Moeten De Juryleden Aan De Nieuwe Proeven Wennen Ofzo?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
duodenum

Berichten: 1066
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: In het mooie Drenthe! :)

Moeten De Juryleden Aan De Nieuwe Proeven Wennen Ofzo?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 18:39

wow hé moeten de juryleden aan die nieuwe proeven wennen ofzo?
vorige week had ik wedstrijd in exloo, er reden 29 mensen in mijn categorie (E-M1) in totaal hadden er maar 5 over 2 proeven een winstpunt!!! Dat is toch ongelofelijk? Ikzelf had ook geen winstpunt maar ik vond het in de tweede proef toch al niet verdient, maar in de tweede proef had ik veel hoger als in de eerste en die ging echt vet veel slechter! hij schrok steeds van twee vechtende honden echt wel jammer maar goed. ik vind de nieuwe dressuurproeven niet verkeerd hoor dat niet maar als er over 29 mensen in 2 proeven maar 5 winstpunten worden weggegeven dan denk ik toch waar zijn ze in hemelsnaam mee bezig...

Groetjes Simone
Laatst bijgewerkt door Sim op 15-05-06 08:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: gekleurde tekst in zwart omgezet.

silvy
Berichten: 93
Geregistreerd: 28-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 19:20

zo denk ik er ook over, ik ga altijd mee op wedstrijd met een goede vriendin van mij en voor de nieuwe proeven had ze altijd winstpunten en soms wel twee, en nu gepromoveerd naar de l2 en de ene wedstrijd dik in de punten en de wedstrijd erna helemaal niks. terwijl de proeven naast elkaar gelegd kunnen worden. de ene wedstrijd is ze ook eerste en dan de keer daarop weer laatste. je kunt er geen touw aan vastknopen. wanneer gaan juryleden eens een beetje op elkaar afstemmen wat ze samen goed vinden zodat er niet zo'n groot contrast is. ik weet dat het een jury sport is maar de verschillen zijn zo ontzettend groot.

groetjes silvy

afwasborstel

Berichten: 2697
Geregistreerd: 19-08-05
Woonplaats: in de keuken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 19:43

Ik ben vandaag op wedstrijd geweest en heb L1 gestart op een gegeven moment moet je dan in draf B afwenden en overgaan in arbeidstap en E linkerhand en in arbeidsdraf. Nu heb ik voor beide deze onderdelen een 5 gekregen met als commentaar te laat. Wat kan je hier nu te laat aan doen??? De bedoeling van de nieuwe proeven is toch juist dat het niet precies op de letter moet. Ik rij normaal ook 7ens en 8en voor mijn midden draf en had vandaag alleen maar 5en terwijl ik had gedacht dat ik daar juist mijn punten mee zou halen.... en geloof me ze loop echt niet voor een vijf...

Ik ben het niet heel snel oneens met de jury maar had vandaag echt het idee dat ik heel iemand anders protocol in handen had.

silvy
Berichten: 93
Geregistreerd: 28-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 20:12

soms zou je willen dat je je proef gefilmd had. waar ik ook weleens van baal is dat je eigenlijk nooit eens kunt vragen aan een jury lid waarom je een bepaald cijfer hebt gekregen. dat kan dan alleen weer in de zogenaamde clinics waar je de hoofdprijs betaald. ik kom uit het onderwijs en als ik een kind een cijfer geef voor zijn geleverde werk dan leg ik altijd uit waarom. die gekrabbelde opmerkingen als, te laat of t.d.h. vind ik te weinig uitleg. ik begin nog maar net met wedstrijdjes hoor dus ik zal er wel weer geen verstand van hebben maar ik probeer van wedstrijden altijd iets te leren dat ik volgende keer anders kan doen. maar dit gaat vaak alleen op als je het zelfde jury lid weer hebt.

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 20:45

superpluisje schreef:
Ik ben vandaag op wedstrijd geweest en heb L1 gestart op een gegeven moment moet je dan in draf B afwenden en overgaan in arbeidstap en E linkerhand en in arbeidsdraf. Nu heb ik voor beide deze onderdelen een 5 gekregen met als commentaar te laat. Wat kan je hier nu te laat aan doen???



Als je proevenboekje goed hebt gelezen staat er dat je in de wending een overgang moet maken (blz 25).

justahorse

Berichten: 3017
Geregistreerd: 05-06-04
Woonplaats: Brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 21:36

ik had het gister ook.

De eerste proef ging echt bagger en de 2e een stuk beter en had de eerste proef hoger dan de 2e en dan denk k ook van er klopt iets niet, maarja elke jury is verschillend.

Bonny_CT

Berichten: 5107
Geregistreerd: 06-11-04
Woonplaats: grootebroek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 21:38

takt fouten, niet rechtgerichte paarden, in de krul getrokken paarden, zonder impuls lopende paarden... Daar wordt je nu allemaal op afgerekent terwijl je als je met de oude proeven netjes op de letter ree je al een 7 had... Jah en als je nu niet aan die bovenstaande punten voldoet haal je nog maar moeilijk een 6 voor een onderdeel, dus erg moeilijk een winstpunt

Roxx
Berichten: 4481
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: Norg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 22:10

Waarom zijn er toch altijd zoveel mensen die vinden dat het aan de jury ligt als er weinig winstpunten verdiend zijn??? Volgens mij ligt het toch echt bijna altijd aan de combinaties zelf...........

CarolineP

Berichten: 1056
Geregistreerd: 20-07-05
Woonplaats: Emmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 22:49

Roxx schreef:
Waarom zijn er toch altijd zoveel mensen die vinden dat het aan de jury ligt als er weinig winstpunten verdiend zijn??? Volgens mij ligt het toch echt bijna altijd aan de combinaties zelf...........


Omdat het een sterk bezette ring was. Met mensen die vaak een winstpunt rijden. En dan nu ineens niet??????
Ik begrijp dat iedereen moet wennen, maar het wordt er niet doorzichtiger op. b.v. een 7 voor de uitgestrekte stap, 2 x een 7 voor de middendraf en als laatste cijfers een 5 voor de gangen???? Gooi maar in m'n pet!

Charaz

Berichten: 24340
Geregistreerd: 12-04-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 23:57

Tsja ach zou kun je altijd de schuld in de schoenen van de jury schuiven. Ik denk dat zowel de ruiters als jurys moeten wennen.

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 07:33

ik zou t.d.h. geen flutopmerking willen noemen. Bij een t.d.h. kan je in lagere klassen misschien nog een 5 scoren maar vanaf de L2 is het zeker onvoldoende. Meer dan 1 keer een t.d.h. opmerking op je protocol kan een indicatie zijn dat het paard niet goed voor elkaar is in de hele proef....

Wat wel ergelijk is: als je 2 gelijkwaardige proeven neerzet met hetzelfde paard en de ene jury zeft 185 en de andere 168....
Maar dat was vroeger ook wel het geval, kijk maar naar de uitslagen van b.v. de NK waarbij er 2 jury's aan de ring zitten.
Dan kun je ook lachen terwijl ze naar dezelfde proef hebben gekeken...

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 07:34

Als je goed rijdt, krijg je goede punten. Het aantal "weggegeven" winstpunten per rubriek is absoluut géén graadmeter voor het niveau of de kunde van het jurylid. Het is in dit geval meer de trieste waarheid (tenzij je misschien mevrouw X had.... . De opsomming van Luxket is goed opgemerkt. De meeste juryleden zijn trouwens wél bereid om je na afloop van commentaar te voorzien. Gewoon om vragen!

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 10:30

Dat het niet altijd winstpunten regent vind ik zeer begrijpelijk. Dit komt omdat het gemiddelde niveau van de wedstrijdruiter bedroevend laag is te noemen.
Echter vind ik het ook zeer storend dat het beoordelingsniveau van juryleden erg uiteen ligt. En dat is dan nog licht uitgedrukt.
Het komt veel te vaak voor dat twee juryleden een proef totaal verschillend beoordelen. Overigens is de eindhuitslag in volgorde vaak niet veel anders. De beste winnen toch wel.
Ik had laatst zelf twee proeven waarvan ik de een best heel keurig reed en de tweede totaal flut was, echt niets waard. Voor beide proeven had ik 170 punten en in beide ringen was ik een na laatste (voor mij even geen dressuur meer, ik oefen thuis wel verder).
Ook zijn er massa's juryleden die niet weten hoe een paard voor de loodlijn word gereden en hoe achter de loodlijn en dat daar echt een heel groot verschil tussen zit.
Maargoed Als ik met mijn studie klaar ben zal ik daar eens in discussie over gaan met de KNHS om te kijken wat we eraan kunnen doen. We kunnen namelijk wel blijven zeuren maar als we zelf niets doen dan gebeurt er ook niets. Je kan het de juryleden niet verwijten maar wel de opleidende instantie van deze.

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Re: Moeten De Juryleden Aan De Nieuwe Proeven Wennen Ofzo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 11:18

Ik vind het trouwens wat kort door de bocht om te zeggen dat de juryleden moeten moet wennen ofzo. Moeten wij ruiters dat ook niet. Maar net wat oosterhoff zegt: het niveau is ook niet bepaald hoog te noemen.
Ik ben van mening dat je niet te lage punten als zware kritiek moet zien maar als een aanwijzing dat bepaalde dingen nog niet goed zijn. En dat je dat met je instructeur goed door moet nemen.
Vooral achter de teugel lopen, op de voorhand en niet voorwaarts. Ruiters worden nu met de nieuwe proeven daarop veel zwaarder beoordeeld dan voorheen.

MaRcIaNo
Berichten: 549
Geregistreerd: 11-04-06
Woonplaats: Wachtum.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 12:00

ik vind zelf ook dat iedereen zowel de jury als wij zelf er aan moeten wennen. alleen heb ik nu een paar x het omgekeerde gehad.
onwijs hoog jureren.haha (heb ik geen commetaar op hoor )
we moeten allemaal onze weg in de proefen nog vinden.

eigenlijk is je goed kijkt hebben ze het veel makkelijker gemaakt.
aan het eind van de proef staat stap, draf en galop.
daar zijn bijna geen jury's die daar echt zwaar onvoldoende op geven,

als er meer onderdelen waren gekomen had dat zeker wel het gevolg kunnen zijn.

Suprice
Berichten: 2540
Geregistreerd: 02-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 12:02

ik heb niet echt het gevoeld dat ik nu anders beoordeelt wordt. Ik haal nog steeds dezelfde punten (in vergelijking dan he, in procenten). Wel heb ik nu vaker dat ze voor iets bijvoorbeeld een 4 geven en voor iets anders een 8. Eerst was het meer 5,6,7 en af en toe een 8. Ik vind dit wel beter, dan weet je meteen wat er niet zo goed is.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 12:04

ik support mijn lesklantjes altijd op concours, en idd zijn sommige punten te triest voor woorden, laatst was er in de l1 maar een met een wp, terwijl er behoorlijk op niveau gereden werd.
sja of het aan de nieuwe proeven ligt...
ik denk dat er een hoop jury's zitten die meer van afzeiken als van daadwerkelijk jureren houden, er zitten wel degelijk hele goede jury's met hele juiste opmerkingen, maar sommigen zijn echt koekenbakkers, en dat is zo zonde voor de dressuursport....
net zoals op de regiokampioenschappen, 30 punten verschil tussen de twee jury's ... waar gaat het dan over vraag ik mezelf af, kijken ze dan echt zo naar persoonlijke voorkeur??

Suprice
Berichten: 2540
Geregistreerd: 02-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 12:07

Ja dat viel mij ook op. Vooral op de regiokampioenschappen, bij de kringkampioenschappen was dat bij mij ook al. Maar ik ben thet toch met je oneens dat het niveau hoog ligt. Als ik zo om mij heen kijk op wedstrijd (ik rijd in de EL1) dan zijn er nog genoeg combinaties die verkeerd aanspringen, niet wijken en niet stil kunnen staan bijvoorbeeld. En als er dan iemand komt die goed rijdt, krijgt die meteen hoge punten. Tenminste dat is mijn ervaring..

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 12:33

GeJe schreef:
De meeste juryleden zijn trouwens wél bereid om je na afloop van commentaar te voorzien. Gewoon om vragen!

Als je vraag niet goed valt bij de jury kom je hooguit met naam en toenaam in de Paard en Sport van een maand of 6 later te staan.............


Scum

Berichten: 33101
Geregistreerd: 11-08-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 14:09

GeJe schreef:
De opsomming van Luxket is goed opgemerkt. De meeste juryleden zijn trouwens wél bereid om je na afloop van commentaar te voorzien. Gewoon om vragen!


Nou, gisteren dus niet. De jury was al 5 min. nadat de laatste combinatie gestart had weg! En de uitslag was echt heel snel (10 min. na de laatste start).
Ik had wel wat vragen maar die kon ik dus mooi niet meer stellen

Lies_Beuker

Berichten: 430
Geregistreerd: 14-11-05

Re: Moeten De Juryleden Aan De Nieuwe Proeven Wennen Ofzo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 15:01

Je rijdt dressuur
Je doet mee aan een jurysport
Je hebt je - gewoon- te houden aan het oordeel van die jury.
Zou springen voor sommige ruiters geen optie zijn ?

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Moeten De Juryleden Aan De Nieuwe Proeven Wennen Ofzo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 15:11

Lies_Beuker schreef:
Je rijdt dressuur
Je doet mee aan een jurysport
Je hebt je - gewoon- te houden aan het oordeel van die jury.
Zou springen voor sommige ruiters geen optie zijn ?


Dat wil toch niet zeggen dat je nooit ergens commentaar op mag hebben? Als niemand er nooit iets van zou zeggen werd het steeds erger!! ik neem toch aan dat de KNHS toch ook niet op frustraties zit te wachten! Stilstand is achteruitgang dus discusieren is helemaal zo gek nog niet!1

Lies_Beuker

Berichten: 430
Geregistreerd: 14-11-05

Re: Moeten De Juryleden Aan De Nieuwe Proeven Wennen Ofzo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 23:28

oosterhoff schreef:
Lies_Beuker schreef:
Je rijdt dressuur
Je doet mee aan een jurysport
Je hebt je - gewoon- te houden aan het oordeel van die jury.
Zou springen voor sommige ruiters geen optie zijn ?


Dat wil toch niet zeggen dat je nooit ergens commentaar op mag hebben? Als niemand er nooit iets van zou zeggen werd het steeds erger!! ik neem toch aan dat de KNHS toch ook niet op frustraties zit te wachten! Stilstand is achteruitgang dus discusieren is helemaal zo gek nog niet!1

Je hebt helemaal gelijk: maar je bereikt er niets mee !! IK heb 20 x een jurylid en 10 x de KNHS iets gevraagd en nul op rekest gekregen. Of tewel: ga maar tegen een boom praten.
Dat werkt ook niet, dus daarom reageer ik zo. Sorry als het niet goed overkwam.

Gr. Lies

chelsea82
Berichten: 436
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Moeten De Juryleden Aan De Nieuwe Proeven Wennen Ofzo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 00:20

superpluisje schreef:
heb L1 gestart op een gegeven moment moet je dan in draf B afwenden en overgaan in arbeidstap en E linkerhand en in arbeidsdraf. Nu heb ik voor beide deze onderdelen een 5 gekregen met als commentaar te laat. Wat kan je hier nu te laat aan doen???


Je moet de overgang tijdens de wending rijden.Ik zie tijdens het jureren ook een hoop mensen die dit fout doen.Eerder stond er B afwenden en daarna overgang stap.Nu is het B afwenden en overgang stap.Die overgang moet je dus in de wending rijden.Dit is juist makkelijker, hierdoor gaat je overgang vloeiender.

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 07:39

Wat Chelsea82 schrijft is waar: ook juryleden maken tijdens het jureren fouten door niet precies te weten wát er nu gevraagd wordt. En dan krijg je nog van die verschillen want de één wil de overgang voor de wending zien en de ander er na... is ook een kwestie van duidelijk uitleggen, maar de jury-bijeenkomsten blinken nu ook niet bepaald uit in scherpzinnigheid. Hoe lang daar soms gezemeld kan worden over van die onbetekende onderwerpen..... zucht.

En Scum: je vindt het telefoonnummer van het jurylid gewoon in het Hippos-boekje Maak je vrienden mee door ze thuis te bellen. Maar even serieus: waarom niet? Een jurylid moet zijn taken uitoefenen (en daar hoort het commentaar geven niet bij) tot een half uur na de wedstrijd. Als je nou echt een vraag had, waarom dan niet bellen?