Nog altijd grote verschillen tussen juryleden....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EquiPlus

Berichten: 39
Geregistreerd: 27-12-05
Woonplaats: Scherpenzeel (Gld)

Nog altijd grote verschillen tussen juryleden....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 06:23

Het blijft lastig: waar let je op en hoe beoordeel je dat.
Een uitgestrekte draf op de diagonaal, die een 5, een 7 en een 8 oplevert, dat is niet uit te leggen aan de menner.

Commentaar leveren op de jury, het is lekker makkelijk. Maar dit soort grote verschillen zouden niet mogen voorkomen.

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 10:23

Troost je met de gedachte dat dit soort verschillen ook in de overige dressuurrubrieken voorkomen. Nee.. het zou niet mogelijk moeten zijn. Het verschil tussen 7 en 8 wordt al kleiner, maar voor het zelfde onderdeel een 5 of een 8... dat mag niet gebeuren.

EquiPlus

Berichten: 39
Geregistreerd: 27-12-05
Woonplaats: Scherpenzeel (Gld)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 16:39

Ik weet dat het overal voorkomt. Het maakt alleen wel duidelijk dat er voor de KNHS nog een leuke klus ligt.

EquiPlus

Berichten: 39
Geregistreerd: 27-12-05
Woonplaats: Scherpenzeel (Gld)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 17:00

EquiPlus schreef:
Ik weet dat het overal voorkomt. Het maakt alleen wel duidelijk dat er voor de KNHS nog een leuke klus ligt.

Tinkebel

Berichten: 3992
Geregistreerd: 09-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 19:18

Idd, heel raar zulke dingen. Ik zag laatst ook weer een wedstrijduitslag waar soms 20 a 30 punten verschil zaten tussen 2 jury's bij dezelfde proef, dat is toch te gek voor woorden?
Ik denk dat alle juryleden ff een opfrissertje nodig hebben zodat ze weer een beetje op 1 lijn komen te liggen, dan weet de ruiter ook wat een jurylid nu eigenlijk wil zien

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 19:22

veraA schreef:
Ik denk dat alle juryleden ff een opfrissertje nodig hebben zodat ze weer een beetje op 1 lijn komen te liggen, dan weet de ruiter ook wat een jurylid nu eigenlijk wil zien


Idd. Ik heb ook het idee dat de jury nog niet altijd even goed weet wat ze nu moeten doen.
Vorige week zondag had ik echt een belabberde proef gereden. Echt niet winspuntwaardig. Had ik 184 punten.
Afgelopen donderdag reed ik echt zo ontzettend goed, had ik 178 punten. Toen was ook de gehele ring echt super laag gepunt (er werd echt super goed gereden). Dat ging ook weer helemaal nergens over.
Laatst bijgewerkt door Vonnie84 op 27-05-06 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Tinkebel

Berichten: 3992
Geregistreerd: 09-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 19:24

Precies, de verschillen zijn zo raar.
En de jury's ook, een paard bij ons op stal had een proef gereden, loopt lekker van achter maar kan echt nog veel meer gaan zitten zegmaar, stond er op de coupon dat het paard te véél op de achterhand liep

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 19:25

Dat hoor je ook niet snel misschien een foutje van de schrijver.

Tinkebel

Berichten: 3992
Geregistreerd: 09-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 19:26

Wel een dom foutje dan

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 20:34

EquiPlus schreef:
Ik weet dat het overal voorkomt. Het maakt alleen wel duidelijk dat er voor de KNHS nog een leuke klus ligt.


Ik denk dat dit altijd zo zal blijven. het is nu eenmaal mensenwerk.

EquiPlus

Berichten: 39
Geregistreerd: 27-12-05
Woonplaats: Scherpenzeel (Gld)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 20:42

Dan nog is het goed om op de trommel te roffelen....

Scum

Berichten: 33101
Geregistreerd: 11-08-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 22:57

Dit probleem zie ik voorlopig niet opgelost worden. Op kampioenschappen zie je zulke grote verschillen. Op de bijscholingen ook.

Zoveel mensen, zoveel smaken helaas.

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 06:02

Een 5, 6 ,7 of 8 op hetzelfde onderdeel zou onder sommige omstandigheden zelfs nig wel te verklaren zijn, mits je dan ook commentaar krijgt!
Soms staat er op een protocol, moet meer op de achterhand komen, dan weet je precies waar het aan schort voor deze jury. Echter een andere jury maakt er geen probleem van, die denkt, ach het is L1. Rij je dezelfde middendraf bij deze 2 jury's dan kun je dus best 2 punten verschil hebben.

Zo ook een mispas in b.v. de middendraf of wijken. Op de DVD krijgt de nationale top gewoon een 7 op wijken terwijl de eerste passen de achterhand voor komt.
Dat moet je als gemiddelde L1 ruiter eens proberen, hoger dan een 5 kom je dan niet meer!

Dat ligt dus niet aan de jury maar aan de opleiding en de bijscholiing. Die komen niet goed door. En natuurlijk( stokpaardje) het feit dat je nergens met klachten terecht kan als ruiter.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 12:54

Tja, dit is al jaren het zelfde liedje!

Helaas heeft iedere jury een eigen idee wat hij/zij wil zien!
En daar valt ook met bijscholingen weinig aan te veranderen!

Mies7
Berichten: 1498
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Zevenhuizen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 14:23

Als er 2 of 3 juryleden zijn die dezelfde proef beoordelen, dan is het logisch dat er verschillen optreden (zoals op Kampioenschappen). De jury proeven zien de proef niet allemaal vanaf dezelfde plaats en het ene jurylid zit op een net wat gunstiger positie dan het andere jurylid. Dat kan het verschil verklaren.

Tijdens de bijscholing van de FNRS (ik ben zowel FNRS als KNHS-jurylid) gaf Joep Bartels een hele leuke lezing aan de hand van psychologische tekeningen. In de ene tekening kon je zowel het gezicht zien van een jonge als van een oude vrouw. Enkele juryleden zagen alleen de oude vrouw, anderen zagen alleen de jonge vrouw en weer anderen zagen beide gezichten.
Joep wilde daarmee duidelijk maken dat we wel hetzelfde plaatje zien, maar niet hetzelfde waarnemen. En zo is het maar net. Het ene jurylid kijkt meer naar de details, en het andere jurylid kijkt meer naar het geheel.

Verder kan een paard in de ene proef heel fijn lopen en in de andere proef hartstikke beroerd lopen.
Maar het kan ook zijn inderdaad dat het paard 2 vrijwel identieke proeven loopt en er grote verschillen optreden.
Enkele weken heb ik gejureerd in de L2-pony's en had ik een meisje in de baan die haar pony erg in de weg zat waardoor de pony af en toe onregelmatig was. Bij mij had ze bijna een verliespunt, terwijl ze in de andere proef 190 punten had! Toen was ik ook wel even erg verbaasd.... Mijn schrijfster concludeerde zelf ook dat de pony niet zuiver liep en dat dit te wijten was aan de slechte inwerking van de amazone en in de 2de proef liep die pony echt niet beter....

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 14:56

En toch heeft die andere jury hetzelfde diploma als jij aan de muur hangen.....

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 16:09

Tsja, dit soort verschillen is weinig aan te doen. Zo heb ik hier ook nog wel een paar protecollen liggen met op dezelfde onderdelen 5en en 8en naast elkaar, of 4en en 7ens. Ik moet er maar om lachen, je kan niets anders. Maar het is natuurlijk wel absurt dat het gebeurd.

Maar de jurycursus voor het mennen is weer begonnen, snelle stage-lopers kunnen volgend jaar al aan de slag volgens mij.

beb
Berichten: 151
Geregistreerd: 17-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 23:50

op de bijscholingsavonden wordt er ook niet voldoende op ingegaan en je ziet ook vaak een groot verschil tusen de oude en nieuwe garde die willen het toch vaak weer ff anders zien maar het blijft een jurysport maar soms weet je als ruiter zijnde inderdaad niet echt meer waar je aan toe bent met zulke verschillen!!!!!!!!