EHBO bij ORUN?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

EHBO bij ORUN?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-06 08:45

Mei dit jaar heb ik netjes mijn papiertje gehaald, en ben nu dus verzekerd bij ongevallen.

woensdag was ik aan het lesgeven op een manege waar 's middags altijd veel kinderen lopen.
Nu hoorde ik aan het begin van mn laatste les en kind heel hard gillen in de hal naast me.
dus ik werd al een beetje boos, want die kinderen lopen altijd te dollen en daar kunnen de pony's van schrikken.
kijk in dus in de hal, zie ik een kind om dr buik liggen. Ik ren er naar toe en vraag of ze omhoog kan komen.
'MN ARUUUUM' gilt ze.. toen ik haar wat gerustgesteld had vroeg ik het weer en kwam ze omhoog.
Toen ik keek zag ik gelijk dat het foute boel was. Aan de binnenkant van haar boven arm zat een breuk (bobbel) en haar onderarm stond de verkeerde kant op.
Nu ben ik van mezelf best rustig dus bleef ik haar gerust stellen en belde 112 want ik had GEEN IDEE wat ik moest doen...
Gelukkig gaven ze mij instukties zodat het kind met de minst mogelijke pijn naar het ziekenhuis kon.

wat voelde ik me stom... gediplomeerd en geen idee wat te doen bij ongelukken...
misschien een tip voor de ORUN?

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: EHBO bij ORUN?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 08:58

Ik ben het wel met je eens dat het eigenlijk raar is om bij een opleiding voor een hoge-risico-sport geen EHBO te krijgen. Je kunt ook op eigen initiatief je EHBO diploma halen. Lachen

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Re: EHBO bij ORUN?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 12:18

Toch zou ik het idd geen heel verkeerd idee vinden als dat erbij zou zitten!

Tijgertje86

Berichten: 1454
Geregistreerd: 28-09-05
Woonplaats: Drenthe/ Groningen

Re: EHBO bij ORUN?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 12:21

Volgens mij (mijn ORUN cursusleider vertelde dat) wordt het EHBO diploma een onderdeel van het ORUN examen in de toekomst.....

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Re: EHBO bij ORUN?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-06 12:27

Ik heb net bijna dezelfde mail naar de knhs gestuurd, ben benieuwd!

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Re: EHBO bij ORUN?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 13:22

Dat had allang verplicht moeten zijn.....
Wie was er ook al weer verantwoordlijk voor de afdeling opleidingen? Tegenwoordig vertrekken er mensen om minder..... Knipoog

haike
Berichten: 13526
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Re: EHBO bij ORUN?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 13:23

Remember schreef:
Toch zou ik het idd geen heel verkeerd idee vinden als dat erbij zou zitten!


Zou het ook wel logisch vinden eigenlijk als het een onderdeel zou zijn van de ORUN. Ga komend jaar ORUN doen, mss bedenken ze snel een speodcursusje?

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Re: EHBO bij ORUN?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 13:27

Voor het geld dat ze ervoor vragen kunnen ze die EHBO-cursus er mákkelijk bij geven Nors opkijken

Noor17
Berichten: 402
Geregistreerd: 28-12-05

Re: EHBO bij ORUN?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 16:51

ik ga dit jaar de orun curus doen en heb via school mijn ehbo en reanimatie diploma gehaald dus ik heb het al Haha!

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Re: EHBO bij ORUN?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-06 20:24

dit kreeg ik terug:

In principe is het gericht op de instructie maar in het nieuwe lesmateriaal wordt daar wel aandacht aan besteed.

Met vriendelijke groet,
................................


nou ........ en bedankt! Clown

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: EHBO bij ORUN?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 20:31

Heb ik twee jaar geleden al aangedragen, als je ziet welke stomme nutteloze theorie je voorgeschoteld krijgt en MOET weten voor je examen. Als je die sjit vervangt voor echt belangrijke dingen zoals EHBO dan heeft het papiertje al een stuk meer meerwaarde

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: EHBO bij ORUN?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 23:00

In mijn tijd (jaar of 12 terug) hadden ze het er ook al over dat er EHBO bij zou komen maar het is er dus nog altijd niet.

Ik ben zelf aan een EHBO cursus begonnen omdat het me wel waardevol leek als er een keer iets gebeurt maar heb het destijds niet af kunnen maken omdat ik nogal hard van een paard was gevallen.

daffodil

Berichten: 10450
Geregistreerd: 12-11-03

Re: EHBO bij ORUN?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 23:32

Zou helemaal terecht zijn, de vereniging waar ik als instructrice bij werk heeft "volgens het veiligheidscertificaat" geopperd dat er altijd een mobiele telefoon aanwezig moet zijn om 112 te kunnen bellen. Maar ik heb wel aangegeven dat het wellicht verstandig zou zijn om iets op te hangen met alle noodnummers....

Overigens heb ik de dochter van een huisarts in de les en laat die nou net meestal wel aanwezig zijn....ik heb dus mazzel!

laborah
Berichten: 276
Geregistreerd: 14-08-04

Re: EHBO bij ORUN?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 09:58

Er staat in de Paardenkrant van gisteren (= 22 september) een stuk in over het EHBO boek van de KNHS.

"KNHS slaat plank mis met cursusboek EHBO-paard" staat er boven het artiekel. boek volgens de Paardenkranty. Ondanks de medewerking van een drietal gerenomeerde dierenartsen vindt de Paardenkrant het rommelig, amateuristisch van opmaak en het taal gebruik simplistisch.

Ook staan er dingen in die niets met EHBO te maken hebben zoals haarkleur en ontwormen. Lees zelf maar op blz 2.

Weer een gemiste kans van de KNHS dus. Beter is een cursus PHBO voor de KNHS!

GGJ12, wie is er verantwoordelijk voor deze uitgave van dit boek? Er zijn er om minder ......

gabyfedde

Berichten: 11900
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re: EHBO bij ORUN?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 21:31

Helemaal geen slecht idee Bibi!
Een volledig EHBO-diploma (dus incl brandwonden etc) lijkt mij wat overdreven. Maar basics voor in een val-situatie zijn eigenlijk wel noodzakelijk vind ik.

boefie

Berichten: 256
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: België

Re: EHBO bij ORUN?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 21:37

Ik zou denken aan een BHV-diploma.
Dit is een wat eenvoudiger versie van EHBO, met daarbij ook wat brand-voorkoming en bestrijding. (ook nuttig bij paardenstallen)
In bedrijven en op verenigingen is een BHV-organisatie verplicht. Het lijkt me dat dit op maneges toch zeer handig (en misschien zelfs wel verplicht) is.

Suzanne F.

Berichten: 49549
Geregistreerd: 03-03-01

Re: EHBO bij ORUN?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 09:02

Is er bij de FNRS niet zo´n diploma voor?
Staat me iets van bij dat die wel zo´n cursus hadden.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: EHBO bij ORUN?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 10:30

gabyfedde schreef:
Helemaal geen slecht idee Bibi!
Een volledig EHBO-diploma (dus incl brandwonden etc) lijkt mij wat overdreven. Maar basics voor in een val-situatie zijn eigenlijk wel noodzakelijk vind ik.

Ik denk dat een volledig EHBO niet overdreven is. Van een touw dat door je handen getrokken wordt kun je ook brandwonden krijgen. En hoeveel mensen roken er....

EHBO is altijd handig!

Nistria schreef:
dit kreeg ik terug:

In principe is het gericht op de instructie maar in het nieuwe lesmateriaal wordt daar wel aandacht aan besteed.

Met vriendelijke groet,
................................


nou ........ en bedankt! Clown


'Aandacht aan besteed' en echt EHBO gecertificeerd zijn, zijn twee heel verschillende dingen.
Ik denk niet dat het een onderdeel wordt, als ik het zo lees.

Voor € 125,- kun je zelf je EHBO halen bij het Oranje Kruis.

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: EHBO bij ORUN?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 10:36

ik heb zelf mn EHBO gehaald paar jaar terug daarna heb ik reanimatie gehaald en ben nou via chool bezig met paarden EHBO dieren EHBO heb ik vorig jaar gedaan alleen helaas geen officieel diploma bij mij op school zijn EHBO dier verplicht als je dier doet en paard alleen al je mijn opleiding doet en de opleidig paardenhouderij mag zelf kiezen.

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Re: EHBO bij ORUN?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-06 10:46

Ik kan zelf ook wel EHBO gaan halen maar het gaat me om het feit dat je gediplomeerd bent en dat daardoor de ouders wat meer verzekerd zijn van goede begeleiding.
dit klopt ook, TOT dat het kind eraf valt en dr arm breekt.

het meisje is overigens dezelfde avond nog geopereerd en er zitten een paar pinnen in haar arm, arm kind Ach gut

Venetia

Berichten: 2311
Geregistreerd: 16-07-04
Woonplaats: Zuid-Gelderland

Re: EHBO bij ORUN?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 16:10

Jee wat schrikken Nistria!
Tja, ik zou ook niet weten wat te doen.
In plaats van bij de springlessen aan de kant te koukleumen en te praten, hadden we beter kunnen leren wat bij noodsituaties te doen.

Maar ja, wij zullen het wel weer niet goed begrijpen...

Maar ik weet zeker dat iedereen die stof heel goed geleerd had!

Alani
Berichten: 1729
Geregistreerd: 14-06-05
Woonplaats: Dalfsen

Re: EHBO bij ORUN?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 15:46

Nistria; Ik ben het helemaal met je eens. Het is belachelijk dat je alleen maar weet wat er gebeuren moet zolang je leerling er op blijft zitten.

Alleen BHV lijkt me niet voldoende, heel veel zaken komen niet aan de orde (denk aan het verbinden). Zoals we allemaal weten, kun er bij paardrijden ernstige ongelukken voorkomen.

KNHS wordt wakker!

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Re: EHBO bij ORUN?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 15:59

Venetia schreef:
Jee wat schrikken Nistria!
Tja, ik zou ook niet weten wat te doen.
In plaats van bij de springlessen aan de kant te koukleumen en te praten, hadden we beter kunnen leren wat bij noodsituaties te doen.

Had je natuurlijk best even de singel van de desbetreffende ruiter voor 95% kunnen insnijden....
Eens kijken in een ultieme praktijkles hoe de instructeur zoiets oplost........ Haha!

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: EHBO bij ORUN?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 16:08

Jij hebt blijkbaar meer vertrouwen in de gemiddelde ORUN-instructeur dan ik. Denk persoonlijk dat ze er niks van bakken namelijk.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Re: EHBO bij ORUN?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 16:14

Ja hallo.......... dat moet je ook niet doen als je er zélf op zit.... alleen als dat ontzettend eigenwijze ventje uit dezelfde cursus bezig is.... Gestoord