afmelden tijdens wedstrijd, mag dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

afmelden tijdens wedstrijd, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 18:37

Hoe staan jury's er tegenover als een combinatie zich tijdens het losrijden af komt melden voor de proef (of vlak voor de 2e proef), uiteraard met een reden? Even een voorbeeld: Ik startte een keer op een concours waar de ringen letterlijk tegen elkaar aan lagen en waar het inrijterrein afgeladen was met ruiters. Mijn paard flipte letterlijk, was doodsbang en kon alleen nog maar op z'n paashaas door de ring (hupelen dus), ik had ook terecht 111 en 116 punten (M2), ze is nog zeker drie weken angstig gebleven en ik drong bijna niet tot haar door. Ik had mij willen afmelden voor de tweede proef, maar ik wist niet of dat mocht en er zat maar een paar minuten tussen. Ik heb een keer eerder voortijdig afgegroet (ook ivm flippen) en daar krijg je 2 verlies voor. Wat gebeurd er als ik weer een keer niet wil starten omdat mijn paard flipt!!! Jury's ik wil graag jullie reactie. (nee, paniek valt niet thuis te trainen)

leOnie__
Berichten: 166
Geregistreerd: 18-03-06
Woonplaats: peerdenstal:P

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 18:39

euh.. als ik jou was zou ik me gewoon afmelden! schijt aan jury:P als het zo dan beter voor je zelf is, dat je zelf niet fijn rijd, word het ook niet veel.

wendely

Berichten: 4115
Geregistreerd: 22-10-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 18:53

Jahoor, natuurlijk mag je je afmelden. Dat is je eigen keus en betalen heb je al gedaan dus daar kunnen ze niet over beginnen..

livvy
Berichten: 614
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Noord Beveland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 20:34

Ik heb een soortgelijke situatie gehad en me toen gewoon afgemeld voor de tweede proef. Maakten ze geen probleem van.

xAnnetj
Berichten: 3
Geregistreerd: 11-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 20:59

Ik heb het zelf ook gewoon gedaan. Geen probleem, ik mocht me gewoon afmelden.

Annet_

Berichten: 1928
Geregistreerd: 05-12-05

Re: afmelden tijdens wedstrijd, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 21:49

Jup, mee eens.
Gewoon doen, het is je eigen keus.

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 08:04

Je kunt er ook voor kiezen om vooraf te melden dat je niet meer wilt starten... ik zou je in dit geval uitnodigen om toch de ring in te gaan om te rijden... niet voor punten maar om de stress een beetje kwijt te raken. Gebruik de rijbaan dan maar voor een soort na-rijden van een paar minuten.

Scum

Berichten: 33101
Geregistreerd: 11-08-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:45

Ik heb 1x op het punt gestaan om me af te melden toen ik al in de ring was. Losrijden ging prima, maar ik kwam de ring in (binnen) en opeens zag ze iets heel erg engs (who knows what...). Gedurende de proef kwam er steeds meer spanning op en het ging echt nergens naar. Ik had net mijn wp bij mekaar om M1 te mogen starten maar ik had deze wedstrijd nou eenmaal al lang van tevoren nog L2 ingeschreven. En onder de proef zag ik mezelf al een verliespunt rijden en mijn M1 start voor de volgende wedstrijd aan mijn neus voorbij gaan...

Ik heb die proef afgereden en vond het zelf wel een verliespunt waard. Daarna nog even kunnen losrijden en voor mijn tweede proef moest ik een andere bak in. En daar vond ze het ook ontzettend eng (mijn paard vind het normaalgesproken nooit ergens eng, maarja, dit keer dus anders). Voordat ik het startsein kreeg ging de gedachte nog even door mijn hoofd om me ter plekke af te melden, anders kreeg ik wellicht nog een tweede verliespunt.

Uiteindelijk toch maar gestart. Het was iets beter dan die eerste proef maar zelf vond ik het niet meer waard dan 140 punten.
Uiteindelijk had ik voor die eerste proef toch nog 142 (aardige jury!) en voor die tweede 154.
Gelukkig geen verliespunten. Maar ik zou er geen problemen mee hebben als iemand zich bij mij komt afmelden .

WestBest
Berichten: 2458
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: A1-lokatie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 13:28

Ik zou bijna willen zeggen: deed men het maar wat vaker! In het belang van het paard heb ik liever dat iemand afmeldt, dan dat er met hangen en wurgen een proefje probeert neer te zetten (waar ik dan met kromme tenen naar zit te kijken).

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 17:51

Tuurlijk, ik denk dat menig jurylid hier wel begrip voor heeft.
Stel dat je met een paard het terrein opkomt, verstapt zich en loopt kreupel, dan moet er toch nog een mogelijkheid zijn om de proef af te blazen?

chelsea82
Berichten: 436
Geregistreerd: 10-01-06

Re: afmelden tijdens wedstrijd, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 22:44

Sizzle schreef:
Ik startte een keer op een concours waar de ringen letterlijk tegen elkaar aan lagen en waar het inrijterrein afgeladen was met ruiters. Mijn paard flipte letterlijk, was doodsbang en kon alleen nog maar op z'n paashaas door de ring (hupelen dus),


Ik heb dit ook meegemaakt.Heb een heel sensibel paard en het was altijd paniek als de ringen dicht op elkaar lagen.Ik heb me dus ook wel eens afgemeld.Dus dat mag je gerust doen.
Ik heb ook wel eens met de jury overlegd of ik mijn proef buitenmededingen kon starten.En vaak was dat geen probleem.

Fitzroy

Berichten: 25161
Geregistreerd: 11-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 07:37

Ja hoor, heb ik zelf ook wel eens gedaan toen ik helemaal stijf van de wedstrijdstress stond en het geen goed plan was om de ring in te gaan
Als je betaald hebt is het toch in orde?

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 13:34

Ok bedankt, ben blij dat iedereen er zo positief over is, weer een twijfel minder.

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 14:29

Ik heb het wel eens gedaan dat ik HC ben gestart in plaats van officieel.
Mijn paard was toen behoorlijk verkeerd, en had geen zin in een verliespunt.
Mijn spullen had ik toch al gepoetst en we waren op het terrein, dus vond ik het nog wel de moeite de ring in te gaan, alleen dan HC, dat kan natuurlijk ook altijd doen, dan heb je er nog wat aan.

Li_lee_yang

Berichten: 2420
Geregistreerd: 13-02-06
Woonplaats: rijswijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 14:36

zolang je het gewoon betaald hebt, zou ik me gewoon afmelden

Roadracer

Berichten: 1812
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: Almere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 18:15

Bettine schreef:
Ik heb het wel eens gedaan dat ik HC ben gestart in plaats van officieel.
Mijn paard was toen behoorlijk verkeerd, en had geen zin in een verliespunt.
Mijn spullen had ik toch al gepoetst en we waren op het terrein, dus vond ik het nog wel de moeite de ring in te gaan, alleen dan HC, dat kan natuurlijk ook altijd doen, dan heb je er nog wat aan.

Hier ben ik het mee eens! Ik zou de gelegenheid gebruiken om je paard op die manier wel gewoon weer ervaring op te laten doen, maar dan HC, zodat je bij wijze van spreken gewoon met lange teugel door de bak heen kunt rijden, en bijvoorbeeld "de moeilijke hoek" op een rustige manier kunt oefenen.

Uppojono

Berichten: 3638
Geregistreerd: 10-05-05
Woonplaats: Loppersum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 18:17

Ik heb een keer vroegtijdig afgegroet.. Paard was ook helemaal van slag.. Maar heb geen verliespunten gekregen, ze hebben het gewoon niet opgestuurd.. Heus een lieve jury..

Margo

Berichten: 1636
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: Soest

Re: afmelden tijdens wedstrijd, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 09:28

Ik heb ook wel eens afgemeld voor de 2e proef (was zelfs op een junioren wedstrijd)
Paard was ook dermate gestresst dat ik het haar niet aan wou doen om de 2e proef nog te starten.
Je moet altijd in het belang van je paard blijven kijken!

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: afmelden tijdens wedstrijd, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 17:20

Margo schreef:
Je moet altijd in het belang van je paard blijven kijken!

Ja daar heb je uiteraard helemaal gelijk in, en ik zal als het nog een keer voorkomt idd afmelden, maar ik zat met de 2 verliespunten in mijn hoofd die ik kreeg voor voortijdig afgroeten en dacht dat ze dat ook konden doen bij afmelden. En ik weet ook wel dat je de punten er een andere keer er wel weer bij rijdt, maar leuk is het nooit. Het is gewoon onervarenheid van mij met jury's. Ik realiseer me eigenlijk nu pas dat je uiteraard best even voor de proef met de jury kunt overleggen, de meeste altans, want ik heb als schrijver in Almelo wel eens een jury meegemaakt die kwaad was op een meisje die de dressuur finale moest rijden, maar ook gekwalificeerd was in een springfinale die vlak na elkaar waren. Zij vroeg of ze bij de dressur als laatste mocht starten omdat haar paard nog wat stond te puffen van zijn parcours (bijna 30 graden bovendien). Dat mocht niet! Flauw was dat.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78567
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: afmelden tijdens wedstrijd, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 13:53

Gewoon even overleggen met de jury, ik kan me geen jury voorstellen die daar niet mee akkoord gaat. Ze zitten namelijk niet met plezier verliespunten uit te delen, en de meeste juryleden zijn behoorlijk begripvol en hulpvaardig.
Zo zijn wij ooit op wedstrijd geweest met een ruin die nogal een staakverleden had. Gewoon lamlendigheid, geen pijn oid, pony wordt vaak nagekeken. En ja hoor, op een dag was het weer eens zo ver. En nog in de M1 ook, dus zweep gebruiken zit er in de proef niet in. Overlegd met de jury om HC te starten, zegt hij er ook nog bij van "pak hem maar eens flink aan, ik kijk niet op een tik". Kijk, daar heb je wat aan! Nu was hij in de proef weer net heel braaf.....

sientjuh89

Berichten: 660
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: Surhuizum

Re: afmelden tijdens wedstrijd, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 14:35

ik heb me vorig jaar ookeen keer voor het 2e proefje afgemeld.
Mijn paard heeft zomerexceem en met rijden kan ze dan soms knettergek worden van die mugjes. Met inrijden was er nog niks aan de hand. Ik denk dat het komt omdat het de eerste buitenwedstrijd was en ze was onder de indruk van die andere paarden:P maar in de ring ging het helemaal mis. Hele tijd met haar hoofd slaan als ik haar aanspoorde kwam ze omhoog. Dus ben de 2e proefje naar de jury toegegaan en het uitgelegd en die zag het ook wel dat ze daar echt heel erg last van had.

Noukie
Berichten: 10954
Geregistreerd: 27-12-01

Re: afmelden tijdens wedstrijd, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 10:55

Neonlight schreef:
Gewoon even overleggen met de jury, ik kan me geen jury voorstellen die daar niet mee akkoord gaat. Ze zitten namelijk niet met plezier verliespunten uit te delen, en de meeste juryleden zijn behoorlijk begripvol en hulpvaardig.
Zo zijn wij ooit op wedstrijd geweest met een ruin die nogal een staakverleden had. Gewoon lamlendigheid, geen pijn oid, pony wordt vaak nagekeken. En ja hoor, op een dag was het weer eens zo ver. En nog in de M1 ook, dus zweep gebruiken zit er in de proef niet in. Overlegd met de jury om HC te starten, zegt hij er ook nog bij van "pak hem maar eens flink aan, ik kijk niet op een tik". Kijk, daar heb je wat aan! Nu was hij in de proef weer net heel braaf.....

Heb ik idd ook een keer gedaan. Pony liep tijdens eerste proef zo te draken dat ik in overleg met de jury 2e proef HC gestart heb me zweep. Mevrouw kon zich er alles bij voorstellen dat zulk gedrag in sommige gevallen aangepakt moest worden en had er dus ook alle begip voor.
Vaak, met goede verklaring, is er nooit een heel groot probleem. En niet geschoten is altijd mis.

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 11:19

GeJe schreef:
Je kunt er ook voor kiezen om vooraf te melden dat je niet meer wilt starten... ik zou je in dit geval uitnodigen om toch de ring in te gaan om te rijden... niet voor punten maar om de stress een beetje kwijt te raken. Gebruik de rijbaan dan maar voor een soort na-rijden van een paar minuten.

inderdaad, proberen HC een tweede proefje te rijden, maar zeer zeker in het belang van het paard blijven denken!
@missmuts, deden inderdaad meer combinaties zoiets maar!