is dit terecht??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Soph12

Berichten: 4076
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 18:45

crossmonster schreef:
soms wordt er echt ramzalig laag gepunt, voor eigenlijk wel winstpuntwaardige proeven


Kan ik me niet voorstellen

Aan de TS, het is heel moeilijk in te schatten of je te laag beoordeelt bent als je de proef niet gezien hebt. Misschien was deze jury wat strenger als een andere, maar haar punt is dat je paard rijtechnisch nog niet goed genoeg voor elkaar is. Misschien krijg je bij het volgende jurylid meer punten, een winstpunt zul je dan waarschijnlijk nog niet rijden.



runningkawa schreef:
Gisteren eens wat B staan kijken.
Maar bij sommige combinaties denk je echt, wat doe je hier.
En helaas heb ik dat vaker dan een paar keer gedacht.
Ruiters die niet eens gewoon kunnen zitten.
Hoe denken die ooit een pard fijne hulpen te kunnen geven.
En het dan raar vinden dat ze geen wp hebben.


Ik ben het helemaal met je eens, heb de vreemdste combinaties voorbij zien komen. Een meisje dat haar 4 jarige paard pas 3 a 4 weken heeft, mensen die niet zitten, mensen die met stelling naar buiten hun paard angstvallig aan de hoefslag proberen te houden, en meer dan ooit zie ik paarden compleet tegendraads zijn, en enorm bokken/steigeren. Vooral dat laatste viel me erg op, zeker 6 paarden van een losrijveldje voor 4 ringen zag ik helemaal door het lint gaan.... Vraag me echt af waardoor deze paarden zo tegendraads zijn?

asjemenou

Berichten: 9003
Geregistreerd: 02-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 19:34

Het is maar goed dat ik geen jury ben!
Zou heel streng zijn!
Ik vind dat er in ALLE klassen rampzalig gereden wordt, op een paar uitzonderingen na natuurlijk!
Dan zie je iemand rijden die nog geen eens de hoeken inrijdt, of een M paard waarbij de LB heel erg ver te zoeken is en dan komen ze de ring uit van: ging dat ff goed! En het nog menen ook! En dan vinden ze het raar als ze geen punten hebben! Krijgt de jury de schuld!
Veel mensen hebben geen idee hoe het eruitziet wat ze doen.
Ik zou zeggen laat je proef een paar keer vaker filmen en laat die dan aan je instructeur zien!
Sorry dat dit een beetje negatief overkomt, maar het moest me een keer van het hart!!

Somebody_
Berichten: 6585
Geregistreerd: 10-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 19:37

asjemenou schreef:
Het is maar goed dat ik geen jury ben!
Zou heel streng zijn!
Ik vind dat er in ALLE klassen rampzalig gereden wordt, op een paar uitzonderingen na natuurlijk!
Dan zie je iemand rijden die nog geen eens de hoeken inrijdt, of een M paard waarbij de LB heel erg ver te zoeken is en dan komen ze de ring uit van: ging dat ff goed! En het nog menen ook! En dan vinden ze het raar als ze geen punten hebben! Krijgt de jury de schuld!
Veel mensen hebben geen idee hoe het eruitziet wat ze doen.
Ik zou zeggen laat je proef een paar keer vaker filmen en laat die dan aan je instructeur zien!
Sorry dat dit een beetje negatief overkomt, maar het moest me een keer van het hart!!

dat stukje ben ik het niet helemaal mee eens, niet iedereen rijdt rampzalig of juist geweldig, er zijn er ook een heel aantal die prima genoeg rijden
Maar verder ben ik het er wel mee eens.

asjemenou

Berichten: 9003
Geregistreerd: 02-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 20:00

Ik schreef ook : op een paar uitzonderingen na.
Meestal is minstens de helft van de ring om te janken.

lascolover
Berichten: 3529
Geregistreerd: 11-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 21:00

ik ben het wel met je eens hoor ajemenou maar... ja in de klasse B hoef je er ook niet veel van te verwachten en als er dikke minpunten worden gegeven vind ik het ook niet terecht... er hoevenb echt niet veel of geen winstpunten gegeven worden in een rin g maar om nou 127 punten te gaan geven en lager......

lascolover
Berichten: 3529
Geregistreerd: 11-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 21:28

ik heb nu net me startcoupon gekregen.......... er staat haast niets bij wat fout is ofzo ... er staan bijna alleen maar 4en en er staat gewoon geen tekst bij...dat vind ik zo raar........ en de vorige keer had ik voor me houding een 8.... nu een 4...... en me houding kan in 1 week tijd toch echt niet achteruit zijn gegaan .........lijkt mij..

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 07:15

Een 4 op houding en zit in de B is idd rampzalig. Zat je misschien achterstevoren? Of zat er 20 centimeter verschil in beugellengte?

Mijn advies: stap met de coupon naar je instructeur en bespreek de punten( boekje niet vergeten!) En daarna heel gauw over deze ervaring heenstappen en weer lekker gaan oefenen.

Biebz

Berichten: 5530
Geregistreerd: 25-06-05
Woonplaats: Veenendaal

Re: is dit terecht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 07:18

mijn eerste keer in de b ging voor mijn gevoel slecht(mijn punten 184).
hij bokte ik kreeg hem niet in middendraf.
maar ben wel eerste

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 07:25

lascolover schreef:
... en de vorige keer had ik voor me houding een 8.... nu een 4...... en me houding kan in 1 week tijd toch echt niet achteruit zijn gegaan .........lijkt mij..


Door de warmte?

Somebody_
Berichten: 6585
Geregistreerd: 10-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 07:45

GeJe schreef:
lascolover schreef:
... en de vorige keer had ik voor me houding een 8.... nu een 4...... en me houding kan in 1 week tijd toch echt niet achteruit zijn gegaan .........lijkt mij..


Door de warmte?

Ach kom op, een 4 voor houding en zit, dan moet je er bijna achterstevoren opgezeten hebben. En zeker als je de week ervoor nog een 8 hebt, dat kan zelfs door de warmte niet helemaal verloren gaan.

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 07:48

hap..hap... ik zeg toch ook niet dat de ruiter last had van de warmte...

lascolover
Berichten: 3529
Geregistreerd: 11-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 12:39

ag ja... het is gewoon geweest en de volgende keer beter

Mies7
Berichten: 1498
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Zevenhuizen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 14:18

Ik heb gisteravond gejureerd in Exloo, had een ring met B-pony's en B-paarden en had slechts 6 winstpunten op ongeveer 23 combinaties. De jury die de 2de proef van deze ruiters beoordeelde kwam tot iets meer winstpunten, maar we waren het er na de wedstrijd beide over eens dat het niveau ontzettend slecht was.
Ik had paarden in de baan die constant in de verkeerde galop zaten, wat vaak niet opgemerkt werd door de ruiter!
Ruiters op het verkeerde been.
Verkeerde stelling op de voltes.
Paarden die continu tegen de hand kwamen.
Paarden die achter de bordjes langs liepen (dus daar kwamen de strafpunten in beeld).
Ruiters die hun paarden de verkeerde kant op stuurden (nog meer strafpunten).
Paarden die extreem in verzet gingen (tegen de hand/bokken/slaan naar het been van de ruiter).
Paarden met ontzettend slechte gangen (telgang ipv stap, alleen overkruiste galop).
Heb 2 paarden met een mooie middendraf gezien, verder werd er in de middendraf gegaloppeerd of gingen ze zo snel mogelijk van de ene naar de andere hoek.
Halsstrekken schijnen veel ruiters ook niet te begrijpen, als je je paard geen teugel geeft dan kan ie ook echt niet zakken met z'n hals hoor....
Tja, ik kan daar als jury toch echt geen winstpunten aan kwijt, sorry! Terwijl ik een paar weken geleden L2-paarden gejureerd heb en daar het overgrote deel met een winstpunt naar huis ging.

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 14:20

dressuur = jurysport, accepteer het. Volgende keer beter!

lascolover
Berichten: 3529
Geregistreerd: 11-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 17:17

het hoeven van mij ook echt niet allemaal wp te zijn alleen de gene die het echt verdiende en bij mij ging het voor mij gevoel echt heel erg goed en volgens mijn vader ook.... maar dat er zoveel dik in de min punten zaten..... dat vond ik echt erg overdreven

Zwetsloot

Berichten: 805
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Oud Ade

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 23:47

Je moet het maar zo zien, als de "Lat" in de B wat hoger wordt gelegd (B van BASIS!) loopt je paard de L en de M veel makkelijker door.
Dus Ik zou zeggen zorg nou eerst dat die B ( van basis ) ECHT! goed voor elkaar is ( Lekker los door het lijf, ontspannen, stille en fijne aanleuning , van achter naar voor gereden, enz)
Hoe vaak zie je niet van die in de krul getrokken paarden lopen in de B!
Geef jezelf en je paard de tijd om zich goed te ontwikkelen en geloof me dan rij je echt wel je punten. Het blijft een jury-sport maar een echt goed lopend paard krijg dan echt wel een puntje en de de één zit dan rond de 180 en de ander weer wat hoger.

Daarnaast komt dat een jury-lid vrij beknopt moet zeggen wat er aan mankeert (ivm ruimte op het protocol en de tijd) dat het soms wat rot overkomt. Ga aan de slag met de (opbouwende) kritiek en de volgende keer (als je het beter voor elkaar hebt) gaat het vast beter.

leonora2
Berichten: 147
Geregistreerd: 21-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 23:53

lascolover schreef:
het hoeven van mij ook echt niet allemaal wp te zijn alleen de gene die het echt verdiende en bij mij ging het voor mij gevoel echt heel erg goed en volgens mijn vader ook.... maar dat er zoveel dik in de min punten zaten..... dat vond ik echt erg overdreven


Misschien is het handig om je proeven op video op te nemen voortaan en dan met je instructie te bespreken. Als zij tenminste lef genoeg heeft om te zeggen dat het niets is, als ze vindt dat het nergens op lijkt!
Een vader of moeder, die zegt dat de proef goed was, neem ik zelden serieus. Geven vaak hun eigen kind gelijk, alleen al om geen gezeur te krijgen

Orrie_VBW

Berichten: 1532
Geregistreerd: 29-09-05
Woonplaats: Ganzen-city

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 22:03

GeJe schreef:
Ligt hier dan niet een hele grote uitdaging (of schuld) bij de instructie? Ik zag gisteren ook op het concours in Gieten verschillende combinaties in de ring, waarbij ik een onafhankelijke zit ver te zoeken was, paarden die extreem op de voorhand liepen en maar hotsen en klotsen op die paardenrug... Zeg je dan als instructeur ook niet van: blijf nog even thuis?


offtopic: ik ken iemand die daar gereden heeft, die echt zo beroerd zit, maar het zelf waarschijnlijk niet door heeft.
op haar coupon stond dus ook, amazone moet zit les nemen, had ze gezegd, wat die jury wel niet dacht.

dan denk ik van, het eigeninzicht ( weet zo geen beter woord) is tegenwoordig ook niet erg hoog.
het is bijna altijd de jurys hun schuld.

ontopic, het is mischien idd een goed idee om het te laten filmen, zo kun je alles nog eens goed na kijken, en zo zien wat er mischien nog te verbeteren valt?

lascolover
Berichten: 3529
Geregistreerd: 11-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 22:06

oke ik ga het zeker laten filmen bedankt