Smaak van jury op kleur dekje = punt minder

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Smaak van jury op kleur dekje = punt minder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 18:04

Vanmiddag iets vreemds meegemaakt.
Ik had een wedstrijd en omdat mijn paard hoofdzakelijk wit van kleur is heeft hij voor de wedstrijden een kobaltblauw zadeldekje omdat een wit dekje zijn eigen kleur vies laat lijken.

Zie ik na afloop van de proeven mijn punten. Met het aantal punten ben ik het best eens, had ook geen klagen want had in beide proeven een wp.

Maar, zie ik bij de ene proef een 7 voor verzorging.
Met een spierwit paard! Staat er bovendien bij 'blauw dekje'.
Ja, dat mijn paard een blauw dekje heeft wist ik al wel. Ik besloot het bij de betreffende jury na te vragen en kreeg te horen dat, omdat ik geen wit dekje had, ze mij geen 8 op verzorging had gegeven.
Ik vertel haar dat je al sinds jaren alle kleuren dekjes mag gebruiken en waarom ik bij mijn paard geen wit dekje gebruik.

Tja, maar zij vond dat niet mooi.
Waarop ik constateer dat zij mij dus punt op haar smaak. Dat gaf ze toe, was idd waar.
Waarop ík weer zei dat ik dat niet terecht vond. Ze moet kijken naar de netheid. Het dekje is schoon, heel en past mooi onder het zadel. Dát is waar ze naar moet kijken in mijn ogen, niet naar of zij het mooi vind op niet.
Vraagt ze me ook nog waarom ik dan geen zwart dekje gebruik.
Nou, dát vind ík dus weer niet mooi.
'Ja', zegt ze: 'maar iedereen rijdt hier verder mooi in zwart & wit'.

Daar zakt mij de broek dus echt vanaf.

Dus als ik bij haar rijdt moet ik een zwart dekje gebruiken maar voor ik de volgende proef rijdt moet ik eerst even bij de volgende jury vragen welke kleur zij mooi vindt??? Ik mag wel dekjes aanschaffen in alle kleuren van de regenboog!

Ik vind dit dus echt niet kunnen. Nogmaals het gaat me niet om het aantal punten daar kan ik me goed in vinden maar de onderbouwing waarom ik geen 8 op verzorging kreeg maar een 7 schoot me toch echt verkeerd.

Dat is in mijn ogen hetzelfde als een jury die kijkt naar de kleur van het paard of de afstamming.
Slaat echt helemaal nergens op.

Zo, dat lucht op

Gass

Berichten: 513
Geregistreerd: 06-04-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 18:07

Nee dat slaat inderdaad nergens op
Maar heb je verder wel je proef gehaald?

noraahlover

Berichten: 2046
Geregistreerd: 04-09-05
Woonplaats: Friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 18:12

Het slaat inderdaad nergens op...

Maar de meesten vinden zwart dan mooier i.p.v een andere kleur.

ik zou me er gewoon niks van aan trekken

Tabita

Berichten: 53
Geregistreerd: 04-09-05
Woonplaats: Veldhoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 18:12

Ik vind dat echt niet kunnen... zoals je ook al zei, mogen ze niet
beoordelen op smaak.... maar het is verder wel goed gegaan??
toch nog goede punten behaald??

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 18:18

Als het een officiele wedstrijd was is het niet zo verwondelijk dat je daar mindere punten voor krijgt! Je gaat toch ook niet met b.v een zwarte of lichtgroene rijbroek starten??? Er zijn nu eenmaal regeltjes en daar valt dus ook de kleur van het sjabrak onder! En of je nu een wit, zwart, of bont paard hebt...de kleur van het sjabrak hoort wit te zijn, net als je rijbroek, plastron en handschoenen.

Anne_GTI

Berichten: 18208
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 18:20

aerdenhout1 schreef:
Als het een officiele wedstrijd was is het niet zo verwondelijk dat je daar mindere punten voor krijgt! Je gaat toch ook niet met b.v een zwarte of lichtgroene rijbroek starten??? Er zijn nu eenmaal regeltjes en daar valt dus ook de kleur van het sjabrak onder! En of je nu een wit, zwart, of bont paard hebt...de kleur van het sjabrak hoort wit te zijn, net als je rijbroek, plastron en handschoenen.


Da's dus niet waar. Kleur handschoenen en dekje is vrij.

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 18:21

dat zoeken we even op

Farouche

Berichten: 10385
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 18:22

Je kunt daarover geloof ik contact opnemen met de organisatie van de wedstrijd, dat weet ik alleen niet zeker

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 18:24

als ik iets zoek kan ik het nooit vinden , wie wel

Lielle

Berichten: 66261
Geregistreerd: 12-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 18:27

Kleur handschoenen en dekje is vrij, dat hoef ik niet op te zoeken.

Als het een officiele wedstrijd was, zou ik er een mailtje over sturen naar de KNHS.

OemmiejO
Berichten: 14218
Geregistreerd: 29-07-05

Re: Smaak van jury op kleur dekje = punt minder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 18:29

De kleur van het dekje is idd vrij, ik vind het ook nergens op slaan dat je een punt aftrek hebt gekregen.. Het was nog een nette kleur ook (geen roze of geel ofzo)

Anne_GTI

Berichten: 18208
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 18:30

Lielle schreef:
Kleur handschoenen en dekje is vrij, dat hoef ik niet op te zoeken.

Als het een officiele wedstrijd was, zou ik er een mailtje over sturen naar de KNHS.


Zeker een jury die de laatste jaren niet naar de bijscholing is geweest

De kleur van de handschoenen en het dekje kan ook afhankelijk zijn van je verenigingstenue. Dus helemaal vrij is het niet.*sorry, wilde even bijdehand zijn*

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 18:30

Zie het Disciplinereglement Dressuur op de KNHS-site.

Het zou dan in artikel 143 'Kledingvoorschriften' of in artikel 144 'Harnachement' moeten staan. Maar daar staat niets over dekjes onder het zadel. Er is dus geen regel voor bij de KNHS.

Je mag bij wijze van spreken een opgevouwen deken in alle kleuren van de regenboog onder je zadel mogen leggen als je dat zou willen.

DiantaM
Berichten: 11279
Geregistreerd: 10-04-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 18:30

Wat een onzin.. ik vind het juist spuuglelijk om een wit dekje op een grotendeels wit paard te leggen..

kapje
Berichten: 278
Geregistreerd: 09-11-04

Re: Smaak van jury op kleur dekje = punt minder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 18:31

Ik zal me er niet zo druk om maken, je hebt toch geen onvoldoende gekregen voor de verzorging? Zelfs geen 6.
Je bent er dus niet op afgestraft.

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 18:31

Geen mailtje sturen, maar een klacht indienen VANDAAG nog bij de organisatie. Het jurylid heeft onreglementair gehandeld en volgens het laatste bericht in de Paard & Sport zijn er andere wegen open om juryleden om dit soort onbenulligheden te wijzen! Ik hoop voor je dat je de discussie met het jurylid niet in kantine o.i.d. hebt gevoerd, want ook daar zijn ze niet blij mee bij de knhs!

Het jurylid mag haar persoonlijke smaak niet laten meewegen. Vooral als ze aangeeft dat wanneer je met een zwart dekje wél die 8 had gekregen. Jammer alleen dat je voor een klacht eerst een betaling moet doen...

Anne_GTI

Berichten: 18208
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 18:35

GeJe weet er alles van.

Overigens is het me ook al vaker opgevallen dat ik met een zwart jasje een punt meer krijg dan met een blauwe. Dientengevolge rijd ik nu gewoon met springen in het blauw en dressuur in het zwart. Dat ene puntje kan net het verschil zijn tussen wel of geen prijs dus ik neem het risico niet meer.

Kortom; ik zou op een wit paard een mooi zwart dekje gooien en op alle andere kleuren een schoon heel wit dekje.

Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Re: Smaak van jury op kleur dekje = punt minder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 18:59

kapje schreef:
Ik zal me er niet zo druk om maken, je hebt toch geen onvoldoende gekregen voor de verzorging? Zelfs geen 6.
Je bent er dus niet op afgestraft.


Ik kan me er in die zin wel druk om maken omdat je met een hoofdzakelijk wit paard echt veel meer werk hebt om die schoon voor de dag te laten komen. Toen ik andere kleuren paarden reed, vos of bruin, waste ik die echt niet helemaal maar alleen de witte delen. Verder goed poetsen en klaar, een keurig netjes paard.
Met een wit paard sta je urenlang te wassen en te tutten om hem super voor de dag te laten komen en vind ik een 8 wel minimaal voor al die moeite als ik eerlijk ben.
Hij is keurig ingevlochten, staart mooi schoon en uitgeplozen, sokken bijgeknipt, hoeven netjes, ik zou niet weten wat ik nog meer zou kunnen doen om hem er goed uit te laten zien.
Ja, nu weet ik het dus wel; een zwart dekje.

Nou mooi niet dus, ze kan m'n rug op. Ik vind zwart niet mooi, bovendien wordt dat snel lelijk met het wassen en ik ga niet iets aanschaffen en gebruiken alleen omdat een jury mijn dekje niet mooi vind.
Daar mag ze potdorie niet eens naar kijken buiten het feit om dat het schoon, heel en passend moet zijn.

@Tulandro, precies, vind ik dus ook erg lelijk. Een wit paard lijkt nooit wit met een wit dekje omdat het een heel andere kleur wit is.

@GeJe, nee, een uiterst beleefde en korte discussie vond plaats vlak bij haar auto die in de buurt van de mijne stond. Ik was net van plan haar op te zoeken toen ik haar mijn kant op zag lopen.
Het verbaasd me toch zo dat ze ook nog gewoon stond toe te geven dat ze het niet mooi vond en daarom 1 punt in minder had gegeven!
En dan ook nog de opmerking dat de rest allemaal mooi in zwart & wit reed. Tja, de rest heeft een vos, bruin of zwart paard en ik niet. Trouwens moet je je als heel ruiterveld qua kleur op elkaar afstemmen tegenwoordig?

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Re: Smaak van jury op kleur dekje = punt minder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 19:08

ranna schreef:
Met een wit paard sta je urenlang te wassen en te tutten om hem super voor de dag te laten komen en vind ik een 8 wel minimaal voor al die moeite als ik eerlijk ben.
Hij is keurig ingevlochten, staart mooi schoon en uitgeplozen, sokken bijgeknipt, hoeven netjes, ik zou niet weten wat ik nog meer zou kunnen doen om hem er goed uit te laten zien.
Ja, nu weet ik het dus wel; een zwart dekje.



Het gaat bij de verzorging niet alleen om hoe schoon je paard is. Het harnachement, de conditie van het paard en jouw uiterlijke verzorging tellen ook nog mee.

Maar ik vind het ook raar dat deze jury jou om je dekje een punt minder gaf.

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 19:29

Omdat ik toch in de regelementen aan het neuzen was:
Klopt het dat het verenigingstenue niet verplicht is?:

Tenzij het verenigingstenue wordt gedragen dienen deelnemers in de ring te verschijnen, gekleed in:
- een zwarte of donkerblauwe rij-jas,
enz


Ik vind dat je met een schone schimmel niet meer verdient als met een schone vos of schone brunette!! Dat zou discriminatie zijn!!
Er zijn namelijk schimmels die zich keurig schoon houden en vossen die het liefst hele dagen in de stront liggen. Kan je poetsen wat je wil maar zul je toch echt de slang erop moeten zetten.

Een 7 is heel gangbaar voor de verzorging. Kan me daar ook wel eens druk om maken! Want wanneer een tien dan?

Bij de blouse staat in de regelementen: Bij voorkeur... Dus neem aan dat je daar ook alle kleuren mag dragen. Maar dat een jury dan wel voorkeur kan uitspreken en punt kan aftrekken als het ook haar voorkeur is toch?!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 19:34

Toch is die vieze bruine heel wat makkelijker zuiver te krijgen dan een schone witte
Als er echt een oogverblindende witte aankomt, mag daar voor mij voor gepunt worden

Maar komt er zo'n gele staart de ring in, zou die van mij ook weinig krijgen qua punten.
Had je maar geen schimmel moeten kopen
Daar hoort gewoon extra werk bij

Maar mag je daar wel minder punten om geven, is toch ook een soort van smaak?

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Re: Smaak van jury op kleur dekje = punt minder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 19:37

ik vind het nergens op slaan dat ze jou een punt minder geeft omdat de kleur van je dekje haar niet bevalt!!
vind blauw ook veel beter staan op een bontje! wit is echt te lelijk want dan lijkt je paard nog geel terwijl die wit gewassen is!
zou me er trouwens verder niet druk om maken! dressuur blijft toch een jurysport...de 1 geeft je er meer punten om en de ander minder...

Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 19:38

oosterhoff schreef:
Ik vind dat je met een schone schimmel niet meer verdient als met een schone vos of schone brunette!! Dat zou discriminatie zijn!!
Er zijn namelijk schimmels die zich keurig schoon houden en vossen die het liefst hele dagen in de stront liggen. Kan je poetsen wat je wil maar zul je toch echt de slang erop moeten zetten.


Een vieze plek van een niet wit paard afwassen gaat toch echt heel anders dan iedere zandkorrel uit een wel wit paard wassen maar daar gaat deze discussie niet over. De jury mag haar/zijn smaak gewoon niet laten meewegen in zulke dingen.

oosterhoff schreef:
Een 7 is heel gangbaar voor de verzorging. Kan me daar ook wel eens druk om maken! Want wanneer een tien dan?

Ja, dat zou ik ook wel eens willen weten.

@Karinv.d.M. Dat je paard in goede conditie moet zijn en de ruiter zelf er goed moet uitzien spreekt voor zich maar telt idd mee natuurlijk. Maar ook op dat vlak ziet alles er prima uit bij ons al zeg ik het zelf

lovelynutia

Berichten: 4843
Geregistreerd: 26-05-04
Woonplaats: Almere-Haven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 19:41

Apaloussa sie ik ken rijd M1 en heeft een zwart dekje en geen lager punten daarvoor

Equira

Berichten: 1219
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Groningen

Re: Smaak van jury op kleur dekje = punt minder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 20:08

Tja, ik vind het ook niet kunnen. Ga je er verder nog iets mee doen?

Ik had laatst een korte discussie met een jury van mijn zusje. Ze kwam de ring in, ik meld haar bij de jury, die meteen begon over het rode dekje en rode trui (verenigingstenue). Jury: "Ik vind het geen gezicht, zo'n rode trui en een rood dekje op een bruine pony." Ik: "Tja, mevrouw, het is nu eenmaal verenigingstenue." Jury: "Dat kan best, maar ik vind het niet mooi." Ik: "Maar dat is erg persoonlijk." Jury: "Dat is waar....." Toen was het stil. Jury: "Ik zal er wel niets mee kunnen...." Ik: "Dat denk ik ook niet." Jury: "Jammer, ik had er toch graag een punt minder voor gegeven." Op de laatste opmerking heb ik maar niet meer gereageerd. Ze hadden een 7 op verzorging, we moesten vrij snel weg, dus ik heb geen idee of iedereen een 7 had. En ze hadden een ruime winstpunt, dus verder geen probleem. Als ze wel duidelijk een punt minder gegeven had, was er wel even een briefje achteraan gegaan, niet om die punt, maar omdat jury's zich ook gewoon aan het regelement moeten houden.