!)

Scum

Re: vraagje voor juryleden; mild/streng/rechtvaardig/aardig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 11:15

Het is heel wisselend. Ik heb weleens een ring gehad met 20 deelnemers waarin er 3 net een winstpunt verdienden.
Maar ook weleens een ring gehad waarin er 14 van de 20 een winstpunt hebben.

Ik jureer dus ook gewoon wat ik zie. Jammer als er niemand een winstpunt heeft, maar ik hoef ze niet cadeau te gaan geven. Ik ga ook niet lager punten als iedereen toch wel tamelijk hoog zit. Dan hebben ze het gewoon verdiend Knipoog.

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 15:07

het is bij mij dus ook heel wisselend, maar soms kom je ergens en dan schaam je jezelf bijna voor de punten die je geeft Bloos iedereen doet het tenslotte voor z'n hobby....

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 15:10

Dat is ook zo. En al helemaal als je daarna gemopper hoort bij de uitslagen over die jury die zo laag gepunt heeft. Of over de jury die Sinterklaas heeft zitten te spelen.
Maar kun jij het voor jezelf rechtvaardigen om dan maar punten cadeau te gaan geven?

Ik vind dat ook niet leuk, maar ik ben niet degene die op het paard zat.... Jammer dan.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 15:11

Ik zit in het laatste stukje van de jurycursus, alleen nog het praktijkexamen en je ziet nu al grote verschillen binnen onze groep. Vorige week vier combi's, ik had er drie op winst en een aantal hadden er maar één. Daar kom je dus nooit uit.

Denk niet dat ik Sinterklaas ben, zo'n vriendin heb ik wel en die geeft veel winst maar je moet wel realistisch blijven. Een combinatie winst geven die dat echt niet verdient, is geen gulle gave maar soms zelfs een straf. Alleen komen ze daar pas later achter in de volgende klasse bij een reële jury!

Ik hoop dat ik straks mijn persoonlijke voorkeur buiten beschouwing kan laten maar soms is het moeilijk. Je hebt een bepaald beeld wat je wilt zien en ik vind het bijvoorbeeld heeeel prettig om iemand lekker te zien rijden, en eerlijk tegen zijn/haar paard te zien. Zo'n combinatie zal ik wellicht wat soepeler tegen zijn dan het supergaaf lopende paard wat continu in de mond gezeten wordt en op hardhandige wijze de baan doorgaat.

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 15:35

daffodil schreef:
Zo'n combinatie zal ik wellicht wat soepeler tegen zijn dan het supergaaf lopende paard wat continu in de mond gezeten wordt en op hardhandige wijze de baan doorgaat.

en wat als je dan bijna alleen maar combinaties van het laatst genoemde soort in je ring krijgt? Dan ga je toch bijna aan jezelf twijfelen? Het beeld moet toch richting de 'Happy Athlete' ?! Als de sinterklaasjury's iets reeler zouden jureren zou het al een stuk schelen denk ik, iedereen wil graag hoge punten, veel en vaak winstpunten, maar het mag toch niet ten kosten van het paard gaan?

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 15:42

Nee absoluut niet zelfs. Combinaties zoals als voorbeeld geschetst zullen wel moeten weten waarom ze die punten niet krijgen, dus heel veel commentaar erbij. Aan jezelf twijfelen heeft geen nut, je zit daar om hen te beoordelen....

Denk wel dat t soms moeilijk is als je echt een ring vol met comibinaties krijgt die moeizaam gaan ja, ik hoop toch echt dat er altijd wel een paar tussenzitten die het je een stuk leuker maken!

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 16:29

Als rijdend jurylid kan ik toch wel zeggen dat de leukste winstpunten die zijn die je ook verdiend hebt.
Als er iemand gruwelijk hard is tegen zijn paard toon ik geen mededogen. Als iemand zijn best doet maar alles gaat mis en hij/zij blijft netjes en eerlijk rijden dan maak ik van een 3 weleens een 4, en van een 4 soms een 5.

Als iemand echt goed gaat dan krijgen ze uiteraard die punten ook,tussendoor optellen doe ik nooit. In principe punt ik wat ik zie, m.u.v. het 2e voorbeeld, waarbij ik hoop dat diegene het netjes blijft oplossen, ook zul je dan onderaan een opmerking/compliment daarover vinden.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 16:38

Als iets super is geef je een 9 en heel zelden een 10; als het niet getoond wordt een 1 en verder alles wat daar tussen zit.
Ik heb in ruim 15 jaar geloof ik 3 x een verliespunt gegeven, de laatste was allang blij dat het er geen 2 waren..........
Ben trouwens wel van mening dat heel veel ruiters eens wat kritischer naar zichzelf zouden moeten kijken. En niet alleen de oefeningen oefenen, maar zorgen voor een goede BASIS.
Wie er rijdt, op welk paard, maakt allemaal niks uit; een GOED gereden proef hoort een WP te krijgen, een BAR SLECHTE een verliespunt.
Wel alles goed van kommentaar voorzien, jammer dat het praatje bij de auto is afgeschaft.

Nooit aan jezelf twijfelen, je weet heel goed hoe het er uit hoort te zien!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 17:42

Ik moet heel eerlijk zeggen, dat ik verliespunten niet graag geef in het kader van: het is tenslotte voor iedereen hobby.
Winstpunten kado doen, dat is weer een ander verhaal.
Onder de 160 punten komt de boodschap wat mij betreft ook wel aan. (daar ga ik tenminste vanuit, ik zou niet graag met minder dan 160 punten thuiskomen).
Dus ja, misschien geef ik dan wel eens een 6 teveel.

chelsea82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:12

Ik punt echt per onderdeel en goed is goed en slecht is slecht, ik heb wel eens ruiters die 8en en 2en krijgen.
Ik heb voor een tijdje terug een meisje in de ring gehad, daar ergerde ik mij heel erg aan, het paard kon er echt niks aan doen maar werd constant grof aangepakt, ik stond op het punt haar de ring uit te sturen maar ik denk dat mijn blik al genoeg liet zien, want ineens deed ze normaal.
Maar ik heb rustig 1,2,3 weggeven en er ook heel duidelijk bij vermeld dat grof gedrag van de ruiter niet gewaardeerd wordt.
Maar hoe je punten er uiteindelijk uitzien is heel verschillend, ik heb wel eens ringen dat bijna iedereen een winstpunt heeft, maar ook wel eens dat ik er maar een paar met een winstpunt naar huis laat gaan.
Ik ben in mijn commentaar heel serieus, heb vaak niet genoeg aan een coupon.Probeer zoveel mogelijk bij elk onderdeel iets neer te zetten en schrijf altijd een stukje algemeen commentaar erbij.Ik geef altijd heel duidelijk aan wat er fout is, waar aan gewerkt moet worden, maar ik vermeld ook altijd iets positiefs.Hoe laag de punten ook zijn er is altijd wel 1 klein dingetje wat positief is, ik vermeld dat ook.
Ik ben dus zeker rechtvaardig, maar ik ben ook zeker in mijn commentaar streng en duidelijk, maar doordat ik ook altijd het positieve vermeld ben ik ook zeker aardig.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:53

Ik punt wat ik zie, en is dit niet goed dan hangt daar uiteraard een onvoldoende aan vast, gaat het goed dan ben ik ook niet beroerd om een 8 of een 9 te geven. Maar ik moet eerlijk toegeven dat ik er geen rekening mee hou dat het hobbymatig is en dat zoals fitzroy zegt dat de boodschap ook met 160 punten overkomt...rijd je slecht dan heb je ook 30 onvoldoendes en dan zou het zomaar kunnen dat je verlies hebt...het is dan op dat moment niet anders. Ik ga er absoluut geen rekening mee houden of denken dat ze mij dan niet zo'n fijne jury vinden of iets dergelijks, rijd goed en dan is er geen vuiltje aan de lucht!
Ook moet ik zeggen dat het niveau op het moment schrikbarend is, zeker in de M is het vaak om te huilen, moet ook eerlijk toegeven dat ik maar weinig winstpunten weg kan geven in de M!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 23:04

Ik jureer wat ik zie, maar bij een combinatie bij wie veel de mist in gaat en aan wie ik veel lage cijfers moet geven, bij zo iemand wil ik nog wel eens een 7 geven op iets dat er een beetje op lijkt... Om te stimuleren...
Ik merk wel dat ik in de loop der jaren wat strenger ben geworden. Zeker nu ik ook M jureer, wat je daar soms ziet... Lips are sealed

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 23:09

De M is idd dramatisch en dan met name de M2. Daar kun je maar nauwelijks winst kwijt.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 23:19

Ik rijd zelf net M en heb gister lang moeten wachten op de prijs uitrijking, zodat ik nog veel combinaties heb gezien. Het niveau is inderdaad bij de helft om te huilen en ik snap dan ook niet dat ze überhaupt ooit de punten voor de M verdiend hebben! Daarnaast nog wat mensen met een slechte dag, mesen die de proef duidelijk nog nooit één keer hadden doorgelezen (nieuwe proef van januari) en gelukkig ook nog wel een aantal wel leuk om naar te kijken proeven. Wat mij ook opviel was met name het spoor gebruik! Ongelooflijk hoe sommige mensen bij elke stap op het paard 'inhakken'! Daar mag imo ook wel wat van gezegd worden... In de M mag je toch verwachten dat de paarden op kleinere hulpen reageren.

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 08:20

Fitzroy schreef:
De M is idd dramatisch en dan met name de M2. Daar kun je maar nauwelijks winst kwijt.

In deze klasse wordt er inderdaad vaak dramatisch gereden! (laatst 3 combinaties; eerste had 169 pt laatste 153pt Bloos ) Ook in de Z1 rijden soms combinaties rond waarvan je denkt 'hoe ben je hier gekomen'? maar gelukkig ook heel veel fijne combinaties!
Hoe zou het toch komen dat mn de klasse M2 zo dramatisch is? (misschien toch door die 'sinterklazen juryleden die alleen B/L jureren en dus niet weten wat voor ellende ze er eigenlijk mee veroorzaken?)

Timmie2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 09:25

rhijnauwen schreef:
Fitzroy schreef:

In deze klasse wordt er inderdaad vaak dramatisch gereden! (laatst 3 combinaties; eerste had 169 pt laatste 153pt Bloos ) Ook in de Z1 rijden soms combinaties rond waarvan je denkt 'hoe ben je hier gekomen'? maar gelukkig ook heel veel fijne combinaties!
Hoe zou het toch komen dat mn de klasse M2 zo dramatisch is? (misschien toch door die 'sinterklazen juryleden die alleen B/L jureren en dus niet weten wat voor ellende ze er eigenlijk mee veroorzaken?)

Ik ben dan geen jury, maar inderdaad in de B/L word er soms wel met punten gestrooit.
Zelf loop ik wel al een aantal jaren mee met het dressuur. En inderdaad ik sta dan vaak langs de kant te kijken en dan zie ik een cominatie dat ik denk hoe heb je hier kunnen komen. Mijn dochter rijd zelf nu Z1 bij de paarden en die is zeer streng voor haar zelf als zij een proef niet best vind gaan en ze krijgt wel een punt dan is ze daar niet altijd tevreden mee maar soms gaat de proef echt tof en dan krijgt ze die punt niet. En als je dan bij de uitreiking iemand zijn punten ziet halen waarvan het paard b.v afbreekt in zijn zijgangen, of de stap een telgang is of de ruiter bijna achteroverligt te hangen aan die stang, dan krab ik me wel eens achter mijn oor van wat wil die jury nu eigenlijk zien.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 20:44

Ik jureer net als de meeste hier, punt voor punt.
je ziet een onderdeel en geeft er een punt voor wat daarbij hoort, niet omdat ze al zoveel 5en heeft gehad dan toch maar een 6 geven.
Ik heb net het IM papiertje en die cursus deed ik mede doordat ik wat meer niveau wou beoordelen, nou dat had ik denk ik mooi mis.
In Assendelft heb ik de M1 selectie gejureerd en helaas het viel me zo enorm tegen wat daar reed (op enkele uitzonderingen na).
Jammer hoor, ik hoop dat we als juryleden scherp moeten blijven, willen we het niveau hoog blijven houden.

Nen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 09:20

Ik kijk echt per onderdeel. Zo kan een combinatie dus voor een fantastisch onderdeel best een 8 halen, maar geef ik voor iets anders ook gemakkelijk een 4 als het helemaal niet netjes in. Ik heb weleens een 9 en een 3 uitgedeeld in dezelfde proef. Over het algemeen is het zo dat ik me niets aantrek van het feit of ik laag uitkom. Als een combinatie in een proef amper 6-en kan halen, ga ik niet af en toe toch een 7 uitdelen om die score maar omhoog te krijgen...goede combinaties durf ik ook gerust 8-en te geven. In mijn laatste rubriek (M1), had de nr 1 208 punten en de nr 22 (laatste) 159....veel variatie dus!

FleurHunter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 18:10

ik ben geen jury ofzo.. maar als je 2 wp rijd! dan is het denk ik niet echt sinterklaasjury dan ben je wel geschikt op dat niveau en misschien waren het ging 2 Wp of meer waart meer vast wel 1!

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 15:33

Als jullie mijn onderschrift kijk is er punten denege die 195 gaf is echt een sinterklaasjury en ik vond dat toch eigenlijk niet echt leuk... Bloos Verder zijn het echt serieuze jury's. Die geeft pas een wp als je een goede nette proef heeft gereden. Ja Jammer genoeg zie ik in M2 toch vaak combinatie's die een slordige proef rijdt en paard heeft die nog niet aan toe is om M2 te starten, dan snap ik wel waarom ze steeds geen wp haalt Nagelbijten / Gniffelen

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 21:28

Als ik in deze regio rondkijk, is mijn mening dat zeker met name de L-jury's erg makkelijk de winstpunten geven, ik zie soms proeven... Lips are sealed Gestoord en deze combinaties rijden dan toch de winstpunten, met als gevolg dat deze ruiters toch doorstromen naar het M en daar over het algemeen, geen punt rijden...wat overigens voor ons M en Z jury's echt niet leuk is.

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 21:35

judithh schreef:
..wat overigens voor ons M en Z jury's echt niet leuk is.

en toch hebben wij het elke keer 'gedaan' bij die combinaties.....

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 21:39

rhijnauwen schreef:
judithh schreef:
..wat overigens voor ons M en Z jury's echt niet leuk is.

en toch hebben wij het elke keer 'gedaan' bij die combinaties.....

Dat is zeker zo...uiteindelijk zijn wij de gebeten hond...want er werd overigens in de B en de L dikke winst gereden...
Ach, ik zeg het wel vaker, de mensen moeten eerst eens kritisch naar zichzelf gaan kijken en de hand in eigen boezem steken.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 22:24

Nou Judithh, ik weet heel zeker dat een flink aantal mensen in ieder geval in mijn omgeving jou een heel reëele jury vinden en graag bij jou in de ring rijden! Rijnauwen is wat lastiger te beoordelen, die heb ik zelf alleen maar een keer gehad en dat was geen representatieve proef......vond ik zelf al dus een jury kan daar dan ook weinig mee!

Ik moet maandag op voor het examen, hoop dat we een beetje normale combinaties krijgen en geen hele rare dingen, die komen we straks nog vaak genoeg tegen vrees ik......