Paard bestraffen in of na de proef??

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
staljovano
Berichten: 15
Geregistreerd: 22-10-06

Paard bestraffen in of na de proef??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 10:24

Mijn paard loopt in de proef altijd net te doen of hij in 1 keer niet meer weet hoe alles moeten wordt ontiegeld sloom.. heb al vanalles geprobeert en zelfs een paar jury's wisten hier niks aan te doen.
Mag niet meer met zweep rijden en hierdoor ben ik dus echt machtenloos wat dat betreft in de proef.. sporen vind ze dan ook niet boeiend meer.
Hierdoor al paar keer vrijwillig de ring moeten verlaten enzo.
Toch probeer ik het elke keer weer aan en zou het door ervaring en vertrouwen toch goed moeten komen..
Nu neem ik de zweep al tot het laatste moment mee voor de proef.. maar dit helpt ook niet.En nu kun je wel zeggen dan moet je het paard goed aan het been rijden, maar dit gaat goed, maar zo gauw ze de proef in gaat dus niet meer.(het zou wel een bepaalde spanning zijn??) terwijl ze echt niet gespannen is maar gewoon ontiegelijk lui!!!
Nu heb ik haar dus de afgelopen keer na een proef met de zweep 3 keer achter elkaar een tik gegeven waarop ze dus eindelijk eens reageerde en hierna heel normaal weer ben gaan rijden en de proef hierna dus eindelijk eens een winstpunt heb gekregen!! hier was ik dus erg blij mee..
Heb toen ik die tik gaf wel rekening gehouden met de 2 mede amazones op het paard, zodat die er geen last van hadden (zei liepen helemaal aan de andere kant van de bak!) En nu kreeg ik het dus van een bepaalde dame te horen dat ik niet zo ruw met mijn paard om moest gaan en dat dit echt niet nodig was blablabla..3 tikken???
Dus nu is mijn vraag wat zouden jullie doen in zo'n situatie???

tamary

Berichten: 29328
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard bestraffen in of na de proef??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 10:28

Als je er zeker van bent dat het geen spanning of angst is een keertje HC starten en hem er doorheen rijden. Straffen heeft alleen zin als je dat op het juiste moment doet.

Noukie
Berichten: 10958
Geregistreerd: 27-12-01

Re: Paard bestraffen in of na de proef??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 10:32

Inderdaad. Vraag of je HC mag starten en neem zweepje mee. Hoef te m ook niet echt te slaan, maar kan je wel direct op het moment zelf bijtikken als hij niet reageert op been.
Na de proef heeft in mijn ogen weinig zin (tenzij ie dan nog slecht aan je been is). Daar leert hij in de proef helemaal niets van.

edit: ik heb ook zo'n spook gehad die bij het betreden van de ring meteen achter alle hulpen kroop en niks meer wilde. En daarbij dan nog eens pittig kon gaan staken als ik hem een keer door duwde op mn been. Die heb ik ook een paar keer hc binnen gereden met zweepje er weer bij. Niet om hem dan meteen te gaan slaan ofzo, maar wel zodat hij, op de momenten dat hij ongehoorzaam aan de hulp werd, even wist dat dat gewoon niet kon/mocht. Probleem was daarna nog niet compleet weg, maar wel een groot gedeelte.
Laatst bijgewerkt door Noukie op 29-10-06 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Paard bestraffen in of na de proef??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 10:32

staljovano schreef:
Nu heb ik haar dus de afgelopen keer na een proef met de zweep 3 keer achter elkaar een tik gegeven waarop ze dus eindelijk eens reageerde en hierna heel normaal weer ben gaan rijden en de proef hierna dus eindelijk eens een winstpunt heb gekregen!! hier was ik dus erg blij mee..

Ik vraag me af of dit echt kwam door die tikken of dat je paard doodsbang was van je of dat het puur toeval is. Wat zegt je instructeur ervan? Ik zou eerst met hem/haar overleggen voor dat je iets op je eigen houtje wat gaat proberen.

Het hoeft nl. niet haar spanning te zijn, maar kan ook de jouwe zijn. Misschien dat je onbewust er toch minder aanrijdt.

Anoniem

Re: Paard bestraffen in of na de proef??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 10:35

Het paard luisterd in de ring niet.
En daar zou ik hem dan ook eens aanpakken.

reageerd hij niet op het been, schop hem dan eens naar voren. totdat er wel reactie komt
Ja gewoon voor het oog van de jury en iedereen.
Heb daar het lef voor.

Achteraf is niet eerlijk, dat snapt je paard niet

Verder denk ik niet je paard spanning heeft, maar dat jij het hebt, waar hij wer op reageert

MaraYvette
Berichten: 3800
Geregistreerd: 22-12-03

Re: Paard bestraffen in of na de proef??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 10:37

naar mijn weten mag je een paard alleen straffen ophet moment zelf dus niet meer erna..misschien heeft jou paardwel ring angst?? of voelt het jouw spaning jij denkt w.s. al bij de proef daar gaan we weer en misschien neemt ze dat over???

Chocolaatje

Berichten: 1523
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Sywell, UK

Re: Paard bestraffen in of na de proef??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 10:38

Of in de training je zweep af en toe weglaten.

Ik denk namelijk dat het komt omdat hij door heeft dat tijdens de proef er inneens geen zweep meer is.

Wat start je als ik vragen mag?

Nen
Berichten: 173
Geregistreerd: 01-05-06

Re: Paard bestraffen in of na de proef??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 10:41

Persoonlijk kan ik me enorm kwaad maken over mensen die hun paard na de proef nog eens even lekker gaan aanpakken. Paard snapt er dan namelijk niets meer van en het heeft dus geen enkele zin. Ook ik zou idd een keertje HC starten en dan van te voren aangeven wat het probleem is en gewoon je zweepje meenemen.
En wat ik vaak doe met mijn leerlingen wanneer die een probleem hebben: ik boots een wedstrijdproefje na. Ik ga met ze losrijden enz en ga dan voor de proef naar een andere bak (als je die gelegenheid hebt natuurlijk) waar ze die net zo moet rijden als op de wedstrijd. Misschien is dat een optie? Als je paard er dan halverwege mee stopt, is je zweepje zo gepakt en kan je alsnog een keer een flinke tik uitdelen om te laten weten dat dat niet de bedoeling is.

staljovano
Berichten: 15
Geregistreerd: 22-10-06

Re: Paard bestraffen in of na de proef??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 10:46

erg leuk allemaal die berichten van jullie, maar heb al HC gestart, en dit hielp dus op dat moment wel maar had er dus niks meer aan de volgende keer..
Ook het voor de jury voor het been wegrijden(schoppen) heeft echt totaal geen zin, want het intereseert haar dus echt niet..(want ik krijg haar niet vooruit!) er is zelfs al een keer een jury uit de auto gestapt om me te helpen met aanpakken.
En mijn paard wordt niet doodsbang.. hier ze echt veels te nuchter voor, als ze echt doodsbang was dan had ik dit probleem niet gehad.. en dan had ik natuurlijk die winstpunt ook niet kunnen rijden..
Thuis rij ik al bijna niet meer met een zweep..
En een proef nabootsen heb ik al wel heel vaak gedaan..

En even vooralle duidelijkheid.. ik heb mijn paard niet meteen naar de proef die tikken gegeven, maar na een half rondje toen ze dus weer (nog steeds niet aan het been was!!!

Haha nou ja ik blijf maar gewoon door oefenen

MaraYvette
Berichten: 3800
Geregistreerd: 22-12-03

Re: Paard bestraffen in of na de proef??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 10:53

succes!!!!

Nen
Berichten: 173
Geregistreerd: 01-05-06

Re: Paard bestraffen in of na de proef??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 10:56

Ja, als je al onze adviezen onzin vindt of al geprobeerd hebt, waarom vraag je dan om hulp?

MaraYvette
Berichten: 3800
Geregistreerd: 22-12-03

Re: Paard bestraffen in of na de proef??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 10:57

@nen misschien hooptze op nieuwe tips of zoekt ze steun? of wil ze gewoon kijken wat onze opinie er in is??:)

staljovano
Berichten: 15
Geregistreerd: 22-10-06

Re: Paard bestraffen in of na de proef??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 11:00

Ja iddedaad ik hoopte op nieuwe tips en wilde jullie mening weten..

vind het echt geen onzin hoor, maar heb het gewoon allemaal al echt uitgeprobeert en dat zeg ik toch ook in mijn berichten..

myhorse
Berichten: 300
Geregistreerd: 25-11-04
Woonplaats: winschoten

Re: Paard bestraffen in of na de proef??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 11:01

dat heb ik ook met mijn pony maar dan andersom.. zodra ik gewoon rijd doet ze alles helemaal super! maar zodra het proefje begint, is ze zo snel en hou ik er niks aan, een gebroken lijn wil ze niet want ze loopt gewoon op de hoefslag met een gebogen hals.. in ekle hoek wil ze aansprigen in galop, en als ik in galop moet moet alles zo snel mogelijk:S

yyy
Berichten: 1450
Geregistreerd: 26-03-06

Re: Paard bestraffen in of na de proef??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 11:04

Nen schreef:
Ja, als je al onze adviezen onzin vindt of al geprobeerd hebt, waarom vraag je dan om hulp?


mischien omdat ze om hulp vraagt, en het advies wat zei kan gebruiken nog niet gegeven is?

DE tip kan ik je jammer genoeg denk ik ook niet geven. Als ze doorheeft waneer je de zweep weg gooit, probeer het dan is met 2 zwepen.

ik moet zeggen dat je wel een erg slim paardje hebt hihi

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Paard bestraffen in of na de proef??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 11:06

staljovano schreef:
maar heb het gewoon allemaal al echt uitgeprobeert en dat zeg ik toch ook in mijn berichten..

Nee dat zeg je niet. Ja een bericht later. Als jij hulp en meningen wilt moet je wel duidelijk je probleem omschrijven en er bij zetten wat je al gedaan of geprobeerd hebt ipv verontwaardigd reageren.

Sandra91

Berichten: 705
Geregistreerd: 18-03-06
Woonplaats: Friesland

Re: Paard bestraffen in of na de proef??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 11:07

Wel heel erg balen dat je niet meer met zweep mag rijden in de
proefen anders zou het wel handig wezen dat je af en toe even
kon bij tikken.
Maar misschien kan je ook iets scherperede sporen kopen dan
kun je tijdens de proef toch nog zachtjes even bijsporen
misschien dat dat helpt nog veel succes.

staljovano
Berichten: 15
Geregistreerd: 22-10-06

Re: Paard bestraffen in of na de proef??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 11:07

ja dat is idd ook niet fijn... te snel is niet goed en te langzaam is niet goed..

staljovano
Berichten: 15
Geregistreerd: 22-10-06

Re: Paard bestraffen in of na de proef??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 11:10

Sammie schreef:
staljovano schreef:
maar heb het gewoon allemaal al echt uitgeprobeert en dat zeg ik toch ook in mijn berichten..

Nee dat zeg je niet. Ja een bericht later. Als jij hulp en meningen wilt moet je wel duidelijk je probleem omschrijven en er bij zetten wat je al gedaan of geprobeerd hebt ipv verontwaardigd reageren.



Nou ja zeg denk je dat jij hier alles regelen kan ofzo??

Ach laat maar jij bent zo iemand die toch niet naar een ander luisterd....

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Paard bestraffen in of na de proef??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 11:11

Whahaha pot...ketel....zwart...

MaraYvette
Berichten: 3800
Geregistreerd: 22-12-03

Re: Paard bestraffen in of na de proef??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 11:13

relaxt mensen t is zondag en letters zijn zo verschillend te interpreteren jullie zullen het beide goed bedoeld hebben neem ik aan dus relaxt:)

Sandra91

Berichten: 705
Geregistreerd: 18-03-06
Woonplaats: Friesland

Re: Paard bestraffen in of na de proef??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 11:15

We willen best helpen hoor met tips Lachen.
Maar dan verwachten we allemaal wel een aardige reactie terug
zoals heel erg bedankt voor de tip of ik heb het al geprobeerd
maar toch heel er bedankt voor de tip Lachen.

Nen
Berichten: 173
Geregistreerd: 01-05-06

Re: Paard bestraffen in of na de proef??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 11:15

Sammie schreef:
staljovano schreef:
maar heb het gewoon allemaal al echt uitgeprobeert en dat zeg ik toch ook in mijn berichten..

Nee dat zeg je niet. Ja een bericht later. Als jij hulp en meningen wilt moet je wel duidelijk je probleem omschrijven en er bij zetten wat je al gedaan of geprobeerd hebt ipv verontwaardigd reageren.



Dank je, Sammie! Dat bedoelde ik dus ook al...

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Re: Paard bestraffen in of na de proef??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 11:17

runningkawa schreef:
Het paard luisterd in de ring niet.
En daar zou ik hem dan ook eens aanpakken.

reageerd hij niet op het been, schop hem dan eens naar voren. totdat er wel reactie komt
Ja gewoon voor het oog van de jury en iedereen.
Heb daar het lef voor.

Achteraf is niet eerlijk, dat snapt je paard niet

Verder denk ik niet je paard spanning heeft, maar dat jij het hebt, waar hij wer op reageert


jij haalt me de woorden uit de mond! gewoon precies zoals ik het zelf ook zou doen!

staljovano
Berichten: 15
Geregistreerd: 22-10-06

Re: Paard bestraffen in of na de proef??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 11:19

Volgens mij staat er toch ook van..Erg leuk allemaal die berichten van jullie, maar ik heb het allemaal al uitgeprobeerd.. Knipoog