jonge wedstrijdpaarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sue_

Berichten: 5041
Geregistreerd: 02-04-05
Woonplaats: Dedemsvaart

Re: jonge wedstrijdpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 10:22

@ jasmijn: ik kan me niet herinneren dat ik die quote heb geschreven

@ Esperanza: blijkbaar wist die dure dressuuramazone dus niet wat ze deed

Esperanza

Berichten: 3286
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Re: jonge wedstrijdpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 10:57

Nee, dat wist ze zeker niet!

Maar het is zo sneu als je daar het gevolg van ziet. En mijn nieuwe paardje heeft waarschijnlijk optijd aangegeven dat ie pijntjes had, maar hoeveel paarden gaan er niet de vernieling in door onkunde?

@jasmijn 78, ik ben blij dat die nieuwe regel er is!

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 11:07

Dat een ruiter Z rijdt, wil nog niet zeggen dat ie echt goed is. Ook de meningen over de trainingsmethoden zijn verdeeld. Zie LDR discussie topic.

Suzanne F.

Berichten: 49464
Geregistreerd: 03-03-01

Re: jonge wedstrijdpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 13:14

Dan gooi ik maar even wat olie op het vuur waarbij ik zeg dat er niks mis is met een 5 jarig paard in het Z1/Z2. Vind de regel waarbij je nu pas vanaf 6 jaar in het Z mag starten belachelijk.

Het ene paard is het andere niet. En niet iedereen rijdt voor puur recreatieve doeleinden, er zijn ruiters die er geld mee moeten verdienen.

Wel vind ik dat 3 jarige paarden lekker thuis gereden moeten worden, misschien af en toe eens een keertje weg. 4 jarigen kunnen best L gestart worden, daar slijten ze echt niet van. Met name de ruiters die meteen Z mogen starten kunnen de paarden redelijk ongedwongen met 5 jaar in het Z uitbrengen. Anders zijn er redelijk wat wedstrijden voor nodig en dat is niet altijd in het voordeel van het paard.
Mijn eerste paard heeft er nog geeneens zoveel wedstrijden over gedaan omdat die altijd met winstpunten thuis kwam. April 4 de jaar B gestart en Oktober 5 de jaar Z1.

jasmijn78
Berichten: 3924
Geregistreerd: 01-02-06

Re: jonge wedstrijdpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 13:41

suepergirl schreef:
@ jasmijn: ik kan me niet herinneren dat ik die quote heb geschreven

Oh, sorry

Esperanza schreef:
Hij liep op zijn 6e al in het Z. Ik snap niet waarom je niet gewoon een paar jaar uittrekt om je paard op te leiden. Een paard door en door trainen, trek daar een paar jaar voor uit.


Mijn paard liep ook al met 6 jaar in de Z. Hij is nu 7, nog steeds heel, kerngezond en presteert goed. Hij is nu Z2 startgerechtigd. Nogmaals: een doorsnee 6-jarige kan gerust een Z-proef lopen. Mijn paard startte ik helemaal niet zo vaak, hij kwam alleen altijd met meerdere wp thuis. Ik heb nooit iets geforceerd. Ook ging mijn paard twee keer per jaar (eind van de zomer en in december) een maand tot 6 weken op rust (alleen maar weidegang en af en toe een strandritje). Ik hou het werk afwisselend (strand, longeren, sprongetje etc.) en hij komt iedere dag de hele dag buiten. Paard is gelukkig , zit goed in zijn vel en ziet er goed uit.

Wat dat betreft kun je je beter zorgen maken over die talentvolle 4-jarige die bij een onervaren/B of L ruiter terecht komt die zichzelf kundig genoeg acht een jong paard op te leiden. Die tig wedstrijden moet starten om een keer een punt te halen, met hangen en wurgen in de l of m terecht komen en alleen maar traint op de 'kunstjes' en het basiswerk achterwege laat. En waarbij het paard ook nog eens 23 uur per dag in een box staat.

Arabesk schreef:
Dat een ruiter Z rijdt, wil nog niet zeggen dat ie echt goed is. Ook de meningen over de trainingsmethoden zijn verdeeld. Zie LDR discussie topic.

Van een B-ruiter weet je iig wel zeker dat die niet kundig genoeg is doordacht een jong paard op te leiden. Want als de B-ruiter zo goed was, reed die geen B meer.

LDR is weer een hele andere discussie. En het is niet de trainingsmethode zelf maar de wijze waarop die wordt toegepast die het verschil maakt. Overigens rijden Anky en Sjef hun jonge paarden nooit LDR, daar beginnen ze pas mee als ze een jaar of 6/7 zijn. En met het ene paard in meer of mindere mate dan het andere paard afhankelijk van de lichaamsbouw en andere specifieke eigenschappen van een paard. M.a.w. zij passen hun trainingsmethode aan aan het paard en niet andersom.

germie

Berichten: 26089
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: jonge wedstrijdpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 21:46

Citaat:
Van een B-ruiter weet je iig wel zeker dat die niet kundig genoeg is doordacht een jong paard op te leiden. Want als de B-ruiter zo goed was, reed die geen B meer.

Hier ben ik het echt niet mee eens. Ik had al meerdere paarden ingereden (lees meer dan 30) die later nadat ze verkocht waren uitgebracht werden. Maar wedstrijden rijden heb ik nooit de kans voor gehad. En zo zijn er meer die echt wel goed rijden, maar nooit de kans hebben om een wedstrijd te rijden, of hun hart er niet hebben liggen.
En als je een paard van een ander mag starten, dan ligt verkoop ook op de loer.

Als mijn paard er klaar voor is, dan start ik ook met mijn paard in de B. Dit is dan het 4e jaar dat ik in de B start (wel met elk jaar een ander paard). Zegt dus helemaal niets. Als je een paard in de L mag starten of net gestart hebt en het paard wordt verkocht (niet iedereen kan een eigen paard houden), dan kun je weer opnieuw met een groen paard in de B beginnen (en de volgende waar ik mee begin is m'n eerste eigen paard die ik zo ver mogelijk wil doorrijden zonder forceren).

Verder kan het zijn dat je met een paard 2 jaar in de B rondrijdt: als 3 jarige in de B dressuur, als 4 jarige in de B springen. Ben je dan een slechte ruiter?
Als er wel zo nu en dan winstpunten komen, dan geeft dit aan dat je naar een hoger niveau toewerkt.

Ik kan nu met 1 paard eindelijk wat verder, ben er nu dubbel L mee (L dressuur en L springen). M'n eigen paard loopt nog maar net onder hzet zadel en is dus nog niet ver genoeg.

jasmijn78
Berichten: 3924
Geregistreerd: 01-02-06

Re: jonge wedstrijdpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 08:40

@ Germie:
Met alle respect hoor! Maar een paard inrijden is iets anders dan een paard opleiden. Dat jij nooit hoger hebt gereden dan B wil niet zeggen dat jij slecht rijdt, maar jij hebt geen ervaring met het (wedstrijd) rijden op hoger niveau. Om een paard goed op te kunnen leiden en aan te kunnen voelen of hij klaar is voor een hoger (Z) niveau moet je wel weten wat er gevraagd gaat worden. En dat leer je niet door eens een Z-proefje door te lezen. Dat leer je door ervaring. Thuis kunnen we allemaal een Z-proef rijden. Maar op een wedstrijd een Z-proef rijden en ook nog eens voldoende punten scoren is nog een heel ander verhaal.

Wellicht zal jij met jou paard meer tijd nemen om alle klasses te doorlopen, omdat je zelf ook nog veel nieuwe dingen moet leren. Want als jij alleen maar jonge paarden zadelmak maakt, dan ben je nog niet bezig geweest met verzamelen, zijgangen, wissels etc. En als jij zelf nog nieuwe dingen moet leren EN je moet het je paard ook nog leren, loop je het risico dat je je jonge paard ook per ongeluk dingen verkeerd aanleert. En dat is op zich helemaal geen ramp, van je fouten leer je nog het meest. En het is alleen maar heel verstandig als je er dan meer tijd voor neemt. Wellicht had ik mijn opmerking iets moeten nuanceren

Maar ik denk wel dat jij weet welk type onervaren B/L-ruiter ik bedoel die met hangen en wurgen met zijn 4-jarige proefjes rijdt

Esperanza

Berichten: 3286
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Re: jonge wedstrijdpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 14:30

@jasmijn en Germie Ben het met julie beider opmerkingen wel eens.

Ik rijdt zo dus ook al jaren en heb wedstrijdtechnisch nooit de kans gehad om met te bewijzen. Ik heb jonge paarden opgeleid, maar ook oudere paarden doorgereden. Maar veelal toch probleemgevallen weer goed gereden zegmaar. Toch valt er nog veel te leren over het gedegen opleiden van een paard.

De dame die mijn paardje gereden heeft kom ik tegen op dressuur kampioenschappen en uitslagen van ZZ licht. (Niet in de top geplaatst overigens ) Je zou zeggen dat zo iemand weet hoe ze een paard moet opleiden....

En ik weet helaas ook welk type ruiter jij bedoeld, maar helaas komen dat soort mensen met een dure knol onder hun kont nog wel eens verder als de B en de L. Het is gewoon een kwestie van geld en niet van vaardigheden. Maar de doorsnee Z ruiter acht ik ook niet kundig genoeg.... dat je het kunstje in de ring kan zegt ook niets over het kunnen opleiden van een paard.

Maar hoe goed je ook rijdt, er is geen excuus voor het overhaasten van zo´n paard. Waarom zo vroeg? Hij moet toch ouder worden als 10? Dan heb je er langer plezier van en kun je nog veel meer bereiken. Toch snap ik nog steed niet waarom je zoveel haast zou maken... Die ontwikkeling van spieren, uithoudingsvermogen en geestestoestand gaan niet in 1 of 2 jaar!

Ik heb nog steeds geen goede redenen gehoord voor die haast.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 16:07

Het is gewoon jammer om te zien dat de wereld zo hard is dat paarden die niet voldoende presteren weer afgevoerd worden. Ook paarden met blessures worden snel afgevoerd. Ergens knaagt dan toch de ethiek van topsport met gebruik van dieren....

talented

Berichten: 2434
Geregistreerd: 26-01-04

Re: jonge wedstrijdpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 16:18

Esperanza schreef:
@jasmijn en Germie Ben het met julie beider opmerkingen wel eens.

Ik rijdt zo dus ook al jaren en heb wedstrijdtechnisch nooit de kans gehad om met te bewijzen. Ik heb jonge paarden opgeleid, maar ook oudere paarden doorgereden. Maar veelal toch probleemgevallen weer goed gereden zegmaar. Toch valt er nog veel te leren over het gedegen opleiden van een paard.

De dame die mijn paardje gereden heeft kom ik tegen op dressuur kampioenschappen en uitslagen van ZZ licht. (Niet in de top geplaatst overigens ) Je zou zeggen dat zo iemand weet hoe ze een paard moet opleiden....

En ik weet helaas ook welk type ruiter jij bedoeld, maar helaas komen dat soort mensen met een dure knol onder hun kont nog wel eens verder als de B en de L. Het is gewoon een kwestie van geld en niet van vaardigheden. Maar de doorsnee Z ruiter acht ik ook niet kundig genoeg.... dat je het kunstje in de ring kan zegt ook niets over het kunnen opleiden van een paard.

Maar hoe goed je ook rijdt, er is geen excuus voor het overhaasten van zo´n paard. Waarom zo vroeg? Hij moet toch ouder worden als 10? Dan heb je er langer plezier van en kun je nog veel meer bereiken. Toch snap ik nog steed niet waarom je zoveel haast zou maken... Die ontwikkeling van spieren, uithoudingsvermogen en geestestoestand gaan niet in 1 of 2 jaar!

Ik heb nog steeds geen goede redenen gehoord voor die haast.


Een 10 jarig paard levert een stuk minder op dan een 6 jarige op Z niveau!En wanneer je een paard met zn 3 jaar zadelmak maakt kan hij na 3 jaar echt wel een Z proefje lopen zonder dat je daarbij je paard schade aanricht!

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 16:20

en waarom levert hij een stuk minder met zijn 10 jaar...
terwijl lippi's pas op hun 10e jaar op hun top zijn....

zegt voor mij al genoeg eigenlijk

talented

Berichten: 2434
Geregistreerd: 26-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 16:22

Arabesk schreef:
en waarom levert hij een stuk minder met zijn 10 jaar...
terwijl lippi's pas op hun 10e jaar op hun top zijn....

zegt voor mij al genoeg eigenlijk


Als jij een paard gelijk op zijn top koopt is het leuk voor op dat moment. Wanneer jij een 6 jarige op een goed niveau koopt, werk je samen naar dat topmoment toe!

EsSther
Berichten: 807
Geregistreerd: 17-01-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 16:32

ik ben het absoluut eens met jullie opmerkingen dat het uitbrengen van een driejarig paard vroeg is, desalniettemin TE vroeg.
het is beter voor een paard om het eerst te laten ontwikkelen etc. langer plezier van je paard etc. maar nu ben op dit moment bezig met het inrijden van een driejarige ruin,
het is ongelofelijk zo goed als hij het op pakt!
ik longeer hem 2 x per week aan elastiekjes, en daarnaast rijd ik hem 2 x dressuur matig.
momenteel kunnen we weer lekker in het land rijden en hij leert echt op zijn eigen benen staan!

ik ben nu zo ver dat hij ook wel een wedstrijd aan kan, en ik ben van plan dit ook te doen. ik denk dat je moet kijken naar het paard afzonderlijk, geniet hij van het werk, is de training niet te zwaar en belemmer je hem niet in zijn ontwikkeling, dan is het voor mij geen probleem om een driejarige wedstrijden te laten lopen.

Esperanza

Berichten: 3286
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Re: jonge wedstrijdpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 20:58

Nou, er zijn ook kinderen die voor hun 18e al kunnen autorijden. Maar er is een reden dat we dat niet doen. Ze moeten eerst volwassen worden....

Geldt ook voor kinderen en zware arbeid. Ze kunnen het vast wel. Maar je moet ze ook tegen zichzelf beschermen. Anders halen ze de 70 niet zonder klachten.

Ik begrijp best dat het verleidelijk is, vooral als het lekker gaat en het paardje het super doet. Maar weet je hoeveel paarden er verdwijnen (richting slacht) door blessures? Er zijn er veel die niet eens 10 worden.

Ik snap ook wel dat een jonger paard meer oplevert als een oudere, maar als je er een in de soep rijdt en je moet er een 2e kopen is dat nog veel duurder.

talented

Berichten: 2434
Geregistreerd: 26-01-04

Re: jonge wedstrijdpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 21:05

Esperanza schreef:
Nou, er zijn ook kinderen die voor hun 18e al kunnen autorijden. Maar er is een reden dat we dat niet doen. Ze moeten eerst volwassen worden....

Geldt ook voor kinderen en zware arbeid. Ze kunnen het vast wel. Maar je moet ze ook tegen zichzelf beschermen. Anders halen ze de 70 niet zonder klachten.

Ik begrijp best dat het verleidelijk is, vooral als het lekker gaat en het paardje het super doet. Maar weet je hoeveel paarden er verdwijnen (richting slacht) door blessures? Er zijn er veel die niet eens 10 worden.

Ik snap ook wel dat een jonger paard meer oplevert als een oudere, maar als je er een in de soep rijdt en je moet er een 2e kopen is dat nog veel duurder.


Jawel, maar er zijn toch ook maar zat paarden die als 5 jarige op Z niveau lopen en tot hun 17e ofzo op concours aan de start verschijnen? Natuurlijk worden er ook veel paarden over de kop gereden, maar dat zijn vaak de paarden die bereden worden door de ruiters met minder gevoel!

Esperanza

Berichten: 3286
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Re: jonge wedstrijdpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 21:26

Maar springen je daar de tranen niet van in je ogen? En zou je dan zo'n not talented ruiter niet wat aan willen doen?

Ik heb het nu zo vaak gezien. Meisje heeft duur paard met rugblessure, paard naar slacht. Nieuw paard van papa, even later, zelfde rugblessure....

En er zijn mensen op dit forum, die durven te vertellen dat hun paard Kissing Spines heeft gekregen. Dus je rijdt je paard in de soep en je hebt het nog niet eens door? Ik wordt erg van zulke dingen...

talented

Berichten: 2434
Geregistreerd: 26-01-04

Re: jonge wedstrijdpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 21:32

Esperanza schreef:
Maar springen je daar de tranen niet van in je ogen? En zou je dan zo'n not talented ruiter niet wat aan willen doen?

Ik heb het nu zo vaak gezien. Meisje heeft duur paard met rugblessure, paard naar slacht. Nieuw paard van papa, even later, zelfde rugblessure....

En er zijn mensen op dit forum, die durven te vertellen dat hun paard Kissing Spines heeft gekregen. Dus je rijdt je paard in de soep en je hebt het nog niet eens door? Ik wordt erg van zulke dingen...


Kissing Spines is zeer vaak een aangeboren afwijking hoor! Ik kan me er eerlijk gezegd niet druk ovr maken wat andere mensen met hun paard doen. Natuurlijk moet je goed zijn voor zo'n dier maar als ik me moet gaan mengen in andermans trainingen kom ik echt 24 uur per dag te kort !

Esperanza

Berichten: 3286
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Re: jonge wedstrijdpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 21:40

talented schreef:
Kissing Spines is zeer vaak een aangeboren afwijking hoor! Ik kan me er eerlijk gezegd niet druk ovr maken wat andere mensen met hun paard doen. Natuurlijk moet je goed zijn voor zo'n dier maar als ik me moet gaan mengen in andermans trainingen kom ik echt 24 uur per dag te kort !


Kissing Spines is geen aangeboren afwijking! Sorry voor off topic
Maar het is iets wat er door de ruiter in wordt gereden! Door gebrek aan rugbespiering in combinatie met verkeerde belasting loopt het paard kans hierop.


Maar eh, genoeg voor nu....ik ga nog even niets doen!

kiana
Berichten: 1646
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: brabant

Re: jonge wedstrijdpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 23:37

Esperanza schreef:
talented schreef:
Kissing Spines is zeer vaak een aangeboren afwijking hoor! Ik kan me er eerlijk gezegd niet druk ovr maken wat andere mensen met hun paard doen. Natuurlijk moet je goed zijn voor zo'n dier maar als ik me moet gaan mengen in andermans trainingen kom ik echt 24 uur per dag te kort !


Kissing Spines is geen aangeboren afwijking! Sorry voor off topic
Maar het is iets wat er door de ruiter in wordt gereden! Door gebrek aan rugbespiering in combinatie met verkeerde belasting loopt het paard kans hierop.


Maar eh, genoeg voor nu....ik ga nog even niets doen!


KS kan een aangeboren afwijking zijn !!!!!!!!!!
Te weinig ruimte tussen de wervels in dat geval, of door een trauma.
Je kan het verdoezelen door correct rijden.
Sorry voor off topic maar ik heb er ervaring mee. Paard had het al 3 jaar voor ik hem kocht , even voor de duidelijkheid.

Hobbyruiters starten hun paarden later als profs.
De reden...........geldkwestie al hierboven genoemd.

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 07:42

Ks is off topic! als je beweert dat kissing spines aan de ruiter ligt open dan een nieuw topic. Ik lees dan graag mee( ik denk even aan renske..)

Kunnen we nu weer on topic?

Gaat er nog iemand de jonge paarden proeven starten in Oosterwolde? OP 27 en 28 mei?

Chupa

Berichten: 971
Geregistreerd: 07-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 16:02

Pff met een aantal opmerking hier ben ik het toch écht niet eens, sorry dat ik het zeg. Ik vind bijvoorbeeld niet dat je kunt zeggen dat een B ruiter niet kundig genoeg is om een paard af te richten/ op te leiden. Ik maak paarden zadelmak en breng ze uit in de B en dan gaan ze weer weg. Dat wil niet zeggen dat ik ze niet af kan richten, en ik spreek niet alleen voor mezelf
Wat het topic betreft, ik denk dat het maar net aan de jury ligt. Sommige vinden het prachtig: hoe jonger een paard op hoog niveau loopt, hoe beter. Bij het schrijven hoor ik ontzettend vaak: goh, dat paard is 5 jaar, loopt ie nou nog steeds B?

samararany

Berichten: 55
Geregistreerd: 19-05-06

Re: jonge wedstrijdpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 17:04

mijn pony is pas 7 maar heeft al een keer een b dressuurwedstrijdje gewonnen eerst deed hij een beetje ondeugend,daarna heel braaf en daarna heel vervelend.het was net een duiveltje maar dat kwam door het zadeltje die deed pijn aan zijn rug .hij had een veelzijdigheidszadel en die deed pijn.nu heb ik 2 zadels een dresuur zadel(diamant) en een springzadel(stüben).

Venetia

Berichten: 2311
Geregistreerd: 16-07-04
Woonplaats: Zuid-Gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 17:30

Er is niets mis met een paard laten werken op het niveau dat het aankan. Je moet alleen voelen en weten tot hoever je op dat moment kan gaan. Dan kan het dier jaren mee. Het ene dier kost het geen enkele moeite op 5 jarige leeftijd Z te lopen, het andere dier heeft daar op 10jarige leeftijd ontzettend veel moeite mee en heel veel training voor nodig.

Mijn huidige wedstrijdpaard was drie jaar toen hij ingereden werd. Hij heeft de springklassen allemaal precies op de toegestane leeftijd doorlopen, dus hij heeft niet overdreven veel tijd gehad. Maar hij had er weinig moeite mee, dus geen probleem.
Toen ik hem overnam ging ik er dressuur mee rijden. Hij heeft altijd goed gescoord maar sommige dingen kostten hem in het begin gewoon erg veel moeite. Ondanks de resultaten heb ik daarom regelmatig wedstrijdpauzes ingelast, om hem verder te trainen.
Hij heeft nog nooit een rij-pauze gehad.

Hij loopt nog steeds fris mee, op één knullige blessure die hij door mijn stommiteit heeft opgelopen en nu weer van terug is en een enkele hoefzweer heeft hij nog nooit wat gehad en is inmiddels 16 jaar.

Je kunt volgens mij beter aan het rijden blijven en rustig aan doortrainen dan eerst keihard trainen, dan op rust zetten (zodat ie kan 'nadenken', een paard is geen mens!) en dan weer volop oppakken.

Ik ben het overigens ook helemaal met Suzanne F. eens!

germie

Berichten: 26089
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 18:22

Denim schreef:
Pff met een aantal opmerking hier ben ik het toch écht niet eens, sorry dat ik het zeg. Ik vind bijvoorbeeld niet dat je kunt zeggen dat een B ruiter niet kundig genoeg is om een paard af te richten/ op te leiden. Ik maak paarden zadelmak en breng ze uit in de B en dan gaan ze weer weg. Dat wil niet zeggen dat ik ze niet af kan richten, en ik spreek niet alleen voor mezelf
Wat het topic betreft, ik denk dat het maar net aan de jury ligt. Sommige vinden het prachtig: hoe jonger een paard op hoog niveau loopt, hoe beter. Bij het schrijven hoor ik ontzettend vaak: goh, dat paard is 5 jaar, loopt ie nou nog steeds B?

Helemaal mee eens.
En dan rij je een 9.5 jarige in, start er als 10 jarige voor het eerst mee in de B. Vervolgens rij je wel 10 winstpunten uit 12 proeven. Wat is oud? En waarom zou een 10 jarige niet meer verkoopbaar zijn als leerpaard?

talented

Berichten: 2434
Geregistreerd: 26-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 18:28

germie schreef:
Denim schreef:
Pff met een aantal opmerking hier ben ik het toch écht niet eens, sorry dat ik het zeg. Ik vind bijvoorbeeld niet dat je kunt zeggen dat een B ruiter niet kundig genoeg is om een paard af te richten/ op te leiden. Ik maak paarden zadelmak en breng ze uit in de B en dan gaan ze weer weg. Dat wil niet zeggen dat ik ze niet af kan richten, en ik spreek niet alleen voor mezelf
Wat het topic betreft, ik denk dat het maar net aan de jury ligt. Sommige vinden het prachtig: hoe jonger een paard op hoog niveau loopt, hoe beter. Bij het schrijven hoor ik ontzettend vaak: goh, dat paard is 5 jaar, loopt ie nou nog steeds B?

Helemaal mee eens.
En dan rij je een 9.5 jarige in, start er als 10 jarige voor het eerst mee in de B. Vervolgens rij je wel 10 winstpunten uit 12 proeven. Wat is oud? En waarom zou een 10 jarige niet meer verkoopbaar zijn als leerpaard?


Natuurlijk is die wel verkoopbaar als leerpaard. Maar jouw leerpaard op B niveau is toch echt een stuk minder waard dan een correct gereden 5 jariga paard op Z niveau!