Vraag aan juryleden. te hard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Vraag aan juryleden. te hard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 21:31

Ik heb een vraag.

Ik heb een Merrie van 14 jaar dat altijd heeft mogen racen. Snel mogen gaan. En echt heel flot is. Ik wil toch starten in Januari om te kijken hoe het gaat. want we kunnen het wel. En na 2.5 jaar gaat het al veel beter. maar wat vinden jullie er van. Als een paard flot gaat. Ik bedoel niet een paard dat niet luisterd. met zijn hoofd in de lucht loopt. niet op been is. maar echt puur een paard dat een tempo te hard gaat. de overgangen gaan netjes. Maar de draf en de galop is gewoon net te hard. het is niet racen enzo. Word ik daar op afgerekend door jury's?

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 08:40

bedoel je vlot?
Zo ja, dan moet je wel rekening houden met het feit dat het ook loperig kan zijn, of te wel: Paard staat niet aan de hulpen en wordt met de hand( lees ruk in de mond) teruggereden. Als dat het geval is dan zal je niet hoog scoren.
Als het dressuurmatig niet voor elkaar is kun je beter aan een andere dicipline gaan denken. Endurance of iets dergelijks.

Daarbij kun je deze vraag veel beter stellen aan iemand die het paard kent, je eigen instructrice o.i.d. of een filmpje plaatsen...

Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 09:21

amondi schreef:
bedoel je vlot?
Zo ja, dan moet je wel rekening houden met het feit dat het ook loperig kan zijn, of te wel: Paard staat niet aan de hulpen en wordt met de hand( lees ruk in de mond) teruggereden. Als dat het geval is dan zal je niet hoog scoren.
Als het dressuurmatig niet voor elkaar is kun je beter aan een andere dicipline gaan denken. Endurance of iets dergelijks.

Daarbij kun je deze vraag veel beter stellen aan iemand die het paard kent, je eigen instructrice o.i.d. of een filmpje plaatsen...


Ja precies, Maar ze is wel aan de hulpen. en als ik haar terug rijd gaat ze wel mee. Maar ze is snel een tempo te snel. En verder ziet het er 'normaal' uit. Ze is wel aan de hulpen. Kan een B proefje makelijk doorstaan.

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 20:24

Nou ja, als jij zegt dat ze een B proefje kan door staan, dan beantwoord je in feite je eigen vraag. Een B proefje wordt immers gejureerd door een jury. Of jouw idee van een B proefje doorstaan moet compleet verschillen van hoe een jury er over denkt

Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 11:34

Misschien, Maar ik bedoel ; Ze kan een B proef doorstaan. maar net iets te snel.

NehnaDagmar

Berichten: 3949
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Roden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 14:03

Hmm ach.. sommige juryleden vinden het ook prettig om een brutale vlotte proef te zien.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 15:47

Je hebt snelheid en je hebt impuls. Verschil tussen die 2 is dat bij de laatste de aktiviteit door de ruiter opgewekt is.
Ik zou zelf als ik jurylid zou zijn toch over het algemeen lager zitten met mijn punten, als ik zie dat het tempo niet onder controle is, wat zich dan ook uit in de laatste cijfers als rijvaardigheid, impuls, maar ook de aparte cijfers voor de gangen.
Nu zal dat bij de B niet echt afgestraft worden, maar je moet er toch rekening mee houden dat dit kan gebeuren...

Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 15:49

Tyrza schreef:
Je hebt snelheid en je hebt impuls. Verschil tussen die 2 is dat bij de laatste de aktiviteit door de ruiter opgewekt is.
Ik zou zelf als ik jurylid zou zijn toch over het algemeen lager zitten met mijn punten, als ik zie dat het tempo niet onder controle is, wat zich dan ook uit in de laatste cijfers als rijvaardigheid, impuls, maar ook de aparte cijfers voor de gangen.
Nu zal dat bij de B niet echt afgestraft worden, maar je moet er toch rekening mee houden dat dit kan gebeuren...


Ja precies, maar ik heb persoonlijk niet vaak het gevoel dat ik haar niet in me macht heb. Maar wel dat het gewoon net te snel gaat. En ik zal er ook niet mee zitten als ik erop afgestraft word. We zijn hard aan het trainen. En het gaat stukje bij beetje beter.

ikke_kellY

Berichten: 70
Geregistreerd: 15-01-05
Woonplaats: breda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 16:01

dan zal er waarschijnlijk staan: gehele proef een te hoog tempo.
als jij verder de figuren netjes rijd, is er niets aan de hand, en in een b proef kunnen ze ook geen perfectie verwachten!

als hij maar niet onder je uit loopt.

ik zou het gewoon proberen! succes

Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 16:15

Dankje. Het is idd ook om te proberen, En om ervaring op te doen. En toch een doel te hebben.

Tinkebel

Berichten: 3992
Geregistreerd: 09-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 19:20

Ag je kan het altijd proberen toch. Vallen de punten na 2 of 3x starten elke keer enorm tegen vanwege het tempo kun je altijd nog (tijdelijk) stoppen met het starten

Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 19:44

Ik heb nog een hele tijd om te oefenen, Dus zal het vast wel beter worden.

Melanie_B

Berichten: 4091
Geregistreerd: 20-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 20:36

Hangt er van af, de ene jury kijkt daar heel streng op en de ander mats je..

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 09:12

Te snel is te snel! en dan heb je het dus niet onder controle! Geen controle betekend aftrek. Het kan best zijn dat je het paard er niet vandoor gaat of niet gaat bokken oid maar dat is een ander soort van controle!
Als je je paard dressuurmatig onder controle hebt dan kan ie lopen in welk tempo je ook maar wil.
Dus ja ik denk wel dat je erop afgerekend wordt.

ChingYi_Dino

Berichten: 2871
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Wessem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 09:50

misschien is het iets om eens een oefendressuurwedstrijd te rijden en dan kijken wat die jury ervan zegt

Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-06 10:34

Ik zal wel even kijken, maar mijn paard is nu drachtig(verwacht eind juli een veulen) Dus ik rijd maar 4 x per week. en train niet bepaald. Maar toen ik nog vollop trainde 6 x per week. Was ze een stuk rustiger. En ik had gewoon soms hele stukken erin dat ze onder me was. En niet onder me uitliep. Hoop dat dat na de bevalling weer terugkomt. Het gaat echt beter, Tis jammer dat haar hele leven zo met haar gereden is. Ze heeft wel talent. En als ik in Januari start beginnen we in de binnenbakken, En daar is mevrouw op haar best (word ze minder snel afgeleid)