Jonge paarden proeven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Jonge paarden proeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 09:29

Ik ben gisteren in Wanroij geweest voor bijscholing voor de Jonge paarden proeven.

Ik moet zeggen dat dit toch een ontzettend goede boost is voor de sport met jonge paarden! We hebben enkele demo's gezien met een 4 en 6 jarig paard en het leuke van deze proeven is, is dat je helemaal niet meer op de klassieke lijnen hoeft te rijden. Net zoals in de kur hoef je eigenlijk helemaal niet de rechte lijnen als in de klassieke proeven te volgen (met uitzondering van de midden- en uitgestrekte gangen in draf en galop).

Ik denk bij dit laatste dat de ruiters nog best even moeten wennen in het begin. Laat staan de juryleden. Het is voor een jurylid best even pittig om deze proeven te beoordelen, zonder een kur achtergrond te hebben.

Mede vanwege het feit dat de jury van tevoren niet weet wat er komen gaat. Maar ook omdat een oefening maar max 3 x getoont mag worden, of omdat er een tijdsbestek van 4,5 tot 5 minuten aan verbonden is.

Bovendien moet de jury na 4,5 minuut een signaal geven dat er nog maar een halve minuut te gaan is. Ben benieuwd of de ruiter dit niet interpreteerd als verkeerd rijden. Dat had ik gisteren nml wel een paar keer.

Heel belangrijk voor het jurylid is in ieder geval een goede schrijver, die kan bijhouden wat er is neergezet en op dit vlak ook mee denkt met de jury.

Voordeel bij deze proeven is dat men ook in een 20 x 60 baan mag rijden. Nadeel hiervan is dan wel weer dat je door de langere afstand plm. 1 minuut langer doet over je proef als je dezelfde lijnen zou aanhouden als bij 20 x 40. Kwestie dus van je lijnen inkorten en hoeken afsnijden.

De Jonge paarden proeven mogen alleen bejureerd worden door Z juryleden.
Laatst bijgewerkt door Tyrza op 09-06-06 09:38, in het totaal 1 keer bewerkt

CoriienRN

Berichten: 9772
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Valkenburg zh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 09:34

oh das wel gaaf, zijn der ook proeven van om te oefenen? wij hebben allen maar jonge paarden en kunen nog niet starten. bvd corien

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 09:37

in het boekje op pagina 150 tm 152 vind je de oefeningen van deze proeven. Het is aan jezelf om deze zelf samen te stellen. Dus net zoals bij een kur moet je deze verplichte oefeningen rijden, binnen een bepaalde tijd, maar je mag zelf weten waar en wanneer. Op deze manier kan je de goede en minder goede punten van je paard naar voren halen of juist beperken.

Ribay
Berichten: 206
Geregistreerd: 13-01-05
Woonplaats: etten-leur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 12:32

En als je dan deze proeven wil rijden op een concours;

Dan ben je welkom bij ons op zaterdag 15 juli!
Als je op wil geven pb me maar!

secricible

Berichten: 25707
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 23:40

wat ik me afvroeg, voor wie zijn die jongen paarden proeven bedoeld voor alle jonge paarden? (niet dat ik een jong paard rijdt hoor, maar toch)

Marije_jiplover

Berichten: 25365
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 12:11

Ze zijn in principe bedoeld voor ruiters die doordat ze met andere paarden op hoger niveau zijn geklasseerd, niet meer in de L of de M mogen starten en dus hun jonge paarden niet zelf op cocours uit kunnen brengen om ervaring op te doen.
Volgens mij mag je met de proeven voor 4 jarigen meedoen als je zelf minimaal startgerechtigd bent met een ongeklasseerd paard in de L, met een 5 jarige minimaal startgerechtigd met een ongeklasseerd paard in de klasse M en met een 6 jarige minimaal startgerechtigd in de klasse Z.

livvy
Berichten: 614
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Noord Beveland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 16:13

Ik vind het een geweldige vinding, die jonge paarden proeven. Het is natuurlijk super dat je je eigen lijnen kan bedenken en rijden. Helaas heb ik nog geen vraagprogramma gezien waar je je daarvoor in kan schrijven (bij mij in de buurt dan ). Dit wordt waarschijnlijk alleen gedaan op wedstrijden waar veel profs komen??

sphinxie
Berichten: 816
Geregistreerd: 02-03-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 21:01

Ik moet zeggen dat ik ook nog niet veel mogelijkheden heb gezien om het te kunnen starten. Het leek me leuk om het een keer te proberen, maar ik ga niet jagen om mijn paard nog dit jaar Z te krijgen en dan een jonge paarden proef te kunnen rijden. Bovendien ben ik verre van een prof, dus is het eigenlijk niet voor mij bedoeld . Bij mijn eigen vereniging, Alcmaria Hippix in Schoorl, wordt het wel georganiseerd.

Ribay
Berichten: 206
Geregistreerd: 13-01-05
Woonplaats: etten-leur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 15:37

Nou wij zijn niet echt een concours waar alleen maar profs komen hoor!
Wij hebben het dus wel uitgeschreven op ons vraagprogramma. Dus degene die in willen schrijven....................ga je gang!!

Pur
Berichten: 833
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: zuid-beijerland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 20:35

ik vind dit echt een heel goe didee. zo kun je je jonge paarden toch wat meer wedstrijdervarign op laten doen en hoef je ze niet meteen in het diepe te gooien.

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 21:13

Misschien wil ik het volgend jaar ook gaan doen met Lexie, ligt eraan hoe ze het rijden op gaat pakken. Maar ik kreeg bv. net bericht van de organisatie van Hippisch Festijn Grave dat ze de jonge paardenproeven hebben afgelast vanwege te weinig deelname (ik ben secretaresse van onze club en had dus wel iemand ingeschreven hiervoor). Da's dan dus wel jammer, die zullen het dus zo gauw niet weer organiseren.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 21:19

Gezien de weinige reacties op dit topic is het volgens mij ook niet zo bekend. Of men is er huiverig voor.

Er is natuurlijk nog niet zoveel ruchtbaarheid aan gegeven? Mensen willen denk ik de kat uit de boom zien. Komt nog wel met het binnenseizoen denk ik ...

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Re: Jonge paarden proeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 21:36

Tja, ik mag wel L starten dus daarvoor hoef ik het niet te doen... De jonge paarden proeven worden erg gepromoot als zijnde voor de proffesionele ruiter, daar waag ik me dus maar niet aan . Ik kreeg onlangs wel het advies van een jurylid om Valencia daarvoor in te schrijven. Valencia is in de baan erg kijkerig en schrikkerig, het zou dus best fijn zijn om een onderdeel te kunnen rijden waar mij dat uit komt maar ik ben toch een beetje huiverig dat ik niet handig genoeg ben om van de mogelijkheden van dit soort proeven gebruik te maken.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 22:19

Waarom niet Astrid? Er wordt veel meer rekening gehouden met het feit dat een jong paard in de baan loopt. Ik kreeg niet echt de indruk bij de bijeenkomst dat de benen in de oren moeten lopen, maar dat je mede door het zelf bepalen van de volgorde een fijne, nette en paardvriendelijke proef kunt laten zien.

Ik ben er zelf zo enthousiast over geworden dat ik best met je wil overleggen hoe je een dergelijke proef voor jouw paard zou kunnen afstemmen

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Re: Jonge paarden proeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 07:59

Tyrza, volgens mij verwachten de juryleden in die proef toch wat meer rijkunstig nivo dan in een gewone L proef. Het zijn ook meestal de grote concoursen, lees met veel afleiding waar deze proeven verreden worden.

Alvast dank voor je aanbod. Ik ga dinsdag as oefenavond Pavo rijden, als dat enigsins lukt dan ga ik me er misschien toch maar aan wagen en dan hoop ik dat je me wat tips kunt geven.