Pony loopt niet geheel zuiver. Meedoen of Uitsluiten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 20:35

GeJe; ok, dankje. Dat zou kunnen ja, al is dat hier niet ut geval volgens mij. Mensen die een stuk meer ervaren zijn met zoiets dan ikzelf ben zeggen dat ook. (dat ze niet door de pijn heen gaat lopen)
Mies7; ook bedankt
Scum; Ik weet (nog) niet of ik lage punten zal krijgen. Het gaat steeds beter met Nike's echt zuiver lopen nu trouwens ook.
oosterhoff; ze is op alle 4 de benen niet helemaal goed, wat dus waarschijnlijk komt door stijfheid + de rug niet helemaal loslaten, dat er iets wat vast zit in de rug wat ze laterna pas echt loslaat.. (zegt nieuwe lesgeefster en ik voel het ook.)

Maar is onregelmatig dan ook hetzelfde is als niet helemaal zuiver.
Onregelmatig is toch zo zodat het paard er ook last van heeft. (meer kreupel)
En niet helemaal zuiver als in de takt. En dan niet door pijn, maar dingen zoals rug niet helemaal loslaten op het begin, stijfheid of wat anders wat rijtechtisch of in ieder geval door beweging op te lossen kan zijn.
Of heb ik het nu helemaal fout?

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 21:47

Onregelmatig en niet zuiver is voor mij hetzelfde.

WestBest
Berichten: 2458
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: A1-lokatie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 22:36

Als een paard niet in takt loopt (dat noem ik onzuiver) dan hoeft hij nog niet onregelmatig te gaan. Neem een paard dat neigt naar een laterale stap: wel ontaktmatig en onzuiver, maar hoeft niet onregelmatig. Takt en zuiverheid zegt wat mij betreft dus wat over de volgorde van ondersteuningsmomenten en regelmatigheid zegt wat over het ritme.

shana_J
Berichten: 159
Geregistreerd: 23-02-06

Re: Pony loopt niet geheel zuiver. Meedoen of Uitsluiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 23:07

mijn menig is ...
wachten tot het helemaal over is en de pony helemaal zuiver loopt.
mensen die er zoveel verstand van hebben kunnen wel zeggen de pony heeft geen pijn maar hoe weten hun dat ? misschien laat de pony het niet merken maar niemand kan dat weten ..
ik zou op een andere pony gaan als ik jou was.
maar wie ben ik he

Annash
Blogger

Berichten: 26571
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Re: Pony loopt niet geheel zuiver. Meedoen of Uitsluiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 15:39

Gister zag ik ook een pony, stapte heel erg onzuiver, draf was ook niet goed.

Beide jury's hebben hier niks van gezegd. Ene jury gaf geen winst, commentaar dat ie niet regelmatig was. Terecht dus.

Andere jury gaf maar liefst 187 punten
Die jury heb ik in de Z ook regelmatig gehad, dat had ik nou echt niet verwacht.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 15:40

187, dat is dan echt schandalig...

Die andere heeft het naar mijn idee toppie gedaan

Annash
Blogger

Berichten: 26571
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 16:43

Ja ik vond het ook schandalig.... had het ook absoluut niet verwacht.
Bovendien heb ik beide proeven gezien en ze waren imo geen winst waard.
Maarja, wie ben ik dan
Andere jury kon ik me wel in vinden die punten idd.

San

Berichten: 13265
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: Ouddorp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 20:37

Ik vind het een lastig iets. Wij hebben een paard gehad met een gebroken heup die ze had opgelopen bij de val uit de merrie. Ze heeft hier een vreemd trekje met haar achterbeen aan overgehouden en een deuk in haar heup. Ze liep niet helemaal zuiver, maar ook niet kreupel. Ze is compleet onderzocht en het is benoemd als een zogenaamde happy cripple, een afwijking in haar bewegingspatroon die zij zichzelf had aangeleerd in de tijd na haar gebroken heup.

Ze loopt nu gewoon lekker in de sport, niet bij ons, maar ondervindt wel dat de ene jury er aanstoot aan neemt en de andere jury helemaal niet.

beb
Berichten: 151
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Pony loopt niet geheel zuiver. Meedoen of Uitsluiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 20:55

Hoi hier mijn reactie,ik vind dat als je als ruiter zijnde weet dat je pony niet helemaal zuiver loopt en ook nooit meer zal gaan lopen geen wedstrijdambities met dit beste dier moet hebben.Je rijdt de wedstrijden voor je winstpunten en hogerop te komen een pony die niet taktzuiver loopt kan nooit geen winstpunt rijden en loopt hij echt kreupel word je uitgesloten! Als jury zijnde weet je niet het hele verhaal wat er achter zit en dat is ook niet het doel van de dressuur!!!!!!!

In ieder geval moet je doen wat jij en je pony leuk vinden maar je moet wel reeel blijven.

Talitha_
Berichten: 40
Geregistreerd: 07-05-06
Woonplaats: Oud-Beijerland

Re: Pony loopt niet geheel zuiver. Meedoen of Uitsluiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 21:03

Zelf heb ik ook een paard dat niet altijd zuiver loopt, maar dit is vooral een rijtechnisch probleem. Als je hem genoeg op de achterhand rijd loopt ie super. Je moet hem gewoon een beetje helpen. Het hoeft dus niet altijd iets medisch te zijn.

beb
Berichten: 151
Geregistreerd: 17-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 21:08

dat hoeft ook niet maar als jury zijnde jureer je wat je ziet en als het te gek is sluit je uit en als het paard/pony niet taktzuiver is de gehele proef kan deze combinatie nooit geen winstrijden ook al is het niet medisch want dan is de combinatie rijtechnisch niet voor elkaar.

Talitha_
Berichten: 40
Geregistreerd: 07-05-06
Woonplaats: Oud-Beijerland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 21:12

beb schreef:
dat hoeft ook niet maar als jury zijnde jureer je wat je ziet en als het te gek is sluit je uit en als het paard/pony niet taktzuiver is de gehele proef kan deze combinatie nooit geen winstrijden ook al is het niet medisch want dan is de combinatie rijtechnisch niet voor elkaar.


Daarom ben ik ook zelf een keer uitgesloten, toen ik hem net had. Maar nu heb ik hem al zover dat ie regelmatig een proef doorkomt, dat is dan ook goed te merken in de punten

beb
Berichten: 151
Geregistreerd: 17-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 21:14

mooi zo dat is de bedoeling daar doe je het voor als het maar beter wordt is het niet erg dan weet je waar je het voor doet.

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re: Pony loopt niet geheel zuiver. Meedoen of Uitsluiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 08:47

beb schreef:
Hoi hier mijn reactie,ik vind dat als je als ruiter zijnde weet dat je pony niet helemaal zuiver loopt en ook nooit meer zal gaan lopen geen wedstrijdambities met dit beste dier moet hebben.Je rijdt de wedstrijden voor je winstpunten en hogerop te komen een pony die niet taktzuiver loopt kan nooit geen winstpunt rijden en loopt hij echt kreupel word je uitgesloten! Als jury zijnde weet je niet het hele verhaal wat er achter zit en dat is ook niet het doel van de dressuur!!!!!!!

In ieder geval moet je doen wat jij en je pony leuk vinden maar je moet wel reeel blijven.


een dikke 10!

Mies7
Berichten: 1498
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Zevenhuizen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 14:49

beb schreef:
dat hoeft ook niet maar als jury zijnde jureer je wat je ziet en als het te gek is sluit je uit en als het paard/pony niet taktzuiver is de gehele proef kan deze combinatie nooit geen winstrijden ook al is het niet medisch want dan is de combinatie rijtechnisch niet voor elkaar.


TS heeft het over FNRS-proeven. Voor FNRS-proeven geldt dat uitlsuiting alleen volgt als het paard/pony echt kreupel is. Taktfouten mogen niet afgestraft worden, omdat deze proeven voor manegepaarden bedoeld zijn en het een feit is dat er veel manegepaarden zijn die niet zuiver bewegen.