is dit terecht??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lascolover
Berichten: 3529
Geregistreerd: 11-03-06

is dit terecht??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 19:22

hoi
ik heb vandaag wedstrijd gehad en het ging voor mijn gevoel echt heel goed wel 3 kleine foutjes maar verder ging het super!!
ik was ergens in het midden geeindicht dat vond ik helemaal super want ik ben anders altijd laatste maar de punten waaren wel heel erg laag... ik zat dan in het midden en had maar 151 punten..... hoeveel de 1e en laatste hadden weet ik niet maar is dat wel terecht dat een jury zo weinig punten geeft voor een B proefje???

Marijkjuh

Berichten: 8300
Geregistreerd: 24-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 19:24

Wat stond er op je protocol ? Liep je paard netjes nageefelijk ?

lascolover
Berichten: 3529
Geregistreerd: 11-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 19:27

ik heb de protocol nog niet helaas... maar hij liep gewoon super maar dan zijn er wel hele lage punten gevallen ... niet?

Marijkjuh

Berichten: 8300
Geregistreerd: 24-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 19:31

Hopen dat er veel commentaar op je protocol staat dan heb je er nog wat aan. Maar de punten waren idd niet zo hoog

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 19:35

Als betreffende jury vond dat er niet beter gereden werd in die ring, is dat gewoon terecht

lascolover
Berichten: 3529
Geregistreerd: 11-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 21:02

maar ik vind dan dat die jury dan veel te hoog schat voor de klasse B..........

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 21:04

sinds de nieuwe proeven hoor ik heeel erg veel mensen klagen over de beoordelingen in de B
soms wordt er echt ramzalig laag gepunt, voor eigenlijk wel winstpuntwaardige proeven, waar ze op letten is mij een vraagteken aangezien ik al bij meerdere combinaties de meest uitlopende rare commentaren heb gezien...
maar ja dressuursport= helaas jurysport...

lascolover
Berichten: 3529
Geregistreerd: 11-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 21:05

ja helaas wel.... ik dacht echt toen ik die punten zag.... zijn dit de oude proeven??? maar dat is toch echt niet...

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 21:21

inderdaad, je bent echt niet de enigste, ik ga met mijn lesklantjes altijd mee op concours, dus ik zie hun proeven en ik zie de uitslagen ... deprimerend gewoonweg.
ik heb er ook een a-pony'tje bijzitten, daarbij had een jury veel dingen fout gerekend, terwijl zij ze wel gewoon goed reed, maar jury was schijnbaar niet goed op de hoogte van de nieuwe proeven, want in de a proef moet je bijvoorbeeld bij e of b een grote volte, DAARNA doorizitten.
kreeg ze een 4 of 5 voor de volte, want ze had niet doorgezeten ???
en ook f-x-h van hand veranderen, DAARNA draf , kreeg ze ook een 4 of 5 , want van hand veranderen moest in draf gebeuren, nou ja dan breekt dus helemaal mijn klomp !!! krijg je je jurydiploma bij de pakjes boter ofzo??

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 06:56

crossmonster schreef:
inderdaad, je bent echt niet de enigste, ik ga met mijn lesklantjes altijd mee op concours, dus ik zie hun proeven en ik zie de uitslagen ... deprimerend gewoonweg.
ik heb er ook een a-pony'tje bijzitten, daarbij had een jury veel dingen fout gerekend, terwijl zij ze wel gewoon goed reed, maar jury was schijnbaar niet goed op de hoogte van de nieuwe proeven, want in de a proef moet je bijvoorbeeld bij e of b een grote volte, DAARNA doorizitten.
kreeg ze een 4 of 5 voor de volte, want ze had niet doorgezeten ???
en ook f-x-h van hand veranderen, DAARNA draf , kreeg ze ook een 4 of 5 , want van hand veranderen moest in draf gebeuren, nou ja dan breekt dus helemaal mijn klomp !!! krijg je je jurydiploma bij de pakjes boter ofzo??


Als dit commentaar idd op de coupon staat en DUS aantoonbaar fout is, moet je het naar de KNHS sturen. In de laatste P&S staat duidelijk dat er wegen zijn die je kunt nemen om klachten in te dienen( en omdat we nog niet weten welke wegen dat zijn, zou het fijn zijn als mensen dat eens zouden willen uittesten.)
Als je dus echt zo'n coupon hebt waaruit blijkt dat de jury het brevet heeft gewonnen op een bingoavond, opsturen!

papiertjuh
Berichten: 225
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: Sassem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 07:10

bij ons op de manege is het ook een keer gebeurd. toen had van de denk ik 12 deelnemers hadden ze pas bij de vierde plaats net aan een winstpunt... maar het verschilt ook wel per jury hoe streng ze zijn.

Somebody_
Berichten: 6585
Geregistreerd: 10-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 07:14

papiertjuh schreef:
bij ons op de manege is het ook een keer gebeurd. toen had van de denk ik 12 deelnemers hadden ze pas bij de vierde plaats net aan een winstpunt... maar het verschilt ook wel per jury hoe streng ze zijn.

Dan heeft 1/3 deel winst, dat vind ik helemaal niet zo streng hoor.
Maar ontopic: Is wel een beetje raar, misschien heeft de jury wel iets gezien aan jou en je paard(?) wat hem/haar de hele proef irriteerde, dan kan het zo zijn dat overal al een punt vanaf gaat...

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 07:45

Het is onmogelijk om te zeggen dat een jurylid niet goed jureert alleen omdat er géén of weinig winstpunten zijn gevallen in een rubriek. Soms is het niveau dusdanig laag dat ik me ook wel eens afvraag waarom iemand uberhaubt naar wedstrijd gaat.

Als jurylid krijg je natuurlijk makkelijk en snel de schuld. Juryleden zitten vaak hoog op een ivoren toren en komen daar niet zo snel vanaf. Wanneer er echter aantoonbaar vreemd jurygedrag gesignaleerd is kun je inderdaad daar wat mee doen. Er zijn nogal wat regeltjes die het indienen van een protest lastig maken (zie knhs algemeen wedstrijdreglement, hoofdstuk 22, artikel 34.

Als je dan nog zin hebt om een protest in te dienen.... Ik begrijp dat er sprake is van een soort ontmoedigingsbeleid. Anders zou er erg veel gebruik gemaakt worden van de mogelijkheid en draait de knhs overuren (die wij dan weer moeten betalen...).

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 08:24

GeJe schreef:
Het is onmogelijk om te zeggen dat een jurylid niet goed jureert alleen omdat er géén of weinig winstpunten zijn gevallen in een rubriek. Soms is het niveau dusdanig laag dat ik me ook wel eens afvraag waarom iemand uberhaubt naar wedstrijd gaat.


Als jurylid krijg je natuurlijk makkelijk en snel de schuld
.


helemaal mee eens GeJe!
juryleden zitten er over het algemeen niet om combinaties af te branden, de meesten geven echt liever winstpunten dan verliespunten (de meesten rijden zelf ook wedstrijden!)
je kunt na afloop ook naar de jury toegaan en om commentaar vragen, dat wordt heel vaak niet gedaan (sommige juryleden gaan helaas te vroeg al weg, dus dan kun je geen commentaar vragen, maar je kunt wel bij het secretariaat of KNHS melden dat de jury te vroeg weg was) een jury zou moeten kunnen uitleggen waarom hij tot de gegeven punten is gekomen.

het is voor ons uiteraard nu niet te beoordelen of de lage punten terecht waren, jij zegt dat het goed ging en de jury was van mening dat het niet goed ging

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 08:51

Gisteren eens wat B staan kijken.
Maar bij sommige combinaties denk je echt, wat doe je hier.
En helaas heb ik dat vaker dan een paar keer gedacht.
Ruiters die niet eens gewoon kunnen zitten.
Hoe denken die ooit een pard fijne hulpen te kunnen geven.
En het dan raar vinden dat ze geen wp hebben.

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 09:25

Ligt hier dan niet een hele grote uitdaging (of schuld) bij de instructie? Ik zag gisteren ook op het concours in Gieten verschillende combinaties in de ring, waarbij ik een onafhankelijke zit ver te zoeken was, paarden die extreem op de voorhand liepen en maar hotsen en klotsen op die paardenrug... Zeg je dan als instructeur ook niet van: blijf nog even thuis?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 09:50

er ligt zeker een stuk bij de instructie.
Als je soms kijkt wat er geleerd word, denk je heeft de instucteur wel ooit te paard gezeten

Maar er zijn natuurlijk ook eigenwijze mensen.
Ook al zegt een instructeur, ik zou nog niet gaan, die toch gaan

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 09:57

Maar als je kijkt op een willekeurige vernigingsles.. Er wordt een paard gekocht en meteen moet de aanvraag voor een startkaart de deur uit! Dan hebben ze er misschien 2 keer op in de groepsloes gereden. Het maakt die mensen echt niet uit of ze €18,00 per concours moeten betalen en vervolgens altijd ergens in de 150pt rijden, ze gaan toch, ze zijn gewoon niet te stoppen.
Daar kan een instructeur ook niks aan veranderen, de meesten vinden privéles weggeggooid geld.

cjb
Berichten: 691
Geregistreerd: 28-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 15:57

Kan me voorstellen dat de jury bij de eerste combinatie niet gelijk met 8 en 9 loopt te gooien. Als er een veel betere combinatie volgt kan hij niet meer omhoog met z'n punten. Blijkt achteraf dat de eerste combinatie de beste was zal de gehele ring mindere punten krijgen. met als gevolg een juiste uitslag maar weinig winstpunten.

Somebody_
Berichten: 6585
Geregistreerd: 10-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 16:04

cjb schreef:
Kan me voorstellen dat de jury bij de eerste combinatie niet gelijk met 8 en 9 loopt te gooien. Als er een veel betere combinatie volgt kan hij niet meer omhoog met z'n punten. Blijkt achteraf dat de eerste combinatie de beste was zal de gehele ring mindere punten krijgen. met als gevolg een juiste uitslag maar weinig winstpunten.

Zo hoort het in mijn ogen niet te werken hoor?!!!
@ Runningkawa en Geje: Zo had ik dus gister een gesprek met een kennis/vriendin van mij die ook jureert, ik zei tegen haar: heb je nou nooit het gevoel dat je onderaan de coupon wil zetten: Ga eerst thuis oefenen. Haar woorden: Ja, dat gevoel heb ik wel, maar dat mag ik er niet opzetten, volgens de bijscholing, want je moet alles vanaf de positieve kant bekijken.
Conclusie: dan zet je onderaan de coupon: paard mag meer blabla, ruiter mag meer blabla(want ja, moeten is ook weer teveel van de negatieve kant??) en dan komt dat heel onduidelijk over op de ruiter/amazone(voorbeeld: paard mag meer en een 5, in de middendraf, mag hij meer, of moet hij meer?? een 5 is toch niet wat je ervoor wil hebben neem ik aan??)
Dit is even een vraag, ben wel benieuwd hoe jullie als juryleden dit zien(wel interessant, want ik zou ook graag in de toekomst, nog minimaal 6 jaar wachten door mijn leeftijd, willen gaan jureren)

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 16:15

Wat dacht je dan van deze: Voor meer voldoendes/ voor meer zessen/7ens/etc: paard beter.... Vul maar in en je bent toch positief!

lascolover
Berichten: 3529
Geregistreerd: 11-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 17:49

amondi schreef:
Wat dacht je dan van deze: Voor meer voldoendes/ voor meer zessen/7ens/etc: paard beter.... Vul maar in en je bent toch positief!


sorry ik snap niet wat je bedoelt..............

Somebody_
Berichten: 6585
Geregistreerd: 10-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 18:15

lascolover schreef:
amondi schreef:
Wat dacht je dan van deze: Voor meer voldoendes/ voor meer zessen/7ens/etc: paard beter.... Vul maar in en je bent toch positief!


sorry ik snap niet wat je bedoelt..............

die was waarschijnlijk riching mijn post bedoelt.

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 18:26

Ja klopt, is voor de positieve berichtgeving aan de goedwillende ruiter die er maar weinig van bakt.

Somebody_
Berichten: 6585
Geregistreerd: 10-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 18:30

amondi schreef:
Ja klopt, is voor de positieve berichtgeving aan de goedwillende ruiter die er maar weinig van bakt.

dan vind ik*en dat is echt mijn eigen mening hoor * dat je er eigenlijk omheen praat, met wat je eigenlijk bedoelt. Daarnaast vind ik dat je dan teveel met de cijfers bezig bent, en niet zozeer met het rijtechnische aspect, al snap ik wel wat jij bedoelt. maar dat zou ik niet kunnen