Jullie mening: Instructeurs

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PaardenStorm
Berichten: 61
Geregistreerd: 16-06-06

Jullie mening: Instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 09:42

Aan welke eisen moeten volgens jullie instructeurs doen?

mirjamalvaro

Berichten: 14663
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Jullie mening: Instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 10:00

- Ze moeten natuurlijk weten waar ze het over hebben Tong uitsteken
- Ze moeten rustig zijn, niet boos worden.
- Ze moeten eventueel even op het paard kunnen stappen als de ruiter/amazone het niet snapt.

Verder kan ik even niets bedenken Tong uitsteken

Dee_Dee

Berichten: 171
Geregistreerd: 16-05-06
Woonplaats: Andijk

Re: Jullie mening: Instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 10:02

Ze moeten de juiste ervaringen

Weten waar ze het over hebben

En op de juiste manier te werk gaan

loutjuh

Berichten: 1574
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: veenendaal

Re: Jullie mening: Instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 10:04

- ze moeten alles kunnen zien en opmerken zowel naast het paard als op het paard.
- ze moeten hun mening goed kunnen onderbouwen, dus waarom bepaalde dingen zo zijn of zo moeten.
- ze moeten vanaf de grond kunnen zien wat jij verkeerd doet, en je hier de goede instructie aan geven.
- ik vind dat als je echt een goede instructie hebt, je na de eerste keer al resultaat moet zien.
- ik vind dat er respect moet zijn voor paard en ruiter
- van mij mag de instructrice best streng zijn en dingen die de ruiter verkeerd doet afstraffen. zo leer ik tenminste het snelst
- als ze op het paard zelf stappen moeten ze kunnen laten zien wat ze bedoelen en het paard moet hier positief op reageren!!
- ze moeten beschikken over veel ervaring

kan nog wel even doorgaan Knipoog

mirjamalvaro

Berichten: 14663
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Jullie mening: Instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 10:11

Wat loutjuh allemaal zegt vindt ik eigenlijk ook. Haha!

Urielle

Berichten: 50084
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Jullie mening: Instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 11:21

Voor mijn eigen instructeur (dus niet in het algemeen):
- Heel goed weten waar hij het over heeft en uiteraard ook kunnen onderbouwen op het nodige niveau
- Het niet accepteren als ik snel denk dat het wel goed is of ik ben te aarzelend om eraan te rijden, ik heb een instructeur nodig die me onder mijn kont trapt om aan het werk te gaan.
- Bij mijn beste instructrice tot nu toe merkte ik na 1 opmerking in de eerste vijf minuten al dat mijn paard gelijk beter ging lopen OK dan!
- Ik moet mijn instructeur sympathiek vinden en respecteren
- Als de instructeur zelf rijdt moet ik bewondering hebben voor de methode en techniek. De instructeur moet dan ook kunnen rijden volgens de ideeen die hij/zij zelf heeft. Als de instructeur bijv. er bij mij op hamert dat ik mijn binnenteugel losser moet laten, hij pakt mijn paard over en sleurt zelf aan de binnenkant dan is het afgelopen met lessen.
- Klanten gelijk behandelen
- Op tijd zijn voor afspraken en het niet zomaar af laten weten

Marije_jiplover

Berichten: 25444
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Jullie mening: Instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 12:03

Mijn instructrice moet mij motiveren om te doen wat ze zegt. Ze met we weten te overtuigen dat ik moet doen wat ze zegt, of te wel, een logisch verhaal hebben waarom iets zus of zo moet. Ze hoeft er van mij niet op te klimmen om het voor te doen, ik wil zelf bereiken dat het paard doet wat ik wil/zij wil, dus ze zal duidelijk toe moeten lichten wat ze bedoeld. En ze moet natuurlijk weten waarover ze praat.
Maar dat heb ik allemaal gevonden in een instructrice. Het klikt goed, ik voel dat mijn paard gedurende de les verbetert en ik kijk er elke keer weer naar uit om te gaan lessen!

jasmijn78
Berichten: 3924
Geregistreerd: 01-02-06

Re: Jullie mening: Instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 12:03

Misschien kun je ook stellen aan welke eisen een goede leerling moet voldoen. Mijn intructeur zijn vroeger altijd: 'ik wil onvolwaardelijke overgave' Waarmee hij bedoelde: als je in mijn les rijdt volg je zonder ja-maar mijn instructies op.

Ik vind dat ook een goed uitgangspunt. Als je besluit van iemand les te nemen, kun je alleen erachter komen of het een goede instructeur is als je zijn aanwijzigingen opvolgt, en niet eigenwijs gaat doen. Als het na een paar lessen niet blijkt te werken, kun je altijd nog een andere instructeur zoeken.

Ik geeft incidenteel ook les en kreeg een keertje een meisje in mijn les met een pony bijgezet met bijzetteugels. Ik haalde die direct eraf, want anders kon ik natuurlijk niet zien wat er loos was. Toen ik zei: ga maar draven zei ze: mijn moeder zegt dat ik beter kan blijven stappen. Toen heb ik gezegd dat ze dan maar beter bij haar moeder kan gaan lessen.

Marije_jiplover

Berichten: 25444
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Jullie mening: Instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 12:19

Inderdaad, je moet je instructeur opvolgen. Maar dan moet die instructeur dus ook wel het vertrouwen geven dat ik dat ook echt kan doen. En als ik dingen niet begrijp, wil ik ze best wel uitvoeren, maar ik wil daarna (voor mijn part in de vrije stap tussendoor) wel uitleg kunnen vragen.

Urielle

Berichten: 50084
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Jullie mening: Instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 12:28

Inderdaad, ik wil altijd wel dingen uitproberen maar ik wil graag weten waarom ik het zus of zo moet doen en als ik aangeef dat een bepaalde aanpak voor mij niet werkt moet er de ruimte zijn om samen met de instructeur iets anders te proberen. Ik ken nl. ook een instructeur die het gelijk als persoonlijke kritiek opvatte op zijn lesgeven en dat was eens maar nooit weer.

Freya_bokt
Berichten: 208
Geregistreerd: 05-06-06

Re: Jullie mening: Instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 14:19

Mijn instructeur moet:

- Voldoende theoretische kennis hebben over het paardrijden

- Het in de praktijk ook zelf kunnen voordoen, ook op een moeilijker paard

- Op een 'vriendelijke' manier met paarden omgaan (en dan bedoel ik niet dat ze niet consequent mogen zijn)

- Mij durven vertellen dat iets NIET goed is. Als ik wil horen hoe mooi ik aan het rijden ben zet ik mijn vriend wel in de bak. Kritiek moet er komen. Opbouwende kritiek, natuurlijk.

- Geen kapsones hebben. Ik weet heel goed dat je in de sport pas iets bereikt met jaren te oefenen en veel kilometers te maken op je paard. Dus kom me alsjeblief niet vertellen dat mijn paard na een jaartje les van jou Z zal lopen. En vraag een normale prijs voor een uurtje les.

- Correct zijn met de afspraken

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Re: Jullie mening: Instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 17:18

Interessant Haha!
Altijd handig om te weten wat nu gewaardeerd wordt Knipoog

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Re: Jullie mening: Instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 23:04

jasmijn78 schreef:
Misschien kun je ook stellen aan welke eisen een goede leerling moet voldoen. Mijn intructeur zijn vroeger altijd: 'ik wil onvolwaardelijke overgave' Waarmee hij bedoelde: als je in mijn les rijdt volg je zonder ja-maar mijn instructies op.

Ik vind dat ook een goed uitgangspunt.


Ik niet. Als instructrice ben ik juist benieuwd naar het ja-maar van de ruiter. Dan kom ik beter te weten hoe die ruiter denkt en redeneert en kan ik hem/haar met argumenten van mijn mening overtuigen. Op die manier krijg je interactie en naar mijn mening levert dat én een prettige lessfeer op én meer rendement van je lessen. Overigens heb ik het nu niet over het 'jamaar' van de ruiter die zich absoluut niet van een andere mening laat overtuigen Lachen

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re: Jullie mening: Instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 08:11

Ja maar, krijg je 9 van de 10 keer van onzekere of bangige ruiters...
Wat dat betreft zal je, zeker in het begin, open moeten staan voor ja maar. Maar het moet wel zo zijn dat ze igg willen proberen om jou te volgen!

Urielle

Berichten: 50084
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Jullie mening: Instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 11:10

amondi schreef:
Ja maar, krijg je 9 van de 10 keer van onzekere of bangige ruiters...


Dat ben ik niet met je eens. Ik ben zelf theoretisch voldoende onderlegd om te kunnen beredeneren waarom dit of waarom dat, en daarom heb ik veel oplossingen ook al in mijn hoofd zitten (wel handig omdat ik zelf ook les geef natuurlijk Clown ) dus bij mij zijn er twee ja maars.
1) Ja maar, dat heb ik zelf en met instructeur X en Y en Z al uitgeprobeerd en dat geeft niet het gewenste resultaat. Heb je een idee wat we er nog meer aan kunnen doen?
2) Ja maar, jij stelt dat als ik (voorbeeldje) mijn linkerbeen eraan leg, mijn paard zich tegen het been in moet bewegen, maar is het niet juist zo dat we hem trainen om zich hol te maken voor dat been?
Ik vind het heel belangrijk dat je ruiters weten WAAROM iets gebeurt. Zo kunnen ze het zelf thuis ook oplossen als ze net een iets andere variant van een probleem tegen komen. Aan dat brave 'ik doe wel wat je zegt maar ik heb geen notie waarom', heb je imo op de lange duur helemaal niks.

Zulke ja maars zijn andere ja maars als
'Ja maar, als ik hem bijtik gaat hij bokken' of 'Ja maar, dat kan ik niet hoor!'

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Re: Jullie mening: Instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 23:37

jasmijn78 schreef:
Misschien kun je ook stellen aan welke eisen een goede leerling moet voldoen. Mijn intructeur zijn vroeger altijd: 'ik wil onvolwaardelijke overgave' Waarmee hij bedoelde: als je in mijn les rijdt volg je zonder ja-maar mijn instructies op.

Ik vind dat ook een goed uitgangspunt. Als je besluit van iemand les te nemen, kun je alleen erachter komen of het een goede instructeur is als je zijn aanwijzigingen opvolgt, en niet eigenwijs gaat doen. Als het na een paar lessen niet blijkt te werken, kun je altijd nog een andere instructeur zoeken.

Ik denk dat er een groot verschil is tussen de eerste basis, zeg maar manege lessen en prive lessen op een hoger rijkunstig nivo. In het eerste geval is cadaver discipline misschien nog toelaatbaar (de beginnende ruiters weten toch nog niets), maar op een hoger rijkunstig nivo gaat het niet alleen maar op "hulpen" daar schiet je weinig mee op voor de toekomst. Een goede instructeur legt dan goed uit wat hij wil en waarom hij iets wil en dan is er geen ja-maar. Er zijn veel instructeurs die zichzelf graag op een voetstuk zetten.

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re: Jullie mening: Instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 01:28

Waar ik waarde aan hecht bij mijn instructrice is dat ze enorm veel nadruk legt op een goede basis. Dat is toch wel 1 ding wat ik van haar heb mee gekregen: een goede basis. Zonder dit kom je niet een stap verder.

Verder waardeer ik het erg dat ze goed met de tijd om kan gaan, geen uur slap gezever langs de zijlijn maar werken. Niets voorkauwen, zelf nadenken. Ze heeft veel kennis en kan het goed, helder overbrengen. Staat open voor alles en schroomt zich niet haar mening te geven. Eerlijkheid vind ik dus ook belangrijk, moet geen instructrice/instructeur hebben die mij naar de mond praat om klantjes te behouden. Ze heeft in de loop der jaren zoveel kennis opgebouwd dat er voor elk "probleem" altijd een passende oplossing is, en wat ik ook erg fijn vind aan haar...wanneer iets goed gaat wordt het ook zeker gezegd. Ze streeft naar perfectionisme en dat gaat soms knallend, maar je weet altijd wat je aan haar hebt.

livvy
Berichten: 614
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Noord Beveland

Re: Jullie mening: Instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 17:55

Een goede instructeur moet zien dat ieder paard een apart geval is en dat dus ieder paard net iets anders aangepakt moet worden. Standaardopmerkingen zijn dus bij mij niet aan het goede adres. Verder moet een instructeur blijven werken aan de onafhankelijke zit van de ruiter (dus ja... een goed basis)

valori
Berichten: 470
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: overijssel

Re: Jullie mening: Instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 10:18

[quote="Freya_bokt"]
Mijn instructeur moet:
- Mij durven vertellen dat iets NIET goed is. Als ik wil horen hoe mooi ik aan het rijden ben zet ik mijn vriend wel in de bak. Kritiek moet er komen. Opbouwende kritiek, natuurlijk.

Als ik mijn vriend in de bak zet, dan komt de kritiek pas echt los, hij vertelt mij nooit mooie praatjes, maar van een instructeur is het vaak beter te accepteren.

Freya_bokt
Berichten: 208
Geregistreerd: 05-06-06

Re: Jullie mening: Instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 09:28

@Valori: Mijn vriend weet helemaal niets van paarden af. Maar mij ziet hij héél graag zitten. Vandaar de opmerking Knipoog

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Re: Jullie mening: Instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 10:49

Mijn instructeur moet mij aan kunnen pakken.
Dan volgt de rest vanzelf.

jvk
Berichten: 15
Geregistreerd: 07-06-06

Re: Jullie mening: Instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 22:11

leuk om dat allemaal eens te lezen.
nou, volgens mij voldoe ik wel aan al die eisen.
je eigen rijervaring, verschillende paarden gereden te hebben en zelf goeie instructie is de basis.
ik geef al met jaren met veel succes en plezier zo les.

Anoniem

Re: Jullie mening: Instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 23:02

Ik vind ook dat je je echt prettig moet voelen bij de opvattingen van je instructeur en de manier waarop hij of zij vindt dat er gereden moet worden. Dat lijkt me toch wel het belangrijkst.

Otje

Berichten: 4435
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Voorburg

Re: Jullie mening: Instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 03:03

Een instructrice moet accepteren (hoe frustrerend ook) als de ruiter het gene eindelijk bereikt wat de instructrice vraagt en zij vraagt 'voel je dat?' of ' voel je dat verschil?'

dat de ruiter ook 'mag' zeggen: 'nee, ik voel het niet of ik voel geen verschil!'

Want als de ruiter dit niet mag zeggen, zal de instructrice uiteindelijk nooit bereiken wat ze wilt bereiken met haar pupil.

Kylan

Berichten: 4201
Geregistreerd: 15-12-04
Woonplaats: Wageningen

Re: Jullie mening: Instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 11:39

Wat ik zo ontzettend fijn vind aan mijn instructrice is dat ze heel veel ervaring heeft, met heel veel verschillende paarden. Ze weet precies hoe ze verschillende paarden aan moet pakken en doorziet de grapjes van Ky.
Ze is zelf nog actief in de wedstrijdsport. Toch hangt ze niet te veel waarde aan het oordeel van een jury. We werken op onze eigen manier, uiteindelijk worden de paarden er beter van. Een jury ziet in 5 minuten niet het hele verleden en de hele toekomst van een paard.
Verder mag ik altijd zeggen wat ik er zelf van vind, als ik het ergens niet helemaal mee eens ben. Voor en na de les is er altijd tijd voor een praatje, wat ging er afgelopen week goed, wat ging er minder goed, wat is er verbeterd in de les en wat is het huiswerk voor de komende week.
Verder vraagt ze regelmatig wat ik voel, is hij nu sterk van voren, is ie aan je been, volgt ie de hand.

Dat ik me prettig moet voelen bij de manier van rijden lijkt me logisch. Ik ga niet bij iemand lessen waarvan ik denk dat mijn paard er minder van wordt.