Wijken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sammie_44
Berichten: 2376
Geregistreerd: 19-08-05
Woonplaats: Eelde, Drenthe

Wijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 17:51

Heej beste juryleden,

Ik bekijk vaak wedstrijden, zo ook L-wedstrijden. Tot mijn grote verbazing zie ik maar de helft, over het algemeen, in de proef goed wijken. Toch gaan ze over naar de L2 en zelfs de M, hoe kan dit??

Groetjes Lisette.

Elmond

Berichten: 895
Geregistreerd: 02-02-06
Woonplaats: Berkelland

Re: Wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 17:55

Nou dit kan, lijkt me heel erg simpel trouwens, omdat je veel meer onderdelen hebt...dus niet alleen het wijken. Als je een 3 of 4 voor het wijken compenseert met een 7 of een 8, dan kun je alsnog voldoende punten scoren om een winstpunt te halen. Ik reageer wel, maar ben geen jurylid trouwens. Ergens is het ook wel raar vind ik hoor, niet goed wijken en toch winstpunten scoren e.d. Dus een reactie van een jurylid lezen lijkt me ook wel eens interessant!!!

sammie_44
Berichten: 2376
Geregistreerd: 19-08-05
Woonplaats: Eelde, Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 18:08

Ja, dat had ik ook al wel bedacht, want een supermooi paard met erg mooie bewegingen, die niet akn wijken, maar wel alle andere onderdelen over het algemeen goed doet, krijgt een winstpunt.
Ik vind alleen dat als paarden overgaan naar de L2 ze goed moeten kunnen reageren op de druk van je been, en dus gehoorzaam moeten zijn om te gaan wijken. Als ze dit niet kunnen horen ze nog in de B thuis.

Elmond

Berichten: 895
Geregistreerd: 02-02-06
Woonplaats: Berkelland

Re: Wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 18:17

Ik ben het heel erg met je eens nu...eigenlijk is het te zot voor woorden. Paarden in de L2 moeten idd gewoon luisteren en die dingen kunnen doen. In de L1 zou je dat toch moeten kunnen leren neem ik aan! Maar we wachten nog ff op de reactie van een jurylid oke?

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 18:42

Ik heb hier eigenlijk niets meer aan toe te voegen. Wat jullie schrijven is gewoon waar.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Re: Wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 23:30

sammie_44 schreef:
Ik bekijk vaak wedstrijden, zo ook L-wedstrijden. Tot mijn grote v
erbazing zie ik maar de helft, over het algemeen, in de proef goed wijken. Toch gaan ze over naar de L2 en zelfs de M, hoe kan dit??


Dat komt omdat CGJ12 er niet elk weekend zit..........

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 02:42

Waarom dat kan?

Omdat een paard dat niet stil kan staan een wereldrecord in de GP kan rijden

Het gaat niet om één oefening maar om het totaalplaatje van de proef.

Fitzroy

Berichten: 25161
Geregistreerd: 11-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 09:29

Precies, Karl66

CGJ, wat doe jij dan als je ziet dat het wijken er nog niet in zit maar de proef verder gewoon netjes is? Alles na het wijken onvoldoende geven, ook al is het prima uitgevoerd? Sorry, maar imo kun je dat dus echt niet maken.

Noukie had hier ook pas een topic over.

sammie_44
Berichten: 2376
Geregistreerd: 19-08-05
Woonplaats: Eelde, Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-06 14:11

Ja, ik had het in dit topic het al geschreven, dat je natuurlijk wel een wp kan halen zonder te kunnen wijken, maaaaar ik vind het erg vreemd dat als je nog niet eens wijken kan, naar de L2 gaat of de M... Want dit zie je gewoon zo vaak dat een paard niet wijken kan. Bij de M val je natuurlijk door de mand ermee, door nog meer zijgang-oefeningen.

asjemenou

Berichten: 9003
Geregistreerd: 02-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 17:01

Het kan makkelijk. Ik heb zo vaak een oefening die totaal de mist in gaat (niet omdat ie het niet kan, maar af toe mislukt er gewoon iets) Maar zelfs met een 2 op je coupon kun je met gemak twee wp halen!!!

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 23:03

CGJ12 schreef:
Dat komt omdat CGJ12 er niet elk weekend zit..........

Ach je kan niet overal tegelijk zijn

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 23:13

Vanmorgen had ik een combinatie in de ring die ondanks 2x een 3 op het wijken toch een wp had in de L1.
Tja, als de andere onderdelen wel goed gaan...

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 07:22

Het wijken gaat juist wel erg goed, maar dan is er wel weer wat anders dat niet wil lukken. Zo had Sas gisteren een 3 en een 4 op aanspringen(l1), dat wil echter niet zeggen dat ze dat niet kunnen, alleen kon het gisteren niet in de proef... En net zoals KarinvdM al opmerkte, het gaf niks, ze had toch een WP omdat ze gewoon relatief veel 7ens had.

En het is een moment opname, in de 2e proef lukte alles wel en had ze 197 pt.

Wel moet je bedenken dat je in de L2 strakker gejureerd wordt dan in de L1, maar dat kan de jury toch niet meenemen als hij/zij voor een B of L1 baan zit? Ze moeten jureren naar wat ze zien en de klasse die ze op dat moment beoordelen. Gaan mensen te vroeg over, scoren ze w.s. verliespunten en zijn ze zo weer terug in de L1.

black_light

Berichten: 1734
Geregistreerd: 29-04-05
Woonplaats: NH, Warmenhuizen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 18:12

Ik ben het ook eens met de mensen in dit Topic.
Ik zie ook meestal maar weinig mensen maar goed wijken.

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 18:46

Oh ik zie dagelijks een kind met paard fantastisch wijken, mooie schaar beweging, heerlijk...
Nou alleen nog in de proef laten zien... Meestal met moeite een 6 of 7, meer niet

Chupa

Berichten: 971
Geregistreerd: 07-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 16:06

Jury's geven tegenwoordig ook moeilijk hoger dan een 7 amondi Mijn vorige pony week uitstekend, maar op concours liet ie 't niet zien. Gevolg: vieren voor 't wijken, maar voor de rest een superproef. Met een andere pony heb ik gehad dat die gewoon ronduit slecht liep, en daar heb ik ontzettend lang over gedaan om mee de L in te komen. Wijken kon die, daar had ik 7ens voor, maar voor de rest had ik echt klotecijfers, dus zo kan 't ook nog.

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 16:23

De jury hoeft ook niet hoger te "geven" een 6 is meestal al meer dan voldoende op concours, alleen thuis kun je er 8ten aan kwijt.
Mijn voorstel is dan ook om wat juryleden thuis uit te nodigen, alvast de 8ten op de diverse protocollen te schrijven om zodoende op wedstrijdstres te besparen...

sammie_44
Berichten: 2376
Geregistreerd: 19-08-05
Woonplaats: Eelde, Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 16:55

Haha ja.. Waarom lukt dat wijken vaak niet op wedstrijden? DOor spanning?

Mariskatw
Berichten: 1246
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: Oldenzijl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 17:01

Nou, waarschijnlijk wel door de spanning denk ik. Zo hebben we allemaal toch wel iets waarvan je weet dat als je te gespannen bent dat het dan niet meer lukt? Ik denk altijd in de proef: als ie maar achterwaarts gaat, maar hoe harder ik het denk, hoe minder hij naar achteren loopt haha.. dan ben je er gewoon teveel mee bezig

RuizSoler
Berichten: 409
Geregistreerd: 24-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 21:47

Als je inderdaad op de andere oefeningen wel correct rijd. En inderdaad het wijken gaat inderdaad vaak fout door spanning op wedstrijd.

xxarmandoxx
Berichten: 96
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: almere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 09:47

Ik mag de overgang maken naar de L2, maar eerst wil ik toch het wijken voor elkaar hebben voordat ik ga. Meestal heb ik nu een 5 voor me wijken, dus het is niet super slecht, maar ook weer niet goed. Ik vind persoonelijk als je L2 wil rijden dan moet het wijken goed gaan. Ook wanneer de rest ook goed gaat. DUS ik moet nog er even aan werken en dan zal ik zeker de overgang maken

Karnat
Berichten: 521
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: verwegniestan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 11:09

wat ik dus zo stom vind aan alle reacties hier, is dat onder wijken bij jullie kennelijk wordt verstaan super scharen en weet ik veel wat.

1 van willem zijn zwake punten is wijken, omdat hij lichamelijk zichzelf er mee in de weg zit. hij schaart vrij weinig, maar als ik hem lekker los heb, staptie wel een pasje over en dat is gewoon voldoende. krijg op de rechterhand meestal een 6 en op de linkerhand(zijn moeilijke kant) een 5, maar meer zit er ook niet in.

je moet ook kijken naar het kunnen van het paard voordat je opmerkingen plaatst als de meeste kunnen niet wijken.
een 6 en een paar pasjes over is voor ons super wijken en daar is nix mis mee.

xxarmandoxx
Berichten: 96
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: almere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 11:14

dus dan zou jij als je m1 zal worden nog meer problemen ermee krijgen met de zijgangen. niet banketstaaf bedoelt. Ik vind wijken ook best een pittige onderdeel, maar als jij het nu niet voor elkaar kan hebben krijg je later steeds meer problemen in de zijgangen

daffodil

Berichten: 10450
Geregistreerd: 12-11-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 11:15

Zie t probleem eerlijk gezegd niet van naar een volgende klasse overgaan terwijl je één onderdeel niet goed genoeg beheerst......lekker belangrijk. Als je er in je training aandacht aan besteed en ermee bezig bent om dat onderdeel beter te laten worden, is er niets mis mee! Ik zie dat al voor me, een half jaar thuis trainen omdat ie t wijken niet goed genoeg doet, ga je op wedstrijd, gebeurt er iets dus is je paard afgeleid met als gevolg alsnog een vier voor t wijken, lekker!

Nee hoor, ik train op die punten en zie een wedstrijd als niets meer dan een verlengstuk van de training! Spanning hoort erbij en zo leer ik mijn paard daarmee om te gaan en uiteindelijk wereldproeven neer te zetten (hoop ik.....)!

Mies7
Berichten: 1498
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Zevenhuizen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 14:54

sammie_44 schreef:
Haha ja.. Waarom lukt dat wijken vaak niet op wedstrijden? DOor spanning?


Niet alleen door spanning, maar doordat de ruiters 'vergeten' om te rijden in de proef. Ik geef zelf veel les en ben jurylid, en ga wel eens met leerlingen mee op wedstrijd om te kijken wat ze er daar van bakken. Soms wil dat dan inderdaad wel eens tegenvallen omdat ze van de zenuwen niet meer een goeie proef neer kunnen zetten....