Pony loopt niet geheel zuiver. Meedoen of Uitsluiten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Pony loopt niet geheel zuiver. Meedoen of Uitsluiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-06 01:04

Binnekort heb ik als alles doorgaat een onderlinge wedstrijd met mijn verzorgpony Nike. (FNRS)
De pony heeft eerst veel gesprongen en is ernstig kreupel geworden.
Ondertussen zo ver hersteld dat ze niet meer kreupel loopt maar niet geheel zuiver.
Net dat kleine stukje loopt ze niet zuiver genoeg, maar ze heeft er geen last van onder het rijden/bewegen. (Is door meerdere mensen die er meer verstand van hebben dan ikzelf heb gezegd.)
Als ik de pony goed in de aanleuning heb loopt ze zuiverder dan als ze met haar hoofd meer omhoog loopt. En goed in de aanleuning heb ik haar normaal zo goed als de hele tijd als ik 'echt' aan het rijden ben. (en haar dus niet loslaat) Soms loopt ze ook echt zuiver.

Wat zouden jullie daarmee doen als jury zijnde op zo'n wedstrijd?
De combinatie laten rijden en laten stoppen als de pony echt zichtbaar last ervan zou hebben, dus ook echt kreupel zou lopen. (Wat ze dus niet ineens doet met rijden dan, maar van begin af aan al merk je dat mocht het zo zijn. Wat bijna nooit is, of ze moet overbelast zijn.)
Combinatie gewoon niet laten rijden omdat de pony niet bij elke pas geheel zuiver loopt.
Of wat anders natuurlijk.
Wel op de hoogte van dit. (helemaal bovenaan geschreven.)

Fitzroy

Berichten: 25161
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Pony loopt niet geheel zuiver. Meedoen of Uitsluiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 09:33

Ten eerste is de jury neem ik aan niet op de hoogte van je verhaal. Ik denk dat het per jurylid erg verschillend is wat er mee gedaan wordt. De een zal je eerder uitsluiten dan de ander.
Het lastige is dat je als jurylid niet op de stoel van de DA mag gaan zitten. Een paard moet dus al bijna op 3 benen lopen wil je gaan uitsluiten.

Wat ik zelf altijd doe, is een paard dat ik niet zuiver vind aan een lange teugel laten draven. Vind ik het dan niet acceptabel, zeg ik dat tegen betrokkene en laat de keus aan die persoon over met de mededeling dat bij doorrijden ik geen hoge punten (lees: laag ) kan geven aan een onzuiver paard.

Rytm

Berichten: 4869
Geregistreerd: 19-02-04

Re: Pony loopt niet geheel zuiver. Meedoen of Uitsluiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 08:39

Je krijgt toch punten gebaseerd op takt e.d?
Ik weet niet of je dan hoge punten kunt gaan verwachten..

Maargoed, succes.

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 10:20

Als een paard onregelmatig loopt dan heeft hij ergens last van. kan wel zijn dat de "kenners"zeggen dat hij nergens last van heeft maar geloof dat maar niet. Is hij voor of achter onregelmatig. Ik zou het een groot succes vinden als de juryleden hier strenger in zouden worden. geeft ze allemaal een cursus hoe zie ik of een paard niet goed loopt en het probleem is over. Een onregelmatig paard hoort niet op een wedstrijd thuis. Dat vind ik ook zo goed aan de endurance. Als die keruingen vooraf en achteraf zijn er neit voor niets.
Bedenk voor jezelf wat je goed vind voor je pony. Als je gaat starten dan kan je maar zo een jury treffen die er niets in ziet of een die je uitsluit.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 14:58

Met wedstrijden rijden wil je toch uiteindelijk graag de beste zijn? Dat mag best jaren duren als er maar progressie in zit. Maar als het bij voorbaat nooit beter wordt dan de middenmoot omdat je pony nog zo goed de oefeningen kan maar niet regelmatig is, is het dan wel leuk om mee te doen?

Lies_Beuker

Berichten: 430
Geregistreerd: 14-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 15:03

oosterhoff schreef:
Als een paard onregelmatig loopt dan heeft hij ergens last van. kan wel zijn dat de "kenners"zeggen dat hij nergens last van heeft maar geloof dat maar niet. Is hij voor of achter onregelmatig. Ik zou het een groot succes vinden als de juryleden hier strenger in zouden worden. geeft ze allemaal een cursus hoe zie ik of een paard niet goed loopt en het probleem is over. Een onregelmatig paard hoort niet op een wedstrijd thuis. Dat vind ik ook zo goed aan de endurance. Als die keruingen vooraf en achteraf zijn er neit voor niets.
Bedenk voor jezelf wat je goed vind voor je pony. Als je gaat starten dan kan je maar zo een jury treffen die er niets in ziet of een die je uitsluit.

Ik ben het helemaal met je eens

ingvdh

Berichten: 6379
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 15:03

Je zal er misschien niet uitgestuurd worden, maar als er in elk punt staat "taktfouten" heeft het geen zin om te starten. Elke keer als de pony onzuiver loopt dan wordt dit afgestraft.

Ik zou de eer aan mezelf houden en niet meedoen.

khorizon

Berichten: 401
Geregistreerd: 28-02-05
Woonplaats: Breukelen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 15:31

Een cursus voor jury leden lijkt me echt een goed idee.
Ik ben er 1 keer uitgestuurd i.v.m. een ernstig kreupel paard. Niemand die heeft staan kijken kon ook maar iets ontdeken. Zelfs een dierenarts in opleiding zei dat hij gewoon zuiver loopt maar dat zijn witte voorbeen een vertekend beeld geeft. Jury's zouden hier toch doorheen moeten kunnen kijken.

Een cursus lijkt mij dus echt het beste. En anders moet ik als mijn grote reus gaat hemelen maar een paard met 4 gelijken benen gaan kopen.

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 15:33

khorizon schreef:
Een cursus voor jury leden lijkt me echt een goed idee.
Ik ben er 1 keer uitgestuurd i.v.m. een ernstig kreupel paard. Niemand die heeft staan kijken kon ook maar iets ontdeken. Zelfs een dierenarts in opleiding zei dat hij gewoon zuiver loopt maar dat zijn witte voorbeen een vertekend beeld geeft. Jury's zouden hier toch doorheen moeten kunnen kijken.

Een cursus lijkt mij dus echt het beste. En anders moet ik als mijn grote reus gaat hemelen maar een paard met 4 gelijken benen gaan kopen.



het is zelfs zo dat er paarden zijn die een natuurlijke tolt aanleg hebben die hebben ook een probleem omdat een jury dan denkt dat ie kreupel is hoewel ie gewoon tolt

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 15:43

oosterhoff schreef:
het is zelfs zo dat er paarden zijn die een natuurlijke tolt aanleg hebben die hebben ook een probleem omdat een jury dan denkt dat ie kreupel is hoewel ie gewoon tolt


Deze gang wordt ook bepaald gevraagd in de proef hoor!

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 16:22

Sizzle schreef:
oosterhoff schreef:
het is zelfs zo dat er paarden zijn die een natuurlijke tolt aanleg hebben die hebben ook een probleem omdat een jury dan denkt dat ie kreupel is hoewel ie gewoon tolt


Deze gang wordt ook bepaald gevraagd in de proef hoor!


ik neem aandat je bedoelt dat als een paard die gang laat zien in een dressuurproef niet het juiste laat zien? daar heb je helemaal gelijk in!Maar wat ik bedoel is dat het paard dan dus niet kreupel is!!! Dus niet zou mogen worden uitgelosten.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 18:32

Sorry, ok daar heb je gelijk in. Maar om eerlijk te zijn weet ik ook niet zeker of ik dat zou herkennen hoor? Zo vaak (lees nooit) kom ik geen paarden tegen die daar aanleg voor hebben en een jury komt dat ook echt niet tegen in de cursus. Een zuivere tolt zou ik wel herkennen, maar een mengseltje met draf zou ik denk ik ook als niet helemaal rad zien (maar ik ben geen jury). tenzij het een duidelijke ijslander is of zo.

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 19:07

Bedankt allemaal
Sizzle; Ik vind meedoen zowiezow al leuk. Maar niet ten koste van het paard.
Ik heb vandaag les gehad met Nike, en volgens mijn (nieuwe)lesgeefster loopt Nike op het begin zo omdat ze stijf is. Volgens haar ook op/aan alle 4 de benen en niet dat ze van 1 been meer last heeft.
Ze heeft me ook laten voelen bij de rug. Op het begin is het zacht en laterna meer naar de kont toe word het hard. Volgens haar zit het daar vast en ik ga haar dan voortaan ook (vooral) daar masseren voor het rijden. Eens kijken of dat wat uitmaakt. Hoe langer Nike aan het lopen was hoe beter ze ging lopen.
We gaan het gewoon proberen en we zien wel wat ervan komt.

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 20:43

Altijd moeilijk.. je kunt ook zeggen dat je na langer lopen, gewoon door de pijn heen gaat lopen (maar dat vind ik echt een bokt-opmerking).

Als ik zo'n "soms onregelmatig" dier in de ring krijg, ontvangt die lage punten op het onderdeel waar die onzuiverheid zichtbaar is en daarnaast ook lage cijfers op de onderdelen stap, draf en galop waar eveneens die onzuiverheid zichtbaar is.

Mies7
Berichten: 1498
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Zevenhuizen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 11:57

Als jij FNRS-wedstrijden rijdt, dan worden er geen aftrekpunten gegeven voor tactfouten. Dit komt doordat de proeven bedoelt zijn voor manegruiters met (meestal) manegepaarden. Manegepaarden lopen niet altijd zuiver en hebben soms een moeilijke kant met galop, waardoor de FNRS heeft besloten omdit soort dingen niet mee te laten wegen.
Het gaat om de ruiter, niet om het paard.
Als jij vindt dat jouw paard geen pijn heeft, ondanks z'n onzuivere passen, kun je gewoon starten. Denk je wel dat ie pijn heeft, dan is het misschien wel zo fijn voor je paard om hem niet, of alleen hele lichte training te geven. En overleg met je instructie!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 17:03

De jury leren kijken vind ik geen goed idee.
Te veel schele mutsen die het verschil niet zien door taktfouten door een gespannen paard en een gewoon kreupel paard.
Laat de verantwoording maar bij de ruiter liggen.
Die merkt het wel aan de punten.

En een moraalridder als jury heeft ook geen nut, want als iemand zijn echt kreupele paard graag helemaal tot moes rijd, doet hij dat thuis ook wel.

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 17:07

runningkawa schreef:
En een moraalridder als jury heeft ook geen nut, want als iemand zijn echt kreupele paard graag helemaal tot moes rijd, doet hij dat thuis ook wel.


Daar ben ik het helemaal neit mee eens... Mits de jury wel kan beoordelen of een paard wel of niet goed loopt!!
Nogmaals mijn mening: Er lopen te veel ruiters /paardem op een niveau waar ze niethoren. Als nooit iemand er wat van zegt blijft het blijkbaar leuk en zullen ze thuis net zo door prutsen.
Als er op wedstrijden iets van wordt gezegd en steeds maar opnieuw dan ben ik er van overtuigd dat er meer mensen les gaan nemen het niveau van instructeurs hoger wordt enz...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 17:09

Dat komen ze toch wel tegen in de punten?

geef voor elk onderdeel met duidelijke taktfouten maar vrolijk een 3
Niets op tegen.
Of dat nu taktfout is door spanning paard, spanning ruiter, getrek van de ruiter om hem een oefening te laten doen die de combinatie nog niet beheerst of dat het komt door een kreupel paard.

Dan krijgen ze ook elke keer de deksel op zijn neus.
Lijkt mij genoeg.
Maar uitsluiten voor kreupelheid..nee..vind ik de jury niet goed genoeg voor.
Dan moeten ze het invoeren zoals bij endurance, dan vind ik het prima

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 17:11

runningkawa schreef:
Dat komen ze toch wel tegen in de punten?

geef voor elke taktfout maar vrolijk een 3
Niets op tegen.
Of dat nu taktfout is door spanning paard, spanning ruiter, getrek van de ruiter om hem een oefening te laten doen die de combinatie nog niet beheersd of dat het komt door een kreupel paard.

Dan krijgen ze ook elke keer de deksel op zijn neus.
Lijkt mij genoeg.
Maar uitsluiten voor kreupelheid..nee..vind ik de jury niet goed genoeg voor.
Dan moeten ze het invoeren zoals bij endurance, dan vind ik het prima



in die zin ben ik het dus ook wel met je eens!!!
het is gewoon eigenlijk erg jammer dat de juryleden soms te dom zijn om te poepen en je ze dat niet eens kwalijk kan nemen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 17:14

Maar als je ze het niet kwalijk kunt nemen, mogen ze dan wel zulke beslissingen maken?
Lijkt mij gewoon aan de eigenaar paard.

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 17:19

Fietelijk zouer gewoon op elk concours een persoon aanwezig moeten zijn die het wel kan beoordelen. Dan kan een jurylid aangeven dat het paard niet lekker loopt en dan kan die doorgestuurd worden. Is de (bijvoorbeeld) veearts het eens wordt ie uitgesloten. Is ie het niet eens dan kan ie alsnog starten.
Of je maakt twee inrijringen waarbij een ring is waarin alle volgende starters per ring in rijden (ofwel diegene die als eerstvolgende moeten starten) en zet er een deskundige bij. die haalt ze er dan zo tussnuit

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 17:23

Met inrijden lijkt me wel een goede
Maar hoe doe je dat op een groot concours met 20 ringen?

Pas in de ring geeft extra spanning.
En of je daarna nog zo relaxed start als je weet dat de jury je paard slecht vind lopen?

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 17:33

Ook 20 paarden zijn zo gezien door een kenner!! Tenminste daar ben ik van overtuigd en als iederen dan gewoon met een startnummer rijd lijkt het me nog wel te doen. Of je schakeld er twee in. Het gaat dan dus om het onregelmatig lopen onder de man!

Tja tijdes de proef zal het misschein spanning opleveren maar dat doet het nu ook dus daar verandert dan weinig aan tezij ze zouden stellen dat een jury iemand niet meer mag uitsluiten. Die spanning lijkt me prima. zoals ik al eerder zei als ie niet goed loopt moet het gezegd worden en moeten de mensen het voelen zodat ze tot actie overgaan. misschien weet je dat mijn paard dus ook niet altijd even goed heeft gelopen en toch ben ik er nooit op aangesproken. hadden ze dat eerder gedaan dan was ik eerder op onderzoek uitgegaan en had ik nu al langer weer wel regelamtig rond gelopen.

Scum

Berichten: 33101
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Pony loopt niet geheel zuiver. Meedoen of Uitsluiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 21:19

Persoonlijk zou ik mijn paard niet op een wedstrijd presenteren als hij niet zuiver loopt. Niet alleen de jury, maar ook allemaal andere mensen zien jouw paard dan zo lopen. Geen goed visitekaartje dus.

Los daarvan zou ik zowiezo niet mijn paard meenemen als hij niet zuiver liep. Dan zou ik eerst de oorzaak aanpakken. Ik heb bij mijn bloedje ook een paar jaar geleden gehad dat zij in het begin niet zuiver liep, en dan kon ik haar daar na een paar minuten doorheen rijden. De DA heeft een spier (hamstring) geconstateerd die flink vastzat. Dus een jaar niet gereden en alleen maar gelongeerd. Daarna was alles prima in orde en toen zijn we weer wedstrijden gaan rijden.

En tot slot: wat is de lol ervan voor jou om lage punten te krijgen?

Venetia

Berichten: 2311
Geregistreerd: 16-07-04
Woonplaats: Zuid-Gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 18:12

oosterhoff schreef:
Als een paard onregelmatig loopt dan heeft hij ergens last van. kan wel zijn dat de "kenners"zeggen dat hij nergens last van heeft maar geloof dat maar niet. Is hij voor of achter onregelmatig. Ik zou het een groot succes vinden als de juryleden hier strenger in zouden worden. geeft ze allemaal een cursus hoe zie ik of een paard niet goed loopt en het probleem is over. Een onregelmatig paard hoort niet op een wedstrijd thuis. Dat vind ik ook zo goed aan de endurance. Als die keruingen vooraf en achteraf zijn er neit voor niets.
Bedenk voor jezelf wat je goed vind voor je pony. Als je gaat starten dan kan je maar zo een jury treffen die er niets in ziet of een die je uitsluit.