Dubbel afstraffen van een fout ?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Au3

Berichten: 584
Geregistreerd: 24-02-05

Dubbel afstraffen van een fout ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-06 12:15

Een vraagje aan de juryleden; Mag je een fout dubbel afstraffen ?
Mijn paard loopt in de proef wel eens achter de loodlijn ( 1-2 cm), ik erken de fout en we zijn er in training hard aan het werken, maar op wedstrijd als ik zeer geconcentreerd mijn proef aan het rijden ben, wil ik nog wel eens zo gefocusd zijn op het te rijden onderdeel, dat ik dat neusje weer af en toe vergeet. Huilen
Afgelopen zondag had ik een wedstrijd (178p). Het gaat er mij niet om of ik dat winstpunt nu wel of niet haal, dat maakt me zoveel niet uit, maar normaal gesproken rij ik meestal (bijna) 2 winstpunten.
Op mijn coupon stond na afloop, dat ik (uiteraard) een 5 voor het rechtgerichte ontspannen in de aanleuning lopende paard had met de opmerking "paard loopt achter de loodlijn". Ik heb de proef op video staan en er zijn behoorlijke stukken waar ze wel gewoon netjes op de loodlijn loopt, maar er zijn ook een aantal stukken waar ze idd erachter kruipt (want ik kan teugels naar voren steken, maar heb dan geen verbinding met de mond meer, ze volgt dan de hand dus niet).
Wat ik dan zo vreemd vindt is dat ik voor behoorlijk wat onderdelen maar een 6-je heb gekregen, terwijl ze verder mooi stelling en buiging heeft en goed onder blijft treden. ook voor mijn draf kon mevrouw maar een 5 kwijt, terwijl ik nog nooit lager dan 7ens voor deze algemene punten heb gescoord (en ik heb dit seizoen toch al een stuk of 12 wedstrijden gereden). Mag je het feit dat ze achter de ll loopt meenemen in het punt van bv de stap, draf en galop of gewoon elk gereden onderdeel in de proef ????
Wij (incl instructrices) kunnen anders geen enkele verklaring vinden waarom deze punten anders zo laag zijn.
Nogmaals dat de fout afgestraft wordt, vind ik normaal, maar mag je dus ipv een 7 voor het gerden onderdeel een 6 geven omdat ie achter de ll loopt ? Verward

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Re: Dubbel afstraffen van een fout ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 13:26

Ja natuurlijk mag dat, dat kan toch ook niet anders? De aanleuning is immers niet voor elkaar.

Au3

Berichten: 584
Geregistreerd: 24-02-05

Re: Dubbel afstraffen van een fout ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-06 13:48

Mij is verteld (door een jurylid) dat dit juist niet mocht, dat je alleen mocht kijken naar de oefening en of ze op eigen benen liep, de buiging ed allemaal in orde was. Anders werden je fouten dubbel bestraft.
Eerlijk gezegd, vond ik het ook een beetje onlogisch dat ze daar tijdens een oefening niet naar keken, maar aangezien mijn punten zo laag waren, moest dit de enige verklaring ervoor zijn.
Alhoewel ik me niet kan voorstellen dat de aanleuning ook invloed heeft op de punten voor de gangen.
Dat zou in mijn ogen dus niet mogen.

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Re: Dubbel afstraffen van een fout ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 13:55

Die paar centimeter achter de loodlijn lijken mij niet echt van belang, waarschijnlijk waren er toch wat meer dingen waar de jury niet blij mee was. Maar het "dubbel afstraffen" is normaal.

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Re: Dubbel afstraffen van een fout ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 13:57

In de beoordeling van alle onderdelen kijk je naar het 'scala van de africhting' en dus ook naar de aanleuning.

Als je paard gespannen is zie je dat toch ook terug in de punten op de afzonderlijke onderdelen en onderaan zal je vooor de ontspanning ook laag scoren.

haike
Berichten: 13527
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Re: Dubbel afstraffen van een fout ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 14:04

Vind logisch dat dat meegenomen wordt in elk punt waarbij het van toepassing is. Als je eer sterrenkijker hebt, zie je dit ook elk onderdeel op je coupon staan.

Au3

Berichten: 584
Geregistreerd: 24-02-05

Re: Dubbel afstraffen van een fout ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-06 14:44

haike schreef:
Vind logisch dat dat meegenomen wordt in elk punt waarbij het van toepassing is. Als je eer sterrenkijker hebt, zie je dit ook elk onderdeel op je coupon staan.

Ik vond het ook wel logisch, maar omdat een jurylid vertelde dat dit niet zou mogen, vond ik het plots vreemd waarom mijn punten dan zo laag waren.
Als dit dus wel op deze manier gejureerd wordt verklaard het wel de 6-en (en 5-en Bloos )ipv 7-ens.


En wat betreft de 5 voor de draf, komt dit dan ook door de aanleuning ???
Van spanning was geen sprake en ze bleef er de hele proef wel mooi aan werken.
Och ja de antwoorden op deze vragen zijn eigenlijk toch alleen maar te halen bij het betreffende jurylid.
Helaas niemand uit mijn regio zodat de kans dat ik er ooit nog eens achter kom wel heel klein wordt Knipoog

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Re: Dubbel afstraffen van een fout ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 15:29

Au3 schreef:
haike schreef:
Vind logisch dat dat meegenomen wordt in elk punt waarbij het van toepassing is. Als je eer sterrenkijker hebt, zie je dit ook elk onderdeel op je coupon staan.

Ik vond het ook wel logisch, maar omdat een jurylid vertelde dat dit niet zou mogen, vond ik het plots vreemd waarom mijn punten dan zo laag waren.
Als dit dus wel op deze manier gejureerd wordt verklaard het wel de 6-en (en 5-en Bloos )ipv 7-ens.


En wat betreft de 5 voor de draf, komt dit dan ook door de aanleuning ???
Van spanning was geen sprake en ze bleef er de hele proef wel mooi aan werken.
Och ja de antwoorden op deze vragen zijn eigenlijk toch alleen maar te halen bij het betreffende jurylid.
Helaas niemand uit mijn regio zodat de kans dat ik er ooit nog eens achter kom wel heel klein wordt Knipoog


Dan had je dus met je coupon na afloop van de wedstrijd even naar het jurylid toe moeten gaan! Hier op bokt.nl is het natuurlijk allemaal gissen en veronderstellen. Jouw gevoel is dus gewoon anders geweest dan dat de jury op dat moment zag.

Au3

Berichten: 584
Geregistreerd: 24-02-05

Re: Dubbel afstraffen van een fout ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-06 15:42

GeJe schreef:

Dan had je dus met je coupon na afloop van de wedstrijd even naar het jurylid toe moeten gaan! Hier op bokt.nl is het natuurlijk allemaal gissen en veronderstellen. Jouw gevoel is dus gewoon anders geweest dan dat de jury op dat moment zag.


Tuurlijk daar heb je gelijk in dat het alleen maar gissen is. Ik was zelf ook niet zo tevreden over mijn proef, rij normaal sowieso wel beter, dus daarom heb ik ook geen moeite met de punten, behalve die 5 voor de draf dan, die vind ik echt onterecht, maar goed daar ga ik hier verder echt niet over zeuren, wilde gewoon jullie mening/plan van aanpak eens horen.
Het jurylid kende ik niet (had mijn bril ook niet op Bloos ) en sowieso is het in deze regio eigenlijk al 'not done' om commentaar te vragen.

Fitzroy

Berichten: 25234
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Dubbel afstraffen van een fout ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 16:06

Als jij het dubbel afstraffen noemt, dan straf ik het idd dubbel af Knipoog
Maar ik vind het ook niet meer dan logisch, dat je zowel in de onderdelen zelf als onderaan daar met punten rekening mee houdt.
Idd wat haike al zegt: dan zou een sterrekijker ook alleen onder afgerekend moeten worden op de aanleuning. Laten we daar maar niet aan beginnen Knipoog

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Re: Dubbel afstraffen van een fout ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 16:45

Au3 schreef:
... en sowieso is het in deze regio eigenlijk al 'not done' om commentaar te vragen.


Nou.. dat is hier ook het geval, maar daar moet je je helemaal niks van aantrekken! Wanneer een jurylid bereid is om uit te leggen waarom hij/zij tot zulke punten komt, is dat toch informatief?

Au3

Berichten: 584
Geregistreerd: 24-02-05

Re: Dubbel afstraffen van een fout ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-06 21:57

Dat klopt en ik ga eigenlijk ook bijna nooit om commentaar vragen, omdat ik mij meestal wel kan vinden in de punten( video wil dan ook wel eens handig zijn). De kloof tussen jury's en ruiters zou zo groot eigenlijk ook niet mogen zijn, want van commentaar leer je alleen maar.
Ik zal dus ook altijd wachten op mijn coupon, helaas had dit jurylid maar 2 regeltjes commentaar op de coupon gezet (daar leer je dan niet zoveel van) Bloos .
In het verleden heb ik wel eens bij een bepaald jurylid lage punten gehaald en deze man heb ik uiteindelijk vriendelijk gevraagd, wat ik volgens hem zou moeten verbeteren. De man was heel beleefd en sindsdien heb ik er hard aan gewerkt en nu rij ik wel gewoon 2 winstpunten bij dit jurylid.
Ik merk dat vooral de jongere generaties juryleden erg open staan voor vragen.

Harstikke bedankt voor jullie reacties ! Knipoog

Sim
Berichten: 31485
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re: Dubbel afstraffen van een fout ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 22:21

Ik heb dit topic heropend en het andere topic gesloten.
In dit topic staat meer nuttige info dan in het andere. Knipoog

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re: Dubbel afstraffen van een fout ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 08:07

goede jury! je zegt zelf al dat je dan niet kan uitschuiven omdat er dan geen verbinding blijft, dus geeft hij niet na! en de jury zag dat prima. Jammer van de 178, blijven sneue punten natuurlijk, maar m.i. wel terecht.

En je mag hier best commentaar vragen, mits je lichaamshouding laag blijft... je heel nederig vraagt, waarom! met 1000 excuses voor de vraag en de storing....
En na het commentaar, de jury altijd gelijk geeft.... dan mag het!