Hoe bevooroordeeld kan een Jury zijn ?!?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sammie_44
Berichten: 2376
Geregistreerd: 19-08-05
Woonplaats: Eelde, Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 17:22

Dit komt vaker voor dan jullie denken hoor. Denk er maar eens aan als iemand rijdt die zelf jurylid is en dan rijden gaat (of de dochter/zoon ervan).. Die hebben iedere wedstrijd een wintpunt .
Vind dressuur echt heel leuk, leuker dan springen, maar als het om de jury's gaat, spring ik toch echt liever.
Er zijn heus wel goede bij, maar er zitten misschien wel meer slechte bij..

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Hoe bevooroordeelt kan een Jury zijn ?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 02:48

Wees blij dat er ook zulke juryleden rondlopen

Dan heb je tenminste de keuze om of de jury of het paard of jezelf de schuld te geven, anders wordt de keus ook zo beperkt.

Fitzroy

Berichten: 25161
Geregistreerd: 11-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 09:38

Sven002 schreef:
Zo zijn ze 9 van de 10!!



Wat een onzin, zeg. De meeste juryleden zitten naar eer en geweten te jureren. Het is erg jammer dat er juryleden zijn die het niet zo nauw nemen, daardoor krijgt het hele jurycorps een slechte naam.

Overigens zal ik niet ontkennen dat ik ook een jurylid/leerling combinatie ken die elkaar volgens mij van tevoren vertellen waar gestart moet worden om elkaar te treffen. Dan krijg je hele rare verschillen: in de ene ring staat leerling 1e en in de andere ring laatste.
Maar dit zijn echt wel uitzonderingen.

lascolover
Berichten: 3529
Geregistreerd: 11-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 09:41

wo wat raar...ik heb dat gelukkig nog nooit meegemaakt als ik moet schrijven...

M59
Berichten: 917
Geregistreerd: 08-08-05
Woonplaats: ZH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 09:50

Hm, apart... Dat de jury weet wie er boven aan komen te staan, dat snap ik wel, als die jury vaak jureerd en het niveua op het losrijterrein heeft gezien, oke...
Maar dat hij op de onderdelen vooruit loopt vind ik echt niet kunnen, als hij daar een 7 voor geeft en het ging op dat onderdeel behoorlijk slecht, oke dan heb je mazzel, maar vind ik het niet eerlijk van de jury... en andersom is het natuurlijk ook niet leuk..

Ik heb weleens gehad dat toen ik bij een jury moest schrijven, dat we gewoon wat aan het praten waren en daardoor even minder op de onderdelen lette. Dus toen was de ruiter al bij onderdeel 17, terwijl we pas cijfers tot onderdeel 12 hadden, en ja...dan moet je achteraf cijfers gaan geven. Maarja, ik vind ook niet dat een jury uur na ur, proef na proef, stijf naar de ruiter moet kijken om alles te zien!

olafj
Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 09:58

Mies7 schreef:

Tja en jury's mogen dus NIET hun eigen leerlingen beoordelen...
Ik moet binnenkort ook naar een wedstrijd waarin een jurylid haar eigen leerlingen moet beoordelen. Heb al contact opgenomen met de betreffende vereniging, want ik vind het niet kunnen! Als het nou om 1 leerling geing ok, maar het zijn er een stuk of 5/6 in die ring....



Fitzroy schreef:

Overigens zal ik niet ontkennen dat ik ook een jurylid/leerling combinatie ken die elkaar volgens mij van tevoren vertellen waar gestart moet worden om elkaar te treffen. Dan krijg je hele rare verschillen: in de ene ring staat leerling 1e en in de andere ring laatste.
Maar dit zijn echt wel uitzonderingen.



En dan nog? Dat soort mensen nemen alleen zichzelf in de maling!
Ik ken ook mensen die jury's achterna rijden.
Kan me niet echt boeien. Ze nemen echt zichzelf in de maling.

Je moet wedstrijden voor jezelf rijden. En heb je slechte punten, eerlijk of oneerlijk verdient, jammer dan.

(ik vind wel als je meerdere keren geen winst rijd bij verschillende jury's, dat je je even terug moet trekken, door trainen en na een tijd weer gaan starten)

Wat wel opvalt is dat mensen sneller mopperen over...ik heb zoo goed gereden en ik heb geen winst.
Maar nooit.....Ik heb zoo k*t gereden en toch heb ik winst.

Als een jury dingen niet ziet krijg je ws een 6 oftewel 0

Fitzroy

Berichten: 25161
Geregistreerd: 11-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 10:00

Misschien nemen ze zichzelf in de maling, maar het levert evengoed wel leuk prijzengeld op, zeker op de grote concoursen. Ik vind dat dus echt niet kunnen. En dan heb ik het nog niet eens over selecties, waar het daardoor oneerlijk toe gaat.

olafj
Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-04

Re: Hoe bevooroordeelt kan een Jury zijn ?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 10:14

Ben het wel met je eens, maar dat ontmoedigd mij absoluut niet om dan maar niet aan een selectie mee te doen.

Mij kan je ook weggooien als ik een bagger vette fjord in het Z zie lopen die niet eens nageeft, laat staan met zo'n vet lijf een normaal appuyement of travers kan lopen, die dan wegloopt met de eerste prijs.
laat me niet lachen.(lees goed ik zeg niet alle fjorden, voordat ik fjorden land in me nek krijg )

Ik heb eerder medelij met zulke type's.
Uiteindelijk vallen ze toch een keer door de mand.

olafj
Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-04

Re: Hoe bevooroordeelt kan een Jury zijn ?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 10:15

En ze hebben bij ons in de buurt geen prijzen geld (helaas)

irene85
Berichten: 2867
Geregistreerd: 24-03-04
Woonplaats: Hoogezand

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 10:21

Ik weet wel zeker dat er zulke er zulke mensen tussen zitten. Nu moet ik zeggen in Hoogeveen zijn nu 4 vrijdagen achter elkaar dressuurwedstrijden gereden. (alleen B) met over het algemeen dezelfde ruiters en amazones.... volgens hebben ze de 4e wedstrijd wel zich wie een winstpunt behalen... bij wie het er om hand...en waar de vorm echt mist dus geen winstpunt. Maar als jurielid had hij moeten beargumenteren waarom hij dat denkt!

olafj
Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-04

Re: Hoe bevooroordeelt kan een Jury zijn ?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 10:31

irene85 schreef:
volgens hebben ze de 4e wedstrijd wel zich wie een winstpunt behalen... bij wie het er om hand...en waar de vorm echt mist dus geen winstpunt. Maar als jurielid had hij moeten beargumenteren waarom hij dat denkt!



Vanaf hier snap ik er geen bal van?

irene85
Berichten: 2867
Geregistreerd: 24-03-04
Woonplaats: Hoogezand

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 10:35

hahaha nou ik bedoel... dat als je elk weekend jureert en je al gedurende langere periode dezelfde ruiters hebt je wel kan inschatten welke hoger zullen eindigen als andere.... dat kan ik ook als ik gewoon aan de kant sta. Natuurlijk moet een jury niet bevooroordeelt zijn!

olafj
Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-04

Re: Hoe bevooroordeelt kan een Jury zijn ?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 10:45

Thanks

irene85
Berichten: 2867
Geregistreerd: 24-03-04
Woonplaats: Hoogezand

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 11:01

mischien leg ik het ook wel wat krom uit hoor... hahaha

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 13:07

sammie_44 schreef:
Dit komt vaker voor dan jullie denken hoor. Denk er maar eens aan als iemand rijdt die zelf jurylid is en dan rijden gaat (of de dochter/zoon ervan).. Die hebben iedere wedstrijd een wintpunt


Echt niet! Ik denk wel eens wanneer er een bekende (ruiter/jurylid/instructeur) staat voor te lezen: goh... als je les krijgt van die persoon, dan mag je nog wel eens wat meer laten zien... hahaha. Omgekeerd ontvangen wij ook geen winstpunten als regenwater wanneer ik een proef sta voor te lezen of zelf op het paard zit.

tienus63

Berichten: 12152
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Hoe bevooroordeelt kan een Jury zijn ?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 13:19

Het is in inmiddels alweer enkele jaren geleden, mijn man reed met zijn vorige paard gewoon B.
Hij heeft een hekel aan dressuur, paard heeft een hekel aan dressuur.

Dus de proef ging bagger, paard toonde overduidelijk verzet. de proef was overduidelijk winstpunt onwaardig.

2e proef ging veel beter, lekker ontspannen, paard en ruiter vormden een combinatie.

Even kijken in de kantine wat de punten waren.
Wat schertst onze verbazing; hij zat notabene bovenin de prijzen met een vette winstpunt.
Hij schaamde zichzelf zelfs, omdat dit absoluut niet verdiend was.
2e proef andere jury 154 punten

Waarschijnlijke reden van de zeer royale beoordeling van de eerste proef. Inmiddels overleden jurylid heeft vroeger op dansles gezeten met zijn moeder

sammie_44
Berichten: 2376
Geregistreerd: 19-08-05
Woonplaats: Eelde, Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 14:08

Citaat:
Echt niet! Ik denk wel eens wanneer er een bekende (ruiter/jurylid/instructeur) staat voor te lezen: goh... als je les krijgt van die persoon, dan mag je nog wel eens wat meer laten zien... hahaha. Omgekeerd ontvangen wij ook geen winstpunten als regenwater wanneer ik een proef sta voor te lezen of zelf op het paard zit.

Huh, sorry Begrijp het niet helemaal.. Ben je zelf een jurylid (dochter ervan) dan??

Maar ik bedoelde ook over het algemeen he , niet dat alle juryleden zo zijn enzo

WestBest
Berichten: 2458
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: A1-lokatie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 14:33

GeJe schreef:
Omgekeerd ontvangen wij ook geen winstpunten als regenwater wanneer ik een proef sta voor te lezen of zelf op het paard zit.


Dat zou pas een goede regeling zijn Is meteen het jury-tekort opgelost..

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 15:09

Daarbij moeten ze je dan wel herkennen! Misschien toch maar zo'n polo van CG112?

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 15:35

Of deze ....

Afbeelding

Is duidelijk genoeg denk ik

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 15:37

[quote="sammie_44] Huh, sorry Begrijp het niet helemaal.. Ben je zelf een jurylid (dochter ervan) dan?? [/quote]

.... niet álle Bokkers zijn vrouw, meisje, dochter, oma, moeder of iets dergelijks hoor .

Sisco4life

Berichten: 6435
Geregistreerd: 04-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 15:44

Haj,

Sommige denken dat het een broodje aap vehaal is. Nou ik kan erin mee praten!!

Ik was laatst gevraagd om mee te helpen met een springconcours. Punten noteren en weigeringen ed.
Op een gegeven moment ( laatste 10) dan word het echt zo van : wat is nu de hoogste score? eehm.. 67, nou dan is dit een 68 waard. Enz. Toen moest een vriend van me rijden en ik zeg zo van : Hopen dat hij wint. Dus die lui hebben het kennelijk onthouden want hij was eerste. En zo netjes ree hij niet. Tja.. we hebben allemaal commentaar op ze, maar we hebben ze net zo hard nodig!

miekske

Berichten: 4377
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Reek

Re: Hoe bevooroordeelt kan een Jury zijn ?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 15:45

oke.. das wel een beetje heel erg overdreven..

Sisco4life

Berichten: 6435
Geregistreerd: 04-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 16:39

Tja.. ik blijf erbij dat het echt een jury sport blijft.

magic_lover

Berichten: 15573
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 01:02

irene85 schreef:
Ik weet wel zeker dat er zulke er zulke mensen tussen zitten. Nu moet ik zeggen in Hoogeveen zijn nu 4 vrijdagen achter elkaar dressuurwedstrijden gereden. (alleen B) met over het algemeen dezelfde ruiters en amazones.... volgens hebben ze de 4e wedstrijd wel zich wie een winstpunt behalen... bij wie het er om hand...en waar de vorm echt mist dus geen winstpunt. Maar als jurielid had hij moeten beargumenteren waarom hij dat denkt!

heb ook idd gehoord, dat ze bij de 4e wedstrijd, zoveel mogelijk alle 1e, 2e, en 3e winnaars bij elkaar in de ring hebben gedaan
dat was dan wel weer netjes

vind het idd ook niet kunnen als de jury dat soort dingen doet...
zo heb ik ook vaak genoeg gehad dat jury de mensen niet mocht waarvoor ik paard reed... nouja kreeg dan standaard geen winstpunt.. erg sneu maargoed, wat doe je eraan he