hoe staat de jury tov koudbloeden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

hoe staat de jury tov koudbloeden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 23:27

als de merrie niet drachtig raakt, ben ik licht van plan om volgend jaar in het winterseizoen te starten. voor haar rust dit jaar liep ze vrij goed, beheerst alledrie de gangen en alle figuren, begint netjes nageeflijk te worden.
goed genoeg om een B-proefje te lopen, punten intersseren me niet persé, enkel voor de ervaring.
het enige nadeel: ze is een belgisch trekpaard, in de winter mét wintervacht.

voor de juryleden:
-wat vinden jullie ervan als deze combinatie zou starten
- worden jullie dan wat beinvloed op het puntengeven? ook al kijk je niet naar het uiterlijk, de gangen zijn automatisch minder lichtvoetig en lomper dan van een rijpaard, heeft dit invloed op de beoordeling?

voor de andere deelnemers:
- hoe zouden jullie het vinden als zon tank plots meedoet aan wedstrijden?

jasmijn78

Re: hoe staat de jury tov koudbloeden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 09:10

dutske schreef:
punten intersseren me niet persé

Gewoon doen dan? Maar ik begrijp de lol er niet van om op wedstrijd te gaan als je steeds met hele lage punten thuiskomt.

dutske schreef:
de gangen zijn automatisch minder lichtvoetig en lomper dan van een rijpaard, heeft dit invloed op de beoordeling?

Tsja, wat denk je zelf? Dressuur draait om lichtheid en elegantie. Als jij dressuur wil rijden met een koudbloed, zal hij als een dresuurpaard moeten lopen, dat zal niet meevallen. Het zal voor een bodybuilder van 120 kilo ook niet meevallen een elegant balletdansje te doen... Jij zal ook gewoon verruimingen, takt en stelling en buiging moeten laten zien. Dat dat voor jou koudbloed zeer moeilijk is, is voor jou geen excuus. Jij wordt gewoon beoordeeld volgens dezelfde richtlijnen (staan voor in je proevenboekje) als anderen (met een warmbloed). De richtlijnen zijn voor iedereen hetzelfde.

dutske schreef:
het enige nadeel: ze is een belgisch trekpaard, in de winter mét wintervacht

Je merkt het zelf al aan dat het een nadeel is dat het een belgisch trekpaard is... Je kan jezelf afvragen of jij het paard er plezier mee doet om iets van hem te verwachten waar hij helemaal niet geschikt voor is?

dutske schreef:
hoe zouden jullie het vinden als zon tank plots meedoet aan wedstrijden?

Ik zou er geen last van hebben, dat moet iedereen voor zichzelf weten. Als jij (en je paard!!!) maar lol hebben. Ik zou zelfs stiekum hopen dat ik na jou mocht rijden. Des te lichtvoetiger lijkt mijn paard!

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 10:15

goh die laatste is grof

ik wil enkel meedoen aan wedstrijden voor de lol en de ervaring,het betreffende paard is erg braaf en betrouwbaar, dus ideaal om de eerste stapjes in de wedstrijden te zetten zonder ongelukken te veroorzaken , ja, ik zal ook wel teleurgesteld zijn als ik altijd bij de laatste eindig, maar het is juist een reden om meer men best te doen.

ik heb wel "geluk", het trekpaard is een prima rijpaard, kan met binnen en buitenstelling lpen, kan afbuigen, kan verruimen, is erg licht aan het been en zeer gevoelig in de mond, dus ze kan het wel, maar het ziet er lomper uit...

Imitador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 10:19

Misschien een beetje flauw, maar waarom doe je niet mee aan een wedstrijd waar je paard goed in is?

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 10:20

zoals?

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 11:48

Als je van jezelf weet dat je niet in een diep dal belandt als je lage punten haalt zou ik gewoon de gok wagen als ik jou was.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 12:09

dutske schreef:
zoals?

Waar is zij voor gefokt? ( ook al mag je dat volgens sommige bokkers niet vragen..)

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 12:12

Ik ben wel geen jury maar ik vind het juist altijd erg leuk om eens wat anders dan de "standaard" warmbloed op concours te zien.

Het lijkt me juist een uitdaging om met een koudbloed mee te doen, zeker als je hem dressuurmatig aardig voor elkaar hebt.

Gewoon proberen! En plaats je even foto's als je op wedstrijd bent geweest? Ik wens je iig succes

chelsea82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 16:13

Of probeer het eens op de speciale wedstrijden.
Je hebt barokke wedstrijden, je hebt wedstrijden voor friezen, voor haflingers en noem maar op.Er zal ook vast wel iets zijn voor jou.Dat is ook leuk, komen alleen die paarden aan de start.Misschien is dat wat voor je.Maar dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten.Je kan ook gewoon meedoen aan de gewone wedstrijden.Maar je zult zeker meemaken dat je zeer negatief commentaar krijgt.En daar moet je mee om kunnen gaan.Succes

_Anouck

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 16:17

Mandy had zaterdag op romy (fjord x appaloosa) een wedstrijd! De ene jury gaf haar het hoogste aantal punten 199 en een eerste plek. De andere kreeg ze 182 van....de jury vertelde mijd at mandy er wel zou komen maar de pony niet! (die jury van de 182 puntne)

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 16:34

Misschien is het niet ideaal om in de winter mee te doen, als de vacht maximaal is. De wedstrijden zijn dan binnen en de kans is groot dat je paard de warmte niet kwijt kan. Als je er echter voor zorgt dat je paard in zeer goede conditie is vóór de wintervacht gaat groeien, heb je kans dat ie heel wat dunner blijft dan "normaal". Dan is het beter te doen.

Doe gewoon mee. Op B niveau moet een jurylid gewoon elke combinatie op correct uitgevoerde oefeningen kunnen beoordelen (op hoger niveau ook, maar op B niveau moet elk paard mee kunnen).

Als je je niet teveel aantrekt van de punten is het een goede ervaring. Mijn shire zette in de ring altijd de handrem erop, omdat ze het toch wel spannend vond. Hierdoor heb ik nog harder op het voorwaartse moeten werken, om in de ring genoeg impuls over te houden om d'r nagevelijk te laten lopen.

Gewoon voor de lol meedoen, en je niet druk maken over negatieve uitlatingen, da's prima. Extra leuk als je dan met een lintje naar huis rijdt

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 20:21

Amondi: ze is gefokt voor het werk op het land, helaas is ze nog een raar geval => op het land gaat ze in staking
Voor de koets: ze is soms wel eens een hittepitje, en heeft al tweemaal een ongeluk gehad met de koets, ze gaat er nog regelmatig voor, recreatief, maar op wedstrijd zou ik het niet bepaald aandurven, al die drukte, als ze dan dom doet...

onder het zadel vertrouw ik haar 100 %, en ze loopt dressuurmatig vrij goed, en ik wil best de gok nemen.
ik was enkel benieuwd hoe andere mensen hierop keken

speciale wedstrijden is 1 maal in een jaar ongeveer,en voor mij meestal te ver af...

QQQ: over het warmteprobleem had ik eigenlijk nog niet helemaal gedacht. wel over zweetdekens enzo om op de trailer
maar, er ligt wel een gigantische buitenpiste, en met dat mijn paard toch overal doorploetert, ben ik niet verplicht om in dat kleine binnenpistje los te rijden
dus 5 minuten voor men proef het pistje binnen, en na mijn 1ste proef buiten stappen, en dan de tweede piste in voor de 2 de proef, moet te doen zijn, toch?
*wedstrijden zijn in de winter bijna altijd op dezelfde locatie*

een shire hebben we trouwens ook staan, ze is nu 8 maand, dus nog toekomstmuziek

Gulpje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 21:59

Gewoon doen, je weet zelf wel waar je zwakke punten liggen. Ik ken een Bels die L2 met punten is. Zij start vaak in Diemen.

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 22:14

dutske schreef:
QQQ: over het warmteprobleem had ik eigenlijk nog niet helemaal gedacht. wel over zweetdekens enzo om op de trailer
maar, er ligt wel een gigantische buitenpiste, en met dat mijn paard toch overal doorploetert, ben ik niet verplicht om in dat kleine binnenpistje los te rijden
dus 5 minuten voor men proef het pistje binnen, en na mijn 1ste proef buiten stappen, en dan de tweede piste in voor de 2 de proef, moet te doen zijn, toch?
*wedstrijden zijn in de winter bijna altijd op dezelfde locatie*

Nadeel is dan dat ze een flinke temperatuurschock zal krijgen en mogelijk "dicht zal slaan" en mogelijk extra problemen met de hitte krijgen.
Het is te doen, zo deed ik het ook, maar is wel zwaar voor ze. Als je het in die tijd wilt doen: Zorg voor een super conditie, dus train d'r goed en zeer regelmatig, zeg vanaf juli. Dan zal ze minder haar kweken, en zal het werk d'r ook minder zwaar vallen.
Test het ook van te voren eens als het al wat kouder wordt en het winterhaar er (grotendeels) is: buiten inrijden, en dan proefje in 20x40 binnenbak.
Je zou ook de 1e keer voor één proefje kunnen opgeven.

Succes en hou ons hier maar op de hoogte

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 08:18

Gewoon doen!!!! Ik zou het geweldig vinden als ik een belgisch trekpaard tegen kom op wedstrijden Doen dus!! suc6 ermee!!

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 21:35

Gewoon doen natuurlijk, kom nou; een paard is een paard. Het gaat erom of je paard correct gereden is en de oefeningen goed uit kan voeren. Een goeie jury zal alleen het rijden van de proef beoordelen en niet je paard. Veel succes ermee!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 09:37

Yvonnelind schreef:
Het gaat erom of je paard correct gereden is en de oefeningen goed uit kan voeren.

Eventuele fysieke beperkingen worden voor het gemak even over het hoofd gezien... Ik zie een belg nou nog niet direct een mooie uitsgestrekte draf doen, of gedragen en met takt door de baan galloperen. Dat wil niet zeggen dan een B-proef niet mogelijk is, maar er zijn wel beperkingen.

[[quote="Yvonnelind"]
Een goeie jury zal alleen het rijden van de proef beoordelen en niet je paard
[/quote]
Niet waar, ook de gangen van je paard worden in de nieuwe proeven beoordeeld. Je kan de gangen rijkunstig gezien iets verbeteren, maar iets wat er van nature niet in zit rij je er ook niet in. Bovendien vorm je een combinatie met je paard en een paard en dus telt de kwaliteit van het paard zeker mee. Als jij geen goede stelling en buiging kunt laten zien omdat je paard vanwege zijn bouw niet goed kan buigen, wordt je daar wel op afgerekend.

Bovendien wordt je ook beoordeeld op de ongedwongenheid en het ideaalbeeld (happy athlete). Gezien het feit dat een belg geen atleet is, zal dat ideaalbeeld ook moeilijk te benaderen zijn, hoe goed je ook rijdt.

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 11:47

ik rij in belgie, dus ik weet niet of de nieuwe proeven hier ook gelden?

ik heb net te horen gekregen dat de eigenaar ze weer wil vol steken heeft nu een veulen aan de voet)
ik zal afwachten (en stiekem duimen dat ze niet vol raakt, liever met een jaartje tussen) en als ze niet volraakt ga ik de wedstrijden in.
zit ze wel vol dan doe ik het haar niet aan => nu tot in september veulen aan de voet, en als ze volzit, dit jaar stond ze in september al praktisch op rust, hormoontjes speelden wat op
als ze volraakt doe ik het haar niet aan en start ik de fries wel...
de merrie is nu pas 10, hij zal maar 2 jar na elkaar fokken, dus het jaar erop komt ook langs hier.

jasmijn: ongedwongenheid kun je toch ook bereiken met een belg? (voordeel: ze heeft geen staart, dus ze kan niet staartzwiepen )
nee, serieus: ik kan mina eigenlijk rijden op de lichtste hulpen, ik denk aan een wending en ze wend af...
ze werkt met plezier, ook al ziet het er wat lompt uit, het is wel ongedwongen

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 12:08

dutske schreef:
ongedwongenheid kun je toch ook bereiken met een belg?

Dat zal niet mevallen, zoals ik al eerder zei... (voorbeeld bodybuilder/balletdanser???)

dutske schreef:
ook al ziet het er wat lompt uit

De bedoeling van dressuur is dat het er ongedwongen, elegant en lichtvoetig uitziet, lomp is niet de bedoeling van dressuur. Een paard dat lomp door de baan gaat zal niet hoog scoren in de dressuur. Maar hoog scoren was je bedoeling toch ook niet?

dutske schreef:
ik denk aan een wending en ze wend af...

Met correct van bordje naar bordje rijden kom je er niet... Iig niet in de Nederlandse nieuwe proeven. Ik weet niet hoe dat in Belgie gaat...

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 12:15

oooh, nu snap ik wat je bedoelt met ongedwongenheid
ik dacht dta je bedoelde dat ze het werk met plezier deden en geen tekenen van verzet toonden

nee, hoge punten zijn men bedoeling niet, al zou het wel leuk zijn, ik wil even testen hoe ver ik raak

Cynthiaaapje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 12:19

Ga heen met je koudbloedje, vooral in de zomer maar met dressuur krijg je ook verzorgings punten dus daar moet je wel omdenken, mooie staart goed gepoetst, geen knopen in zijn/haar sokken enz.

Succes

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 12:21

staart is geen probleem, heeft ze niet
manen, ze staat ongelooflijk goed met een hengstenvlecht.
is het eigenlijk toegelaten om er bv linten door te vlechten?

OlympicOrry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 12:29

Dit verschilt tegenover nederland bij ons hoor moet je maar een opzoeken.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 12:44

dutske schreef:
is het eigenlijk toegelaten om er bv linten door te vlechten?

liever niet. staat ook in het boekje

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 14:22

jasmijn78 schreef:
Yvonnelind schreef:
Het gaat erom of je paard correct gereden is en de oefeningen goed uit kan voeren.

Eventuele fysieke beperkingen worden voor het gemak even over het hoofd gezien... Ik zie een belg nou nog niet direct een mooie uitsgestrekte draf doen, of gedragen en met takt door de baan galloperen. Dat wil niet zeggen dan een B-proef niet mogelijk is, maar er zijn wel beperkingen.

[[quote="Yvonnelind"]
Een goeie jury zal alleen het rijden van de proef beoordelen en niet je paard

Niet waar, ook de gangen van je paard worden in de nieuwe proeven beoordeeld. Je kan de gangen rijkunstig gezien iets verbeteren, maar iets wat er van nature niet in zit rij je er ook niet in. Bovendien vorm je een combinatie met je paard en een paard en dus telt de kwaliteit van het paard zeker mee. Als jij geen goede stelling en buiging kunt laten zien omdat je paard vanwege zijn bouw niet goed kan buigen, wordt je daar wel op afgerekend.

Bovendien wordt je ook beoordeeld op de ongedwongenheid en het ideaalbeeld (happy athlete). Gezien het feit dat een belg geen atleet is, zal dat ideaalbeeld ook moeilijk te benaderen zijn, hoe goed je ook rijdt.
[/quote]

Ik zie de fysieke beperkingen helemaal niet over het hoofd, maar jij kunt niet beoordelen hoe het gangenwerk van dit paard eruitziet.
Jij spreekt alleen vooroordelen uit. Natuurlijk zal je met een trekpaard problemen tegenkomen, omdat het geen standaart dressuurpaard is, maar als de proef gewoon volgens de norm wordt gereden, dan haal je punten. Dan bedoel ik dus dat het paard de oefeningen op de juiste manier uitvoert incl. de juiste stelling, buiging e.d. De gangen worden beoordeeld ja, maar dat wil niet zeggen dat een trekpaard per definitie per se een slechte draf heeft. Hij zal minder elegant zijn als een KWPN gefokt paard, maar als hij een goed achterbeen gebruik heeft, en tactmatig in orde is, dan hoort hij in mijn ogen meer punen te krijgen als de Gribaldi die in zweefdraf door de baan dwarrelt... met een weggedrukte rug en een achterbeen dat er nog 2 tellen later eens achteraankomt .
Een vriendin van mij rijdt een Shire x Hackney (lijkt op een shire) in de sport. Iedereen heeft bij het zien van dat paard meteen zijn (meestal negatieve) oordeel al klaar, maar hij is toch maar even in een paar wedstrijdjes door de B heen gevlogen en moet nu nog 1 punt voor het L2. Dit is ook geen elegant paard, maar heeft wel drie zeer correcte gangen met een prachtige tact en een achterbeen gebruik waar de meeste KWPN ers niet aan kunnen tippen.