Mag je je paard belonen in de proef?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_joellover_

Berichten: 2904
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Alkmaar NH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 08:06

het mag pas als je bij c de hoefslag gevolgd dan mag het pas

IceEva

Berichten: 5849
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Oud Gastel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 08:09

oke, vorige keer was het wedstrijd en toen zag ik jury's echt erop letten of ze hun paard beloonde.

ellen82
Berichten: 312
Geregistreerd: 16-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 10:05

Bij mijn weten mag je met de nieuwe proeven meteen als je gegroet hebt je paard belonen. Je proef is dan afgelopen en de volgende combinatie mag dan ook al de ring in.

Iris_B
Berichten: 2086
Geregistreerd: 23-04-06
Woonplaats: Dronten

Re: Mag je je paard belonen in de proef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 12:16

als je een proefje aan 't rijden bent mag je je paard niet belonen, maar zodra je hebt afgegroet en de rijbaan hebt verlaten, mag je je paard belonen

Roihi

Berichten: 2906
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: i te taha whenua

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 12:26

bij ons mag het als je afgegroet hebt.
dus tijdens het verlaten van de piste mag je belonen zoveel je wilt. ik doe het altijd uitgebreid en heb nog nooit commentaar gehad.

en dat over een minpunt krijgen omdat je een vlekje op je witte broek had, vind ik ook erg flauw van die jury hoor. het is zo goed als onmogelijk om al je witt spullen kraaknet te houden tot het einde van de dag...

quicklylover

Berichten: 379
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Vught

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 14:38

Valiant schreef:
dat vind ik echt dom... wat nou als je er met het inrijden afdonderd... sorry hoor, maar dat vind ik echt onzin


je moet er ook niet afvallen he

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 18:31

Ik gister in het M2, de 1e proef was in de bak, 2e op gras. We kwamen de bak in en mevrouw vond de reclameborden doodeng, het hokje met de hoestend schrijfster ook, een wapperend rood-wit lintje langs de weg 5 meter verderop, kortom, 1 en al spanning. Ik heb bijna de hele proef gebabbeld, 'braaf', 'goed zo', en af en toe een kriebel. Uiteindelijk 2e met 178pnt (eigenlijk veel te veel), ben nog even met de beste man wezen praten en hij vond dat ik het netjes oplostte en in dit soort situaties zag hij dit door de vingers. Ik was zelfs nog 2e omdat de rest helemaal dramatisch was haha, in zijn woorden

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 18:34

Ok. Het mag niet, net als stemhulpen, maar ik mompel wel degelijk stap, vlak voor een eenvoudige wissel, anders gaat ze stil staan, gewoon om dat ze het verschil tussen de hulpen nog niet snapt. Na een tijdje hoeft dat vast niet meer. Maakte eerst ook een brr geluid voor de keertwending dan begreep ze dat ze korter moest worden, dat hoeft nu niet meer. Belonen doe ik ook, dan maar een minpunt! alhoewel ik dat nog nooit ervoor heb gekregen. Als ze iets verschikkelijk moeilijk vinden en het mooi uitvoeren dan kriebel ik wel even met mijn binnenhand op de schoft, het is belangrijk dat ie weet dat het goed was. Als ze de oefeningen beter beheersen hoeft dat niet meer.
@remember: Idd ik doe hetzelfde als het paard schrikt of je even niet begrijpt, dan mompel ik hoho en kriebel ik weer. Het werkt misschien die specifieke proef in je nadeel als je pech hebt, maar het helpt wel het vertrouwen te verbeteren. Vooruit denken dus!

abcde123
Berichten: 1762
Geregistreerd: 02-10-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 18:35

Idd, ik denk niet dat de jury het erg vind, als je paard/pony erg gespannen is dat je dat dan oplost met een onopvallend stemmetje af en toe, en af en toe eens een kriebel op de schoft.
Ik doe het zelf ook af en toe, omdat me paard gewoon erg gespannen is.

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 19:51

ymneuss schreef:
.... jurydinges


Ja... heel soms zijn juryleden ook nog eens echte mensen... Tssss... als je niet weet hoe je iemand moet aanspreken, hou dan lekker je mond!

En over het belonen... zolang het geen overdreven klopjes-ritueel wordt, heb ik er geen enkel probleem mee wanneer iemand tijdens zijn/haar proef een hand langs de hals haalt, wanneer een paard goed z'n best doet of juist wanneer 'ie spanning opbouwt.

Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 20:02

als je klaar bent met rijden en na groeten en je baan mag verlaten mag het hoor,het is zelf goed.

Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 20:07

tijdens de proef trouwens niet.

Riannee
Berichten: 259
Geregistreerd: 02-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 22:49

Ik beloon altijd pas als ik heb gegroet en de bak uitben! Pas als ik het laatste deel heb gedaan (dat is dan C-M-B-A in vrije stap de rijbaan verlaten), dus als ik de rijbaan uitben en me proef eigelijk af heb, dan beloon ik pas.. Ik heb het nooit echt anders gedaan of zo.. En eigelijk nooit ook echt iemand anders op de manege zien doen.. Maar volgens mij mag het niet tijdens de proef..

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 22:57

Door omstandigheden heb ik helaas nog maar 1 proef kunnen rijden. Stiekum praten doe ik ook, tussen de smile bij het halthouden heel zachtjes Hoooo zeggen hoort toch geen mens.
Wat dat belonen betreft: ik zou het normaal gesproken niet doen, behalve weer heel zachtjes met de stem.
maar bijvoorbeeld als mijn paard ergens bang voor zou zijn, en ze gaat er dan toch braaf langs, dan kunnen ze me de boom in. Ik vind het dan belangrijk dat ze het doet, en vind dat dat beloond moet worden. Als ik daar dan 2 punten aftrek voor zou krijgen, so be it. Ik vind op dat moment een opvoedkundig juiste reactie belangrijker voor mijn paard.
Dat zelfde vind ik ook als ze zou zitten te klieren. Proef of geen proef, dan kan ze rekenen op een beste mep met de zweep.

Gelukkig is mijn paard nooit echt bang...

(edit; het woord wat automatisch vervangen wordt door "stinkmodder", toch maar veranderd in "klieren")

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 13:18

GeJe schreef:
En over het belonen... zolang het geen overdreven klopjes-ritueel wordt, heb ik er geen enkel probleem mee wanneer iemand tijdens zijn/haar proef een hand langs de hals haalt, wanneer een paard goed z'n best doet of juist wanneer 'ie spanning opbouwt.


Precies. En de jury die daar wél problemen mee heeft is wat mij betreft een zeikerd.

Ik doe het wel eens, even met de binnenhand een kriebel op de schoft, nauwelijks waarneembaar en voor het paard doet het héél véél goeds. Als je dat als jury gaat afstraffen ben je wat mij betreft geen paardenliefhebber hoor...

Lottie84
Berichten: 8689
Geregistreerd: 17-11-05

Re: Mag je je paard belonen in de proef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 13:20

Nee het mag pas nadat je de ring hebt verlaten.

Oretha

Berichten: 3447
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Op de rug van een paard

Re: Mag je je paard belonen in de proef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 13:35

Je kan ook stiekem onder je proefje even een aaitje over de hals geven...dat doe ik stiekem ook wel eens als mijn pony het heel goed doet of heel zacht zeggen...brááááf ..maar dan wel achterin de bak anders hoort de jury het.


ik heb overigens weleens in mijn proef een minpunt gekregen omdat ik met mijn tong klakte...er stond bij 'tonghulp' tja..officiel mag het dus niet

Lottie84
Berichten: 8689
Geregistreerd: 17-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 13:37

Nee en een aaitje mag ook niet, dus gewoon niet doen want het kost je punten!

Lancome

Berichten: 2122
Geregistreerd: 11-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 13:45

Ymmik schreef:
maar je kan toch wel stiekem zachtjes een woordje zeggen...


Ja precies, even stiekem als je gezicht van de jury afgewend is. Ben er trouwens wel eens op "betrapt" maar kreeg daar geen (negatieve) reacties op. Typisch, want bij het mennen moet je juist stemhulpen gebruiken. Lastig voor mijn paard want die loopt dressuur zowel onder het zadel als voor de kar

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 14:35

Als iemand mij kan aanwijzen in het reglement waar staat dat je niet mag belonen...? Zoland je maar in iedere hand een teugel houdt is er niets tegenin te brengen. Nogmaal": het uitvoerig belonen door echt meerdere keren kloppen op de hals vind ik al minder kunnen dan een aai door de manenkam of langs de hals.
Tjee... waar je al niet moeilijk over kunt doen. Zelfs op hoger dressuur niveau zie ik geregeld even een ontspannen hand naar voren komen en een aai geven.

IceEva

Berichten: 5849
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Oud Gastel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 17:54

Ik weet genoeg, allemaal bedankt! hier mag een slotje

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 20:26

Super dat jij er zo over denkt GeJe Ik voelde me destijds zwaar genaaid toen ik mijn paard na een steigersessie zo ver had gekregen dat hij braaf langs een enge bloembak liep, bemoedigend eens langs zijn nek streek en op het eind van de dag -2 op mijn protocol zag staan. Soms gaat paardvriendelijkheid imo voor de reglementen.

Cherellee_
Berichten: 1094
Geregistreerd: 17-10-05
Woonplaats: Amsterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 20:29

dat is inderdaad zo, ik heb ook wel eens minpunten voor zo een geval gehad van Urielle..
Jammer dan van de proef, maar paardvriendelijkheid gaat voor(vind ik dan), straks verkl**t je je paard alleen omdat je hem heel bang heeft gemaakt of gedwongen hebt ergens langs te gaan in een proef.
Dat zie ik niet helemaal zitten..

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 21:20

Ik haal altijd even binnenhand langs de hals, jury af gereden gewoon op hoefslag valt dat amper op mocht je het onopvallend willen doen.

Alleen dan moet jezelf wel netjes blijven zitten en niet me je hele bovenlichaam mee naar voren vallen/gaan zoals ook nogal eens vaak gebeurd. Niet voor onopvallendheid maar juist in verband met het rijden, controle en balans.

Net dat tikje voor ontspanning, extra attentie soms op mij en controle.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Re: Mag je je paard belonen in de proef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 21:23

Ik groet af en laat meteen mijn teugels los en beloon hem uitbundig.. Mijn paard heeft zijn best gedaan en dat mag dan best gezien worden. Ik heb dit nu bij 3 wedstrijden gedaan en nergens geen reactie, ook niet op het "losgooien"van mijn teugels...
In de proef steek ik wel eens mijn binnenhand naar voren om hem een aai te geven, ook dit is nog nooit afgestraft..