Te diep lopen in de B, hoe afstraffen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Catchme_
Berichten: 39
Geregistreerd: 09-04-06

Te diep lopen in de B, hoe afstraffen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 11:14

Hallo,

Ik heb sinds kort een nieuwe pony. Hij is nog jong (6, nog niet zoveel mee gedaan) maar wel heel braaf.
Hij loopt heel ontspannen, lekker voorwaarts (soms iets te) maar loopt nog iets te diep.
Het is niet veel, maar hij heeft nog moeite om zijn hals zelf te dragen en kruipt dan af en toe wat achter de teugel.

Ik ga nog niet op wedstrijd als het er nog niet uit is natuurlijk Knipoog
maar een wedstrijd brengt voor zo'n jonge pony wel spanning met zich mee en het zou best kunnen dat hij dan weer wat te diep wil lopen.

Hoe zouden jullie dit beoordelen?

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Te diep lopen in de B, hoe afstraffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 14:12

Tja je pony moet eigenlijk gewoon met de neus eruit lopen. gewoon voor de loodlijn. toch nog meer van achter gaan rijden dan moet ie wel oprichten. Hij kan echt zijn hoofd wel tillen hoor daar heeft het niets mee te maken. Anders zou ie in de wei ook zijn kop aan de grond houden.
Als een pony constant te diep loopt zul je, net als bij een sterrekijker, gewoon lagere punten krijgen want dan is de aanleuning niet goed

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Re: Te diep lopen in de B, hoe afstraffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 14:16

Ik heb tot de z bijna altijd te diep op mijn protocol gehad.
dus als hij te diep loop maar daarbij lekker ontspannen over de rug zou ik zeggen gewoon starten.

Kris

Berichten: 10098
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: NYMEGEN

Re: Te diep lopen in de B, hoe afstraffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 15:52

Ik heb er ook zo eentje diep naar voren "duikt". Krijg altijd commentaar van de jury. Hij loopt verder erg ontspannen en is in zijn hele lijf los, maar wp in de B echt niet dus, want hij loopt te diep....

Scum

Berichten: 33101
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Te diep lopen in de B, hoe afstraffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 21:43

Dat ligt eraan hoeveel te diep of achter de teugel hij loopt. In de B zou ik het niet heel erg afstraffen. Maar als hij daardoor echt heel erg op de voorhand gaat sloffen dan wel 1 punt per onderdeel dat hij het doet.

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Re: Te diep lopen in de B, hoe afstraffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 10:53

Mijn paard gaat ook weleens te diep. Vroeger vaker dan nu. Meestal heb ik dan een 5 of een 6 voor het betreffende onderdeel, afhankelijk van de jury en hoe erg ze het doet. Gelukkig wordt het de laatste tijd minder.

pRik
Berichten: 35
Geregistreerd: 31-07-06

Re: Te diep lopen in de B, hoe afstraffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 17:55

Het paard dat ik eerder had liep ook wel eens te diep.. kreeg er meestal ook wel commentaar op..
Thuis veel opgeoefend, dus handen hoog, netjes naast elkaar en die achterhand eronder krijgen. volgens mij moet het dan met elk dier beter gaan..

Liselot

Berichten: 32210
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Te diep lopen in de B, hoe afstraffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 19:52

mijn paard loopt ook eigenlijk altijd ietsje achter de loodlijn. kan haar wel ervoor instellen, maar dan gebruikt ze haar rug net niet helemaal goed.
als ze diep loopt loopt ze wel goed op de achterhand. heb dus ook nooit commentaar op mijn coupons staan

weule

Berichten: 2398
Geregistreerd: 28-02-05
Woonplaats: Twente (land der kampioenen)

Re: Te diep lopen in de B, hoe afstraffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 08:56

veel overgangen rijden goed op de achterhand zetten en eventueel even met een zweepje af en toen onder de mond/kin tikken...

weule

Berichten: 2398
Geregistreerd: 28-02-05
Woonplaats: Twente (land der kampioenen)

Re: Te diep lopen in de B, hoe afstraffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 08:57

hmmmm, misschien beetje niet goed gelezen waar het om ging (oeps) in de proef kan dit natuurlijk niet, evt. met losrijden wel. de jury zal er naarmate je in de hogere klassen komt strenger op toe zien dat ze niet te diep loopt. wat in de B nog mag, is misschien in de M al een onvoldoende...

Horsea_nl

Berichten: 8812
Geregistreerd: 14-11-05

Re: Te diep lopen in de B, hoe afstraffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 17:21

mijn paard loopt ook nog te diep. maar ik ben bezig hem opwards te rijde via zijn achterhand. maar dat is neit even zo doen en hij doet dat. dat is gelijdelijk trainen. en in het begin liep ie echt 'te ' diep. en kreeg ik er strafpunten op. maar u is het gewoon diep en rond. maar het wordt wel beter. en ik krijg alsnog vaak genoeg hoge punten. dus ik zou gewoon starten als ik jou was Knipoog

Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Re: Te diep lopen in de B, hoe afstraffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 19:20

Te diep lopen afstraffen?
Je moet met meer been rijden en af en toe een halve ophouding geven en veel overgangen op zit en been rijden.
Kortom, beter rijden. Hoe kom je erbij dat je je pony moet straffen voor iets wat jij haar niet goed aangeeft?

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Te diep lopen in de B, hoe afstraffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 20:35

ranna schreef:
Te diep lopen afstraffen?
Je moet met meer been rijden en af en toe een halve ophouding geven en veel overgangen op zit en been rijden.
Kortom, beter rijden. Hoe kom je erbij dat je je pony moet straffen voor iets wat jij haar niet goed aangeeft?



Je hebt het duidelijk niet begrepen. Heb je de openingspost wel gelezen? Misschien nog even doen. Daarbij staat het in het Forum Juryleden en Instructeurs en dus niet in rijtechnisch.
Het gaat hier om hoe we dat moeten verbeteren. Het gaat erom hoe je hierop wordt beoordeeld door de jury. Hoe de jury dit afstraft!

Catchme_
Berichten: 39
Geregistreerd: 09-04-06

Re: Te diep lopen in de B, hoe afstraffen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 20:58

@ ranna, zoals oosterhoff al zegt, zo bedoel ik het niet... ik weet zelf ook wel dat ik mijn pony hier niet voor kan straffen Knipoog

Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Re: Te diep lopen in de B, hoe afstraffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 21:57

Aiaiai, ik kruip diep door het stof, ik schaam me diep. Mijn haarwortels zijn nog rood gekleurd (nee, heb geen rood haar) Bloos Lips are sealed
Ik beloof met de hand op mijn hart dat ik het nooooit weer zal doen

Vriendjes? Vriendjes zijn?

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Te diep lopen in de B, hoe afstraffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 09:34

ranna schreef:
Aiaiai, ik kruip diep door het stof, ik schaam me diep. Mijn haarwortels zijn nog rood gekleurd (nee, heb geen rood haar) Bloos Lips are sealed
Ik beloof met de hand op mijn hart dat ik het nooooit weer zal doen

Vriendjes? Vriendjes zijn?


Ik hoop dat je niet je hele leven met roode haarwortels rond zal lopen. We zijn weer vriendjes

Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Re: Te diep lopen in de B, hoe afstraffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 10:18

oosterhoff schreef:
ranna schreef:
Aiaiai, ik kruip diep door het stof, ik schaam me diep. Mijn haarwortels zijn nog rood gekleurd (nee, heb geen rood haar) Bloos Lips are sealed
Ik beloof met de hand op mijn hart dat ik het nooooit weer zal doen

Vriendjes? Vriendjes zijn?


Ik hoop dat je niet je hele leven met roode haarwortels rond zal lopen. We zijn weer vriendjes


Pfieuw!!!*veegt haar voorhoofd af*
Dat is weer met een sisser afgelopen. Afbeelding Afbeelding

Catchme_
Berichten: 39
Geregistreerd: 09-04-06

Re: Te diep lopen in de B, hoe afstraffen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 13:12

Okee.. nu weer ontopic Clown

latnahc2

Berichten: 1201
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: almere

Re: Te diep lopen in de B, hoe afstraffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 13:15

met een zweepje onder de kin tikken ja goed idee als je een kopschuw paard wil dat is dus echt dom(vind ik) Bloos

Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Re: Te diep lopen in de B, hoe afstraffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 15:19

Oké, zal ik ook nog even on-topic reageren Knipoog

Het ligt eraan hoe diep de pony loopt. Is het helemaal met de neus op de borst wordt dat behoorlijk gestraft in de cijfers, is het gewoon een tikkeltje erachter of af en toe met een onderdeel krijg je van mij wel een opmerking maar zolang het niet extreem is geen dramatische cijfers.

Mies7
Berichten: 1498
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Zevenhuizen

Re: Te diep lopen in de B, hoe afstraffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 12:30

pRik schreef:
Het paard dat ik eerder had liep ook wel eens te diep.. kreeg er meestal ook wel commentaar op..
Thuis veel opgeoefend, dus handen hoog, netjes naast elkaar en die achterhand eronder krijgen. volgens mij moet het dan met elk dier beter gaan..


En dan til je z'n hoofd/hals 'gewoon' omhoog...???? Verward
Paard wat te diep gaat en achter de loodlijn komt heeft een probleem aan de achterkant (dus achterhand!) en niet aan de voorkant....
Stond in de laatste BIT nog een leuk artikel in over correct voorwaarts-neerwaarts rijden met de neus aan of voor de loodlijn.

Mies7
Berichten: 1498
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Zevenhuizen

Re: Te diep lopen in de B, hoe afstraffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 12:31

Overigens moet je als jury bij elk onderdeel waar het paard te diep gaat een punt aftrek geven. Dus bijv. ipv een 8 krijg je voor het betreffende onderdeel een 7.

moi_gitte

Berichten: 196
Geregistreerd: 13-10-05
Woonplaats: Wijchen!!

Re: Te diep lopen in de B, hoe afstraffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 15:52

weule schreef:
veel overgangen rijden goed op de achterhand zetten en eventueel even met een zweepje af en toen onder de mond/kin tikken...



Huh met een zweep tegen de mond/ kin tikken? Hier heb ik nog nooit van gehoord, het lijkt mij niet helemaal de goede manier eigelijk. Dan kan je net zo goed je handen ff hoog houden zodat hij tegen de hand inkomt, dat je hem weer naar beneden kan rijden. Wat ook niet goed is.

Gewoon ophouding maken en aansporen zodat hij zn acheterhand er meer onder plaats en zn hoofd opricht.

Catchme_
Berichten: 39
Geregistreerd: 09-04-06

Re: Te diep lopen in de B, hoe afstraffen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 19:42

Ik wil graag weten hoe jury's hier tegenaan kijken, niet hoe je het op moet lossen Bloos

Mies7
Berichten: 1498
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Zevenhuizen

Re: Te diep lopen in de B, hoe afstraffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 20:02

Mies7 schreef:
Overigens moet je als jury bij elk onderdeel waar het paard te diep gaat een punt aftrek geven. Dus bijv. ipv een 8 krijg je voor het betreffende onderdeel een 7.


Zal mezelf ff quoten...
Zo zullen de meeste jury's ermee omgaan denk ik...