Wie heeft er ervaring met de KNHS basisinstructeur cursus?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

PimPamPetje

Wie heeft er ervaring met de KNHS basisinstructeur cursus?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 18:57

Ik heb even een vraagje. Ik zou graag binnenkort de cursus basisinstructeur van de knhs willen volgen. (Dus niet de eerste fase!). Je hoeft hiervoor niet zelf te rijden maar een paar keer een combinatie mee nemen. Mijn vraag is, hoeveel ervaring moet je hebben met lesgeven momenteel, en wat is het gemiddelde niveau van de mensen die deze cursus doen (gedaan hebben). Moet je verplicht lesgeven op een manege of een vereniging of moet dit je doel zijn? Ik lees graag reacties tegemoet! Alvast bedankt!

Haha!

MRV_2016

Re: Wie heeft er ervaring met de KNHS basisinstructeur cursus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 07:01

Ik heb eigenlijk een beetje dezelfde vragen als jou. Ervaring in lesgeven is een pré, maar ik heb ook heel veel gelezen hier op Bokt dat het niet verstandig is om les te gaan geven zonder papieren i.v.m. aansprakelijkheid etc. Hoe doe je die ervaring dan op? Ik volg dit topic even!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 09:32

Ik heb de cursus 5 jaar geleden gedaan. We hadden een hele fijne cursusleidster. Er wordt veel aandacht gegeven aan het lesgeven. Ik denk dat ervaring in lesgeven niet zo noodzakelijk is, maar dat je zelf wel een bepaald niveau van rijden hebt.
Tijdens je examen wordt er heel erg gelet op je rijtechnische inzicht. Per persoon is het natuurlijk heel verschillend, maar als je zelf L rijdt op wedstrijden (hetzij springen of dressuur) dan denk ik dat je wel voldoende inzicht hebt.
Je hoeft dus op dit ogenblik helemaal geen les te geven om aan de cursus mee te kunnen doen. Wel moet je combinaties van een fatsoenlijk niveau kunnen aandragen om daar voor te rijden (liefst ook op L niveau of meer, want die combinaties moeten ook op het examen voor kunnen rijden).
Ik heb zelf ook een paar keer meegereden. Anders moesten mijn paarden toch die avond stilstaan. En op deze manier (het was midden in de winter) had ik ook nog een binnenbak gratis ter beschikking Haha!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 09:38

Ik heb hem drie jaar geleden gedaan en zelfs de mensen die nog nooit les hadden gegeven hadden het gehaald ! Ik vond het nivo van lesgeven laag omdat somige niet eens wisten hoe iemand aan de tuigel moesten rijden of hoe je moest wijken.

PimPamPetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 11:28

Thanx! zo zie je maar dat de meningen uit een lopen. Denk dat het misschien wel ligt welke cursusleider je hebt? Ik ben van plan omgeving Almere, dus dat wordt Lelystad dan denk ik, iemand ervaring daar? Enne ik wou namelijk graag de orun eerste fase doen maar mn paard is 3 1/2 cm te klein Huilen Heb de KNhs gebeld en die mevrouw zei mij vriendelijk dat ik dan gewoon pech had. 1. 60 is echt de minimum maat:S Maaruhm voor die basisinstructeur moet je wel combinaties meenemen dus dan neem ik mijn paard gewoon mee en misschien dat ik op die manier kan laten zien dat zij wel erg geschikt is. Ik bedoel ze is niet heel makkelijk om te rijden, maar ze accepteerd wel vreemden en ze heel paard gebouwd:)

Is misschien over de discussie van de maat een topic bekend al?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 18:21

Deze cursus valt of staat echt met de cursusleider! Ik heb voor meerdere personen in verschillende seizoenen voorgereden voor deze cursus. Van de ene instructeur/cursusleider heb ik echt veel geleerd en die cursisten hebben ook echt fatsoenlijk les leren geven.
Bij de andere instructeur vond ik het niveau bedroevend laag, ik heb tijdens de cursus eigenlijk niks nieuws geleerd als ruiter en op het examen schrok ik van het niveau van de personen die mij les moesten geven. Helaas is toen van die groep iedereen geslaagd, wat mij erg teleurstelde, want zo is het diploma toch minder waard vind ik zelf...
Er waren daar ook echt mensen bij die zelf weinig ervaring hadden met lesgeven en paardrijden, volgens mij, want er kwamen af en toe zinnen uit dat ik echt geen flauw idee had wat de bedoeling was.

astridh

Re: Wie heeft er ervaring met de KNHS basisinstructeur cursu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 06:27

Ik heb de cursus lang geleden gedaan maar toen nog in een andere opzet, je moest toen zelf wel je paard meenemen. De cursus op zich was best leuk, vooral het rijden en op elkaars paarden rijden maar dat onderdeel zit er nu niet meer in. Ook toen hoefde je nog niet les te geven. Het nivo van de deelnemers was minimaal L

Het examen was voor mijzelf rampzalig. Ik ben wel geslaagd hoor maar de bedoeling was dat de combinaties waaraan je les moest geven op L nivo zouden rijden. Ik kreeg echter 3 beginnende combinaties, en dan bedoel ik ook echte beginners. Daar heb ik nog nooit mee te maken gehad en ik sloeg gewoon dicht (ook examenstress Koe )

Het is natuurlijk nooit verkeerd om een cursus te doen en je steekt er altijd wat van op. Maar als je echt de kant van instructeur op wilt gaan dan adviseer ik je toch om een andere insteek te kiezen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 15:10

Ik hou het toptic even in de gaten. Ik wil ook graag die cursus doen ivm het kunnen verzekeren als je les wilt geven (ik geef al wat les met mijn pony's, echt beginners kinderlesjes).

Zelf heb ik alleen (weinig) wedstrijd ervaring bij het mennen maar wel al een stuk of 15 pony's zadelmak gemaakt en tot B nivo gereden(of iets meer).

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 18:13

Het is zeker aan te raden om eerst ervaring op te doen met les geven. Ik heb het zonder gedaan en ben gezakt voor de praktijk. Er wordt inderdaad heel erg gelet op rijtechnisch inzicht en de cursus valt of staat met de cursusleider (had ik nog dikke pech mee ook).
Je kunt ervaring opdoen door met kennisen te oefenen, of op de stal waar je rijd te vragen of je ervaring op mag doen. Na het examen heb ik aan de manegehouder gevraagd of ik kon oefenen en dat kon. Longelessen, 6jarigen en inmiddels is het mijn baan geworden. Overigens lijkt het geven van manegelessen en beginnerslessen voor geen meter op wat je tijdens de basiscursus leert!!! daar leer je echt priveles geven op L niveau.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 12:53

Dat zal voor mij dus nog lastig worden.
Ik geef echt beginners groepslesjes, meer het blijven zitten in stap, draf en galop en het leuk gaan vinden voor die echte kleintjes dan een heuze wedstrijd gerichte training.

kaspertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 15:18

Als je wilt leren hoe je 'manege kinderen' moet lesgeven en niet echt wedstrijd gericht is het misschien een idee om de FNRS- manege instructeurs cursus te volgen, is een vrij nieuwe cursus wordt nu pas voor de 3e keer gegeven en daar leer je meer manege gericht lesgeven. Cursus is opgezet ism de FNRS, ORUN en Deurne.

Niek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 11:25

is de KNHS basisinstructeur cursus vanaf 17 jaar?..

HippoLogic

Re: Wie heeft er ervaring met de KNHS basisinstructeur cursu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 15:05

kaspertje schreef:
Als je wilt leren hoe je 'manege kinderen' moet lesgeven en niet echt wedstrijd gericht is het misschien een idee om de FNRS- manege instructeurs cursus te volgen, is een vrij nieuwe cursus wordt nu pas voor de 3e keer gegeven en daar leer je meer manege gericht lesgeven. Cursus is opgezet ism de FNRS, ORUN en Deurne.

Ik heb even gezocht naar meer informatie over deze cursus, maar de vereisten voor deze opleiding zijn:
Citaat:
Toelatingseisen

MBO-Beroepsopleiding KNHS/FNRS-cursus
Minimaal 20 uur werkzaam zijn bij een FNRS-manege/Minimaal 10 uur werkzaam zijn bij een FNRS-manege
Minimaal 17 jaar oud/Minimaal 17 jaar oud
Geen eisen met betrekking tot rijtechnisch niveau (wel uitstroomeisen)/Geen eisen met betrekking tot rijtechnisch niveau
(wel uitstroomeisen)

Je moet dus al werken bij een manege.

Voor basis-instructeur van de KNHS wordt ervaring in het lesgeven sterk aanbevolen. Volgens mij kun je gemakkelijk enige ervaring opdoen als je binnen je kennissenkring les gaat geven. Knipoog Het is in elk geval geen harde toelatingseis.

Je hoeft voor basis-instructeur geen les te geven op een manege, maar de opleiding is bestemd voor (ik citeer:)"iedereen die ruiters/amazones binnen een vereniging of ponyclub wil begeleiden bij het "paard-/ponyrijden".
Het aspect van instructie geven speelt binnen deze opleiding een centrale rol. Het opdoen van vaardigheden daarin, moet de cursisten op den duur in staat stellen hun leerlingen op B/L niveua les te geven. (enz.)"
Ik maak daaruit op dat je groepslessen kan gaan geven bij een vereniging of ponyclub. Ik heb ook wel eens in een vacature voor instructeur op een manege gelezen dat specifiek gevraagd werd naar het diploma basis-instructeur.

In de brochure van de KNHS staat dat de opleiding wordt afgesloten met een examen. Het lijkt me dat als je slaagt je een papiertje krijgt met daarop "geslaagd voor de cursus basis-instructeur" oid.

Bij de opleiding kandidaat-instructeur staat: "De Kandidaat-Instructeurscursus is de eerste fase van de opleiding tot gediplomeerd instructeur. De cursus is bedoeld voor mensen die ambitie hebben om door te groeien naar gediplomeerd dressuur- of allround instructeur, maar is ook uitermate geschikt voor degenen die hun kennis op gebied van rijden willen vergroten. Ook biedt de opleiding een goede basis om in de praktijk ruiters binnen een vereniging of ponyclub te begeleiden."

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 16:04

Ik heb diverse malen gereden bij die cursus en het niveau is inderdaad niet erg hoog. Iemand anders schreef al dat wanneer je zelf op L niveau rijdt je rijtechnisch inzicht wel voldoende zal zijn. Daar ben ik het wel mee eens. Ik denk echter wel dat het merendeel van de cusisten een lager niveau heeft. Ik denk dat het een hele goede cursus is om veel van te leren, maar dat de meeste rijverenigingen toch de voorkeur geven aan iemand die minimaal de Kandidaat Instructeurs Cursus heeft gedaan.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 21:55

Ik heb mijn basis intructeurs diploma ook gehaald in kapel-A.
En ik schaamde me diep voor het meerendeel van mijn mede cursisten.
Erger nog op 1 na zijn ze nog allemaal geslaagd ook.
Deze winter ga ik, als alles goed gaat, 1e fase doen.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 18:00

Ik ga samen met mn collegaatje(we werken op een manege) de basiscursus doen
ben zelf Z1 geweest en zij heeft nooit wedstrijden gereden, wel geeft zij al veel langer les(manegeles) dan ik, maar ik geef naast manegeles ook priveles(niet op hoog niveau maar toch, priveles is zo anders dan manegeles, wel heel leuk trouwens! ziet veel beter vooruitgang)

Ik ga er vanuit dat wij beide de cursus wel moeten kunnen halen, omdat er mensen van mn rijvereniging deze cursus gedaan hebben waaronder dus ook mensen de nog nooit op een paard gezeten hadden Nagelbijten / Gniffelen waren dan ouders van een kind vd ponyclub en als we nieuwe instructeurs zoeken vragen we als eerste de ouders)
ben weleens meegeweest als ruiter naaer die cursus, weet niet of dezelfde persoon die cursus nog geeft maar toen was het erg relaxed, dressuur op L niveau en wat springen
afgelopen jaar moesten ze zelfs travers en SB etc kennen, was ff pittig voor de mensen die dus zelf nooit gereden hebben Bloos!
vond het ook wat vreemd want in de folder staat duidelijk dat de cursus geschikt is voor mensen die op B/L niveau les willen gaan geven bij bv een ponyclub.

sassefrazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 11:55

wie weet wanneer er weer een cursus basisinstructeur dressuur /allround word gegeven en waar?

sassefrazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 11:56

en wat de kosten zijn?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 13:02

Dit is een topic uit 2006.
Ik zal het op slot zetten.