beoordeling stap, draf, galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cjb

beoordeling stap, draf, galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 07:44

In de nieuwe proeven wordt de jury verplicht om punten te geven voor de gangen van het paard.
Mijn mening hierover is dat de gemiddelde jury hier niet goed over kan beoordelen. Het gebeurt te vaak dat je op verschillende wedstrijden verschillen krijgt van 2 a 3 punten per gang. Terwijl het paard niet meer of minder loopt.
Mijn mening is dan ook dat juryleden op dit vlak van de sport niet op de stoel van de keuringscommisie moet gaan/willen zitten.
Hoe denken andere bokkers hierover?

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 07:50

Ze boordelen wat ze in die proef zien. Tja meningen zijn verschillend dat is niet alleen met die onderdelen mar ook met een hele hoop andere onderdelen zo.
Helaas zo zit het in elkar met die jury sporten

Elodie1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 11:02

de meningen zijn inderdaad verschillend daarover maar dat is over elk onderdeel zo, ik vind het niet zo erg dat daar op gejureerd word.... vroeger starte ik met een draver, dan had ik het wel wat minder gevonden... hihih

Hedwigb

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 15:30

Mijn cijfers voor de gangen lopen dus ook uiteen! Nu vraag ik mij eigenlijk af wat precies de bedoeling is; uitsluitend naar de gangen kijken en daar je cijfer op beoordelen óf naar de oefeningen kijken (bv middendraf, middenstap) en aan de hand daarvan het cijfer bepalen. Ik snap bijvoorbeeld best dat als ze het op de 2e manier doen en je middendraf onregelmatig is je een 5/6 haalt voor je draf. Maar deze fout kan ook door de ruiter komen, en het gaat toch eigenlijk om de gangen van het paard?

chelsea82

Re: beoordeling stap, draf, galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 15:49

Het algemene cijfer voor een gang komt onder andere tot stand van alles wat in die gang de gehele proef is getoond.
Je kan best in de 1e proef een 8 scoren voor je stap.Dan heb je alle stap onderdelen correct uitgevoerd.
Het kan best wezen dast je de 2e proef spanning krijgt, of wat dan ook, waardoor je stap onregelmatig, gespannen, geen zuiver tact heeft enz., waardoor je dus zo een 4 te pakken krijgt als algemeen cijfer.

En dat geld voor de draf en galop net zo.
Je kan een proef rijden waarin je paard tijdens de oefeninf in regelmaat met tact en swung blijft draven en dus een 7 scoord.
Terwijl in je 2e proef het paard bijvoorbeeld moeite kirjgt met de lengte buiging tijdens de oefeningen, dus de tact en de swung is minder en dus kun je als algemeen cijfer een 5 krijgen.

Ook kan een paard de 2e proef moe zijn, minder voorwaarts zijn, dat is dan te zien in het gangwerk.

Die zijfers komen tot stand door alles uit de gehele proef te bekijken.
Je kan dus zeker puntenverschil hierin hebben.

Hedwigb

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 16:30

Oké, het gaat er dus wel om dat je de onderdelen in de gangen goed uitvoert, dankje. Vandaag had ik dus op galop een 7, prima, maar op galop aanspringen had ik een 5 (iets tegen hulp) en een 6, volte 15 meter had ik een 7 en een 5 (meer buiging), middengalop een 4 , terecht hij viel uit galop, maar ook als commentaar: meer regelmaat en meer sprong houden. Andere kant was ook weer een 5, weer meer sprong houden. Vandaar dat ik de vraag dus stelde.

mirkip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 19:36

Hmm het principe snap ik, van dat de dat je onderdelen in de gangen goed uitvoert.
Maar ik vind het raar dat het onderaan het protocol nog eens gepunt wordt.

Je kunt op het protocol toch al zien hoe je op die onderdelen gescoord hebt?
Waarom wordt het onderaan dan nog eens getoetst?

Ik zou het realistischer vinden als ze gewoon naar de gang op zichzelf staand kijken.
Bijvoorbeeld, over het algemeen heb je een 3 (ok. overdeven) voor de dingen die in draf zijn uitgevoerd, maar dit komt misschien vooral door de ruiter. Laat het paard nu van zichzelf een ontzettend mooie draf hebben dat het bijvoorbeeld een 7 waard zou kunnen zijn.

Ik vind het appart... maar goed

Weet iemand ook waarom dat zo is, dat de onderdelen in de gangen nog eens gepunt worden?
Ik snap momenteel de logica er niet van, misschien dat iemand me die uit kan leggen?

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 19:53

maar mirkip, als de ruiter constant de gangen van het paard zo belemmerd dat je een drie krijgt. Hoe kan de jury dan zien dat de natuurlijke gangen van het paard wel een 7 waard is?

Hedwigb

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 20:49

Ik denk dus dat de jury van vandaag mij zo wel beoordeeld heeft, (de gang opzich bekijkend) hij viel uit galop, slordige middengalop laten zien. Galop opzich is gewoon wél goed, dus een 7. Draf gedeelten gingen beter, middendraf 2 x een 7, had ik wel gewoon een 6 voor.

DendroFleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 22:36

Van mij mogen deze punten erin blijven. Had gisteren 3x een 7 en hierdoor kan ik toch mindere dingen ophalen. Alleen met een eenvoudig paard ben je wel in het nadeel. Dan moet je op andere punten scoren.
Eerder haalde ik altijd een 7 voor mijn vrije stap. Vond het al jammer dat dat eruit ging. Al moet ik zeggen dat ik hem nog steeds toon aan het einde van mijn proef.

alette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 22:48

Iemand vroeg hier waarom de gangen onderaan nogmaals beoordeeld worden. Volgens mij is dat vooral omdat het doel van de nieuwe proeven is het algemene rijden zwaarder te beoordelen. er zijn paarden bij die niet zo netjes lopen maar die wel alles op het goede moment (bij de goede letter) doen, die krijgen daarom toch hun winstpunten binnen. om die mensen/paarden eruit te krijgen zijn de nieuwe proeven. het wordt dus belangrijker om je paard goed voor elkaar te hebben en minder belangrijk dat je een oefening precies bij een letter doet. je krijgt iets meer de tijd om een overgang te maken zodat je ervoor kan zorgen dat je die overgang netjes kan rijden.

en de gangen worden dus op het einde beoordeeld. dit gaat erom hoe het paard gereden wordt, dus niet hoe de gangen van het paard van nature zijn.

correct me if i'm wrong

happyjoyce

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 22:57

Ik vind het opzich wel goed dat de beoordeling er is maar soms snap ik het niet helemaal.
Ik had laatst op wedstrijd allemaal 7ens voor de onderdelen in galop en dan als eindcijfer voor de galop een 6, dit is al twee keer gebeurt. Lijkt mij dat ik dan als eindcijfer ook een 7 moet hebben.

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 23:12

Het is i.i.g. meestal goed voor je totaalscore.
Die kan je door die punten nog wel eens omhoog schroeven.

Op zich zijn het drie waardeloze onderdelen.
Mijn pony stapt voor geen meter, hij telgangt. Ik had me al voorbereidt op een stevige onvoldoende. Op de coupon stond bij enkele staponderdelen: Telgang. Cijfer voor de stap: 7.
Dit gebeurde in de proef daarna (die door twee jury's werd beoordeelt) ook.

Dat is makkelijk punten verdienen terwijl je die niet verdient hebt.

Annash
Blogger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 23:49

Typisch dat ik dan vandaag voor mijn drafgedeelte overheersend 7ens scoorde, en voor de draf als gang een 8 kreeg...

Waarschijnlijk zag hij dezelfde potentie als ik erin zie

chelsea82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 05:44

Ze kijken inderdaad eerst naar de gang in het algemeen en dan dus ook naar hoe is deze gang de gehele proef uitgevoerd (zoals ik eerder al had omschreven)

Ze kunnen niet alleen naar de gang in het algemeen kijken, zoals bv de draf wat voor voorbeen zit erin, hoe ruim zijn de passen, enzo.
Dan zou het teveel pavo achtig worden en dat is ook niet de bedoeling.
Er moet dus niet gekeken worden naar de ideale draf er moet gekeken worden naar de draf van dat paard, regelmaat,zuiverhuis,tact,ritme.En dus niet naar het ideaal voorbeen er nog meer uit enz.

Is tijdens de jurybijeenkomsten ook duidelijk verteld.
Er mag niet te pavo achtig beoordeeld worden.

ACSM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 06:08

DendroFleur schreef:
Alleen met een eenvoudig paard ben je wel in het nadeel. Dan moet je op andere punten scoren.

Wat heet eenvoudig. Ik heb een haflinger en ik was bang dat de beoordeling van de stap, draf en galop in mijn nadeel zou zijn. Maar dit heb ik helemaal mis, haal juist punten ermee op. Heb tot nu toe alleen maar 7ens gehaald voor de gangen.

Elodie1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 08:09

uhm ik met men draver

Ray_Ninja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 08:16

Maar t rare vind ik, als ze de onderdelen van galop niet goed vinden, dus het aanspringen , middel galop enz, krijg je aan het eind van het verhaal wel een 7 voor de galop..
Beetje vreemd..

vencedor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 08:18

Het blijft een mening daar ben ik helemaal mee eens. Maar die mening hebben ze al zodra je binnenkomt. Soms best flauw.

Maar op zich vind ik het goed dat de gangen nu apart bepunt worden. Want die van mij die stapt nl er ruim en groot, Zijn draf is ook goed, nog beter wanneer ik hem er goed eronder rij en niet overhaast in de middendraf. Dan ga hij "hakkelen" en de galop heeft niet zo heel erg veel sprong ( tsja waarom zou een springpaard dat nodig hebben)en dat in combinatie met spanning ziet er soms gewoon niet echt uit eerlijk gezegd.

En dan vind ik het terecht als ik daar een 5 of een 6 voor krijg, want het IS ook zo. Maar dan heb ik mijn andere 2 gangen toch nog een goed punt .Terwijl als de 3 dingen samen worden de galop het gemiddelde erg naar benenden zou trekken.

@Ray_Ninja: Dan vinden ze de "standaard"galop denk ik wel goed. Dat hij gewoon een goede galop heeft.

Hedwigb

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 11:17

ja maar als die standaard, goeie galop er dan dus niet uitkomt in de oefeningen haal je toch een 7?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 11:35

Ray_Ninja schreef:
Maar t rare vind ik, als ze de onderdelen van galop niet goed vinden, dus het aanspringen , middel galop enz, krijg je aan het eind van het verhaal wel een 7 voor de galop..
Beetje vreemd..

Het gaat om de zuiverheid van de gangen, niet om hoe je aanspringt.

Luci

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 12:27

Sjuust, which is why ik toch écht vind dat ruiters zelf en instructeurs eens wat meer in de theorie moeten duiken voor ze op wedstrijd gaan... Dan voorkom je flink wat onbegrip. (en opmerkingen van het kaliber dat 'die jury weer stront in z'n ogen had' zoals die op bokt ook íets te vaak langskomen. )

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 14:41

wat willen ze nu eigenlijk zien dan bij de gangen want ik had mijn eerste wedstrijd een 7 op de stap en mijn 2e wedstrijd een 5 en een 6 terweil er eigenlijk geen verschil was mn 2e wedstrijd ging nog beter ook ....
liggen juries wel op 1 lijn met die gangen enzo?

mirkip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 21:56

veraA schreef:
maar mirkip, als de ruiter constant de gangen van het paard zo belemmerd dat je een drie krijgt. Hoe kan de jury dan zien dat de natuurlijke gangen van het paard wel een 7 waard is?

Nou stel dat het paard tijdens iedere overgang de neus omhoog gooit, rug wegdrukt en kei hard wegdraaft, dan zou ik echt geen hoog punt voor de overgang geven.
Maar je kunt wel aan de draf van het paard zien of dat wat is... toch??

alette schreef:
Iemand vroeg hier waarom de gangen onderaan nogmaals beoordeeld worden. Volgens mij is dat vooral omdat het doel van de nieuwe proeven is het algemene rijden zwaarder te beoordelen. er zijn paarden bij die niet zo netjes lopen maar die wel alles op het goede moment (bij de goede letter) doen, die krijgen daarom toch hun winstpunten binnen. om die mensen/paarden eruit te krijgen zijn de nieuwe proeven. het wordt dus belangrijker om je paard goed voor elkaar te hebben en minder belangrijk dat je een oefening precies bij een letter doet. je krijgt iets meer de tijd om een overgang te maken zodat je ervoor kan zorgen dat je die overgang netjes kan rijden.

en de gangen worden dus op het einde beoordeeld. dit gaat erom hoe het paard gereden wordt, dus niet hoe de gangen van het paard van nature zijn.

correct me if i'm wrong

Dit klinkt inderdaad wel logisch!!

Polaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 21:59

ik vind het ook een beetje belachelijk, en heb eigenlijk nog nooit dezelfde cijfers gehad voor 2 proeven! ik vind sowieso de dressuurjurering heel erg afhangen van wat de jury wil zien. 20 punten verschil tussen 2 proeven op 1 dag is voor mij echt geen uitzondering!