Moeten De Juryleden Aan De Nieuwe Proeven Wennen Ofzo?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bar

Berichten: 3993
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: Bathmen

Re: Moeten De Juryleden Aan De Nieuwe Proeven Wennen Ofzo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 07:51

Ik heb toevallig afgelopen zondag de hele dag geschreven op concours. 's Ochtends L2-proeven bij een hele schappelijke jury, veel winstpunten. Ik geloof dat het laagste 177 punten was. Maar toch vond ik dat hij het goed op het niveau jureerde. Hij verwachte iig geen Z paarden en ruiters in de L2.
Het wijken vond hij het belangrijkst. Als dat niet voor elkaar was werden daar gewoon 3-en voor uitgedeeld, maar daar stonden dan wel weer 7-ens en 8-en voor andere onderdelen tegenover.

's Middags had ik een M1/M2 ring. En daar werden de ruiters streng afgerekend op de lengtebuiging. Er waren er maar heel erg weinig die een fatsoenlijke travers of schouderbinnenwaarts konden tonen. Daar werden ook weer veel 3-en uitgedeeld. Maar ook hier ruim voldoende winstpunten. Hoogste was 201 en laagste iets van 162.

Beide jury's vond ik heel fair. Ze keken heel goed naar hoe het paard liep. Paarden die op de voorhand doken en waar van achteren niets gebeurde werden daar wel op afgerekend. Oook keken ze naar het zgn. Happy Athlete. Een paard dat het duidelijk niet leuk vond werd ook minder gewaardeer. Vaak gaf de jury dan het advies om het voor het paard leuk te houden en ook eens lekker door het bos te gaan rijden.

Ik heb een heel leerzame dag gehad en veel meer waardering gekregen voor het werk van de jury's.
Ik kan het iedereen aanraden om te doen dat schrijven. Nou moet ik er wel bij zeggen dat ik het met beide jury's getroffen had. Sommige clubgenoten hadden het minder getroffen. Ik heb ook verhalen gehoord over jury's die meer punten gaven aan mensen die uit hun buurt kwamen ed. Dat is dan weer de keerzijde.

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 08:38

Ik weet wel dat het voor de ruiters wennen is en jury's knijpen wel eens een oogje toe of zien het ook niet.
b.v. het idiote lichtrijden en doorzitten in de L1, Saskia zit liever door maar moet soms piepkleine rare stukjes lichtrijden en ze doet dat gewoon niet meer. Vanuit een gebroken lijn doorzitten naar een overgang galop, moet je volgens het boekje lichtrijden. Ze heeft het keurig een paar keer gedaan maar nadat diverse juryleden hebben verteld dat ze daar echt niet wakker van liggen, blijft ze lekker zitten. En gezien de 3 wp's zaterdag, had ze ook deze keer jury's getroffen die daar niet op letten.
En als je dan eens een jury treft die er wel over valt? Dan zegt dat meer over de jury dan over het rijden, denk ik dan maar.

Wel hadden alle juryleden m.i. de DVD moeten ontvangen. Als je dan proef 9 van de L1 moet jureren voor de eerste keer, dan weet je tenminste precies wat je kan verwachten( overgangen in de wending e.d.)

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 09:58

Ik heb tot nu toe niets te klagen gehad, qua punten. Sterker nog ik haal nu meer winstpunten dan met de oude proeven. Ik heb 1 wedstrijd gehad waarbij ik commentaar kreeg van de jury dat het paard het hoofd kantelde tijdens ene gigantische hagelbui. Dat vond ik erg kinderachtig maar goed mijn proef was daardoor geen winstpunt waard, niks aan te doen volgende keer beter.

afwasborstel

Berichten: 2697
Geregistreerd: 19-08-05
Woonplaats: in de keuken

Re: Moeten De Juryleden Aan De Nieuwe Proeven Wennen Ofzo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 11:24

chelsea82 schreef:
superpluisje schreef:
heb L1 gestart op een gegeven moment moet je dan in draf B afwenden en overgaan in arbeidstap en E linkerhand en in arbeidsdraf. Nu heb ik voor beide deze onderdelen een 5 gekregen met als commentaar te laat. Wat kan je hier nu te laat aan doen???


Je moet de overgang tijdens de wending rijden.Ik zie tijdens het jureren ook een hoop mensen die dit fout doen.Eerder stond er B afwenden en daarna overgang stap.Nu is het B afwenden en overgang stap.Die overgang moet je dus in de wending rijden.Dit is juist makkelijker, hierdoor gaat je overgang vloeiender.


Bedankt voor de tip want dit had ik er echt niet uit begrepen!
Bij de vorige keren heb ik hier ook geen commentaar op gekregen dus waarschijnlijk is er ook onduidelijkheid bij sommige jury's.

chelsea82
Berichten: 436
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Moeten De Juryleden Aan De Nieuwe Proeven Wennen Ofzo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 18:06

superpluisje schreef:
chelsea82 schreef:
superpluisje schreef:
heb L1 gestart op een gegeven moment moet je dan in draf B afwenden en overgaan in arbeidstap en E linkerhand en in arbeidsdraf. Nu heb ik voor beide deze onderdelen een 5 gekregen met als commentaar te laat. Wat kan je hier nu te laat aan doen???



Je moet de overgang tijdens de wending rijden.Ik zie tijdens het jureren ook een hoop mensen die dit fout doen.Eerder stond er B afwenden en daarna overgang stap.Nu is het B afwenden en overgang stap.Die overgang moet je dus in de wending rijden.Dit is juist makkelijker, hierdoor gaat je overgang vloeiender.



Bedankt voor de tip want dit had ik er echt niet uit begrepen!
Bij de vorige keren heb ik hier ook geen commentaar op gekregen dus waarschijnlijk is er ook onduidelijkheid bij sommige jury's.


Bij de bijscholing waar ik ben geweest is dit duidelijk verteld.Maar er wordt door sommige juryleden zo gezeurd dat ze volgens mij helemaal niet luisteren.Sommigen gedragen zich daar alsof ze alles al weten en of het allemaal onzin is wat er verteld wordt.Vervelend want daar krijg je dit soort dingen van.
Maar volgens mij heeft dit ook ergens in gestaan hoor, hoefslag of paar&sport.Weet niet meer waarin, maar heb het wel ergens gelezen.Daar stond ook duidelijk in waarom ze de overgangen juist in de wending laten rijden, dit alles i.v.m. het happy atlethe gebeuren, op deze manier kun je de overgangen vloeineder rijden, blijft het beeld vriendelijker enzo enzo enzo.

Angelo

Berichten: 766
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Prov. Groningen

Re: Moeten De Juryleden Aan De Nieuwe Proeven Wennen Ofzo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 21:51

Jasphertje schreef:
maar in de tweede proef had ik veel hoger als in de eerste


Keek even bij de uitslagen van Exloo. 173 en 178 punten is toch niet zo'n vreselijk groot verschil ???

Scum

Berichten: 33101
Geregistreerd: 11-08-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 21:59

GeJe schreef:
En Scum: je vindt het telefoonnummer van het jurylid gewoon in het Hippos-boekje Maak je vrienden mee door ze thuis te bellen. Maar even serieus: waarom niet? Een jurylid moet zijn taken uitoefenen (en daar hoort het commentaar geven niet bij) tot een half uur na de wedstrijd. Als je nou echt een vraag had, waarom dan niet bellen?


Ja, op zich heb je wel gelijk. Maar erg prettig vind ik het niet om ze nog thuis na te gaan bellen. Het ging me er meer om dat ze al na 5 min. weg was.

Annash
Blogger

Berichten: 26583
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 13:53

superpluisje schreef:
Ik ben vandaag op wedstrijd geweest en heb L1 gestart op een gegeven moment moet je dan in draf B afwenden en overgaan in arbeidstap en E linkerhand en in arbeidsdraf. Nu heb ik voor beide deze onderdelen een 5 gekregen met als commentaar te laat. Wat kan je hier nu te laat aan doen???


Wanneer maakte je de overgang? Die moeten nu nl. IN de wending gemaakt worden. Dus als je dat pas na de wending deed: eigen schuld dikke bult

Bij ons valt het mee. Zowel verliespunten als dikke winstpunten (of meer!).

Lina

Berichten: 587
Geregistreerd: 19-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 13:59

Ik maak die overgang na de wending ,gewoon omdat ik dit veel netter vind. En laatst had ik op dat B afwenden gedoe.. en 8!! en ik deed de overgangen pas toen mijn pony rechtgesteld was.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 14:02

Shanna16 schreef:
Bij ons valt het mee. Zowel verliespunten als dikke winstpunten (of meer!).

Ik zag zojuist op concours te Y (Z1-dressuur):
Amazone X
1e proef: 147 (=43%)
2e proef: 154 (=45%)

Van harte gefeliciteerd met het door u behaalde resultaat...........

Annash
Blogger

Berichten: 26583
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 14:16

Wohooow... nee zo extreem hadden wij het nog niet hoor CGJ!
Geloof 48% in de B... ohnee L1 was het want het was in mijn ring.

NOu lekker zeg, dan ga je met een fijn gevoel naar huis, zulke punten in de Z... pff.

Ik word dan altijd wel heel nieuwsgierig wat er precies zo fout ging

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 14:17

CGJ12 schreef:
Shanna16 schreef:
Bij ons valt het mee. Zowel verliespunten als dikke winstpunten (of meer!).

Ik zag zojuist op concours te Y (Z1-dressuur):
Amazone X
1e proef: 147 (=43%)
2e proef: 154 (=45%)

Van harte gefeliciteerd met het door u behaalde resultaat...........


+ +

Annash
Blogger

Berichten: 26583
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 14:18

Hahahaha GeJe!
Tjeempie... ik zie het voor me, hahaha.
Dat wordt vast de nieuwe formule van de paardensport

Melf
Berichten: 628
Geregistreerd: 11-01-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 13:01

CGJ12 schreef:
Van harte gefeliciteerd met het door u behaalde resultaat...........


Pas trof ik een jury die dit tijdens de prijsuitreiking ook echt durfte te zeggen tegen een deelnemer...

"Op de 12e en laatste plaats, X met *dikke verliespunt*". Vervolgens geeft de jury het protecol aan X met als commentaar "van harte gefeliciteerd". Ik wist nu niet of ik moest gaan huilen of gaan lachen... We gaan er maar van uit dat de jury dit uit automatisme zei.

xxarmandoxx
Berichten: 96
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: almere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 14:29

DaT Komt lekker raar over als een jury dat zegt. Maar hopen dat hij het uit automatisme zei.

Annash
Blogger

Berichten: 26583
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 15:34

Hehe... of hij was gewoon net zo sarcastisch als CGJ
Punt is alleen dat niet iedereen dezelfde humor heeft, waardoor de desbetreffende deelnemer het heel zwaar kan opnemen.

Ik ben zelf heel nuchter, kan altijd een keer fout gaan. Erom lachen en volgende keer beter

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 22:19

Shanna16 schreef:
Hehe... of hij was gewoon net zo sarcastisch als CGJ

Sterker nog: Het was wellicht CGJ.........

Melf
Berichten: 628
Geregistreerd: 11-01-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 08:50

CGJ12 schreef:
Sterker nog: Het was wellicht CGJ.........


Het was een zij. Ik heb tot nu toe altijd gedacht dat CGJ een hij is/was... (Sorry als je toch een zij bent... )

Anyway, zoals Shanna als zegt, het hangt erg af van hoe de desbetreffende deelnemer/ster het opneemt. Misschien kan je als jury in zo'n geval beter iets zeggen als 'volgende keer beter'.

samararany

Berichten: 55
Geregistreerd: 19-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 11:13

nee,ik denk het niet.ik weet het niet zeker hoor maar mijn moeder is jurielid maar ik had niet gemerkt dat ze eran moest wennen ofzo

JollyHumpy
Berichten: 1954
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: Driebergen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 16:57

wat betekend de afkorting t.d.h. dan?

Midnight16

Berichten: 783
Geregistreerd: 11-07-05
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 17:00

Tegen de hand

JollyHumpy
Berichten: 1954
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: Driebergen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 17:21

Midnight16 schreef:
Tegen de hand

thnx

DAAHN_
Berichten: 805
Geregistreerd: 16-12-05

Re: Moeten De Juryleden Aan De Nieuwe Proeven Wennen Ofzo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 22:28

Ik vind zelf dat in de klasse's B t/m L2 de punten weggegooid worden.
Ik rijd nu veel vaker in de 200, dan dat ik normaal (omgerekend) zulke punten had gereden. Daarin tegen vind ik dat het in de M (, nja in ieder geval M2; M1 weet ik niet) strenger word beoordeeld. Je moet nu wel heel goed rijden om een punt te halen. Tenminste; wat ik tot nu toe heb ervaren dan.

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 08:04

Je moet sowiezo gewoon goed rijden! Door het uitsplitsen van de onderdelen krijgen veel combinaties een hogere score dan normaal. De enige oplossing is in deze onderdelen slecht ook echt als slecht te beoordelen (iets wat ik in de samengestelde punten-onderdelen al deed). Niemand heeft er iets aan om als stuntelende L ruiter in de M terecht te komen en daar telkens tegen de verliesgrens aan te rijden.

Annash
Blogger

Berichten: 26583
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 10:02

CGJ12 schreef:
Shanna16 schreef:
Hehe... of hij was gewoon net zo sarcastisch als CGJ

Sterker nog: Het was wellicht CGJ.........


Daar had ik niet raar van opgekeken hoor

Melf schreef:
Het was een zij. Ik heb tot nu toe altijd gedacht dat CGJ een hij is/was... (Sorry als je toch een zij bent... )

Anyway, zoals Shanna als zegt, het hangt erg af van hoe de desbetreffende deelnemer/ster het opneemt. Misschien kan je als jury in zo'n geval beter iets zeggen als 'volgende keer beter'.


Nee, CGJ is een hij
Of hij moet ook al aan ombouwing doen... je weet het maar nooit in deze wereld tegenwoordig... no offense uiteraard.