[Jury] cijfer voor verzorging

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mick_G

Berichten: 1019
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Ter Aar

[Jury] cijfer voor verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 20:19

Ik krijg voor mijn verzorging meestal een 7 of een 8. Als ik dan een 7 krijg, denk ik: wat moet er nóg beter om hoger te halen. Ik snap wel dat er uit principe geen 10 geven, maar hoe goed moeten je pony (in mijn geval een fjord) en jij eruit zien om bijvoorbeeld een 9 te krijgen?
Hier een lijstje van wat ik doe:
-manen netjes geknipt (supermooie scherpe lijn), met wit wat korter dan zwart
-oorharen gedaan
-baardharen gedaan
-sokjes opgeschoren
-brandschoon paard
-dressuurzadel en hoofdstel
-wit dekje
-leren laarzen mooi gepoetst
-complete nette/schone wedstrijdkleren

misschien dat ik wat vergeten ben, maar dat zie ik dan wel weer

Dit is dus geen 'jury-afzeik-topic', zonder jullie kunnen er geen wedstrijden gereden worden!

mijntjuhh

Berichten: 884
Geregistreerd: 26-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 20:21

ik vlecht meestal nog de staart van mijn fjordje in

mijntjuhh

Berichten: 884
Geregistreerd: 26-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 20:21

oja en dan heel netjes natuurlijk en niet een paar centimeter maar best veel

Mick_G

Berichten: 1019
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Ter Aar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 20:23

ja dat doe ik soms ook, soms ook nog zn voorpluk, maar dat zou niet uit mogen uitmaken want fjorden hebben daar vrijstelling van.

mijntjuhh

Berichten: 884
Geregistreerd: 26-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 20:35

ja oke dat is waar.. maar meer doe ik inderdaat niet... ja hoeven invetten.. maarja dat zou ook niet zo veel uitmaken

webbie
Berichten: 26
Geregistreerd: 04-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 20:37

Bij het cijfer voor de verzorging hoort ook de conditie waarin het paard/pony wordt voorgebracht. Dat moet een wedstrijdconditie zijn, dus niet te dik/dun. Ook de hoefverzorging hoort erbij.

Mick_G

Berichten: 1019
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Ter Aar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 20:43

Afbeelding
zo zien wij eruit
lijkt me toch wel wedstrijdconditie. de hoeven worden ook goed verzorgd, maar worden niet voor iedere wedstrijd ingevet.

mijntjuhh

Berichten: 884
Geregistreerd: 26-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 21:11

ik vind het er netjes uitzien hoor!

mijntjuhh

Berichten: 884
Geregistreerd: 26-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 21:11

als ik jury was ............. whaha

Mick_G

Berichten: 1019
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Ter Aar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 21:21

Ik hoop dat er ook nog échte jury's zich melden, met hun objectieve antwoord.

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 07:27

nou, ik denk niet dat er veel jury's zullen antwoorden want deze vraag komt wel vaker voorbij.
Veruit de meesten hebben een uitgangscijfer in hun hoofd. Vaak een 8 en sommige een 7. En je kan alleen omlaag. Dus als je slordiger eruit ziet dan de rest, wel lager. Hoger dan het uitgangscijfer komt bijna niet voor.

Mijn persoonlijke, niet jurymening: accepteren die 7. Het is nog altijd plus 1... En iedereen zit iin hetzelfde schuitje.

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 07:43

Zou niet weten waarom jij geen 8 voor de verzorging zou krijgen. Dat van de vrijstelling invlechten voorpluk snap ik niet helemaal?

Als ik kan zien dat er echt aandacht is besteed aan het poetsen, vlechten, wassen e.d. moet je daar gewoon een hoog cijfer voor kunnen krijgen. Staarten invlechten ben ik niet zo'n liefhebber van, vind het gewoon in z'n algemeenheid niet mooi en vaak een beetje truttig staan. Net zoals 45 minivlechtjes.... pffff.

Mick_G

Berichten: 1019
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Ter Aar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 08:19

fjorden hoeven niet worden ingevlochten, net als haflingers ed.
ik accepteer een 7 of 8 ook wel, maar ik snap niet dat er nooit een 9 wordt gegeven.

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 08:24

Omdat je dan plus 4 hebt op een niet gereden onderdeel! Velen zien het als een extraatje, kun je net zo goed punten gaan geven aan je voorlezer....

Kitty

Berichten: 7703
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 08:27

Ik snap niet dat mensen altijd zo op het onderdeel 'verzorging' zitten te hameren. Ik snap waarom het een onderdeel is bij de dressuurproef, maar ik snap niet waarom men altijd weer valt over de cijfers die er gegeven worden.
Rijd gewoon een nette proef en het maakt niet uit of je een vijf, zes, zeven of acht voor de verzorging hebt.
Een dressuurproef gaat naar mijn mening om je rijden en niet om of je je paard wel netjes kunt poetsen, mooie vlechtjes kunt maken, een zadel in kunt vetten, etc.

Mick_G

Berichten: 1019
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Ter Aar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 08:31

Jullie hebben wel gelijk, maar het is toch ook de eerste indruk die je maakt bij de jury.

MirjamN
Berichten: 799
Geregistreerd: 21-12-05
Woonplaats: Dirksland, Zuid-Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 08:38

Ik snap wel wat je bedoelt Kitty en ben het ook wel gedeeltelijk met je eens. Kijk, het is nou eenmaal een onderdeel op je protocol, dus je krijgt er punten voor en die zitten theoretisch in een range van 0 tot 10. Het is echter wel zo dat je die 9 of 10 nooit krijgt, terwijl het onderdeel soms inderdaad perfect is. Het gaat mij er niet zozeer om dat je die punten krijgt, maar wel dat een jury die cijfers ook echt durft te geven (geldt overigens ook voor ander onderdelen, maar verzorging is het makkelijker te behalen). Ik had de laatste keer weer een protocol met alleen maar zessen en zevens en twee vijfen. Daar kun je niet heel veel mee, behalve die 2 vijfen. Ik schiet meer op met vieren en achten, dan weet je waaraan je moet werken.

Aan de andere kant snap ik ook wel dat als iemand een niet winstwaardige proef rijdt en dan voor verzorging een 9 en alsnog een winstpunt incasseert, dat niet de bedoeling kan zijn. En toch het onderdeel erop blijven houden snap ik ook wel, want anders komen mensen in de korste keren met een vieze staart en bemodderde laarzen op wedstrijd...

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 08:47

Nou zullen modderlaarzen de meeste jury's worst zijn.. Maar het blijft zowiezo een punt dat weinig toevoegt aan de wedstrijd, ik bedoel: denk je echt dat de gemiddelde ponyruiter zijn eigen broek wast? Dus kan je net zo goed de voorlezer punten gaan geven.

M.i. had dit punt verandert mogen worden in: de algehele wedstrijd conditie van paard en ruiter en dan de aankleding secundair meenemen.
Laatst bijgewerkt door Frantic op 12-04-06 08:50, in het totaal 1 keer bewerkt

DragonFlame
Berichten: 307
Geregistreerd: 05-01-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 08:48

Ik heb 1 keer een 9 gehad voor verzorging... Maar het was mn aller eerste wedstrijd en de proef zelf liep niet helemaal zo als t hoorde.. Had behoorlijk lage punten.. Ok je kon echt zien dat ik er werk van gemaakt had.. van mn pony, maar zelfs met die 9 kwam ik niet op een winstpunt uit.. Denk dat ze op zon moment makkelijker een hoog cijfer geven dan wanneer je wel op een winstpunt uit zou komen...

Mick_G

Berichten: 1019
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Ter Aar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 08:59

Citaat:

Aan de andere kant snap ik ook wel dat als iemand een niet winstwaardige proef rijdt en dan voor verzorging een 9 en alsnog een winstpunt incasseert, dat niet de bedoeling kan zijn.
En toch het onderdeel erop blijven houden snap ik ook wel, want anders komen mensen in de korste keren met een vieze staart en bemodderde laarzen op wedstrijd...


Maar het is toch een onderdeel van de proef, iets wat de proef dus ook winstpuntwaardig kan maken, net als houding en zit. Het hoort er bij. als iemand een proef rijd, en de verzorging ziet er ged genoeg uit voor een 8, en die 8 voor verzoring zorgt net voor die 180 ptn, is het dan wel eerlijk om een 7 te geven omdat je de proef niet winstpuntwaardig vind.
Want aan het totale puntenaantal kun je zien of de proef winstpuntwaardig is of niet, niet door de algehele indruk van de proef.

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 10:09

[quote="amondi"]Nou zullen modderlaarzen de meeste jury's worst zijn.. /quote]

Ik zie soms zwaar mishandelde rijlaarzen op een wedstrijdterrein... dan denk ik: goh... en maar zeuren dat rijlaarzen zo duur zijn... maar da's meer beroepsmatig dan zullen we maar zeggen.

Natuurlijk mag een cijfer op verzorging geen invloed hebben op het wel of niet winstpunt rijden. We hebben hier alleen wel mee te maken en als de proef echt middelmatig is en de verzorging is dik in orde: dan krijg je gewoon die 8 van mij.

Het is het enige onderdeel waar je zonder te rijden daadwerkelijk invloed op kunt hebben. De KNHS heeft dit punt in de nieuwe proeven gewoon weer opgenomen... dus niks aan te doen.

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 10:31

Wel eens 4 jaar oude, intensief gebruikte MH laarzen gespot?
Maar, mam, ik wil geen andere! Deze zitten tenminste lekker!

Mick_G

Berichten: 1019
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Ter Aar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 12:04

maar wanneer denken jullie nou voor de verzorging: wow, dat is gewoon niets minder dan een 9 waard! en wat doe je dan?

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 12:12

Kijk maar in de DVD topics, beremooie paarden, professionele ruiters, op en top verzorging en ook die krijgen het standaard cijfer en dat is geen 10, ik heb het geprobeerd maar de juryleden gaan er niet in mee!

Mick_G

Berichten: 1019
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Ter Aar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 12:14

daar heb je gelijk in, amondi!