Mag je je paard belonen in de proef?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
neetje86

Berichten: 1042
Geregistreerd: 28-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 21:28

het is en blijft een jurie sport, dus maar net in wat voor bui je jurie is en wie je treft wat je wel en niet kan doen. dat vind ik toch wel het enige nadeel van paardrijden!

noraahlover

Berichten: 2046
Geregistreerd: 04-09-05
Woonplaats: Friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 21:31

Je mag onder de proef natuurlijk wel een keertje even een strijkje ( of hoe je dat zegt) met je hand en je teugel nog vast over de hals geven, dicht bij het zadel, maar je moet dan wel proberen contact de houden, zodat de teugel niet los gaat hangen, je moet niet uitbundig belonen, maar gewoon even stiekem na een oefening mag volgens mij wel, heb ik ook wel heel vaak gedaan.

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 07:35

neetje86 schreef:
het is en blijft een jurie sport, dus maar net in wat voor bui je jurie is en wie je treft wat je wel en niet kan doen. dat vind ik toch wel het enige nadeel van paardrijden!


Het toepassen van reglementen heeft niks te maken met de "bui" van de jury.

neetje86

Berichten: 1042
Geregistreerd: 28-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 13:14

nou ben ik het niet helemaal mee eens, bedoel met een pony tussen de paarden krijg je altijd lagere punten als dat je met een kwpnner liefst standaard bruin rijdt.

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 13:23

neetje86 schreef:
nou ben ik het niet helemaal mee eens, bedoel met een pony tussen de paarden krijg je altijd lagere punten als dat je met een kwpnner liefst standaard bruin rijdt.


Huh.. wat heeft dat nou met belonen te maken?

Attitude

Berichten: 3092
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: voor jou een vraag voor mij een weet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 16:20

GeJe schreef:
ymneuss schreef:
.... jurydinges


Ja... heel soms zijn juryleden ook nog eens echte mensen... Tssss... als je niet weet hoe je iemand moet aanspreken, hou dan lekker je mond!

En over het belonen... zolang het geen overdreven klopjes-ritueel wordt, heb ik er geen enkel probleem mee wanneer iemand tijdens zijn/haar proef een hand langs de hals haalt, wanneer een paard goed z'n best doet of juist wanneer 'ie spanning opbouwt.


Precies, ik denk dat sommige jury's hier nog best sympathiek tegenover staan, als je eens je hand over de hals haalt, na een moeilijke oefening, of als een dier angstig is.
Ik heb met mn 1e Z proef mn paard beloond toen ie zn 1e wissel goed sprong, gewoon een aai over zn hals, zodat ie weer wat zelfvertrouwen had, sommige jury's zien dat misschien ook meer als je teugels wat korter pakken.
Maar ik heb er nog nooit commentaar opgehad.
Blijkbaar vinden ze als je een aai geeft het niet erg.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 17:00

Mij maakt het echt geen fluit uit hoor of het mag of niet TIJDENS de proef, als het goed is voor m'n paard dan die ik het gewoon. Over belonen NA de proef: Kan iemand van jullie zich herinneren dat hier vorig jaar in de Paard&Sport een uitspraak over heeft gestaan? Ik wel namelijk. Er was een klacht geweest van een meisje die een 4 had gekregen voor haar vrije stap omdat ze niet daarna uitgebreidt had beloond. De Jury vond dat blijkbaar belangrijk. De commissie heeft de ruiter in haar gelijk gesteld en de jury berispt. Het belonen NA de proef staat niet in het regelement en is dus niet verboden of juist verplicht.
Ik doe dit ook nooit zo duidelijk, bovendien schrikt mijn paard zich waarschijnlijk een ongeluk als ik uitbundig ga bekloppen enzo, dat doe ik thuis ook niet. Dan kriebel en praat ik gewoon.

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 17:10

Sizzle schreef:
Kan iemand van jullie zich herinneren dat hier vorig jaar in de Paard&Sport een uitspraak over heeft gestaan? Ik wel namelijk. Er was een klacht geweest van een meisje die een 4 had gekregen voor haar vrije stap omdat ze niet daarna uitgebreidt had beloond. De Jury vond dat blijkbaar belangrijk. De commissie heeft de ruiter in haar gelijk gesteld en de jury berispt.....


Dus dáár houdt de tuchtcommissie zich ook al mee bezig...

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 17:25

GeJe schreef:
Dus dáár houdt de tuchtcommissie zich ook al mee bezig...

Gelukkig wel, dat soort jury's kunnen we missen als kiespijn lijkt mij.

Mies7
Berichten: 1498
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Zevenhuizen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 23:22

neetje86 schreef:
nou ben ik het niet helemaal mee eens, bedoel met een pony tussen de paarden krijg je altijd lagere punten als dat je met een kwpnner liefst standaard bruin rijdt.


Pff hoe kom je daar nu weer bij...?????

aszadeh
Berichten: 43
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Mag je je paard belonen in de proef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 21:57

Tijdens de proef mag het niet haha teminste er stond laatst op mijn coupon amazone moet mond houden volgens mij mag het pas als je de ring uit bent

neetje86

Berichten: 1042
Geregistreerd: 28-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 22:17

Mies7 schreef:
neetje86 schreef:
nou ben ik het niet helemaal mee eens, bedoel met een pony tussen de paarden krijg je altijd lagere punten als dat je met een kwpnner liefst standaard bruin rijdt.


Pff hoe kom je daar nu weer bij...?????



ok was een btje heel erg off topic maar het is wel gewoon zo. met je pony tussen de paarden kunnen veel jury's niet waarderen. zeg niet dat jij dat doet maar het gebeurt wel.

Mick_G

Berichten: 1019
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Ter Aar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 22:23

ja maar hoe beloon je je paard?
extra ruimte bij je teugel kan ook een beloning zijn, hier is niemand op tegen. Je kan best een beetje fluisteren, doe ik zo vaak. Meestal voor mijn eigen gevoel, vaak zeg ik net voor A-X binnenkomen: kom op whis, we kunnen het! Dat helpt in ieder geval voor jezelf dat je goed de proef ingaat.

_joellover_

Berichten: 2904
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Alkmaar NH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 14:10

volgens mi jhoort dit bij omg

Mowoah

Berichten: 8160
Geregistreerd: 21-04-05
Woonplaats: N-B

Re: Mag je je paard belonen in de proef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 14:14

Je mag niet praten en ook niet belonen in de proef.
Heb er wel eens een punt aftrek van gekregen, omdat ik tegen mama zei: Wat moet ik doen?

Na de proef mag je hem natuurlijk wel belonen.

Anieke89

Berichten: 2138
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Hengelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 20:45

Ik moest een keer bij een jury schrijven en die had het raam open dus we konden horen wat diegene zij. Echt naar elk onderdeel wat dat paard moeilijk vond zei ze Goedzoo en gaf ze hem een paar klopjes op de hals. Met het afgroeten stond het paard stil, ging ze hem eerst belonen en toen pas groeten.
De jury had er geen aftrek voor gerekend maar er na de proef wel wat van gezegd.
Ik vind dat je best tussendoor een woordje kunt fluisteren maar compleet belonen in een proef :|

Sisco4life

Berichten: 6435
Geregistreerd: 04-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 20:46

Valiant schreef:
nee, het mag pas als je voorbij de A bent.. dan is proef pas afgelopen!! ( of heb ik het nou helemaal verkeer d)


Nee, dat klopt.

Pas nadat je bij het afgroeten na de eerste letter na A ben geweest. Danpas mag je hem ook lang laten enzo

Anieke89

Berichten: 2138
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Hengelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 15:22

Ik beloon hem gelijk na het afgroeten, volgens mij krijg je geen eens een cijfer meer voor het in stap de rijbaan verlaten

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 07:40

Tussen belonen en hele gesprekken voeren met je paard tijdens de proef zit natuurlijk wel een enorm verschil. Iemand die af en toe "braaf" zegt zal eerder een opmerking krijgen (stemhulpen staan namelijk wél in het reglement) dan iemand die een klopje of aai op de hals/manenkam of een hand naar voren steekt. Dat laatste staat namelijk nergens in het reglement omschreven en kan dus ook niet meegenomen worden in de jurering (lees: afgestraft).

DanielleB

Berichten: 5220
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: in friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 21:29

IK geef haar nooit onder de proef een aai over de hals, pas als ik bij X/G gegroet hebt stopt mijn proef en beloon ik haar goed.

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 07:43

zoutje2006 schreef:
Ik beloon hem gelijk na het afgroeten, volgens mij krijg je geen eens een cijfer meer voor het in stap de rijbaan verlaten


Zodra je afgegroet hebt, is de proef voorbij. Je moet dan nog wel (en hoe maakt niet uit) de ring bij A verlaten, maar of je dat nu doet met lange teugel, korte teugel, hevig belonend of zingend doet.... het heeft geen invloed op de punten meer. De jury heeft in alle voorgaande verrichtingen een beeld gekregen van de prestaties en daarvoor cijfers gegeven. Na de groet rest alleen nog even de laatste paar punten invullen.

Raiza

Berichten: 1608
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: In het mooie zuiden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 09:30

Officieel mag het inderdaad niet, maar als ik aan het jureren ben en iemand beloont zijn paard onder de proef op een gepaste wijze (dus niet uitbundig kloppen, maar even een aai over de hals of braaf zeggen) dan doe ik er niets mee, vind dit eerder positief.
Stemhulpen mag niet, maar ik zie braaf zeggen niet echt als hulp. "Ho" of "vooruit" ben ik wel strenger op, maar daar train je thuis vaak mee. Braaf vind ik geen echt commando voor een paard.

Uiteindelijk ligt het ook wel aan de situatie. Een jong of wat druk paard waarbij het helpt als de ruiter een keer braaf zegt vind ik iets anders dan een ervaren paard wat vrolijk zonder enige spanning zijn proef netjes loopt en een ruiter die na ieder onderdeel beloont.

X_ViSwIjF_X
Berichten: 337
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: Sweetlake

Re: Mag je je paard belonen in de proef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 09:36

Uhm.. ik praat ook altijd in de proef rij wel f proefjes
maar als het met losrijden niet goed ging en tijdens de proef wel zeg ik gewoon goedzo enz

xxx
maar wis niet dat dit niet mocht

magic_lover

Berichten: 15573
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 11:51

Toen ik jaren terug wedstrijden reed zei ik onder de proef wel een braaf of iig met de stem belonen. en na de baan verlaten dus bij A dan pas belonen..

bij mijn 3 jarige zal ik straks denk ik ook beloning met de stem of aaitje geven als ie iets doet wat engs is of moeilijk vond/vind en bij X na het groeten gewoon teugels lang en dan belonen....

volgens mij mag dat gewoon

Na het groeten op X/G ben je klaar met de proef en moet je alleen nog bij A de rijbaan verlaten en idd net wat GeJe zegt maakt niet uit hoe

Raiza

Berichten: 1608
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: In het mooie zuiden

Re: Mag je je paard belonen in de proef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 23:04

X_ViSwIjF_X schreef:
Uhm.. ik praat ook altijd in de proef rij wel f proefjes
maar als het met losrijden niet goed ging en tijdens de proef wel zeg ik gewoon goedzo enz

xxx
maar wis niet dat dit niet mocht


Iedere stemhulp kost je 1 strafpunt, verwerkt in je cijfer.
Als je een jury hebt die daar op let, kan je dus een hoop punten kosten