Mag je je paard belonen in de proef?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 07:46

Daarom.... gewoon je mond houden (of het heel onopvallend doen) en alleen belonen met je hand! En als iemand me dan even kan aanwijzen in het reglement waar staat dat dát niet mag...?

JollyHumpy
Berichten: 1954
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: Driebergen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 17:20

Je mag natuurlijk niet praten onder de proef, maar ik heb er nooit commentaar op gehad...

Ik zeg heel vaak voor het aangalloperen 'leetttop, galop' heel erg zachtjes natuurlijk, zodat ze al voorbereid is...

Soms vergeet ik onder het rijden van n proef wel eens dat ik op een wedstrijd ben en begin ik steeds harder te fluisteren .
Ik geef ook wel eens een aaite over haar hals, ik denk dat, zolang het niet te opvallend of vaak is, veel jurys dat juist waarderen!

Ilsemarie

Berichten: 6849
Geregistreerd: 16-12-04
Woonplaats: Haren (gn)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 14:50

Ik heb met de oude proeven (aantal jaar geleden) Nordwind na het afgroeten een keer twee kleine klopjes op de hals gegeven... hoppa direct wat punten eraf (-1 of -2 weet niet meer) en dik commentaar erbij...

Praten of wat dan ook doe ik tijdens de proef eigenlijk nooit. Heel soms wel eens keihard "DOOR" bij de moeilijke contra maar dan wel zo hard dat de jury het ook gewoon hoort, ik ga 't niet sneaky doen dan want dat heeft dan toch geen zin.
Ze horen het toch wel... Maar voor de rest ben ik braaf

Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Mag je je paard belonen in de proef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 14:54

x_Katja_x schreef:
Wij mogen in de bak niet aaien.. pas als je de bak uit bent kun je ze een klopje geven. Ook praten mag inderdaad niet, maar de jury zit bij ons achter glas, dus ze horen het toch niet


Jury heeft ogen, En een mond die beweegt is meestal praten

Kimonoo
Berichten: 3814
Geregistreerd: 18-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 15:08

ik heb ook wellis gehoort dat je meer punten krijgt als je van je paard valt en er weer op stapt.. klopt dat? mij lijkt het best onlogisch namelijk

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 15:58

Kimmie_Paard schreef:
ik heb ook wellis gehoort dat je meer punten krijgt als je van je paard valt en er weer op stapt.. klopt dat? mij lijkt het best onlogisch namelijk


Voor vallen en de daarbij horende punten kun je terecht in het wedstrijdregelement.. wat dat nu met belonen heeft te maken?

Kimonoo
Berichten: 3814
Geregistreerd: 18-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 16:19

niks maar heeft wel met proef te maken ! en denk dat de ts zijn antw op de vraag al heeft gehad

MlizS
Berichten: 70
Geregistreerd: 06-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 11:46

in de proef mag je paard niet belonen wel kan je hem stiekem even een aai over zijn hals geven.. of ene klein klopje met je teugel in je hand.. pas als je klaar ben met je proef en de voorlezer zijn laatste zin heeft gezegt en jij die heb uitgevoert mag je belonen

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 12:24

Dat je niet uitgebreid aan het kloppen en kroelen gaat, lijkt me logisch. Dat je niet met je stem mag werken, staat in het reglement.

maar als er een goede reden is om mijn paard te belonen in een proef (bevoorbeeld omdat hij braaf langs iets engs gaat, of iets heel goed uitvoert), zal ik mijn paard echt wel belonen hoor.(overigens, een ongehoorzaam paard bestraffen mag toch ook?)

Ik vind - heel eigenwijs - dat een jury die daarvoor punten aftrekt, niet begrepen heeft waar het om gaat. Ik zal het om die l*llige 2 punten niet laten, als ik vind dat mijn paard dat op dat moment nodig heeft.

beb
Berichten: 151
Geregistreerd: 17-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 23:59

Het mag inderdaad niet maar als jou paard dat klopje op dat moment nodig heeft zou ik het er niet voor laten ik ben zelf ook jury en begrijp dat op dat momnet ook wel maar k zou er geen gewoonte van maken!!!!!! en stemhulpen zijn ook niet toegestaan en kunnen je een punt lager opleveren op elk onderdeel dat je rijdt en je stem gebruikt maar ook hier bij als je paard het een keertje nodig hebt in een bepaalde situatie zal de jury dat wel zien!!!!!! maar gebruik het niet zomaar omdat de volte mooi rond was of dat ie voor de 10 x braaf langs de a liep Het mag inderdaad niet maar als jou paard dat klopje op dat moment nodig heeft zou ik het er niet voor laten ik ben zelf ook jury en begrijp dat op dat momnet ook wel maar k zou er geen gewoonte van maken!!!!!! en stemhulpen zijn ook niet toegestaan en kunnen je een punt lager opleveren op elk onderdeel dat je rijdt en je stem gebruikt maar ook hier bij als je paard het een keertje nodig hebt in een bepaalde situatie zal de jury dat wel zien!!!!!! maar gebruik het niet zomaar omdat de volte mooi rond was of dat ie voor de 10 x braaf langs de a liepHet mag inderdaad niet maar als jou paard dat klopje op dat moment nodig heeft zou ik het er niet voor laten ik ben zelf ook jury en begrijp dat op dat momnet ook wel maar k zou er geen gewoonte van maken!!!!!! en stemhulpen zijn ook niet toegestaan en kunnen je een punt lager opleveren op elk onderdeel dat je rijdt en je stem gebruikt maar ook hier bij als je paard het een keertje nodig hebt in een bepaalde situatie zal de jury dat wel zien!!!!!! maar gebruik het niet zomaar omdat de volte mooi rond was of dat ie voor de 10 x braaf langs de a liep

beb
Berichten: 151
Geregistreerd: 17-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 00:01

k weet niet waar ik op gedrukt heb ben nog niet zo handig met de computer maar t is wel duidelijk nu het er 3 achter elkaar staat haha

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 08:04

Nogmaals.... wáár staat het dat je NIET mag belonen? Vind je het gek dat niemand meer weet wat wel en niet mag. Als dan ook nog een juryleden op een wedstrijd zich er tegen aan gaan bemoeien met reglementkennis uit 1979 of met de toevoeging: dat is laatst gewijzigd (en dan doelen op een discussie tijdens een bijscholing... waar meer dan de helft niet zat op te letten en driftig in zijn/haar koffie aan het roeren was)....

robbiespaya
Berichten: 36
Geregistreerd: 29-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 10:27

je mag je paardje pas belonen als je klaar ben met de proef en dat is bij de H

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 11:21

Ik heb toch nog eens in het reglement gezocht en ik kom nergens tegen dat je niet mag belonen (behalve dat je je stem niet mag gebruiken dan).
Dus robiespaya, waar baseer je dat op?

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 12:46

beantsje schreef:
Ik heb toch nog eens in het reglement gezocht en ik kom nergens tegen dat je niet mag belonen (behalve dat je je stem niet mag gebruiken dan).
Dus robiespaya, waar baseer je dat op?


las iedereen het reglement maar eens...

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 13:45

GeJe schreef:
Nogmaals.... wáár staat het dat je NIET mag belonen?

"het is verboden met één hand te rijden............. "

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 13:49

ARTIKEL 119

3. Op alle dressuurwedstrijden (KNHS zowel als FEI) is men verplicht met de teugels in twee handen te rijden.
Bij het verlaten van de ring in stap, eventueel met lange teugel, als de proef is afgelopen, mag de ruiter als hij wil de teugels in één hand nemen. Dit geldt alleen voorzover de proef na het voor de tweede maal groeten als beëindigd wordt beschouwd.

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 13:52

CGJ12 schreef:
GeJe schreef:
Nogmaals.... wáár staat het dat je NIET mag belonen?

"het is verboden met één hand te rijden............. "


Aha.. dat had ik natuurlijk ook gelezen. Maar zodra je dus de teugels in je handen houdt en je geeft een "aai" of klopje op de hals, is er dus niks aan de hand.

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 13:54

dan zullen ze wel zeggen datje niet aan het rijden bent maar aan het knuffelen!!

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 14:18

GeJe schreef:
Aha.. dat had ik natuurlijk ook gelezen. Maar zodra je dus de teugels in je handen houdt en je geeft een "aai" of klopje op de hals, is er dus niks aan de hand.

Natúúrlijk.............. ij wel.........

Maar dan krijg je van mij zware aftrek op "aanleuning" ............. ......... en op .......... houding en zit ................ en op juistheid van de hulpen............. (en dat met factor 2)

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 14:23

ja precies. je mag wel meer. Als je je paard niet hebt ingevlochten mag je ook meedoen. Alleen zou dat wel aftrek moeten opleveren!! En je mag ook best de middengalop vergeten alleen krijg je daar ook aftrek voor.
Dus als je wil belonen dan mag dat! je wordt neit uitgesloten!! Dus klop maar raak voor een knaak!

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 14:27

CGJ12 schreef:
GeJe schreef:
Aha.. dat had ik natuurlijk ook gelezen. Maar zodra je dus de teugels in je handen houdt en je geeft een "aai" of klopje op de hals, is er dus niks aan de hand.

Natúúrlijk.............. ij wel.........

Maar dan krijg je van mij zware aftrek op "aanleuning" ............. ......... en op .......... houding en zit ................ en op juistheid van de hulpen............. (en dat met factor 2)


En toch doe ik het

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 14:58

Ik ook.
Na een wissel geef ik bijna altijd een klopje met 1 hand op de hals.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 15:07

oosterhoff schreef:
ja precies. je mag wel meer. Als je je paard niet hebt ingevlochten mag je ook meedoen. Alleen zou dat wel aftrek moeten opleveren!! En je mag ook best de middengalop vergeten alleen krijg je daar ook aftrek voor.
Dus als je wil belonen dan mag dat! je wordt neit uitgesloten!! Dus klop maar raak voor een knaak!


Effe lekker off-topic: Ik startte een jaar of 2 geleden voor de tweede keer sinds 7-8 jaar weer eens op een wedstrijd in het L2 (had net mijn paard gekocht). Mijn plastron ging stuk (klitteband was natuurlijk ook al 8 jaar oud), dus deed ik snel mijn spring-boordje om (met plastronspeld). De jury toeterde, stapte uit de auto met haar handen in haar zij en zei kwaad dat ze mij moest uitgesluiten volgens het nieuwe regelement! Ik probeerde uit te leggen dat ie stuk was en ik 7 jaar niet gestart had. Wist ik veel dat de regels veranderd waren tov dat soort dingen (ja ja dat hoor je op te zoeken ). Ze maakte mij duidelijk dat het een schande was en dat ik best even een andere had kunnen kopen (ja op zondag zeker). Ze zei dat ze wel over haar hart zou strijken en liet mij toch te starten, wat ik toch wel moest zien als extreem aardige daad. Ik kreeg wel een 4 voor verzorging (ondanks mijn blinkend witte paard). Dat was best een leuke come-back in de wedstrijdsport.
Ik ben benieuwd wat er gebeurd als ik vergeet te vlechten .

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 15:11

KarinvdM schreef:
Ik ook.
Na een wissel geef ik bijna altijd een klopje met 1 hand op de hals.

Vandaar dat ie altijd zo'n tik nageeft................
Ik ben benieuwd hoe je dat later gaat oplossen in je series. Belonen na elke wissel zeker ................

(niet slaan.............. )