Smaak van jury op kleur dekje = punt minder

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
janinetjjj

Berichten: 5003
Geregistreerd: 09-06-05

Re: Smaak van jury op kleur dekje = punt minder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 14:05

Muislover rijdt wedstrijden met beige scapa of roze HKM dekje en heeft wél altijd 8'en voor der verzorging..

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 14:06

Gelukkig is het idee nu de wereld uit. Ik had al zo'n vermoeden. Dit is dus ook wat ik bedoel!
Maar dan snap ik nog niet waarom je dan zegt dat een schone witte van jou eerder een prutsmuts punt krijgt!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 14:09

Bij een schone witte denk ik aan die van hierboven.
echt schoon.

Die heeft direct een 8
dat heeft die stralende bruine ook, zoals hier op de foto.

Maar ik kan er niets aan doen dat ik toch vaak het idee heb, dat de bruine net wat minder stralend zijn dan wat ze zouden kunnen zijn.
Mensen daar net wat minder aandacht in stoppen en dat zie je gewoon.
Dus wat dat betreft dan maar een 7

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 14:20

runningkawa schreef:
Bij een schone witte denk ik aan die van hierboven.
echt schoon.

Die heeft direct een 8
dat heeft die stralende bruine ook, zoals hier op de foto.

Maar ik kan er niets aan doen dat ik toch vaak het idee heb, dat de bruine net wat minder stralend zijn dan wat ze zouden kunnen zijn.
Mensen daar net wat minder aandacht in stoppen en dat zie je gewoon.
Dus wat dat betreft dan maar een 7



Als ik het zo allemaal lees heb ik het idee dat het helemaal niet gaat om bruin of wit. Alleen zit dat zo wel in jou hoofd.
Het is over het algemeen namelijk zo dat alle wedstrijdrijdende schimmels in de was gaan voor ze op concours zijn en een bruine wat minder. Een gewassen paard (in welke kleur ook) ziet er altijd mooier uit dan een ongewassen. Er zijn ook meer andere, dan witte paarden. Dus zullen er ook altijd meer vieze anderkleurige zijn dan vieze witte. Dus jou constatering klopt ook wel.
Alleen het feit dat je het anders beoordeeld klopt dus niet!

Jammer zeg nu is de discussie af!

Lielle

Berichten: 66260
Geregistreerd: 12-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 14:27

Ik stel wel voor dat in een apart topic te doen, aangezien dit niet echt de vraag van TS was. Ik zal even splitten.

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 14:28

runningkawa schreef:
Wat klopt er niet aan mijn beoordeling?

dat ik een gewassen, dus meer verzorgd paard boven een ongewassen paard zet?



Ik zeg nergens dat het niet klopt!!!

Ik begrijp je volkomen maar vraag mij af wat je voor cijfer zou geven

saaraah
Berichten: 1215
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: Enschede

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 14:33

Ik vind absoluut niet dat het verzorgingspunt moet worden afgeschaft, naar mijn mening moet je op concours gewoon alles netjes in orde hebben. Wanneer het verzorgingspunt ook in de B en de L zou worden afgeschaft heb ik het idee dat er dan veel mensen hun paard niet meer vlechten, wassen, netjes met alles in het wit rijden. Kortom: Ik denk dat het dan een zooitje wordt.
Het staat toch veel mooier als alles tiptop in orde is, daar kijk je toch veel liever naar dan naar een groen met geel en nog enkele plekjes wit schimmel (of andere kleur)?

Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 14:45

saaraah schreef:
Ik vind absoluut niet dat het verzorgingspunt moet worden afgeschaft, naar mijn mening moet je op concours gewoon alles netjes in orde hebben. Wanneer het verzorgingspunt ook in de B en de L zou worden afgeschaft heb ik het idee dat er dan veel mensen hun paard niet meer vlechten, wassen, netjes met alles in het wit rijden. Kortom: Ik denk dat het dan een zooitje wordt.
Het staat toch veel mooier als alles tiptop in orde is, daar kijk je toch veel liever naar dan naar een groen met geel en nog enkele plekjes wit schimmel (of andere kleur)?


De nadruk is hier (in deze discussie) helemaal verschoven.
Het gaat niet om schoon of niet schoon of om verzorgingspunten moeten blijven of niet.
Het gaat erom dat het KNHS de kleur van het dekje heeft vrijgegeven en een jury haar smaak laat meewegen in de beoordeling zonder te kijken op netheid, passend, schoon, heel enz.
Het gaat me uitdrukkelijk om het feit dat de jury haar smaak laat beslissen ondanks dat ik me hier helemaal aan de door het KNHS voorgeschreven regels hou.
Nog één keer, de jury moet in mijn ogen kijken naar netheid, niet naar de kleur van iets en of zij het mooi vind.

saaraah
Berichten: 1215
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: Enschede

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 14:49

Er staat:
Verzorging van het geheel; ruiter en paard.
Ik vind het toch wel verzorgder staan met een wit dekje.

Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 14:50

saaraah schreef:
Er staat:
Verzorging van het geheel; ruiter en paard.
Ik vind het toch wel verzorgder staan met een wit dekje.


Dat is smaak, geen verzorging. Als er een dekje onder zou liggen dat vies is, niet past, is gescheurd of wat dan ook maar, dán praat je over verzorging en dán mag je punten minderen.

saaraah
Berichten: 1215
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: Enschede

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 15:18

Ja, maar je rijdt toch ook met een witte rijbroek en plastron etc.?
En aangezien er verzorging van het GEHEEL staat, is het toch netter om dan met een wit dekje (bijpassend bij de witte rijbroek etc.) te rijden.

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 15:41

Je vat em niet, je mag met alle kleuren van de regenboogdekjes starten, net zo als handschoenen. Dat jij wit mooier vindt dan blauw of paars, mag je helemaal zelf weten, zolang je er maar geen punten voor in mindering gaat brengen als een ander zich aan de KNHS regels houdt en niet aan de jouwe.
Dat zou wat moois worden als er zometeen een jury op staat die zegt: ik wil dat iedereen een paars dek op doet, zo niet krijg je een punt aftrek, want dat is precies hetzelfde als wat jij wilt...

bontekeh
Berichten: 98
Geregistreerd: 05-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 15:45

bij een dressuur wedsrtijd is normaal giezein een wit dekje verplicht
net zoals een jabeau en een witte of beige broek en een wit hemd met vest
zo s dat toch in belgie
tjah

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 15:46

bontekeh schreef:
bij een dressuur wedsrtijd is normaal giezein een wit dekje verplicht
net zoals een jabeau en een witte of beige broek en een wit hemd met vest
zo s dat toch in belgie
tjah



als je alles had gelezen!!! In nederland is dat dus niet zo!

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 15:47

bontekeh schreef:
bij een dressuur wedsrtijd is normaal giezein een wit dekje verplicht
net zoals een jabeau en een witte of beige broek en een wit hemd met vest
zo s dat toch in belgie
tjah

In België misschien, maar niet in Alkmaar en daar gaat het hier over...

P.s. ik weet dat ze in België beter nederlands schrijven dan in nederland, maar uitzonderingen bevestigen de regel...

Polaris

Berichten: 6843
Geregistreerd: 16-04-06
Woonplaats: Nederland

Re: Smaak van jury op kleur dekje = punt minder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 15:49

ik rijd zelf met een grijs dekje, en heb er eerlijk gezegt nog nooit negatief commentaar op gehad! ik zou dat inderdaad ook onterecht vinden, het gaat er inderdaad om of je je best hebt gedaan er mooi en netjes uit te zien etc. ik vind het eigenlijk sowieso nergens op slaan dat je daar een cijfer voor krijgt, maar ik snap wel waarom ze dat doen, anders zou niemand meer wat aan de verzorging doen!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 15:59

reageren ze ook zo op de kleur van je hoofdstel of niet?
ik heb zelf namelijk een wit onderlegt hoofdstel, groen, gewoon wit, zwart met inlage..
zou ik dan ook moeten vragen welk hoofdstel het beste bij mijn paard (=fries) past, en welk dekje daar weer mooi bij staat voor de wedstrijd?
laat ik dan ook maar vast handschoentjes in alle kleuren van mijn dekjes kopen!

Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 16:03

saaraah schreef:
Ja, maar je rijdt toch ook met een witte rijbroek en plastron etc.?
En aangezien er verzorging van het GEHEEL staat, is het toch netter om dan met een wit dekje (bijpassend bij de witte rijbroek etc.) te rijden.


Het blijft smaak waar je het over hebt.
Iemand kan ik een keurig, net pimpelpaars pak over straat gaan.
Is dat dan niet verzorgd? Ja, is het wel. Zou ík het doen? Nee, want ik vind het niet mooi, maar dat geld niet. Als je vraagt, is het verzorgd dan is dat 'ja' en dát geld niet de vraag of je het mooi vind.

YESSSSSSSSS Amondi! Eindelijk nog iemand die het snapt

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 16:32

Lielle schreef:
Ilja, wij zijn het helemaal eens. En kawa en ik eens een keer niet. Een schone bruine = 7 (of 8), en idem voor een schone schimmel. En dat het meer moeite kost om een schimmel schoon te krijgen, dat is de pech van de ruiter

Toch maar gaan springen


Lol, ik hou het bij FNRS proefjes jureren. Mag ik lekker een 7 of een 8 geven voor een Fjord met strikjes in zijn manen

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 16:37

ranna schreef:
saaraah schreef:
Ja, maar je rijdt toch ook met een witte rijbroek en plastron etc.?
En aangezien er verzorging van het GEHEEL staat, is het toch netter om dan met een wit dekje (bijpassend bij de witte rijbroek etc.) te rijden.


Het blijft smaak waar je het over hebt.
Iemand kan ik een keurig, net pimpelpaars pak over straat gaan.
Is dat dan niet verzorgd? Ja, is het wel. Zou ík het doen? Nee, want ik vind het niet mooi, maar dat geld niet. Als je vraagt, is het verzorgd dan is dat 'ja' en dát geld niet de vraag of je het mooi vind.

YESSSSSSSSS Amondi! Eindelijk nog iemand die het snapt


Dat hangt van de gelegenheid af. Als je met een pimpelpaars pak op een crematie of een dresscode party (code wit ofzo) komt, dan kan je pak nog zo mooi zijn, maar het staat misplaatst en is dus minder verzorgd gekozen.

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 16:54

amondi schreef:
Je vat em niet, je mag met alle kleuren van de regenboogdekjes starten, net zo als handschoenen. Dat jij wit mooier vindt dan blauw of paars, mag je helemaal zelf weten, zolang je er maar geen punten voor in mindering gaat brengen als een ander zich aan de KNHS regels houdt en niet aan de jouwe.
Dat zou wat moois worden als er zometeen een jury op staat die zegt: ik wil dat iedereen een paars dek op doet, zo niet krijg je een punt aftrek, want dat is precies hetzelfde als wat jij wilt...


Zie laatste regel van Ranna,
Ik heb gelijk! }>
En zo niet, dan krijg ik wel een ban.....
alleen voor insiders

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 16:57

Shanna schreef:
reageren ze ook zo op de kleur van je hoofdstel of niet?
ik heb zelf namelijk een wit onderlegt hoofdstel, groen, gewoon wit, zwart met inlage..
zou ik dan ook moeten vragen welk hoofdstel het beste bij mijn paard (=fries) past, en welk dekje daar weer mooi bij staat voor de wedstrijd?
laat ik dan ook maar vast handschoentjes in alle kleuren van mijn dekjes kopen!


haha, staan we zo met zen allen in de rij bij de jury om de meeste punten op uiterlijk te krijgen!

Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 17:36

Ilja000 schreef:
Dat hangt van de gelegenheid af. Als je met een pimpelpaars pak op een crematie of een dresscode party (code wit ofzo) komt, dan kan je pak nog zo mooi zijn, maar het staat misplaatst en is dus minder verzorgd gekozen.


Ilja, je zit nog steeds in kleur te denken!
Het KNHS heeft de kleur ...tigjaar terug vrijgegeven. Daar mogen juryleden dus niet naar kijken.
Ze moeten alleen kijken of het netjes is. Is het schoon, past het goed onder het zadel, zitten er geen scheuren in enz. enz.

Dat pimpelpaarse pak zit netjes als het op maat is enz. enz. Ik heb het niet over de kleur of voor welke gelegenheid het geschikt is, ik heb het over de netheid en pasvorm.

Is het nou zo moeilijk die 2 dingen uit elkaar te houden

gomir

Berichten: 25550
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 17:58

Lielle schreef:
Toch maar gaan springen

Schiet je niets mee op, want dat sta je net zo hard te wassen
Ik wil ook niet met zo'n gele halfbonte op concours als ik geen punt voor verzorging krijg dus het werk blijft gelijk

En ik weet zeker dat RK haar schimmel ook schoon had in het M en Z

Dat hele verzorgingspunt vind ik gewoon overbodig...
(maar zo hoor je ook van veel juryleden dat je een hoger stijlpunt krijgt als je met springen ingevlochten hebt. Daar rij ik dan toch ook geen meter beter mijn parcours door rond )

gomir

Berichten: 25550
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 18:04

En welke kleur je dekje heeft zou niet uit moeten maken voor je beoordeling. Ik vind een wit dekje op een schimmel of bonte met veel wit vaak geen gezicht (maar ook dat is smaak )

Zou persoonlijk eerder voor een donkerblauw jasje en donkerblauw dekje gaan dan voor een kobaltblauw dekje, maar de jury zou je daar niet op af mogen rekenen