[Jury] cijfer voor verzorging

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xUbenterx

Berichten: 113
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: veghellll

Re: [Jury] cijfer voor verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 10:41

ik denk dat het ook ligt aan wat voor paard/pony je hebt. Ik heb nl een donkerbruine, met 4 witte voeten en n bles. Als deze gewoon schoon zijn krijg ik standaard n 8! heb tot nu toe nog maar 2 7-s gekregen, en rijdt tog al 1,5jaar wedstrijden. Ik denk als je n schimmel hebt, die niet geel is, dat je dan nog sneller naar n 9 toe gaat....

Mick_G

Berichten: 1019
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Ter Aar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 10:42

Ik heb een fjord die altijd brandschoon is op wedstrijd

Antistar

Berichten: 1152
Geregistreerd: 13-01-04
Woonplaats: Gasselte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 15:07

GeJe schreef:
amondi schreef:
Nou zullen modderlaarzen de meeste jury's worst zijn.. /quote]

Ik zie soms zwaar mishandelde rijlaarzen op een wedstrijdterrein... dan denk ik: goh... en maar zeuren dat rijlaarzen zo duur zijn... maar da's meer beroepsmatig dan zullen we maar zeggen.



Maar kijk, als je je laarzen thuis helemaal zit te poetsen, en je doet ze direct aan, je hoeft maar ergens in te stappen of ze zyn al smerig..
Ik heb ook wel eens een Jury gehad, dan is het baggerweer, en dan zit je onder de modder omdat je misschien eerst hebt gesprongen ofzo, en dan geven ze je nog een 6, terwijl je de dag ervoor misschien je paard helemaal gewassen hebt ofzo.
De meesten geven je dan wel een 8, maartoch, je hebt ze er tussen zitten.
Dat snap ik dan ook niet.

mymyhorses
Berichten: 476
Geregistreerd: 13-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 17:08

Ik moest eens schrijven bij een jury en er kwam een witte schimmel de baan in en die kreeg een 9. omdat hij zo mooi wit en schoon was.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 20:23

ik vraag mij ook altijd af wat de jury precies wil zien aan verzorging.
ik heb 1X gehad dat ik mijn haren los had, totaal niet aan gedacht. daar kreeg ik toen commentaar op. verder altijd gewoon paard netjes schoon en netjes ingevlochten, maar zelfs dan wisselen de punten ontzettend.
dan vraag ik mij af.. waarom soms tot 2/3 punten verschil op 1 onderdeel? mijn kleding en rijspullen zijn heel neutraal en netjes, daar is niets smaakgebonden aan.
alleen het paard ( zo bont als maar kan) maar om een 6je te geven omdat men niet van bont houdt.. lijkt mij dat een goede jury dit niet mag en zal doen.

Mick_G

Berichten: 1019
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Ter Aar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 20:27

dat ben ik zeker met je eens lowara.

germie

Berichten: 26069
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 20:58

lowara schreef:
alleen het paard ( zo bont als maar kan) maar om een 6je te geven omdat men niet van bont houdt.. lijkt mij dat een goede jury dit niet mag en zal doen.

net als een schimmel een hoger cijfer geven.
Verzorgd is verzorgd en dus een 8 of hoger waard vind ik. En als je een bruin paard hebt, dan heb je gewoon meer geluk dan eentje die je echt moet wassen.
Maar ik ken ook iemand met een schimmel en dat paard is nooit vies.

Mick_G

Berichten: 1019
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Ter Aar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 21:03

haha, mijn fjord is altijd vies, alleen ik kan nu erg goed poetsen en wassen

Oretha

Berichten: 3446
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Op de rug van een paard

Re: [Jury] cijfer voor verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 13:41

volgens mij...ik weet het niet zeker hoor!!.....kijkt de jury ook of hij de proef een winstpunt waard vind. Met het punt van de verzorging kan hij dat een beetje ophemelen. als je bijv. net 178 punten hebt..en hij vind je proef wel winst waard dan kan je bijv. een 8 of 9 geven voor de verzorging...hetzelfde geld als diegene het bijv net 2 winstpunten waard vind of juist geen winstpunt

ik weet niet zeker of alle jury's dit doen, maar mijn moeder heeft een x bij een jury geschreven die dat soms op deze manier deed

Mick_G

Berichten: 1019
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Ter Aar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 13:52

ja dat zou wel kunnen tarja. Maar toch ben ik van mening dat ze het moeten zien als een apart onderdeel..

marguerite

Berichten: 1014
Geregistreerd: 24-10-05
Woonplaats: rotterdam zuid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 08:43

ik heb een hafliger met lange manen,ik heb het meestal loshangen[maar wel superwit]en ik kreeg meestal een 8 voor verzorging,heb ik de laatste x een mooie strakke hengstenvlecht gemaakt kreeg ik een 7 en ik had 179 punten,dan is het echt wel balen,dus ik laat zijn manen voortaan los hangen als je toch een 7 krijg omdat je geen winstpunt verdient,waarom dan die moeite terwijl hij het ook niet prettig vind

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 12:05

tjah.. als ik de manen losdoe krijg ik ook wel altijd een 8.
maar mijn Tinker heeft manen van ruim 1m60 lang en dan zou ik op het onderdeel halsstrekken een 1 krijgen omdat ze die dan niet kan uitvoeren.
als je gewoon netjes en strak hebt ingevlochten, moet dat toch gewoon een hoog cijfer kunnen worden als je paard (en jezelf) verder schoon en netjes is.

Waar ik af en toe van baal en wat ik dus ook af en toe heb meegemaakt, is dat je op concoursen zonder startkaart vaak ruiters ziet met een pony of paard die er totaal niet netjes verzorgd uitziet, waarvan de plukken uit de knotjes steken en het tuig van pure ellende omkrult door gebrek aan vet hetzelfde cijfer krijgen voor de verzorging als iemand die wel veel moeite heeft gedaan. ikzelf ben voor een concours minimaal 3 tot 4 uur bezig om mijn paard en tuig tiptop in orde te krijgen, en om dan beloond te worden met hetzelfde cijfer als iemand die even 5 minuten wat erin geragd heeft?
geeft altijd een beetje een naar gevoel bij mij.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 20:30

Heb even in je profiel gekeken. Allemachtig wat een manen!

Zelf vind ik het er verzorgd uit zijn als het allemaal lekker simpel oogt. Niet te veel poes pas voor de kijkers. Volle glanzende staart, Netjes geknipt het liefst niet ingevlochten. En knotjes of losse manen/ hengste vlecht. Maar net wat bij het paard past. En verder het tuig en alles goed verzorgt. En het paard moet gezond en vrolijk er uit zien.

linda_hans

Berichten: 316
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: [Jury] cijfer voor verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 12:49

Afgelopen zaterdag op wedstrijd het meeste bizarre ooit meegemaakt:
2 proeven gereden, de ene proef bagger, de andere winstwaardig.

Eindresulaat 178 punten voor de tweede proef, er stond een 5 op voor verzorging, want de achterbenen waren niet wit genoeg (paard heeft 2 witte sokken achter). Op het protocol stond:
Waarom zijn de benen van de pony niet gewassen?

De dag daarvoor hebben we de pony meer dan een uur staan wassen, maar ja als je in een zandbak moet inrijden, zijn de benen niet meer helemaal wit meer, terwijl we ze nog gebandageerd hadden.

Dit vind ik dus echt te ver gaan....

Ik ben het eens met het feit dat je dan een betere proef neer moet zetten om winst te rijden, maar ook dat was veel te laag gejureerd, maar daar kan ik mee leven, (het is tenslotte een jurysport!) maar met zulke opmerkingen die nergens op slaan absoluut niet!
Het was ook de eerste keer dat ik zo'n rare opmerking had al hoor ik wel meer rare verhalen over deze jury....

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 12:54


ElCamino

Berichten: 8947
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 12:59

moet eerlijk zeggen dat wanneer ik meega met een vriendin die jury is, er meestal hetzelfde cijfer voor de verzorging wordt gegeven. Dus allemaal een 7 bijvoorbeeld.
Alleen als een combi er dan erg netjes of erg frommelig uitziet wordt er een punt hoger of lager gegeven.
Het wordt zeker niet gebruikt om net wel of niet een wp uit te delen.

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 16:52

Ik heb er ook al eens een topic over gehad, maar ja het blijft raar. Ik had laatst op me protocol; 7 ---> Staart vlechten of scheren.

NOU JA!!! In het proeven boekje stond toch echt dat je het moest knippen of scheren of netjes bij getrokken op 1 lengte, nouja de staart trekken doe ik niet maar het is wel netjes. Ik was best wel ff pist erom maja...

Saika
Berichten: 1666
Geregistreerd: 12-12-03

Re: [Jury] cijfer voor verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 17:20

Ik heb met mn fjord een enkele keer een 8 voor de verzorging maar meestal een 7. Er stond 1 keer op het protocol: de fjord is mooi geknipt! Dat vond ik wel leuk eigenlijk.... het is ook een ***klusje nl...

krumel
Berichten: 1663
Geregistreerd: 12-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 17:29

ik snap het ook nooit precies, maar ik vind ook wel weer dat je je winstpunten niet uit de verzorging moet halen (zeg niet dat dat altij dzo gebeurd!!)
Het is alleen soms balen dat je als je uren hebt staan wassen/poetsen je nog een 6 of 7 krijgt.
Mijn schimmeltje is echt haast niet schoon te krijgen, altijd gele en bruine plekken, ook al heb je m de dag van tevoren nog gewassen. En zelfs na het wassen zitten er ooit nog lichte gele plekken in. Dan vind ik toch wel dat ik t verdien om een 9 te krijgen als ik m n keer helemaal wit krijg
maargoed, het blijft altijd vaag, die verzorgingspunten. Ik begrijp ook wel dat ze daar geen 10-en voor geven, dat zou dan namelijk betekenen dat je met 4 5-en en de rest 6jes in je proef nog steeds n wp kunt krijgen...
Ik vind dus eigenlijk ook dat de verzorging niet mee zou moeten tellen, maar dat vind ik dan, ik stoor me er eigenlijk ook niet aan om een vies paard rond te zien rijden, zolang het niet te erg is.

miss_piggy

Berichten: 284
Geregistreerd: 13-03-06
Woonplaats: Dordrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 22:10

Whispertje schreef:
fjorden hoeven niet worden ingevlochten, net als haflingers ed.
ik accepteer een 7 of 8 ook wel, maar ik snap niet dat er nooit een 9 wordt gegeven.


Toen ik moest schrijven werd er 1x een 9 gegeven... Die jury vond hem mooi schoon (was een schiimeltje) maar de rest ook 7

Masada
Berichten: 3112
Geregistreerd: 21-04-06

Re: [Jury] cijfer voor verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 12:22

Hoi,

Ik wil wel even reageren.
Bij mij krijgt men als het paard goed verzorgd is, de ruiter of amazone verzorgd is en het harnachement netjes is en het paard uiteraard goed op zijn voeten staat altijd minimaal een 8.
Ik ga naar de 9 of de 10 als het werkelijk helemaal top is en dat er van de combinatie wat uitstraald.
Ik heb het hierover met andere juryleden gehad en die geven vaak een 7 omdat ze de presentatie beoordelen. Dus zij kijken ook naar de gehele proef.
Ik vind dat niet terecht want het cijfer wordt nu gegeven voor de verzorging en niet meer voor de presentatie.
Maar iedere jury ziet dat toch weer anders.

Intervarno

Berichten: 1610
Geregistreerd: 13-01-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 10:07

Ik zal hier eerlijk over zijn, ik moest afgelopen zondag schrijven, en wat mij opviel was, dat de betreffende jury gewoon iedereen een 8 gaf, ongeacht hoeveel aandacht diegene aan de verzorging had besteed. Ik denk dat er veel juryleden zijn die gewoon iedereen hetzelfde punt geven. Niet iedereen zal dat doen, maar er zijn er genoeg die het wel doen. Dan betekent het dus, dat het niet zo is dat je pony 'maar' voor een 7 verzorgd is, maar dan geeft die jury misschien standaard een 7...

miss_piggy

Berichten: 284
Geregistreerd: 13-03-06
Woonplaats: Dordrecht

Re: [Jury] cijfer voor verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 09:47

poppekontje schreef:
Hoi,

Ik wil wel even reageren.
Bij mij krijgt men als het paard goed verzorgd is, de ruiter of amazone verzorgd is en het harnachement netjes is en het paard uiteraard goed op zijn voeten staat altijd minimaal een 8.
Ik ga naar de 9 of de 10 als het werkelijk helemaal top is en dat er van de combinatie wat uitstraald.
Ik heb het hierover met andere juryleden gehad en die geven vaak een 7 omdat ze de presentatie beoordelen. Dus zij kijken ook naar de gehele proef.
Ik vind dat niet terecht want het cijfer wordt nu gegeven voor de verzorging en niet meer voor de presentatie.
Maar iedere jury ziet dat toch weer anders.



Daar heb je een goed punt!

Lielle

Berichten: 66260
Geregistreerd: 12-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 12:48

hier loopt een recent topic over dus deze gata op slot.