Afgekraakt door springzadel in de dressuur??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ChristinaW

Afgekraakt door springzadel in de dressuur??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 11:22

Ik hoorde laatst van iemand die in de dressuur reed met een springzadel.
Ze zei dat soms de jury er wel op lette en dat ze soms er ook wel minder punten kreeg daardoor.
Het lijkt mij totaal niet zo, als je goed kunt rijden op een springzadel.. waarom zou je er dan ook niet in de dressuur mee mogen rijden? Het geheel plaatje zo misschien wel mooi staan als je met een dressuurzadel komt, maar er rijden genoeg op een springzadel en ik vind * persoonlijk* het zadel ook beter rijden en je kunt veel meer je been erbij houden.

Maar oke was benieuwd wat jullie ervan vonden.. denken jullie dat de jury er zo erg let? Ze letten meer op de ruiter en het paard!

lejo

Re: Afgekraakt door springzadel in de dressuur??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 12:01

ligt eraan op welk niveau je rijdt, op een gegeven moment komt er een regel bij dat je met een dressurzadel MOET rijden.
dan zou je dus zeker puntenaftrek kunnen krijgen, als het niet meer is, ook al rijdt je er beter mee

ChristinaW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 12:25

ja precies dat had ik door.. hoger niveau zeker

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 13:23

-> JI

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 13:47

lejo schreef:
ligt eraan op welk niveau je rijdt, op een gegeven moment komt er een regel bij dat je met een dressurzadel MOET rijden.
dan zou je dus zeker puntenaftrek kunnen krijgen, als het niet meer is, ook al rijdt je er beter mee

Daar heb ik nog nooit van gehoord. Wanneer is dat dan? In ieder geval niet t/m het Z.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 13:57

Bij mij op de rijvereniging rijden er een paar soms dressuurwedstrijdjes met hun springzadel, ze halen gewoon een winstpunt hoor! (als ze die op dat moment verdienen Knipoog ) .

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 14:15

Je punt voor verzorging zou moeten zakken, want een dressuurmatige optoming verdient de voorkeur (zo stond dat althans vroeger in het reglement, misschien is het gewijzigd hoor). Wat ook nog zou kunnen is dat je punt voor houding en zit en daarmee voor de oefeningen beinvloedt wordt als je hierdoor meer in 'springzit' komt te zitten. Maar als je zelf in dressuurhouding blijft zou het verder volgens mij niet veel uit moeten maken en who cares about dat punt voor verzorging Clown .

ChristinaW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 16:50

ja precies! vind ik zelf dus ook! Maar idd geeft ook niet als je er mee rijd, maar een dressuurmatige optoming lijkt mij ook dat dat natuurlijk wel de voorkeur heeft. Maarja ze moeten zelf zien als ze noum et springzadel rijden of dressuur. Zelf heb ik voorheen op veel verschillende zadels gereden en nu altijd op een springzadel (was eerst heel erg wennen voor me) maar zo leer je goed te zitten en je evenwicht te houden en heb je meer het been eraan. Ik ga dus binnenkort ook starten en ondanks ik dus altijd op een springzadel rij, wil ik gewoon voor de dressuur en goed dressuuurzadel hebben. Dan lijkt het 'plaatje' in geheel wel erg mooi! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 16:52

Ik heb tot en met de M2 met een echt springzadel gereden, met nog eens dikke wrongen erop ook nog.
Dus geen sjiek dressuurzadel.

1 keer heb ik een opmerking gehad van een jury.

Verder nooit het idee gehad dat ik er op af gerekend werd.
Niet qua punten in het algemeen
Niet op houding en zit
Niet op verzorging, nergens

ChristinaW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 16:57

Ow dat valt dus reuze mee in de wat hogere klasse!
en vooral dat er maar 1 x een opmerking over was in al die wedstrijden! Lachen

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 19:11

Ik vind het zelf niet zo mooi, omdat de houding en zit er vaak ook niet beter door wordt.
Maar als die verder niet beinvloed worden, geef ik er geen lager cijfer voor, ook niet bij de verzorging.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 19:13

mij excuus, bij ons op stal wordt je geacht met een dressuur zadel te starten, mijn fout, niets om je druk over te maken dus (als je dat al deed)
licht dus puur aan de smaak van de jury

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 19:47

Je kunt ook op een springzadel je beugels net wat langer maken.
Natuurlijk niet zo lang als met een dressuurzadel, maar wel dat je niet met je knieeën in je nek zit Haha!

Wat een rare stal heb jij.
Met zo'n mentaliteit zou ik persoonlijk het daar niet naar de zin hebben.

Verder is het volgens de KNHS gewoon toegestaan, dus om het ff lomp te zeggen, moet de jury dan niet mutsen Haha!

Uiteraard mag er gepunt worden op houding en zit als die daardoor belabberd is

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 19:53

ach ja, in mijn les moet ik toch ook echt niet met een springzadel komen dressuren.(veelzijdigheid wel) kan me niet voorstellen dat het gunstig is voor je houding/ zit (uitzonderingen daargelaten natuurlijk, maar zouden die niet nog veeeel beter zitten op een dressur na wat oefenen) maar echt eerlijk is het natuurlijk niet nee alsje het wel kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 20:06

Gelukkig deed mijn instructrice er ook niet moeilijk over.

En ik heb een stevigere zit op een springzadel.
En aangezien Kawa regelmatig sprong zonder hindernis, vond ik dat wel zo prettig Lachen

ChristinaW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 20:30

Fitzroy schreef:
Ik vind het zelf niet zo mooi, omdat de houding en zit er vaak ook niet beter door wordt.

lejo schreef:
kan me niet voorstellen dat het gunstig is voor je houding/ zit

De houding en de zit worden er juist veel beter op! Je leert je balans/evenwicht te houden en kun je beter je been aan leggen en je leert je zit te verbeteren. Mensen die alleen maar op een dressuurzadel rijden of gereden hebben, zitten alsware in zo'n zadel al in de juiste houding 'gedrukt', en als je hun op een springzadel zou zetten, dan weet je precies wat ze missen. Heb ik ook gehad, reed altijd op een VZH of wel eens op een dressuur, zat ik prima op, totdat ik bij m'n vriend op een springzadel kwam te zitten. Had geen balans/evenwicht en merkte al gelijkt je je been veel beter er om heen sloot. Ik heb er nu totaal geen moeite meer mee en heb een veel stevigere zit mee gekregen, je leert er gewoon echt meer rijden!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 09:37

Jonge paarden/pony's worden hier altijd met een spring(gericht)zadel gereden..
Als het zadel goed past mag het je houding niet be-invloeden, verkeerd zitten.

ChristinaW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 16:21

Ja precies, bij ons wordt ze ook beleerd met een springzadel. en ook bij veel kennissen van ons

Akxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 17:23

Springzadel/dressuurzadel zijn beiden toegestaan, in het regelement staat dat een dressuuruitrusting de voorkeur verdient. Over het algemeen zijn springzadels wat vlakker en hebben een korter zweetblad wat niet bevorderlijk is voor een stille beenligging als je je beugels wat langer hebt. Ik kan me nog herinneren dat "......." ook in een veelzijdigheidszadel zn hengst Clavecimbel reed. Kan me alleen de naam van die kerel niet herinneren...vergane glorie Duivel
Bert nog niets....kirsten beckers traint ook bij 'm of heeft bij 'm getraind.

ChristinaW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 20:06

Bert Rutten volgens mij. Haha nooit geweten! Nouja kan natuurlijk wel ja, maar idd , als ik op een springzadel de beugels langer doe, dan kan ik me hakken niet goed meer uitdrukken..

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 23:53

kan iemand mij dan uitleggen waarom ik, als ik nu op een veelzijdigheidszadel stap (springzadel heb ik nooit geprobeerd), ik er zo mee weg rijdt. Als ik dan na 2 maanden weer op een dressuurzadel ga zitten, kan ik echt niet meer rijden... Dan lijkt mij dat een dressuurzadel toch een stuk moeilijker rijdt.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 00:54

kun je zo niet zeggen Haha!
Als het dressuurzadel jouw en/of het paard niet goed past of het vzh zadel jouw en/of het paard niet goed past of lichamelijk beperking... en natuurlijk even weer wennen Haha!

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 09:21

secricible schreef:
kan iemand mij dan uitleggen waarom ik, als ik nu op een veelzijdigheidszadel stap (springzadel heb ik nooit geprobeerd), ik er zo mee weg rijdt. Als ik dan na 2 maanden weer op een dressuurzadel ga zitten, kan ik echt niet meer rijden... Dan lijkt mij dat een dressuurzadel toch een stuk moeilijker rijdt.

Ik heb hetzelfde, maar dan andersom Knipoog Als ik met een springzadel moet rijden zit in minder stabiel in het zadel en krijg, als ik niet uitkijk, kramp / tintelingen in mijn benen omdat die beugels zo kort zitten Clown
Vooral het lichtrijden is dan heel vaag.

Dus die stelling van jou dat een dressuurzadel dan maar moeilijker zou zijn gaat niet op, het ligt er dus gewoon aan wat je gewend bent Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 09:44

Ik moest daar ook altijd aan wennen.
Maar ik heb mijn hele leven op springzadels gereden, dan is dat ineens zo anders.

Maar het ligt ook aan je zadel.
Want ik heb nu een prestige onder mijn kont en daar hoef ik helemaal niet aan te wennen.
En gooi het er ook op op een buitenrit.
Waar ik eerst alleen maar mijn springzadel gebruikte, met dat boskabouter ruikende paard van me Haha!

AntheaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 15:34

Ik reed vroeger ook altijd met springzadel een dressuurwedstrijd. Ik had wel vaak voor de verzorging een 7 terwijl de rest een 8 had.
Nu rij ik wel op een dressuurzadel en als ik een tijdje alleen op springzadel heb gereden moet ik er wel altijd even aan wennen met die lange beugels Clown