Manen van Fries, los of vast?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Germatje

Manen van Fries, los of vast?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 18:00

Vandaag hadden we een wedstrijd op de manege, fnrs- proefjes. Ik rijd eigenlijk al een aantal jaren op friezen mee en had op de eerste waar ik mee rijd soms de manen gevlochten.
Manen los of vast, er was geen punten verschil, deed het alleen voor mezelf.
Nou rijd ik op een andere fries, en deze heeft wel een leuke bos manen ,maar ik vind het niet leuk om het ingevlochten te hebben. Ik heb nu 7 proeven gereden en nooit commentaar gehad op de losse manen van mijn paard. Altijd een 7 voor verzorging.
Nou vandaag: Weer manen los en alles weer netjes (al zeg ik het zelf:p) Zie ik me protocol, heb ik gewoon een 6 voor de verzorging! Met commentaar, Manen?? Ja wat nou manen, ik dacht dat ik ze gewoon los mag laten hangen, en dat zij dat nou niet mooit vind, ja jammer dan, maar mogen daar dan echt punten voor worden afgetrokken??
Niet dat die ene punt de doorslag gaf, had 225 punten, maar het gaat mij gewoon even om het idee...

Concorde

Re: Manen van Fries, los of vast?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 22:39

Kan best dat een jury daar niet van houdt, ten slotte blijft het toch vrij subjectief.
Ik zie de manen van een fries tijdens een dressuurproef liever ingevlochten in een hengstenvlecht, imo kun je dan ook de hals veel beter zien.

beb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 22:53

ja is een kwestie van smaak maar je mag daar absoluut geen onvoldoende voor krijgen want bij een fries mag je gewoon de manen loslaten hangen en dat zij ingevlochten nou mooier vond ttjjjaaa!!!!!!!!!!

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 21:08

Door losse manen is de hals veel minder goed te beoordelen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 22:45

Daarom zie ik het liefst een hengstenvlecht.

KelEnLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 13:14

in de reglementen van KNHS staat zelfs dat losse manen (bij ieder ras) van gelijke lengte en naar een kant hangend, verkozen worden boven een hengstenvlecht! Op 1./ staat knotjes, en op 2./ losse manen. Is dat bij FNRS anders dan?

Nyncke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 14:45

KelEnLuna schreef:
in de reglementen van KNHS staat zelfs dat losse manen (bij ieder ras) van gelijke lengte en naar een kant hangend, verkozen worden boven een hengstenvlecht!

Quote dat dan eens uit het reglement? Want ik zie juist precies het tegenovergestelde van jouw bewering direct voor de door voorkeursvolgorde staan:

Citaat:
Voor paarden en pony’s van rassen waarbij een andere wijze van toilettering gebruikelijk is, zoals Fjorden, Haflingers, IJslanders, Shetlanders en Friezen, is deze voorkeursvolgorde uiteraard niet van toepassing.
Bron: Disciplinereglement dressuur per 01-04-2006, KNHS.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 19:16

Nyncke schreef:
KelEnLuna schreef:
in de reglementen van KNHS staat zelfs dat losse manen (bij ieder ras) van gelijke lengte en naar een kant hangend, verkozen worden boven een hengstenvlecht!

Quote dat dan eens uit het reglement? Want ik zie juist precies het tegenovergestelde van jouw bewering direct voor de door voorkeursvolgorde staan:

Citaat:
Voor paarden en pony’s van rassen waarbij een andere wijze van toilettering gebruikelijk is, zoals Fjorden, Haflingers, IJslanders, Shetlanders en Friezen, is deze voorkeursvolgorde uiteraard niet van toepassing.

De vraag is dan dus of wat de wijze is van toeiletteing bij friezen

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 20:50

Kortwieken en knotten erin Schijnheilig

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 17:59

Remember schreef:
Kortwieken en knotten erin Schijnheilig

Kortwieken hoeft niet persé hoor. Bij Fedde was dat niet nodig. Knotten bleven goed zitten.

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 20:31

ik zou voor een hengstenvlecht gaan, vind een zichtbare hals toch wel belangrijk, bovendien vind ik het ook netter staan

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-06 09:13

Ja maar het ging er even om of je er een punt aftrek voor mag geven.
En ik wil helemaal geen hengstenvlecht, het blijft gewoon niet goed zitten bij haar, en dan kan er gezegt worden moet je beter vlechten, maar geloof mij, ik heb al honderden hengsten vlechten gemaakt, maar bij haar ziet het er gewoon niet uit, als ze even haar hals 'te lang' maakt dan gaat de vlecht er een beetje uit en gaat dan zo golvend staan; lelijk dus.

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 11:36

nee punten aftrek kan je denk ik niet krijgen

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 22:12

Citaat:

Gewoon los, wat je op de keuring ziet.
Persoonlijk vlecht ik de manen ALTIJD in, ik vind het zo on-af als ze loshangen. En sinds kort doe ik de voorlok ook op een mooi knotje'. Ik denk dat de meeste jury's liever vaste manen zien.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 09:07

Starbreeze schreef:
Citaat:

Gewoon los, wat je op de keuring ziet.
Persoonlijk vlecht ik de manen ALTIJD in, ik vind het zo on-af als ze loshangen. En sinds kort doe ik de voorlok ook op een mooi knotje'. Ik denk dat de meeste jury's liever vaste manen zien.

Ynz goes cool Haha!
Wanneer is je Z-debuut? (sorry, offline Bloos )

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 09:17

haha Knipoog ik ga 9 september HC Z1 starten want ik mag waarschijnlijk wel naar Kootwijk en dan mag je niet promoveren. En mn eerste officiele zal in oktober zijn!

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 09:22

Starbreeze schreef:
haha Knipoog ik ga 9 september HC Z1 starten want ik mag waarschijnlijk wel naar Kootwijk en dan mag je niet promoveren. En mn eerste officiele zal in oktober zijn!

Houd me op de hoogte, dan ga ik proberen bij je debuut aanwezig te zijn!

KelEnLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 14:29

Nyncke schreef:
KelEnLuna schreef:

Citaat:

'Voor de wijze van het correct toiletteren van het paard / de pony wordt een aantal mogelijkheden gegeven in voorkeursvolgorde:
De manen:
a – Gevlochten in één enkele rij van dubbel geslagen vlechtjes of knotjes die afgewerkt mogen zijn met wit band. De maantop mag daarbij los blijven, maar moet dan over de frontriem worden gedragen.
b – Los gedragen goed verzorgde naar één zijde liggende manen van gelijke lengte.
c – Op andere wijze dan onder (a) aangegeven ingevlochten manen
d – Totaal afgeschoren manen.'

de hengstenvlecht valt onder optie c. en dus worden los gedragen manen verkozen boven de hengstenvlecht in de algemene regels.

Wat betreft de speciale wijze van toiletteren bij een fries, dat is volgens mij ook los gedragen en niet de hengstenvlecht. Op stamboekkeuringen van friese paarden worden ook losse manen verwacht. Quote website stamboek: 'De paarden moeten zo natuurlijk mogelijk gepresenteerd worden'
dus dat lijkt mij dan de specifieke toilettering die bij friezen gebruikelijk is.

Nyncke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 16:46

Dat snap ik, de voorkeursvolgorde heb ik kunnen vinden en daar heb ik ook uit opgemaakt dat normaalgesproken knotjes de voorkeur hebben boven een hengstenvlecht. Maar dus niet voor paarden en pony's van rassen waarbij een andere wijze van toilettering gebruikelijk is, waaronder ook de Fries Knipoog .

Op keuringen is los verplicht; op wedstrijden is de hengstenvlecht de laatste jaren steeds meer in de mode gekomen. Voor die tijd was los ook daar gebruikelijk. Maar voor zover ik weet zijn er nooit regels opgesteld voor de toilettering van Friezen op wedstrijden, dus neem ik aan dat dat vrij staat en zodoende los in ieder geval niet door regels verkozen wordt boven een hengstenvlecht.

Dat stukje dat paarden zo natuurlijk mogelijk gepresenteerd moeten worden, slaat trouwens niet op het exterieur, maar op het aanjagen van het paard tijdens z'n drafrondes. Deze regel is nog maar kortgeleden ingesteld omdat er steeds meer erg heftig geklapperd werd met zwepen en gerammeld met doosjes om de paarden maar zo hard mogelijk door de baan te laten gaan met zo veel mogelijk show; en het stamboek wil dit wat terugdringen. Ze bedoelen ermee dat de paarden meer op eigen benen moeten worden gepresenteerd, zonder overmatig zweep- en rammeldoosjesgeluid.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 19:30

De meeste jury's die ik hoor stellen het zeer op prijs dat de manen van een Fries gevlochten zijn en de staart netjes is uitgeplozen!

Ik heb die van mij zelf ook altijd in de vlechten, ten eerste komt de hals zo veel beter tot zijn recht. En heb ik tijdens het rijden niet constant de manen in mijn handen i.p.v. de teugels Clown

abcde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 21:26

in een hengsten vlecht! beter hals toning is mijn mening en staat verzorgd

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 21:31

Ik denk dat je vooral dat moet doen waarvan jij denkt dat het goed is (binnen de regelementen). Los, hengstevlecht, knotten het maakt niet uit. Je zult altijd juryleden tegenkomen die er anders over denken en je daarop afrekenen. Want zij hebben een andere mening en zij zijn de jury dus kunnen ze dat maken. Of je het er nu mee eens bent of niet.
In je eerste berichtje gaf je duidelijk aan dat je er anders nooit wat over hoort en ik neem aan dat dit niet je laatst gereden wedstrijd is. Dus ga gewoon lekker verder zoals je deed.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 07:59

Ik heb vaker opmerkingen gehoord dat iemand de manen beter vast had kunnen doen, dan los.

maffe_moses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 13:04

los

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 21:21

Ik vind persoonlijk ook dat ze vast moeten. ga het ook zeker doen met mijn Fries, het staat net wat verzorgder. en alle andere rassen moeten vaak ook knotjes. ik vind niet een ruiter op een Fries dan geen vlecht hoeft. Maar het is persoonlijk; de ene jury ziet graag vast, de ander vind los ook oke.