jonge wedstrijdpaarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
YoJcE

Berichten: 459
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: moergestel

jonge wedstrijdpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 14:18

ik ben benieuwd wat jurys er van vinden als ze op dit moment een paard van 2003 in de ring krijgen. Het is toegestaan, maar misschien heeft elke jury hier wel een andere mening over. Laat maar horen ik ben benieuwd

_Marinke_

Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 15:44

Ik vind 3 wel een beetje erg vroeg hoor!! Het paardje is dan misschien nog geen eens 3 maar 2.. (als ze na april zijn geboren ) En waarschijnlijk is het paardje dan ook nog maar pas onder het zadel en (vaak als ze er zo vroeg mee starten) te vroeg ingereden

Mijn mening is om een paardje met 3 jaar in te rijden, en dan als tie 4 jaar is af en toe een wedstrijden (1 keer in de maand ofzo) Maar zobiezo moet je pas gaan starten als JIJ en PAARD er klaar voor zijn

3 jaar vind ik gewoon veels te vroeg **Ben geen Jury hoor **
Ik zou zelf pas starten als het paardje 4 is

YoJcE

Berichten: 459
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: moergestel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 16:22

oke, dat is duidelijk en ik denk dat meer mensen er zo over denken. toch ben ik benieuwd wat de jurys onder ons er over denken..

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 16:25

Hoe ik erover denk doet er niet toe. Ik beoordeel wat ik op dat moment zie of het paard nu 3 of 30 is. Tuurlijk heb ik er een mening over, maar die laat ik niet meewegen in mijn beoordeling.

Dennis

Berichten: 31485
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 16:30

Ik zie mijn 3 jarige nog geen proefje lopen hoor.

Ik ben ook geen jury, maar nu al met een 3 jarige(eigenlijk dus voor de meeste een bijna 3 jarige) starten vind ik echt wel erg vroeg. In december vind ik het een minder groot probleem.

YoJcE

Berichten: 459
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: moergestel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 16:43

Anoeska27 schreef:
Hoe ik erover denk doet er niet toe. Ik beoordeel wat ik op dat moment zie of het paard nu 3 of 30 is. Tuurlijk heb ik er een mening over, maar die laat ik niet meewegen in mijn beoordeling.


oke dankje, zoiets wilde ik weten. Ik heb namelijk met mijn 3jarige voor het eerst gestart vorige week, en had 180 en 196 punten. Dit was eenmalig hoor, maar hierdoor was ik benieuwd of een jury er zijn eigen mening in legd.

talented

Berichten: 2434
Geregistreerd: 26-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 17:23

YoJcE schreef:
Anoeska27 schreef:
Hoe ik erover denk doet er niet toe. Ik beoordeel wat ik op dat moment zie of het paard nu 3 of 30 is. Tuurlijk heb ik er een mening over, maar die laat ik niet meewegen in mijn beoordeling.


oke dankje, zoiets wilde ik weten. Ik heb namelijk met mijn 3jarige voor het eerst gestart vorige week, en had 180 en 196 punten. Dit was eenmalig hoor, maar hierdoor was ik benieuwd of een jury er zijn eigen mening in legd.


Ik zou dat juist wel graag zien. Een 3 jarige die een nette B/L1 proef loopt, daar is toch niks mis mee?

Fitzroy

Berichten: 25161
Geregistreerd: 11-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 20:08

Als hij dan maar een nette proef loopt. Vaak vinden ruiters dan ook dat ze anders gejureerd moeten worden omdat het paard nog maar 3 is. Start dan niet .....

talented

Berichten: 2434
Geregistreerd: 26-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 23:50

Fitzroy schreef:
Als hij dan maar een nette proef loopt. Vaak vinden ruiters dan ook dat ze anders gejureerd moeten worden omdat het paard nog maar 3 is. Start dan niet .....


Mee eens

Sue_

Berichten: 5041
Geregistreerd: 02-04-05
Woonplaats: Dedemsvaart

Re: jonge wedstrijdpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 16:39

Ik heb mijn driejarige nu net een maandje zadelmak.
Het dier wordt gemiddeld 2x / 3x per week "gereden" maar is gezegend met een enorm gemakkelijk karakter.

Dit paard had ik graag een paar wedstrijdjes willen starten in de B dressuur. Maar helaas moet ik direct L1 starten en daar moeten ze 4 voor zijn. (dispensatie wel aangevraagd, maar niet gekregen)

Ik denk dat het per paard verschillend is.

Als ik deze 3jarige namelijk vergelijk met mijn 4jarige dan weet ik zeker dat ik met mijn 3jarige een betere proef (zelfs L1) kan neerzetten dan met mijn 4jarige.

_Marinke_

Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 19:27

@ suepergirl; Ik heb net in een ander topic gelezen dat ze je pas L1 mag starten in April van het jaar dat ze 4 worden.. dus als ze bv. in Mei 4 worden mag je pas in April starten (of later natuurlijk)

Sue_

Berichten: 5041
Geregistreerd: 02-04-05
Woonplaats: Dedemsvaart

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 19:57

_Marinke_ schreef:
@ suepergirl; Ik heb net in een ander topic gelezen dat ze je pas L1 mag starten in April van het jaar dat ze 4 worden.. dus als ze bv. in Mei 4 worden mag je pas in April starten (of later natuurlijk)


nee toch??? en geldt dat ook voor het springen???

_Marinke_

Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 19:58

Voor het springen weet ik niet.. iig is dit wel zo met dressuur.

Even later werdt er dit in het topic gezecht (door een vriendin van mij die overigens geen wedstrijden rijdt):

Citaat:
maar het ligt er ook aan of het een pony of een paard is
Bij een pony in een dressuurwedstrijd word ge-eist:
min. 3 jaar oud voor de klasse B t/m M2 en vanaf de Z1 en Z2 horen de pony's min. 5 jaar oud te zijn
Bij een paard:
Klasse B: min. 3 jaar vanaf 1 April
" L1 en L2: min. 4 jaar vanaf 1 April
" M1 en M2: min. 5 jaar vanaf 1 April
" Z1 en Z2: min. 6 jaar


Sue_

Berichten: 5041
Geregistreerd: 02-04-05
Woonplaats: Dedemsvaart

Re: jonge wedstrijdpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 20:09

Nou inderdaad....

Citaat:
7.2 De leeftijd van paarden wordt berekend vanaf de eerste januari van het geboortejaar en wordt telkens per 1 januari met één jaar verhoogd. Voor paarden t/m 5 jaar geldt dat pas vanaf 1 april van het jaar waarin het paard de vereiste leeftijd heeft bereikt mag het paard in die klasse uitgebracht worden (in overeenstemming met de startgerechtigdheidstabel).


bron: www.knhs.nl (reglementswijzigingen springen)


*zucht*

_Marinke_

Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 20:13

Dat wordt wachten..

Sue_

Berichten: 5041
Geregistreerd: 02-04-05
Woonplaats: Dedemsvaart

Re: jonge wedstrijdpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 20:20

Kan ik dat dier net zo goed direct L2 starten.

Vind het zelf altijd wel fijn om de eerste concoursen binnen te starten. Is wat rustiger voor die jonge dieren. Gaat nu helaas niet meer door.

_Marinke_

Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 20:48

Nee... jammer genoeg.. *ik heb er nog geen ervaring mee *

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78564
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: jonge wedstrijdpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 12:39

@suepergirl, kun je dan niet een keer HC in de B starten?

vanini

Berichten: 732
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: heerlen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 12:50

mm, ik vind t van de ene kant natuurlijk wel een bescherming voor de jonge paarden,maar dat ze pas met 5 jaar, en dan ook nog na 1 april,pas M mogen starten...
Dat betekent dat mijn nu 4-jarige,die echt heerlijk loopt,nog een vol jaar in de L moet blijven.
Is voor de andere deelnemers ook niet leuk,als ik straks mijn max aan wp heb,toch in de Lblijf en dan prijzen wegkaap. Want ik heb gelezen dat je dus wel in de l klasse mag blijven uitkomen,ondanks het aantal wp dat je hebt, tot je paard de leeftijd heeft om een klasse hoger te starten.

Sue_

Berichten: 5041
Geregistreerd: 02-04-05
Woonplaats: Dedemsvaart

Re: jonge wedstrijdpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 13:02

Neonlight schreef:
@suepergirl, kun je dan niet een keer HC in de B starten?


Dat kan inderdaad, maar om daar dan speciaal een startkaart voor aan te vragen vind ik weer wat overdreven.

renes
Berichten: 526
Geregistreerd: 20-01-05
Woonplaats: Leende

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 13:09

Geldt dit zowel voor dressuur als springen? (ik zie bij de link die hierboven wordt gegeven, bij KNHS dat je moet kijken bij Reglementswijzigingen Springen).

MNMN
Berichten: 72
Geregistreerd: 02-12-05
Woonplaats: Brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 18:28

Ik vind dat je hier niet zomaar over kan oordelen. Ik ga dit weekend ook met mijn 3-jarige een B proefje rijden omdat ik het dadelijk niet meer mag. Daarna verblijft hij lekker in de wei en "rijd"ik hem drie keer in de week 20 minuutjes. Dan kan hij van de winter mooi een paar keer mee. Ik heb het geluk dat er hierop stal iedere maand dressuurwedsrtijdjes georganiseerd worden, dus hoef hem dan maar uit zijn stal te pakken. Ook niet al dat gestress voor een 3-jarige. Wel fijn dus. En ik vind niet dat (ik dat als)de jury anders moet oordelen of ze nu 3 of 30 jaar oud zijn.

Sue_

Berichten: 5041
Geregistreerd: 02-04-05
Woonplaats: Dedemsvaart

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 21:02

renes schreef:
Geldt dit zowel voor dressuur als springen? (ik zie bij de link die hierboven wordt gegeven, bij KNHS dat je moet kijken bij Reglementswijzigingen Springen).


Dat dacht ik wel ja.

kiana
Berichten: 1646
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 00:23

[/quote]


Ik zou dat juist wel graag zien. Een 3 jarige die een nette B/L1 proef loopt, daar is toch niks mis mee?
[/quote]

Een 3 jarige mag geen L1 lopen en terecht........

talented

Berichten: 2434
Geregistreerd: 26-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 08:29

kiana schreef:



Ik zou dat juist wel graag zien. Een 3 jarige die een nette B/L1 proef loopt, daar is toch niks mis mee?
[/quote]

Een 3 jarige mag geen L1 lopen en terecht........
[/quote]

Ik bedoede ook niet zo zeer op concours, maar in de training!