jonge wedstrijdpaarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jasmijn78
Berichten: 3924
Geregistreerd: 01-02-06

Re: jonge wedstrijdpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 08:41

Ik snap die haast niet zo... Ik zal nooit met een 3-jarige op concour gaan (kan niet eens, want ik mag geen B meer starten).

Ik gebruik het jaar dat ze 3 zijn/worden enkel om zadelmak te maken en rij slechts een enkele keer in de week en nooit langer dan 15 min. Ik vind 3 jaar echt te jong om op wedstrijd te gaan. Uiteraard lopen veel paarden fijn als ze 3 zijn, maar je overvraagt ze wel heel erg snel. Als je ze ervaring op wil laten doen, dan kan je ze net zo goed een keer meenemen naar de rijvereniging, of gewoon een keer gaan losrijden op een wedstrijd terrein.

lytse2003

Berichten: 453
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Leidschendam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 08:53

De mening van mensen verschild heel erg. Ik heb zelf een paard wat nu bijna 3 is we hebben er nog geen wedstrijden mee gereden maar de stal waar we staan zijn ze er al op tegen dat we longeren en er 2 keer in de week opzitten. Het verschild echt per stal. We zijn ook ergens wezen kijken en dat paard reden ze al veel proefjes mee en die was van net zo oud als ons paard. Ik denk dat je moet kijekn naar hoe ver je paard/pony zich heeft ontwikkeld en ik denk dat je met een paard van net drie ook nog niet moet gaan wijken enzo. L proef zit er dan al niet in.

Je kan misschien wel een keer meedoen als er bij jou op stal een proef wordt gegeven maar echt buiten de deur zou ik nog niet doen. Het is gewoon nog te zwaar.

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: jonge wedstrijdpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 11:51

suepergirl schreef:
Ik heb mijn driejarige nu net een maandje zadelmak.
Het dier wordt gemiddeld 2x / 3x per week "gereden" maar is gezegend met een enorm gemakkelijk karakter.

Dit paard had ik graag een paar wedstrijdjes willen starten in de B dressuur. Maar helaas moet ik direct L1 starten en daar moeten ze 4 voor zijn. (dispensatie wel aangevraagd, maar niet gekregen)

Ik denk dat het per paard verschillend is.

Als ik deze 3jarige namelijk vergelijk met mijn 4jarige dan weet ik zeker dat ik met mijn 3jarige een betere proef (zelfs L1) kan neerzetten dan met mijn 4jarige.


Wat is het probleem van thuis verder doorrijden? Dan kun je dat paard onderling misschien even laten wennen aan wedstrijddrukte en met B of L1 proefjes, maar ga je volgend jaar pas officieel starten. Als je in de training verder bent vlieg je ook door de klasses heen. Je kunt ook vanaf januari dat hij 4 wordt jonge paarden proeven rijden, als je daar voldoende percentages op rijd is je paard gelijk hoger geklasseerd en kun je hoger instromen in de gewone proeven.

Sue_

Berichten: 5041
Geregistreerd: 02-04-05
Woonplaats: Dedemsvaart

Re: jonge wedstrijdpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 12:03

joyce B schreef:
Wat is het probleem van thuis verder doorrijden? Dan kun je dat paard onderling misschien even laten wennen aan wedstrijddrukte en met B of L1 proefjes, maar ga je volgend jaar pas officieel starten. Als je in de training verder bent vlieg je ook door de klasses heen.
Je kunt ook vanaf januari dat hij 4 wordt jonge paarden proeven rijden,
als je daar voldoende percentages op rijd is je paard gelijk hoger geklasseerd en kun je hoger instromen in de gewone proeven.


Kan dat??? Dat wist ik niet. Maarja... dan vraag ik me wel af waar die jongepaarden proeven worden georganiseerd.

Maar het ging me er meer om dat ik het dier graag dit jaar een paar keer had meegenomen zodat hij heel rustig kan wennen aan de wedstrijddrukte. Maar ach... het is geen ramp hoor.

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: jonge wedstrijdpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 14:15

Link van de KNHS-site met het artikel uit de paard en sport over de proeven voor jonge paarden...

jonge paarden proeven

Voor de ervaring zijn onderlinge wedstrijden ook heel geschikt. wel de omstandigheden, maar niet de prestatiedruk en dergelijke...
Bij officiële wedstrijden kunnen ze je wegsturen als ze ontdekken dat je met dat paard niet start op die wedstrijd.

Sue_

Berichten: 5041
Geregistreerd: 02-04-05
Woonplaats: Dedemsvaart

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 15:31

worden die paarden dan wel vanaf januari 4 jaar gerekend of geldt daar dan ook per april? want anders kan ik natuurlijk ook prima in de L1 starten

kiana
Berichten: 1646
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 21:03

suepergirl schreef:
worden die paarden dan wel vanaf januari 4 jaar gerekend of geldt daar dan ook per april? want anders kan ik natuurlijk ook prima in de L1 starten


Je mag L1 starten met een vierjarige in april vh jaar dat hij 4 wordt.
Dus ook al wordt je paard bv in februari 4 jaar, dan mag je pas per april L1 starten.

germie

Berichten: 26069
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 21:14

Mijn 3-jarige loopt soms best netjes. Slingert nog wel veel, maar er zitten ook al stukken tussen die al een 6 of een 7 waard zijn. Soms kriebelt het bij mij ook wel om voor de lol een proefje te starten, maar een startkaart is behoorlijk duur (en dan nog iets van 8 euro voor ene proefje) en ik ben bang dat het toch nog te veel is voor het paard. Ik rij eerst nog thuis een beetje door (en dat stelt niet veel voor, 1-2 keer in de week).
Ik vind zelf buiten starten heel prettig, doe ik veel liever dan binnen.
Mijn 3-jarige is nu nog echt niet klaar voor een winstpunt, maar de B op zich moet ze wel kunnen, we komen wel ong. bij de juiste letter uit en de figuren zullen ook ong. wel kloppen. Er wordt niet veel gevraagd in de B. Dus op dat gebied zou ik kunnen starten. Verliespunten kun je toch niet rijden in de B.
Maar waar ik bang voor ben is dat het paard door alle drukte anders is, en dan vooral dat je niet merkt dat het te veel wordt. Thuis rij ik maar 15-20 minuten per keer, en op een wedstrijd wordt dat al gauw meer als het uitloopt (5-10 minuten losrijden, 2 proefjes van 5 minuten en dan moet je eigenlijk klaar zijn). En 1 proefje buiten vind ik wel wat weinig, dan start ik gewoon liever pas als het paard er echt klaar voor is.

Sue_

Berichten: 5041
Geregistreerd: 02-04-05
Woonplaats: Dedemsvaart

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 08:29

kiana schreef:
suepergirl schreef:
worden die paarden dan wel vanaf januari 4 jaar gerekend of geldt daar dan ook per april? want anders kan ik natuurlijk ook prima in de L1 starten


Je mag L1 starten met een vierjarige in april vh jaar dat hij 4 wordt.
Dus ook al wordt je paard bv in februari 4 jaar, dan mag je pas per april L1 starten.


Dus dan maakt het niet uit of ik vanaf april L1 start of dat ik me inschrijf voor de jonge-paarden-proeven. Ach, ik geef het dier deze zomer wel even een paar weken rust. Is nooit slecht natuurlijk.

Venetia

Berichten: 2311
Geregistreerd: 16-07-04
Woonplaats: Zuid-Gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 09:26

Ik moet zeggen dat ik nu ook een driejarige rijd die over een korte tijd makkelijk een B proef kan lopen. Ik ga dat denk ik doen ook. Ik kan wel thuis blijven tot ze vier zijn, maar dan is alles veel enger en spannender dan nu alles nog nieuw is.
Bovendien geef ik de paarden liever rust in de winter omdat onze bak dan minder goed is. Dus van de zomer lekker rijden en dan van de winter wat rustiger aan doen.

Ghjkl
Berichten: 131
Geregistreerd: 31-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 18:21

Ik heb mijn drie-jarige al gestart.
Was een hoop geslinger maar dat vind ik niet erg.
Ben het met Venetia eens dat hoe langer je wacht hoe enger het wordt!
Je moet alleen je verwachtingspatroon aanpassen!

Venetia

Berichten: 2311
Geregistreerd: 16-07-04
Woonplaats: Zuid-Gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 17:53

Ja dat denk ik ook, je moet niet per se vooraan willen staan.
En je moet ook niet extra trainen omdat er een wedstrijd komt, drie a vier keer in de week blijft genoeg, dan maar een mislukte wedstrijd!

Lielle

Berichten: 66260
Geregistreerd: 12-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 08:34

suepergirl, wat let je om B HC te starten?

Sue_

Berichten: 5041
Geregistreerd: 02-04-05
Woonplaats: Dedemsvaart

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 08:38

Lielle schreef:
suepergirl, wat let je om B HC te starten?


Beetje zonde van me geld Dan kan ik hem net zo goed een aantal malen op het inrijterrein rondsturen.
Maar ik ben nog steeds druk bezig om mijn moeder over te halen dat zij hem gaat starten.
Maar zeer waarschijnlijk ga ik vanaf januari wel een paar keer B HC starten. (voor dat jaar moet ik dan immers al wel een startkaart)

Margo

Berichten: 1636
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: Soest

Re: jonge wedstrijdpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 09:40

Mijn jonge paard wordt in juni 4 en in juni hebben we onze eerste wedstrijd gepland. Ook ik moet in het L (mag niet meer in de B) Maar ook als dat wel gemogen had was ik er niet aan begonnen. Puur omdat ze er niet klaar voor was. Inmiddels gaat ze met grote sprongen vooruit en denk ik dat ze een fijne L proef kan lopen.

Wat Venetia zegt over hoe langer je wacht hoe enger en spannender het wordt ben ik het niet helemaal mee eens..
Op het moment dat ze 3 zijn en je ze nog niet uitbrengt op concours kan je ze natuurlijk wel meenemen naar vreemd terrein (ik ga 1 keer in de 2 weken naar de les en heb haar een paar keer meegenomen op vreemd terrein, alleen maar voor de ervaring. Overigens waren er op dat moment geen wedsrijden op dat terrein maar die nieuwe indrukken zijn vaak al overweldigend genoeg...)
Maar ik blijf er wel bij dat het zo ontzettend kan verschillen per paard! Het ene paard kan het wel makkelijk verwerken het andere totaal niet! Dus luister naar je paard! Ze geven zelf wel aan wat ze wel een niet aankunnen!

Venetia

Berichten: 2311
Geregistreerd: 16-07-04
Woonplaats: Zuid-Gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 14:02

Daar heb je wel gelijk in Margo, sommige paarden hebben wat meer tijd nodig, die zijn al zo van slag door het rijden in het begin dat ze ander terrein er niet bij kunnen hebben.

Een verenigingsles is vaak net zo leerzaam als een wedstrijd in het begin.
Maar vooral voor dominante paarden is het goed dat ze vrij jong leren tussen veel andere paarden te lopen. Mijn ervaring is, dat als ze dat pas na lange tijd leren, ze heel zuur doen naar andere paarden.
Maar goed, dat zijn uitzonderingen.
3 of 4 jaar op wedstrijd, is allebei nog jong en moet in mijn ogen altijd met beleid gebeuren.

Esperanza

Berichten: 3286
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 14:00

Venetia schreef:
3 of 4 jaar op wedstrijd, is allebei nog jong en moet in mijn ogen altijd met beleid gebeuren.


En aangezien de meeste mensen dat niet kunnen.....vind ik dat je een gaatje in je hoofd hebt als je zo´n jong paard als laat starten. Af en toe eens voor de ervaring, oke. Maar waarom moeten paarden met 6 jaar al in het Z?

Ik vind het ook een taak van de jury om dit af te straffen. Van mij mag er een regel komen bv 1 klasse per jaar. Dan heeft je paard de kans om het geestelijk en lichamelijk bij te benen. (en wordt ie misschien ouder dan 10!)

Er worden zoveel paarden in de soep gereden, en iedereen roept maar: ja, mijn geval is anders, mijn paard is er klaar voor...

Wat is er op tegen om je paard goed en in alle rust op te leiden?

Sue_

Berichten: 5041
Geregistreerd: 02-04-05
Woonplaats: Dedemsvaart

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 14:10

Esperanza schreef:
Er worden zoveel paarden in de soep gereden, en iedereen roept maar: ja, mijn geval is anders, mijn paard is er klaar voor...

Wat is er op tegen om je paard goed en in alle rust op te leiden?


Daar is helemaal niets op tegen. Maar het ene paard is het andere niet. Zo loopt mijn 3-jarige nu al beter dan mijn 4-jarige. Zolang men zich aanpast aan het paard kan er weinig misgaan.

Als het inderdaad maar met beleid gebeurd. En daar gaat het nog wel eens mis. Maar niet alleen bij de jonge paarden.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 14:22

Bij de Spaanse rijschool mogen de Lippi's pas in de ring verschijnen als ze 10!!! zijn. Dat is niet voor niets! Geestelijk en lichamelijk zijn ze er dan pas aan toe.

Dat zegt toch al genoeg. Tegenwoordig is alles zo prestatie gericht, snel zo hoog en veel mogelijk, helaas voor de paarden.

Een paard is lichamelijk pas uitgegroeid als ie vijf is, voor koudbloeden ligt die leeftijd zelfs op zes of zeven.

Margo

Berichten: 1636
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: Soest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 14:54

Arabesk schreef:
Een paard is lichamelijk pas uitgegroeid als ie vijf is, voor koudbloeden ligt die leeftijd zelfs op zes of zeven.


Ik dacht ook bij 7 pas

Maar dan kan het nog geen kwaad om een 4 jarige een L proefje te laten lopen. Maar nartuurlijk niet elke week!!
Een paar figuren, overgangen en een pasje opzij lijkt me nou niet zo'n aanslag op het paard...

En de spaanse rijschool vind ik ook niet echt te vergelijken met de 'normale' dressuur....

Sue_

Berichten: 5041
Geregistreerd: 02-04-05
Woonplaats: Dedemsvaart

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 15:25

Als ik de foto's van de verrichtingsonderzoeken zo zie dan hebben mijn 3-jarigen nog niets te klagen

magic_lover

Berichten: 15573
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 15:29

Ik vind dat je met je 3 jarige best wat wedstrijden kunt doen, om alvast wat ervaring op te doen, natuurlijk niet gelijk april al, maar eind van het jaar ofzo. ik ga eind dit jaar ook starten puur voor ervaring op doen, zijn de punten mooi nou is mooi mee genomen maar gewoon om ervaring op te doen, en dan volgend jaar als ze 4 is maar eens kijken om écht fanatiek te gaan starten.

maar je paard moet er ook klaar voor zijn, kun je wel zeggen ga eind dit jaar starten maar als je paard nog niet fijn is ofzo zou ik gewoon nog even wachten

*zo gaat nu topic lezen *

asjemenou

Berichten: 9003
Geregistreerd: 02-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 18:57

Ik heb mijn driejarige al een paar keer gestart en ik vind het echt geen kwaad kunnen.
Je kunt wel niet op concour gaan maar thuis kun je hem net zo goed helemaal verpesten.
En of je nou op de club gaat rijden of op een klein wedstrijdterreintje?

Mijn drie-jarige wordt drie keer in de week een kwartiertje gereden en dat is dus dus wel een hele drie kwartier per week!!!!!
Denk echt niet dat ie hier dood van gaat.
Als ik hem op wedstrijd mee neem wordt er ook maar een kwartiertje losgereden, of ie nou vlug is of niet, en dan oefen ik door de week maar twee keer.
Ik denk dat hij het beter heeft als vele andere die misschien wel al vijf zijn maar elke dag een uur gereden worden.

jasmijn78
Berichten: 3924
Geregistreerd: 01-02-06

Re: jonge wedstrijdpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 09:10

suepergirl schreef:
Je kunt ook vanaf januari dat hij 4 wordt jonge paarden proeven rijden, als je daar voldoende percentages op rijd is je paard gelijk hoger geklasseerd en kun je hoger instromen in de gewone proeven.


Dat is niet helemaal waar: Je mag namelijk pas jonge paarden proeven starten als je zelf startgerechtigd bent in die klasse. Dus voor 4-jarige proeven moet je iig minstens 1 keer Z met wp hebben gereden. Maar als je min. 1 keer Z hebt gereden mag je met een 4-jarige ook direct in de reguliere L proeven instromen.

Dus een ruiter die nooit hoger heeft gereden dan L of M mag met een 4-jarige geen jonge paarden proef starten en moet met een 4-jarige dus gewoon in de B beginnen.

Esperanza schreef:
Van mij mag er een regel komen bv 1 klasse per jaar.

Die is er nu toch? een 3-jarige mag niet hoger dan B, een 4-jarige L, een 5-jarige M en een 6-jarige Z.
Tot 1 april jl. mocht je met een 5-jarige nog in de Z starten...

Een gemiddeld paard van 6 moet echt wel een Z proef kunnen lopen zonder daarbij overbelast te raken. Een enigzins kundige ruiter kan zijn 6-jarige ook in de Z rondrijden zonder hem te overbelasten. Bij uitzonderingen zoals laat rijpe paarden, hele grote paarden etc. vind ik het de verantwoordelijkheid van de ruiter om daar rekening mee te houden.

Esperanza

Berichten: 3286
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Re: jonge wedstrijdpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 09:34

Ik heb dus net een paard gekocht dat nu 7 is en helemaal in de soep is gereden. Door een dure dressuur amazone die ook wist wat ze deed....

Hij liep op zijn 6e al in het Z. Ik snap niet waarom je niet gewoon een paar jaar uittrekt om je paard op te leiden. Een paard door en door trainen, trek daar een paar jaar voor uit.

Misschien hebben ze de capaciteiten wel, maar je moet ze tegen zichzelf beschermen, ze moeten nog langer mee! Als de eigenaar heb je die plicht vind ik! Ik heb nu een 7 jarig paard dat in het begin alleen maar steigerde en staakte. Hij kon het gewoon allemaal niet verwerken tussen zijn oren. Ik rijd dat er wel weer uit hoor, das geen probleem, maar het begroot me verschrikkelijk als ik merk wat er allemaal al met hem gebeurt is en wat er in dat koppie omgaat.

Tuurlijk kun je een jong paard af en toe meenemen om ervaring op te doen en te wennen aan dingen, daar ben ik juist voor. Maar waarom die haast. Misschien is het kicken een 6 jarig paard al in de Z, maar topsporter wordt je niet in zo´n korte tijd.

Ik zie te veel paarden die worden afgedankt omdat ze zijn verreden. Rugblessures, kreupelheden, HKO en Kissing Spines en vele andere kwalen komen vaak voor omdat mensen hun paard gewoon verpesten. En daar word ik beroerd van.