Zomertenue

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

bendetje

Zomertenue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 22:10

Ik heb een vraag wat betreft het zomertenue...
Als je in zomertenue mag rijden, hoe kijkt een jury er dan tegen aan?

Ik rij persoonlijk altijd met jasje.. ik vind dat namelijk net iets meer afmaken...

SkyMarian

Re: Zomertenue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 06:43

Niks niet anders gepunt gekregen dan met jasje Haha!

Alleen 1 jurylid moest zelf even op de hoogte gebracht worden van de regels aangaande het zomertenue Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 09:40

Ik mocht gister in zomertenue rijden, maar deed me jas aan omdat me plastron steeds zo irritant opwaaide en ik geen speldjes meehad. De jury zei nog meerdere keren dat ze het echt goed vond dat er in zomertenue gereden mocht worden.
Volgens mij mag een jury voor verzorging niet minder punten geven als de organisatie heeft besloten dat er in zomertenue gereden mag worden.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 09:57

Is dat niet iets wat de jury moet besluiten, ipv de organisatie?
Ik heb het overigens nog maar 1x meegemaakt, in iets meer dan een jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 10:01

Meestal besluit volgens mij de organisatie iom een afgevaardigde van de KNHS.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 10:08

Ik heb gisteren voor het eerst in 22 jaar tijd in zomertenue gereden.
Ik had een blouse aan met mouwen tot net boven mijn elleboog en een plastron die ik altijd al vastzet met speldjes. Ook natuurlijk de handschoenen aan.
De jury heeft me er niet op afgerekend want ik had beide proeven gewonnen met meer dan 20 punten verschil op de nummer 2 (die wel met een jasje reed).
Ik moet zeggen dat zo'n blousje toch wat meer wind doorlaat dan zo'n jasje.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 10:25

Ik bikkel die 2 proefjes wel even met mijn jasje aan, vind het geen gezicht in zomertenue. Zo'n witte vlek op een paard en 9 v/d 10 ruiters zetten hun plastron niet vast. Worden de kleuren van de blousjes vrijgegeven dan zou ik er nog over na willen denken om mijn jasje uit te houden (met roze blouse én vastgezette plastron).

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 10:41

Gisteren ook in zomertenue gereden. Ik vind dat je wel een net wit blousje moet hebben met een plastron die goed en netje is vastgespeld. En een nette zwarte centuur (die ik nu net moest vergeten) Wat ik wat minder vind is mensen met (hoe zeg ik het netjes) overgewicht je ziet dan wat te veel. Met een rijjasje verberg je toch wel wat.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 10:43

Ik hou mn jasje altijd aan, het is een van hele dunne stof.
Zomertenue vind ik echt geen gezicht!

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 11:02

Ik heb ook altijd gezegd dat ik gewoon mijn jasje aan doe in de proef maar vond het afgelopen weekend toch net effe te warm en zeker met 2 proeven.
Ik rijd liever wat minder chique maar met wat meer puf dan chique in een jasje waarbij ik halverwege de proef stil val.
En het zomertenue was toegestaan dit weekend. Ik had wel een bloesje aangedaan want een shirtje zonder mouwen mag niet. En ik had toch 195 en 191 pnt.

bendetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 11:40

het was meer een vraag.. want gister op concour bij ons reden er ook zat mensen in zomertenue... Mij zou het niks uitmaken, want als het mag, dan vind ik dat je er ook niet op afgerekend mag worden...

Is een beetje oneerlijk...

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 11:58

WIE bepaalt er eigenlijk dat het mag?
Gisteren maakte ik mee dat de organisatie het vroeg aan een willekeurige L/M jury. Die zei "NEE".
De rest van de (Z) jury's stond erbij en keek er naar, al denkend: van mij mag het "WEL". Naar hún mening werd niet gevraagd .... Nagelbijten / Gniffelen

bendetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 13:15

ik weet ook niet wie dat bepaald...
ik hoorde op concour dat het mocht.. van een ruiter..

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 13:33

Zodra besloten is door organisatie en juryleden dat het jasje achterwege mag blijven mag de jury niet anders punten.
Persoonlijk rijd ik altijd met jasje. Dressuur gaat om schoonheid en netheid en ik vind een jasje stukken mooier staan dan een losfladderende blouse.
Als ze internationaal met temps van 40 graden in compleet rijkostuum kunnen rijden kunnen wij dat ook met 30 graden. Trouwens, tijdens de proefjes voel ik de temp niet eens. Pas als ik de ring uitkom voel ik hoe warm het is en dan gaat het jasje weer uit.

CGJ12 schreef:
WIE bepaalt er eigenlijk dat het mag?
Gisteren maakte ik mee dat de organisatie het vroeg aan een willekeurige L/M jury. Die zei "NEE".
De rest van de (Z) jury's stond erbij en keek er naar, al denkend: van mij mag het "WEL". Naar hún mening werd niet gevraagd .... Nagelbijten / Gniffelen

Bedoel je hiermee dat de mening van een L/M jury minder zwaarwegend is dan van een Z-jury?

Afgezien van het feit dat ik vind dat de meeste stemmen moeten gelden en uiteindelijk de bondsvertegenwoordiger de doorslag moet geven. Ik kan me goed voorstellen dat mensen liever 'luchtig' rijden en zou als jury zijnde bij warm weer nooit weigeren dat de ruiters in zomertenue mogen.

Zo is mij, en de andere juryleden, tijdens heel koud en regenachtig weer eens gevraagd of de ponyruiters hun eigen winterjas over het jasje aan mochten houden.
Van mij wel, waarom niet. Als de weersomstandigheden extreem zijn.
Nogal flauw van een jury om dit niet toe te staan.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 13:38

ranna schreef:
Bedoel je hiermee dat de mening van een L/M jury minder zwaarwegend is dan van een Z-jury?

Nee.
Het is ter illustratie.

ranna schreef:
Afgezien van het feit dat ik vind dat de meeste stemmen moeten gelden en uiteindelijk de bondsvertegenwoordiger de doorslag moet geven.

Bedenk jij deze regel van "meeste stemmen gelden" nu ter plekke, of staat dat in het reglement?
Dat was namelijk ook mijn punt.
JIJ bepaalt nu dat de meeste stemmen gelden.
Je kunt je ook een systeem voorstellen van een tweederde meerdeheid (grondwetswijziging), of een Veto-systeem, waarbij één jury kan bepalen dat zomertenue NIET mag (of juist WEL).

Het is maar hoe je de reglementen uitlegt blijkbaar .......... Knipoog

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 13:55

Hoe het exact zit weet ik ook niet. Ben er zelf makkelijk in maar schijnbaar niet alle juryleden.
Heb ook geen idee hoe dit in de praktijk door de organiserende verenigingen wordt gedaan.
Mij is het een paar keer gevraagd en dan ook aan andere juryleden. Ik neem aan dat de bondsvertegenwoordiger gevraagd wordt en dat die dan zegt dat het akkoord is als de juryleden ermee instemmen. Scheve mond

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 13:59

Bondsvertegenwoordiger????
Wás da.... ?? Haha! Haha! Haha!

Ik zie in de praktijk bar weinig bondsvertegenwoordigers (maar ik mijdt ook zoveel mogelijk concoursen waarbij ook springen georganiseerd wordt op dezelfde dag.... Knipoog )

TisUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 14:00

De afgevaardigde bepaalt of het is toegestaan om in zomertenue te rijden, staat in het disciplinereglement dressuur:
Uitsluitend in het geval van extreme zomerse temperaturen (> 30º Celsius) kan de afgevaardigde beslissen,
dat de rij-jas tijdens de proef mag worden uitgelaten, behalve bij kampioenschappen. Maakt men hiervan
gebruik, dan dient gereden te worden in een wit, beige of geel overhemd of –dressuurblouse (met korte of
lange mouwen).
In het geval van zeer slecht weer kan het dragen van een regenjas tijdens de proef door de afgevaardigde
worden toegestaan.

Dus misschien was die "willekeurige" jury wel de afgevaardigde die dag? Haha!

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 14:03

ik heb gister nog met een jurylid gepraat, en hij vond dat je best 2 proefjes met jasje kan rijden, dan heb je het effe een paar minuutjes heel warm, maar het maakt t plaatje toch net iets meer af! en daar ben ik het mee eens...

met springen rijd ik overigens wel met zomertenue.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 14:03

CGJ12 schreef:
Bondsvertegenwoordiger????
Wás da.... ?? Haha! Haha! Haha!

Das net zoiets als de man die zondags het vlees snijdt. Je ziet hem bijna nooit maar áls hij er is schijnt dat hij iets in te brengen heeft Sigaar

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 14:28

TisUnique schreef:
De afgevaardigde bepaalt of het is toegestaan om in zomertenue te rijden, staat in het disciplinereglement dressuur:
Uitsluitend in het geval van extreme zomerse temperaturen (> 30º Celsius) kan de afgevaardigde beslissen,
dat de rij-jas tijdens de proef mag worden uitgelaten, behalve bij kampioenschappen.

Dat houdt dan in de praktijk in dat er waarschijnlijk maar één keer per jaar (IN DE MIDDAG) in zomertenue gereden mag worden.

Hoe kan het dan zijn dat de springruiters al bij 20 graden in zomertenue mogen?
Is het in die gevallen zo dat de vertegenwoordiger de regels fout gebruikt en dus op non-actief gezet dient te worden?

Want wees nou eerlijk........
Wanneer kun je bij AANVANG van een rubriek bepalen of het 30 gáát worden......... Knipoog
Voor 12.30h wordt het in Nederland nooit 30+.
Dat houdt in dat de dressuurrubrieken dan nooit in zomertenue mogen rijden. Hooguit de middagrubrieken in het zuid-oosten van het land, 1 of 2 keer per jaar........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 14:31

eefangel schreef:

met springen rijd ik overigens wel met zomertenue.

Sprak zaterdag nog een springruiter en die had al een maand niet met jasje gereden. Dat vond ik eigenlijk ook wel weer raar, dat je met springen blijkbaar met 20 graden al in zomertenue mag rijden met dressuur pas als je half dood van je paard valt door de hitte...

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 15:27

De organisatie overlegd dat met de jury.
Echter als de een in zomer tenu rijd en de ander niet dan geef ik degene in tenu wel 1 punt meer. Ik vind het wel netter

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 15:32

Ik start altijd met jasje aan, ik vind het veel mooier staan.
Ik kan het wel begrijpen als een jury zegt dat je niet in zomertenue mag starten.

Smeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 15:37

Ik heb gisteren ook zonder rij jasje greden en werd alsnog kringkampioen!