Aandacht verdelen in groepsles

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roxx
Berichten: 4481
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: Norg

Aandacht verdelen in groepsles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 23:45

Ik val zo af en toe in als instructrice bij de plaatselijke ponyclub. Met name in de laatste les loop ik tegen het "probleem" aan dat ik het lastig vind de aandacht goed te verdelen. Er rijden 6 meiden in die les die allemaal hun eigen aandachtspunten hebben. Zo heeft 1 meisje een pony die net beleerd is en daar dus haar specifieke "problemen" mee heeft. Een ander rijdt op Z niveau maar heeft soms wat moeite haar pony goed bij de les te houden en hem er goed door te krijgen. Een volgende heeft eigenlijk weer wat meer aandacht nodig voor de houding en zit.

Zo heeft iedereen in die les haar eigen ding waar ik wel graag mee aan de slag wil. Als je dat echter goed wilt doen moet je daar vrij lang één-op-één mee bezig in de les en dat gaat dus niet. Ik kan moeilijk intensief met één van hen aan het werk gaan en de anderen maar genoegen laten nemen met af en toe een opmerking of tip. Dan krijg ik gegarandeerd klachten dat één iemand alle aandacht krijgt en dat wil ik niet.

Als je elke week les geeft kun je met hen afspreken dat je elke week één iemand neemt waar je wat meer mee aan het werk gaat, maar als invaller lukt dat niet.

Heeft iemand van jullie hetzelfde probleem en hoe los je dit dan op? Ik vind het nu een beetje jammer dat ik genoeg signaleer, maar dat ik geen tijd heb om overal ècht mee aan de slag te gaan. Met als gevolg dat alles maar een beetje behandeld wordt en geen enkel probleem echt goed aangepakt wordt.

Superbabey

Berichten: 217
Geregistreerd: 21-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 13:05

Ik heb het probleem zelf niet maar misschien kan je vragen of ze een privé les willen (dat betalen ze dan zelf) en dan kan je genoeg aandacht besteden aan hun. Als dat mag van de ponyclub tenminste.

Flurk

Berichten: 4487
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Dieren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 13:10

ik denk dat je dan iets moet bedenken waar de hele groep aan heeft dus bijv eens een soort caroussel les moet doen en men dus goed moet leren samen te werken of gewoon je probleem even in de groep gooien en zeggen dat je dit lastig vind het is een eerlijke zaak lijkt mij

Kaia
Berichten: 307
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Aandacht verdelen in groepsles

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 22:17

tja, dat is inderdaad lastig.

Ik moet zeggen dat mijn instructrice het eigenlijk heel goed doet in dat opzicht. Er rijden 6 meiden in de les. Dan beginnen we te stappen en gaat ze ieder persoon af en geeft ze aanwijzingen, wat ze moeten proberen of waar ze op moet letten. Dan van hand veranderen hetzelfde. Vervolgens aandraven en dan ga je weer ieder persoon af. Dan neem je ze bijvoorbeeld allemaal op dezelfde volte en laat je paarden allemaal iets doen en kan je dus iedereen eigenlijk aanwijzingen geven. Hetzelfde geld met de galop, zorg gewoon dat je ieder persoon langs gaat (en dan ongeveer evenlang )

Het is nu eenmaal een groepsles, dat heeft zijn nadelen! Dan kan je niet individuen lesgeven, ook al is dat nog zo moeilijk

Roxx
Berichten: 4481
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: Norg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 22:41

Tja, wat aanwijzingen geven per persoon is het probleem niet. Het probleem is meer dat je tijdens de les dingen signaleert waar je graag ècht aan wilt werken. Dan is één opmerking niet voldoende. Je wilt daar dan graag echt mee aan de slag, maar ja, dan richt je je teveel op één persoon en dat is niet eerlijk tegenover de rest. Misschien wil ik wel teveel oplossen in één les hoor, maar ik zie zoveel dingen waar ik graag mee bezig wil, maar voor ik het weet is het uur al weer om en is er naar mijn idee nog zoveel te doen. En dat frustreert me!

Helaas leer je op de ORUN niet om les te geven aan een groep van 6 mensen op verschillende niveaus...... daar heb je maximaal 2 of 3 personen die je moet lesgeven en dat is vaak allemaal ook een beetje op hetzefde niveau.

Nog collega-instructeurs met dezelfde problemen of oplossingen?

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 12:43

Leg je erbij neer dat je ze niet constant kan volgen bij hun rijden.
Begin algemeen, en laat ze zelfstandig losrijden. Zo kunnen ze allemaal hun eigen ding doen.
Waar degene met het jonge paard een stuk binnenhoefslag rijdt zal de Z combinatie al wat schouderbinnenwaarts in willen zetten.
Geef hierin ook aan wat je denkt dat nodig is om beter los te rijden. Kijk even wat ze aan het doen zijn, is het een goede oefening die wat verbetering nodig heeft, of heb je liever dat ze eerst aan wat anders werken.
Zo geef je de een de opdracht eens wat tempowissilingen te gaan rijden, en de volgende om voltes te verkleinen en vergroten.
Geef ze die 'opdracht' om mee aan de slag te gaan. Volg ze even bij de eerste keer dat ze dit doen. Geef aanwijzingen hoe het beter kan. Dan kan je óf over op de volgende combinatie en je komt er later op terug, óf je kijkt nog even toe of het met jou tips beter gaat.

Zie het als een soort huiswerkopdrachtjes. Geef opdrachtjes mee, laat ze ermee werken, en kom er op terug zodra je hebt gezien hoe het ermee gaat. En schat dan zelf in of het nodig is gelijk te helpen, of dat je ze pas na een poosje zelfstandig rijden weer komt begeleiden.

Als er tussendoor iemand voorbij komt waarvan je ziet dat er een klein dingetje anders moet, dan geef je die snel een korte opmerking mee. b.v "denk aan het begrenzen", of "Prima, beter gedaan zo".

Doe een beroep op hun zelfstandig rijden. Benadruk dat ze als ruiter ook zelf goed kunnen evalueren en verbeteren. Geef aan welke richting je op wilt, laat b.v het verschil voelen, of geef aan hoe ze zichzelf kunnen controleren op foutjes. En zet ze daarmee aan het werk.

gomir

Berichten: 25550
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 12:56

Ik vind dat Kelly_ann heel duidelijk verwoord wat ik ook al wilde zeggen

En je kunt ook in een groepsles best eens iemand apart nemen om een probleem aan te pakken(zolang je maar een beetje oog houdt voor de dingen om je heen ). Als je eens iemand 5-10 minuten ergens doorheen helpt kan die daar daarna weer mee verder en kun je je weer op de rest richten.

Mijn ervaring is dat de ruiters daar over het algemeen best begrip voor hebben, zeker als ze zelf daardoor ook weer een keer over het dode punt heen geholpen worden.

Roxx
Berichten: 4481
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: Norg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 21:17

Okay, bedankt! Ik kan zeker wat met het verhaal van Kelly-ann! Als ik weer eens les geef zal ik de groep voorstellen het op deze manier te doen en waarom. Denk dat deze manier zeker aanslaat bij deze groep.

Pur
Berichten: 833
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: zuid-beijerland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 10:14

op de orun vond ik het al lastig als ik er drie tegelijk les moest geven. je moet een ruiter een opdracht geven daar aanwijzingen bij geven en dan naar de volgende en zo telkens heen en weer.

Roxx
Berichten: 4481
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: Norg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 23:21

Ja, maar met 6 in een les wordt die manier al weer lastig: ik geef nr. 1 een opdracht, begeleid dat ongeveer 3 minuten, ga dan verder met nr 2 enz. Tegen de tijd dat ik nr. 6 haar opdracht heb gegeven is nr. 1 al meer dan een kwartier met dezelfde opdracht bezig.......

Denk dat ik me er inderdaad bij neer moet leggen dat ik niet iedereen constant kan volgen en begeleiden. Ik moet ze gewoon wat zelfstandiger laten rijden en dàt begeleiden.

Ik heb dit probleem ook alleen met de groep met de verschillende niveaus. Bij de andere groepen ligt het allemaal veel dichter bij elkaar, dan kun je ze allemaal hetzelfde laten doen en is het veel overzichtelijker.

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 09:35

Die nummer 1 kan als het goed is gewoon zelf verder rijden met de opdracht in het hoofd. Zelfs mijn beginnertjes kunnen dat. Die rijden net niet meer in een treintje. De een heeft als opdracht dat ze d'r benen lang moet houden, nummer 2 moet duidelijk rechtop blijven zitten, nummer 3 mag de voltes goed oefenen (pony naar binnen laten kijken), nummer 4 is al in staat die volte een beetje te sluiten en te openen, nummer 5 moet heel goed op de letter blijven rijden etc.

Ik geef ook les aan een groep volwassen dames waarvan het niveau enorm uiteen loopt. Daar ben ik eerst bezig met houding en zit en verder geldt vooral hetzelfde als bij de kids: iedere ruiter krijgt aandachtspunten mee die bij hem/haar op dat moment passen. De een gaat zich concentreren op correcte tempowisselingen, de ander probeert op d'r paard te blijven zitten en wat er tussen komt. Terwijl ik met iemand bezig ben, zie ik vaak bij de andere ook nog dingetjes en roep dan: denk je nog aan....?

Ook als ik zelf les heb krijg ik een opdracht mee, of aandachtspunt en ik ga gewoon verder met rijden, met dat aandachtspunt in gedachten. Geen probleem als je een kwartiertje verder moet met dat aandachtspunt. Als ik langs mijn instructeur rijd (of zelfs aan de andere kant van de bak ben) krijg ik toch vaak even een korte opmerking mee waar ik weer mee verder kan.

De instructeur is dan wel bezig met 1 combinatie eventjes, maar houdt de rest toch erg goed in de gaten.

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 11:25

Ik denk dat de "opdracht" door Roxx verkeerd begrepen is. Het is niet zo dat je tegen zo´n ruiter zegt rijdt maar een volte op A en dat hij dan dus een kwartuer op de volte rijdt! Het is meer van "zorg voor meer buiging op gebogen lijnen" of "probeer meer regelmaat te krijgen in je gangen" of "maak even een serie overgangen achterelkaar om .... en daarna..." en als hij daar mee bezig is, kan de instructeur heus nog iets roepen, al is die met een ander bezig op dat moment.
Wat ik zelf wel deed in een groepsles is vragen: "X, wat vind jij het lastigst op dit moment?", "Y, voelt dat goed genoeg?" Gewoon een beetje prikkelen zelf na te denken waar het probleem ligt en naar jou duidelijk te maken waarbij ze hulp willen.
Ik vertel trouwens ook veel atijdens het stappen aan de lange teugel (ik doe een aantal van die pauzes in een les).

Pur
Berichten: 833
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: zuid-beijerland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 15:17

Lusitana schreef:
Ik denk dat de "opdracht" door Roxx verkeerd begrepen is. Het is niet zo dat je tegen zo´n ruiter zegt rijdt maar een volte op A en dat hij dan dus een kwartuer op de volte rijdt! Het is meer van "zorg voor meer buiging op gebogen lijnen" of "probeer meer regelmaat te krijgen in je gangen" of "maak even een serie overgangen achterelkaar om .... en daarna..." en als hij daar mee bezig is, kan de instructeur heus nog iets roepen, al is die met een ander bezig op dat moment.
Wat ik zelf wel deed in een groepsles is vragen: "X, wat vind jij het lastigst op dit moment?", "Y, voelt dat goed genoeg?" Gewoon een beetje prikkelen zelf na te denken waar het probleem ligt en naar jou duidelijk te maken waarbij ze hulp willen.
Ik vertel trouwens ook veel atijdens het stappen aan de lange teugel (ik doe een aantal van die pauzes in een les).


juist zo bedoelde ik het. en dan tussendoor steeds kijken of er nog dingen zijn die kunnen worden verbeterd.

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 11:44

Ik vraag mijn meer gevorderde ruiters ook altijd de eerste 10 minuutjes even hun paard 'aan te voelen' en dan aan de vorm van de dag een doel te bedenken waar ze aan willen werken. Dat kan met een manegepaard bijv. zijn werken aan buiging, of met een ander paard voorwaarts rijden en met nummer 3 juist een rustiger tempo bereiken.
Op die manier gaan de ruiters steeds zelfstandiger rijden.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 16:15

Ik zal eens proberen te omschrijven hoe ik het vaak doe, bijvoorbeeld:

"Ik zag je daar die overgang naar stap maken, maar in de stap viel hij wel erg terug hé?
Draaf maar weer aan, dan doen we die overgang nog een keer, Denk erom dat je dan je been aangesloten houdt in de overgang naar stap.
O.k. eerst je draf wat terugnemen, maar actief houden! Dan ga je doorzitten, ja, nog iets doorverzamelen, en dan ga je vanuit deze draf je overgang maken. Been eraan!
Beter, maar hij blijft iets teveel terugvallen in je stap, herhaal het maar een paar keer, in de overgang niet je been afsteken en drijf desnoods iets bij zodra je stapt."

Hiermee stuur ik ze dan weg, en ga de volgende combinatie helpen. Ik probeer wel een beetje te blijven kijken hoe het deze combnatie vergaat. Zodat ik "goed" kan roepen, of weer opnieuw moet begeleiden.