Tong uit zijn mond

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

hilbert

Tong uit zijn mond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 17:32

Hallo mijn paard gooit naar ongeveer een 1/2 uur rijden zijn tong uit zijn mond niet over het bit
is hier een oplossing voor
hoe beoordelen jullie dit in een proef??
Hij komt niet in verzet loopt gewoon lekker door.

judithh

Re: Tong uit zijn mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 17:53

Als ik een paard in de ring krijg met zijn tong uit de mond, beoordeel ik dat als een aanleuningsfout!

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 17:56

Sommige paarden lopen constant met hun tong uit de mond, terwijl de anderen dit alleen doen wanneer de aanleuning niet correct is. In een proef neem ik dit (net als Judithh) mee als een aanleuningsfout.

Skotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 17:57

haha dit is interessant want mijn IJslander doet dit ook heel vaak. maar ook gewoon als hij in de wei staat.
is hier een goede verklaring voor?

hilbert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 09:42

oke jullie zien het als een aanleunings fout maar hoe wordt dit dan afgestraft alleen bij het cijfer aanleuning?? Ik moet wel zeggen dat hij juist erg fijn loopt niet tegen de hand ofzo
maar is er iets aan te doen???

Sammy78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 10:00

GeJe schreef:
Sommige paarden lopen constant met hun tong uit de mond, terwijl de anderen dit alleen doen wanneer de aanleuning niet correct is. In een proef neem ik dit (net als Judithh) mee als een aanleuningsfout.

Ik snap dat een aanleuningsfout kan zijn, maar er zijn paarden met een "tik" die dit ook doen, dus ook als ze in het land staan etc. Ik snap dat je dit als jurylid niet kan weten dus dat het beoordeeld wordt als een fout zijnde.

Hoe kun je dit dan als ruiter oplossen?

hilbert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 10:39

Maar waarom is het dan een fout??? Als het paard toch goed loopt geen storing of verzet vertoond (miischien is het wel een schoonheidsfoutje)
Zijn er speciale bitten voor??

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 10:44

Er zijn paarden die voor de lol met hun tong uit hun mond lopen, maar meer paarden die op deze manier de inwerking van het bit proberen te ontlopen (aanleuning). Dit kan allerlei oorzaken hebben die je het beste kunt onderzoeken met goede instructie. Speciale bitten zijn er niet voor (wel voor tong over het bit) maar daarin word je beperkt wanneer je wilt starten. Afbinden van de tong en meer van dit soort onzin, zijn natuurlijk ook niet toegestaan.

En ook al loopt een paard ontspannen en goed door z'n lichaam in de proef.. een tong buiten de mond is niet gewenst.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 11:20

Mijn paard heeft ook af en toe zn tong uit de mond. 2 jaar geleden (in de B) deed ie dit constant, in de proef werd dit bij elke onderdeel meegenomen (1 punt van het cijfer af)

Ben toen gestopt met wedstrijd omdat het gewoon niet leuk meer was vorig jaar ben ik weer begonnen en we zijn inmiddels M1. Hij doet het bijna niet meer maar soms bij een beetje spanning wel. Ene jury let er wel op, andere niet.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 12:02

hilbert schreef:
oke jullie zien het als een aanleunings fout maar hoe wordt dit dan afgestraft alleen bij het cijfer aanleuning?? Ik moet wel zeggen dat hij juist erg fijn loopt niet tegen de hand ofzo
maar is er iets aan te doen???

Ik neem het in ieder cijfer mee waarbij ik kan zien dat de tong eruit hangt...en natuurlijk ook in het onderste cijfer met een opmerking erbij..

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 12:04

meestal komt het door een onrustige hand van de ruiter,
en is het dus idd een aanleuningsfout.
beide neusriemen goed strak doen kan het probleem afleren,

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 13:16

Ik snap best dat jury's dit als aanleuningsfout beschouwen.. *is ten slotte eigenlijk ook zo*
@ crossmonster: Ja! We gaan alles even dichtsnoeren Bloos!, ik vind niet dat je de neusriempjes extra strak moet doen omdat je pony met zijn tong uit boord loopt Scheve mond Doe de neusriem dan gewoon normaal dicht!! En accepteer het dat je niet voll scoort. Of zoek de oorzaak (is nog het beste!) en doe er wat aan.. Knipoog

Ik vind het trouwens ook geen gezicht als een paardje met zijn tong buiten boord loopt Nagelbijten / Gniffelen

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 13:51

Een jury heeft mij eens geadviseerd om zonder sperriem te gaan rijden en met een rolletjes trens, een anders zei dan ik de neusriem maar eens goed dicht moest snoeren. Een 2 weken geleden kreeg ik het advies om mn paard maar eens flink af te straffen door een goede ophouding...

Ik rijd nu met een normaal vast gemaakte neusriem (eerder te los) en met een dubbelgebroken bus trens...

hilbert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 14:47

Ja ik heb ook wel eens het advies gehad om het paard eens flink met de zweep op de tong te slaan nou sorry hoor maar dat gaat mij dus echt te ver.
Natuurlijk is het een rot gezicht vind ikzelf ook maar dat betekend dus dat ik in de sport niet echt een kans maakt met mijn paard waar ik zo gek op ben en dat alleen vanwege zijn tong. Ik zie wel eens gekkere dingen. Ik vind het zeker stom omdat het paard dus geen verzet vertoond en gewoon lekker zijn proefje kan lopen lekker beweegd enzo. Een goede jury ziet toch zeker wel een verschril????

bendetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 14:56

bij ons op stal liep een paard ook met zijn tong naar buiten...
Maar dit kwam meer omdat zijn mond te klein was... met het bit in zijn mond, was er geen ruimte meer over voor zijn tong, dus die ging aan de zijkant naar buiten...
DIt paard heeft Z2 dressuur gelopen en M gesprongen...

En jury's hebben hier ook weinig over gezegd...

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 15:03

Het ligt er denk ook heel erg aan op welke manier een tong naar buiten komt, mijn pony laat em er soms maar 2 cm uitkomen en bijt er dan een beetje op, hier krijg ik dus zelde commentaar op tenzij hij in een proef net iets meer doet dan anders. Ik zie ook wel eens pony's/paarden die de tong helemaal opzij hangen of en minimaal 5 cm uit, dit geeft al een heel ander gezicht..

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 15:16

@ Hilbert: Blijf gewoon lekker wedstrijdrijden Haha! Er zullen vast en zeker wel jury's op jou pad komen die zien dat je een paardje onder je kont hebt die ontspannen, voorwaarts en zonder verzet loopt! En je komt er vast wel Knipoog

Alleen je meot er wel rekening mee houden dat er ook jury's zijn die dit echt zien als aanleuningsfout. Knipoog En wees dan ook niet teleurgesteld als je een keer een punt minder krijgt vanwege de "aanleuning".. Knipoog Ga gewoon lekker door Haha! zolang het paardje het alleen maar doet omdat hij het gewend is is er niks aan de hand Lachen Zolang het andere redenen heeft, pijn ofzo toch even da naar laten kijken ofzo Knipoog

Mleen1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 17:17

hoihoi,
normaal als de tong echt heeeel zichtbaar uit de mond hangt,
dan hoort de jury voor elke oefening die je uitvoert 1 punt af te trekken.
maar volgens mij doen de meeste jury's dat niet zo snel.
ik weet het niet zeker maar heb je de sperriem wel strak vast en/of de neusriem,,
misschien helpt dat.
bij de divoza site staan vast wel bitten die er voor kunnen zorgen dat je pony niet zo met de tong uit zijn mond loopt.
Haha!

doei veel succes Knipoog Haha!

Kimonoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 17:20

wat maakt het uit? waarschijnlijk word hij moe ofzo

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 19:50

@kimmie_paard dat is bij mij wel vaak, als ik te lang losrijd op wedstrijd bijvoorbeeld raakt hij zijn concentratie beetje kwijt en gaat hij met z'n toch lopen idioten..

hilbert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 11:20

Kimmie_Paard schreef:
wat maakt het uit? waarschijnlijk word hij moe ofzo

Ja dat denk ik ook wel eens omdat hij het meestal pas naar een 1/2 uur of 3 kwartier doe.
En gelukkig niet de hele tijd als ik dan een beetje een ophouding maakt aan de kant waar de tong uitsteekt dan trekt hij hem meestal wel weer terug (niet altijd) Maar er zijn ook dagen bij dat hij het helemaal niet doe. Ik heb hem door de dierenarts helemaal na laten kijken en hij heeft niets geen pijn ofzo. Soms heb ik ook helemaal niet door dat hij het doe omdat hij dan zo lekker loopt. Daarom is het zo jammer dat het punten kost.

Tzatzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 00:48

Vriendin van mij heeft dit probleem ook. Om gek van te worden Gestoord
Maar is het een rijtechnisch probleem? Of kan het ook het zadel zijn (of los daarvan rugproblemen) o.i.d.? Tanden zijn gecheckt.
En is de bron van de ellende altijd hetzelfde, bijv. de rug of kan het ook ergens anders aan liggen?
Maakt het ook uit of het paard meteen bij het rijden de tong eruit gooit of pas na bijv. een half uur?
En maakt het nog uit of het paard het doet vanaf het begin (dat je hem hebt) of na vele jaren? Hoe zit dat in de praktijk?

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 01:00

Een vriendin van me had een paar dat zijn tong er aan de zijkanten altijd een centimeter of 7/8 uit stak, was echt geen gezicht en hij deed dat ook uit protest. Ik ken ook een paard dat zijn tong tijdens het werk als een soort 'ontspanning' ongeveer 2 centimeter naar buiten laat hangen maar verder in zijn lopen precies hetzelfde blijft. Maken jullie als jury ook nog verschil als je ziet dat het door de ontspanning komt ipv door verzet of krijg je altijd puntenaftrek?

maffe_moses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 14:07

teken van verzet en spanning. Ontspanning gaan zoeken dus

ilse18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 21:31

sorry moet hier toch ff op reageren!
Vind dat een goede jury toch wel het verschil moet kunnen zien met een paard die zijn tong eruit hangt uit verzet of uit gewenning.
Als een paard een goede of slechte aanleuning heeft, zijn er meer punten waaraan dit afgeleidt kan worden dan alleen aan een tong die buitenboord hangt of niet!