Smaak van jury op kleur dekje = punt minder

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 18:05

ranna schreef:
Ilja000 schreef:
Dat hangt van de gelegenheid af. Als je met een pimpelpaars pak op een crematie of een dresscode party (code wit ofzo) komt, dan kan je pak nog zo mooi zijn, maar het staat misplaatst en is dus minder verzorgd gekozen.


Ilja, je zit nog steeds in kleur te denken!
Het KNHS heeft de kleur ...tigjaar terug vrijgegeven. Daar mogen juryleden dus niet naar kijken.
Ze moeten alleen kijken of het netjes is. Is het schoon, past het goed onder het zadel, zitten er geen scheuren in enz. enz.

Dat pimpelpaarse pak zit netjes als het op maat is enz. enz. Ik heb het niet over de kleur of voor welke gelegenheid het geschikt is, ik heb het over de netheid en pasvorm.

Is het nou zo moeilijk die 2 dingen uit elkaar te houden


Nee, dat is helemaal niet zo moeilijk en ik snap jouw standpunt ook best, maar ik ben het niet helemaal met je eens Ik vind een blauw dekje nu eenmaal minder verzorgd staan dan een wit of zwart. En naar mijn mening mag een jury dat best tot uiting brengen in het cijfer,zo lang het maar geen onvoldoende is, omdat inderdaad de kleur geen reden tot onvoldoende mag zijn.
We zijn het simpelweg niet met elkaar eens

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 18:09

Ik zou het wel een goede zaak vinden als er eens een reglementering op werd gezet. Een 10 voor verzorging houdt in ... een 9 voor verzorging houdt in ... Niet dat het cijfer voor verzorging me veel kan schelen, heb altijd nog 7-9 gehad ook, maar ik zou me best genaaid voelen met een zesje terwijl ik alles tot in overdreven mate in orde heb op concours.

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 19:16

Precies... dat schreef ik een paar berichten geleden ook al... Maar zo lang die regels er niet zijn, blijven we deze discussie houden :s

Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 19:53

@ Ilja, lijkt erop dat we het idd niet eens zijn. Kan gebeuren

@Urielle, ik kan het je nog droeviger vertellen. 100 jaar geleden was het ongeveer, toen we nog 120 punten moesten hebben. Rijd ik mijn 1e L1 proef ooit met een bont paard wat ook al hoofdzakelijk wit van kleur was. Alles zag er tot in de puntjes uit. Kreeg ik 119 punten met een 5 (!!!) voor verzorging!

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 19:57

In onze tijd hoorden Bonten ook niet thuis in de dressuurring( misschien moest zelfs Samber nog wel geboren worden)
Dus is die 5 goed verklaarbaar.

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 21:27

Een vroegere stalgenoot van me had ook pech. Ze reed een schimmel en waste die netjes wit voor concours. Helaas: zodra het paard op de trailer stond mestte hij over de stang en wreef zijn kont erdoor. Gevolg: spierwit paard met groenbruine kont. Heeft ze ook heel wat vijven mee gehaald, heel zonde.

Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 21:57

Urielle schreef:
Een vroegere stalgenoot van me had ook pech. Ze reed een schimmel en waste die netjes wit voor concours. Helaas: zodra het paard op de trailer stond mestte hij over de stang en wreef zijn kont erdoor. Gevolg: spierwit paard met groenbruine kont. Heeft ze ook heel wat vijven mee gehaald, heel zonde.



Dat ken ik, maar ik heb dan ook altijd een emmer, water, handoek en zeep bij me.

Roxxiejj

Berichten: 6403
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Overal en nergens!

Re: Smaak van jury op kleur dekje = punt minder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 22:41

Ik heb vaak de pech gehad om rond half 9/9 uur al aan de beurt te zijn (heb nog eiglijk net een pony). GEen probleem denk je? Nou, wel als je dan de vorige dag (rond half 9 s'avonds!) je bonte wast, inwikkeld in 3 dekens (hals, lichaam, benen, staart etc) en dan s'morgens op stal komt bij een bijna bruin beest.. Dan zakt de moed je wel in de schoenen.
Zelf heb ik het hopelijk dan nog wel goed voor elkaar: Mijn rijbroek, dekje, handschoenen zijn allemaal PRECIES dezelfde kleur. Ik ben volgens mij egt 2 kleuren (donkerblauw en creme), heb als ik op concour ga tog een 98% schone bonte en heb dan tog nog geregeld een 7 en ook dan zakt de moed je wel in de schoenen. (volgens mij moet ik er voortaan maar bij zeggen tegen de jury dat ik er 4 uur mee bezig ben geweest. Misschien gaat mijn cijfer voor verzorgen dan WEL ietsje omhoog )

edit: hoger dan 98% schoon KAN mijn pony niet worden. Dan moet ik voortaan maar de hakken gaan boenen met een staalborstel ...

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 22:53

Urielle schreef:
Ik zou het wel een goede zaak vinden als er eens een reglementering op werd gezet. Een 10 voor verzorging houdt in ... een 9 voor verzorging houdt in ... Niet dat het cijfer voor verzorging me veel kan schelen, heb altijd nog 7-9 gehad ook, maar ik zou me best genaaid voelen met een zesje terwijl ik alles tot in overdreven mate in orde heb op concours.



Alsjeblieft zeg...
Dan nog blijf je het probleem houden dat het een jurysport is.

Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 07:56

KarinvdM schreef:
Urielle schreef:
Ik zou het wel een goede zaak vinden als er eens een reglementering op werd gezet. Een 10 voor verzorging houdt in ... een 9 voor verzorging houdt in ... Niet dat het cijfer voor verzorging me veel kan schelen, heb altijd nog 7-9 gehad ook, maar ik zou me best genaaid voelen met een zesje terwijl ik alles tot in overdreven mate in orde heb op concours.



Alsjeblieft zeg...
Dan nog blijf je het probleem houden dat het een jurysport is.


Ik zou er meer voor voelen dat er geen cijfer aan verbonden wordt maar gewoon moet worden aangevinkt als voldoende of onvoldoende.
Dan ben je van het gez*k af.

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 08:06

En dan heb je bij voldoende plus 2 en bij onvoldoende -2! goed idee, alleen moet je dan nog wel een kriteria alla Uriëlle verzinnen wat wel of niet voldoende is....

Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 08:49

amondi schreef:
En dan heb je bij voldoende plus 2 en bij onvoldoende -2! goed idee, alleen moet je dan nog wel een kriteria alla Uriëlle verzinnen wat wel of niet voldoende is....


Das niet zo moeilijk. Is het schoon, netjes, passend en valt het binnen het toegestane = voldoende.

Wat mij nu overkomen is zal meer overkomen zijn en nog gebeuren.
Je wordt als het ware gestraft met 1 punt omdat je niet dezelfde smaak als de jury hebt.
Komt op mij over als een bekeuring krijgen omdat de politie de kleur van mijn auto niet mooi vind
Dat kan echt niet, moet afgelopen zijn.

Dus KNHS! Doe hier wat mee.
Zal nog wel 100 jaar duren omdat ze de proeven dan wéér moeten veranderen dus ik zou zo zeggen; don't hold your breathe!

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 10:31

Ik denk dat het nog vrij moeilijk is wat voldoende of onvoldoende is. Ik zie ooit mensen op concours met pluizige, half losse vlechtjes die kriskras op de nek geplant staan. Sorry, maar dat zou voor mij (gelukkig voor hen dus geen jury) op 'onvoldoende' mogen rekenen. Reglementair is het correct: het paard is gevlochten, maar hoe? En ik vind dat een paard waar veel aandacht aan wordt besteed om hem in wedstrijdconditie te houden ook beter mag scoren dan een paard dat eens per twee maanden eens van een weitje wordt getrokken, borstel erover, en gaan met die banaan

@Ranna: zij ook hoor. Maar ja, nog even drogen werkt ook alleen bij + 25. Als je op een binnenconcours staat, met -8 ofzo, smijt je er geen emmer water meer over.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 10:32


Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 13:22

runningkawa schreef:
Als het niet over alleen het dekje gaat, heb je misschien wat aan dit topic

viewtopic.php?f=95&t=606158&hilit=


Ben ik ook aanwezig RK Maar bedankt.

@Urielle, mijn 'geheim' is dat nadat ik hem helemaal gewassen heb antiklit in zijn staart spuit maar ook op zijn, zo kwetsbare, billen
Het vuil hecht zich dan veel minder snel.
Als hij dan wel mest aan zijn poeperd heeft zitten als we op het terrein aankomen even met water, zeep en spons bijwerken. Flink met de handdoek nawrijven en dan zie je er niets meer van.
Mss een idee voor haar ook

Fitzroy

Berichten: 25161
Geregistreerd: 11-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 23:00

Ranna, als jij het lef hebt om met een oranje schabrak en oranje handschoenen te starten, krijg je van mij de 10!

Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 07:52

Fitzroy schreef:
Ranna, als jij het lef hebt om met een oranje schabrak en oranje handschoenen te starten, krijg je van mij de 10!


Lol! Als ik niet falikant tegen die gallige voetbalgekte was en oranje een mooie kleur zou vinden zou ik er geen problemen mee hebben en moesten we alleen zien te regelen dat ik bij jou in de ring kwam.
Maar ik ben dus wel tegen die voetbalwaanzin en vind oranje allesbehalve mooi dus 'fat change'.

Lielle

Berichten: 66261
Geregistreerd: 12-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 08:01


Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 08:22

Is dat met of zonder oranje kraagje? bytheway, onze nationale springruiters kunnen w.s. zeker op een 11 rekenen bij Fritzroy zodra ze in de dressuur starten!

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 08:29

Dan hebben ze die 11 in ieder geval te pakken, want het is natuurlijk maar de vraag hoe ze voor de rest de proef gaan doorsturen (al heb ik zo'n idee dat dat nog best wel eens redelijk goed zou gaan)

maja86
Berichten: 152
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: noord brabant

Re: Smaak van jury op kleur dekje = punt minder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 08:31

nou belachelijk, stel dat ze had gezegt, je krijgt een 7 voor de verzorging omdat je (bv) blond haar hebt, en ik houd niet van blond, verf het bij je volgende wedstrijd maar choco bruin of zo

whaha nee echt dom,

mijn vz paard is ook een schimmel en ze heeft wel wat bruine stipjes zeg maar, ik vind ook dat als je een spier wit dek erop legt dat ze dan vies lijkt,

probeer anders eens een dekje met een gekleurd biesje, dat breekt al een heel stuk, of plak of naai er iets op (kunt t altijd proberen toch?

nousterkte erme...


groetjes maja

Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Re: Smaak van jury op kleur dekje = punt minder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 12:11

maja86 schreef:
probeer anders eens een dekje met een gekleurd biesje, dat breekt al een heel stuk, of plak of naai er iets op (kunt t altijd proberen toch?


Nee, ik ben meer van het kont-tegen-de-krib-type.
Dat mooie kobaltblauwe zadeldek blijft. Mocht er ooit nog een jury zijn die het lef heeft zo'n opmerking te maken, heeft'ie nog nooit zo'n heibel meegemaakt

maja86
Berichten: 152
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: noord brabant

Re: Smaak van jury op kleur dekje = punt minder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 12:30

je hebt groot gelijk hoor ik zou het ook gewoon doen, (heb zelf ook een babyblauw dekje erop liggen, staat kei lief)
maargoed ik heb ook dekjes met n gekleurd biesje (staat wel leuk) maarja dan geef je die jurie min of meer dr zin, en dat was ook niet de bedoeling haha }>

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 12:37

Zou je van zo'n mens eigenlijk nog extra punten krijgen als je een rabodekje erop legt?

Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 13:55

amondi schreef:
Zou je van zo'n mens eigenlijk nog extra punten krijgen als je een rabodekje erop legt?


Als ze er persoonlijk beter van wordt vast wel.