Puntentelling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hvjteska
Berichten: 54
Geregistreerd: 28-08-05

Puntentelling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 17:59

Hallo, ik heb laatst een wedstrijd gehad bij de paarden in de klasse B.

Nou heb ik 2 proefjes gereden en vond de punten nogal schelen terwijl ik precies hetzelfde heb gereden.
1e proef reed ik 201 punt, en mijn 2e proef reed ik 179 punten.
Nu vind ik dat er toch wel erg veel verschil zit tussen de 2 proefjes die ik heb gereden.


is dit nou gewoon vriendjespolitiek, of is er echt zoveel verschil in punten geven ( wat ik me niet kan voorstellen ) ?

Ik kan zo niet meer denken of ik een winstpunt heb gereden of niet. dan heb ik hert gevoel dat ik goed heb gereden, en rijd ik maar 170 pnt. En de volgende keer rijd ik een verschrikkelijke proef met 185 pnt.

Zijn er meer mensen die hier last van hebben?

Michelle

Sizz
Berichten: 7838
Geregistreerd: 02-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 18:07

Als het twee verschillende juryleden zijn is het goed mogelijk dat de ene proef anders beoordeeld wordt dan de ander.
I.m.o. kun je niet 2 gelijke proeven neerzetten, er gaat altijd wel een proef beter en een proef slechter.

Ik heb het zelf ook wel eens gehad, maar op verschillende wedstrijden. Een proef was ronduit bedroefend. Pony ging na de uitgestrekte stap ineens stilstaan, draaide om en kwam omhoog. Waarom? Er liepen mensen, meer niet... De keertwendingen daarna leken nergens op wegens spanning. Groot gedeelte van de proef achter het been en tegen de hand. Resultaat: 153 punten.
Volgende proef was netjes, maar niet spectaculair. Vergeleken met die andere proef 100 x beter omdat hij er nu goed aanliep en het tenminste ergens op leek. Resultaat: 134 punten.

Ach, dan snap je er niks meer van. Je doet er niks aan.

Proeven waren overigens wel voor 1 april gereden.

RuizSoler
Berichten: 409
Geregistreerd: 24-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 21:44

Ja natuurlijk! Maar als je erop zit heb je ook totaal ander beeld dan dat je er naast staat, zit zelf regelmatig in de jury wagen en dan valt het me op hoe slecht er eigelijk gereden word in onze ring. Maar in de ring naast ons bijv. beter daar zijn de punten dan ook hoger. Ookal hebben we in de dressuur regels elke jury kijkt er anders naar. Het kan makkelijk dat je 1 proef duidelijk beter hebt gereden. Of dat de ene jury het gewoon duidelijk beter vond dan de andere.

MlizS
Berichten: 70
Geregistreerd: 06-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 11:53

misschien was het voor jou geen verschil in de proeven maar voor de jury wel en hebbe ze op kleine dingetjes gelet die jij bijv net door heb.. zoals op de letter rijden en dat soort dingen met 2 verschillende juryleden kunne de punten ook ver uit elkaar liggen elke jury jureert anders!

Marus
Berichten: 2332
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 13:05

Je moet ook niet altijd naar de puntentelling kijken, ik kijk altijd naar de plaatsing! En die kloppen over het algemeen wel aardig goed! ZO ben ik soms in de ene proef 2e met 205 en de andere proef 1e met 192.. Ja de ene jureerd nou eenmaal hoger dan de andere. En waar ik 2e was reed ik idd minder! Voor je gevoel rijd je het zelfde, maar neem het maar eens op dan zie je vaak heel veel verschil.. Maar het is idd niet altijd even eerlijk hoor, het is en blijft een jurysport!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 16:00

Je kunt inderdaad alleen plaatsing vergelijken, maar dan ook alleen als je 2 of meer juryleden bij DEZELFDE proef heb zitten. Ook al voelen 2 proeven voor jou hetzelfde, kan er voor de buitenwereld toch een groot verschil in zitten.

Maar dan heb je alsnog wel eens rare taferelen hoor Het is nu eenmaal niet anders, niet iedereen kijkt hetzelfde. Het blijft nu eenmaal jurysport = mening geven.

Blof
Berichten: 31
Geregistreerd: 28-05-06

Re: Puntentelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 17:03

dressuur is en blijft een jury sport, en ben je dus echt afhankelijk van wat die jury wil zien. Heb je dus voor jezelf lekker gereden. En naar je eigen kunnen goed gepresteerd, dan kun je tevreden zijn. Neemt niet weg dat je dus zelf wel heel kritisch moet zijn over je eigen prestatie

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 07:09

Hierboven staat een bijna gelijkwaardig topic, heb je dat al gelezen? Daar staan ook tips in, maar het blijven soms rare snijbonen!
viewtopic.php?f=95&t=596798

Noukie
Berichten: 10955
Geregistreerd: 27-12-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 10:41

je moet niet vergeten dat een goed gevoel in de totaliteit niet direct betekend dat alle oefeningen correct zijn uitgevoerd (en omgekeerd)
Zo reed ik laatst voor mijn idee verschrikkelijk, paard ging hele proef achter mn been van spanning, en toch winst. Maar achteraf denkend klopte dat wel, want hij deed alles heel braafjes en dus precies voor een 6.
Omgekeerd kan een paard heel spectaculair dravend de baan door gaan en daarom een goed gevoel geven, maar vanaf de kant gezien dan bijvoorbeeld net vaker een tactfout oid maken... en dan gaan de punten snel zakken.

miss_piggy

Berichten: 284
Geregistreerd: 13-03-06
Woonplaats: Dordrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 22:01

Ik had afgelopen zondag een wedstrijd met 192 en 216 punten (dat verschilt 2 winstpunten!!). Dus dat vond ik ook raar (voor mijn gevoel ongeveer hetzelfde gereden).
Volgens een vriend kan het dus zijn dat ik mijn 2e proef goed heb gereden, net als de eerste, maar dat die jury wat meer durft te beoordelen (de andere deelnemers hadden niet eens 1 winstpunt, laat staan 3). Ik vind dat eigenlijk wel beter dan een 5-jes en 6-jes jury. Dat wil niet zeggen dat ik vind dat ik 3 winstpunten heb verdient, maar wel goed van die jury dat ie 8-en en 3-en durft te geven!!

pittig_ding
Berichten: 422
Geregistreerd: 06-03-06
Woonplaats: Ergens op deze aardbol

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 12:32

Ja, ik zie dit ook wel eens.
Is toch raar inderdaad, maarja jury sport kan je niets aan doen!

oilily

Berichten: 67
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: oldebroek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 23:02

Ik heb daar ook wel eens last van dat mn punten bij de ene jury hoger zijn als bij de andere. Pas had ik 10 punten verschil. Ik dacht juist dat met die nieuwe proeven dat verschil niet meer zo groot mag zijn. Omdat ze meer op letten hoe het paard gaat. Verschillen blijven er altijd wel maat ik vind dat zulke grote verschillen niet mogen kunnen!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 16:06

Maar hebben jullie het nu allemaal over puntenverschillen tussen 2 verschillende proeven??

Het verschil tussen 2 proeven kan namelijk vrij groot zijn, je kán geen 2 proeven hetzelfde rijden.

miss_piggy

Berichten: 284
Geregistreerd: 13-03-06
Woonplaats: Dordrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 18:51

@ Sjonniej:

miss_piggy schreef:
Ik had afgelopen zondag een wedstrijd met 192 en 216 punten (dat verschilt 2 winstpunten!!).


Dat is wel superveel hoor.. Dat is niet zomaar 'een verschilletje'...

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 19:22

Ik heb de proeven niet gezien. Dus kan er niet over oordelen.
Maar het komt bij het mennen nogal regelmatig voor dat in DEZELFDE proef 2 jury's 20 punten verschillen (in een proef met 16 onderdelen!). Maar je doet er niets aan, het is nu eenmaal zo.

_Whisper_
Berichten: 2
Geregistreerd: 08-03-06

Re: Puntentelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 22:41

Ik had zonet een wedstrijd, en had bijna 20 punten verschil.
204 en 175 punten en de proefen gingen eigenlijk even goed.
De en jury was een jury die wel terechte cijfers gaf maar de andere had ik alleen maar 5 en 6-jes.

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 18:58

ik had zaterdag een westrijd en ik had 30 punten verschi!!!

Eerst ring 175
Tweede ring 145
In de tweede ring was ze wel veel schrikachtiger, dus in dit geval vind ik het verdient