ergernissen van juryleden, deelnemers en secretariaten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rhijnauwen

ergernissen van juryleden, deelnemers en secretariaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 07:29

waar erger jij je aan? als ruiter, deelnemer of wedstrijdsecretariaat tijdens een (dressuur)wedstrijd en wat is er aan te doen?

Ik vind het niet kunnen dat er heel veel juryleden vlak na het jureren al weg gaan (terwijl ze volgens het reglement moeten wachten) en je dus geen kans meer hebt een vraag te stellen of een gesprek aan te gaan (dit dus als deelnemers aan een wedstrijd)

ik vind het ook niet kunnen dat er heel veel juryleden standaard een 7 geven voor de verzorging en niet kunnen motiveren waarom (ja een l*llig antwoord,' je krijgt zo al een punt extra' of 'die geef ik altijd' het is een apart onderdeel waar ook gewoon een beoordeling aanvast hoort te zitten!

ook vind het het heel vervelend dat mensen zich overal (soms zelfs dubbel!) opgeven en dan niet komen opdagen of op het laatste moment afmelden. Ze houden op deze manier plaatsen bezet van mensen die wel willen starten en niet eerst kijken wie de jury is voordat ze beslissen waar ze gaan starten.

wat ik jammer vind (als jury) dat je vaak wel mensen hoort mopperen op de jury, maar dat ze dan niet de moeite nemen naar de jury toe te lopen voor een gesprek. (dit als jury)

en jullie?

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 07:38

Hmmm.... eigenlijk met alle bovenstaande punten!

rhijnauwen

Re: ergernissen van juryleden, deelnemers en secretariaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 07:40

maar wat kunnen we er aan doen?....

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 07:41

Ik erger me vaak ook an mensen die terplaatse ergens er tussen willen op de lijst. bv ze staan eerst bovenaan maar ze komen te laat en willen dus 10 plaatsen later wel starten

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 07:53

ik erger me als schrijver wel eens aan jury's die heel flauw commentaar geven en mij het niet op de protocol laten zetten...

Voorbeeld (naam jury weet ik niet meer, en had ik sowieso toch niet opgeschreven) "Dat is een erg leuk paard, kan nog ver komen... alleen jammer dat zij niet kan rijden..."

het ergste was nog dat het over een stalgenootje ging... ik had de neiging om er wat van te zeggen, maar niet gedaan.. ik heb dit overigens ook niet tegen mijn stalgenootje gezegd...

Note: dit was met een paard in de L2... nu rijdt ze met een ander paard L2 en hoeft nog maar 2 wp voor de M1...

kohtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 08:35

het zou fijn zijn als een jury bij een prijsuitrijking een algemeen praatje hield over die klasse, dus waar er veel fouten werden gemaakt en wat al bij veel ruiters heel goed gaat.
Zelf rij ik z2 en daar zijn vind ik veel mensen die zich ver verheven vinden boven het "klootjes volk"en dan zeer onhebbelijk losrijden.
Ook ringhulpen mogen met wat meer respect behandeld worden.
grt LINDA

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 08:37

De laatste 2 jaar rijden we alleen nog maar wedstrijden die we leuk vinden, dus we hebben niet zoveel ergernissen

Toen ik nog wel veel in de regio reed vond ik het wel opvallend dat er de laatste paar jaren steeds minder ruimte is voor de dressuurruiters. Er worden wel 15 dressuurringen uitgezet maar de losrijruimte is zoveel als een grote volte. Nou, daar kun je niet op losrijden met 40 man! De springruiters hebben wel hartstikke veel ruimte.

Bij het springen vind ik het jammer dat er soms asociaal gedaan wordt bij het losspringen. Ze claimen gewoon een hindernis en bouwen precies zoals ze willen om op los te rijden. De rest moet maar gewoon wachten. En dan het voorkruipen bij de ringmeester: ik heb nog 3 andere paarden bij me, dus ik wil nu de ring in (terwijl ik nog niet aan de beurt ben).
Nou, daar hebben ze een belavond voor. Je kunt dan van tevoren bellen als je het niet eens bent me de startlijst

Maar zoals gezegd; ik rij alleen nog maar op kleine gezellige dressuurwedstrijdjes en daar is genoeg losrijruimte. Springen doen we alleen nog maar op SGW's en meestal wordt daar heel sociaal samen losgereden. En geen ruiters die voor willen kruipen, want iedereen moet precies op zijn eigen nummer starten.

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 08:41

Ik erger me gruwelijk aan mensen die zich herhaaldelijk opgeven voor een wedstrijd en echt elke keer op t laatste moment toch weer afzeggen. En dan zo, dat ik niet meer nog iemand anders op die plek kan laten starten! Afgelopen weekend weer gebeurd en ik had op voorhand al diegene zwaar gewaarschuwd! Toch weer afgebeld, die krijgt niet alleen een rekening nu, maar die heb ik al per mail laten weten dat hij zich niet meer in hoeft te schrijven bij ons, dat is afgelopen nu. Of het is toegestaan iemand te weigeren interesseert me helemaal niets, ik doe dat gewoon!

Voor wat betreft het weggaan van jury's, het lijkt er soms zelfs op dat het meer vluchten is, dan gewoon weggaan. Net of het erg is als iemand komt vragen hoe het zit met bepaalde punten?? We hebben er wel een keer één gehad die vol overgave een praatje ging houden dat er goed gereden was etc. etc. en er maar één winstpunt weggegeven werd, toen moest ik wel heel erg lachen!

Fleurtje100

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 08:42

Ik sluit me aan bij bovenstaande opmerkingen. Verder blijf ik het heel jammer vinden dat je soms protocollen terug krijgt met voornamelijk 5-en en 6-en waar dan niks bij staat. Dat ik dan een 5-en en 6-en proef heb gereden zal dan wel, maar vermeld dan wel waarom het geen zevens zijn.
En inderdaad als schrijver, ik heb toch net iets te vaak meegemaakt dat de jury banketstaaf opmerkingen zat te maken, niet op zat te letten (zie bellen tijdens de proef) etc. Dat was niet een keer een jury, maar zeker bij 1/3 van de jury's het geval.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 08:58

Ik ben het met Fleurtje eens, mijn laatste proef stond ook niets bij, alleen 6jes en 2 vijven, kan je dus echt niets mee!

Er stond 1 opmerking bij een volte, t.d.h thats it, ze hoestte toen.

Ook was de startlijst veranderd (ik had gevraagd of ze me dan konden bellen, hadden ze niet gedaan) en ik moest een uur eerder weg, waar ik dus erg laat achter kwam. Daarna ging iemand voor haar beurt en wilde ze dat ik 2 proeven achter elkaar reed, ja dag!

Tijdens de proef groette de jury niet eens terug, dus ik bleef maar staan en staan en staan, uiteindelijk stapte ik maar weg.

Ook zat de schrijfster enorm te schrijven! terwijl ik maar 1 opmerking had!

Toen vond de jury dat een boomloos zadel niet was toegestaan, wat wel zo is, had de knhs ervoor nog gebeld!

pfff als ik dit hierboven lees, denk ik soms, waarom start ik nog

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 09:04

Ik snap een gedeelte van je ergernissen, maar op eentje moet ik even reageren:

Gebeld worden als de starttijden veranderen doe ik dus persoonlijk helemaal nooit! Ik zet duidelijk bij de startlijsten dat je de avond ervoor nog moet kijken omdat je tijd tot de avond ervoor nog kan veranderen! Daarnaast dien je een uur van te voren aanwezig te zijn, omdat eventuele uitvallers dan niet zorgen voor gaten maar er gewoon door gestart kan worden..........

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 09:16

Om een leuk praatje te houden als jurylid is een goed idee. Helaas zijn veel ruiters ook al vertrokken aan het einde van een rubriek en die mensen die de prijzen komen ophalen hebben over het algemeen al goed gereden

Als jurylid geef ik graag commentaar en tekst en uitleg bij mijn beoordelen. Het is toch de bedoeling om er samen een betere sport van te maken? Helaas (ervaring) blijken sommige juryleden niet zo communicatief en grijpen een verhitte discussie aan voor een tuchtzaak bij de knhs...

Een vereniging moet daar trouwens wel de ruimte voor geven, meestal is een prijsuitreiking een snelle verderling van linten, bekers en geld.

Ik kijk tijdens het groeten wél naar de ruiter. Het valt mij juist op dat veel ruiters helemaal niet naar een jury kijken. Mijn schrijfer of schrijfster heeft na aloop de blaren op de vingers staan. Met het commentaar probeer ik een duidelijk beeld te geven waarom ik bepaalde cijfers geef. In sommige gevallen is het duidelijk, dan blijft het alleen bij een cijfer.

Op tijd starten is ideaal. Iedereen weet waar hij/of zij aan toe is en voorkruipen is niet mogelijk. Ringmeesters hebben het dan ook ineens veel rustiger en hoeven alleen nog maar ter controle voor info aanwezig te zijn.

Op juryplatform.nl is nu ook een stelling over de kwaliteit van het wedstrijdterrein. Ik merk dat juryleden het over het algemeen wel mee vinden vallen mbt de ruimte om te los te rijden. Ik vind dat van niet. De KNHS zou hierin moeten voorzien dmv een minimale afmeting voor een aantal combinaties (bijvoorbeeld bij 100 starts op een dag: 800 m2 en bij 200 starts een verdubbeling ofzo).

tamtam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 09:43

daffodil schreef:
I

Gebeld worden als de starttijden veranderen doe ik dus persoonlijk helemaal nooit! Ik zet duidelijk bij de startlijsten dat je de avond ervoor nog moet kijken omdat je tijd tot de avond ervoor nog kan veranderen! Daarnaast dien je een uur van te voren aanwezig te zijn, omdat eventuele uitvallers dan niet zorgen voor gaten maar er gewoon door gestart kan worden..........

Zo had ik laatst dat ik een half uur eerder moest starten op concours, en nee, er was niets veranderd op internet. Dat wordt toch wel erg krap hoor als je een uur van tevoren aanwezig bent. (Gelukkig waren wij weer eens veel te vroeg, dus was er voor ons weinig aan de hand).

Daarnaast erger ook ik mij vooral aan de 5-jes en 6-jes proeven (overigens met of zonder commentaar, geef mij maar een jury die ook een 8 of een 3 durft te geven), proeven zonder commentaar en juryleden die weggaan van tevoren.
Ik heb altijd veel geleerd van juryleden die algemeen commentaar geven op de proeven. Overigens, heb ook wel eens meegemaakt dat een jury wel bleef en vervolgens het commentaar gaf: Joh, ik heb zoveel proeven gezien vandaag, ik weet echt niet meer hoe het bij jou ging. Daar heb je dus ook niets aan....

sphinxie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 09:48

Ik heb een keer bij een vereniging gestart waarbij ik toen ik in de losrijring kwam, te horen kreeg dat ik wel later mocht starten omdat ik niet een uur van te voren in de losrijring was. Dat hadden ze al geregeld. Ik was dus wel een uur van te voren aanwezig, maar heb genoeg aan 20 a 30 min losrijden. Dat waren ze daar niet gewend, dus hadden ze me later ingepland ter plekke. Ik was het daar niet helemaal mee eens, maar de ringmeester wilde er niet aan dat ik genoeg had aan 20 a 30 minuten... Op sommige wedstrijden is geen ringmeester of wat dan ook aanwezig en dat zorgt ook voor frustraties. Ik heb al een aantal keer gehad dat de jury zoiets heeft van welke klasse is dit en wie ben jij? Vervolgens zijn ze 10 minuten bezig om jouw coupons op te zoeken. Zorgt ook voor uitloop en veel ergernis.

db1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 11:22

Ik erger me vooral aan slechte losrijvoorzieningen, bij binnenwedstrijden losrijden op een afgezet stukje van 20 bij 10 of 20 bij 20. En buiten zoals al eerder aangegeven wel tig ringen en een strodorp uitzetten maar het losrijden super klein houden.

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 12:24

GeJe schreef:
Op juryplatform.nl is nu ook een stelling over de kwaliteit van het wedstrijdterrein. Ik merk dat juryleden het over het algemeen wel mee vinden vallen mbt de ruimte om te los te rijden. Ik vind dat van niet. De KNHS zou hierin moeten voorzien dmv een minimale afmeting voor een aantal combinaties (bijvoorbeeld bij 100 starts op een dag: 800 m2 en bij 200 starts een verdubbeling ofzo).

Volgens mij staat daar ook wel iets over in het reglement. Maar ik maak van alles mee:
- grote volte voor 15 ringen (en iedereen mag maar 1 proef rijden, dus dan zijn er veel ruiters die moeten losrijden)
- het losrijterrein wordt opeens afgezet om bezoekers op te laten parkeren
- voor elke springring (bij ons zijn 3 springringen op een wedstrijd wel gebruikelijk) is er een minstens 20x40 bak om los te springen
- er is al geen losrijruimte, en dan moet er toch nog iemand zijn paard gaan longeren omdat ie er anders niet op durft

miepmiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 13:24

Ik organiseer dan weliswaar "slechts" FNRS-wedstrijdjes, maar ik heb me vorige keer wel zo zitten ergeren aan de jury.
We hadden extreem weinig starts, een stuk of 15 (!) maar. Tot overmaat van ramp had er ook nog iemand afgebeld.

Veel kleine ponyruitertjes voelden zich nogal onzeker, en voor het binnenkomen mogen die normaal nog even een extra volte rijden oid. Zeker als we al wat ruim in de tijd zitten. Liever een ruitertje op zijn gemak dan een stresswedstrijd volgens alle regeltjes...
Nee, deze jury begon uit ergernis op het raampje van het juryhok te tikken (nouja, bonken is meer het goede woord).
Gevolg: Pony schrikt en rent een stukje weg. Ponyruitertje nóg onzekerder.
Dat gebeurde dus bij ELKE start. Niemand startte snel genoeg volgens de jury.
Uiteindelijk zijn we een kwartier ingelopen en hebben veel kinderen een stuk lagere punten gereden dan normaal.

Deze jury nodigen wij niet meer uit!

Cil_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 16:15

Géén toiletten op het outdoor dressuurterrein zodat je teveel tijd kwijt bent met heen en weer lopen naar toilet.
Helaas worden door de organisatie zelden of nooit de reglementaire pauzes in (lange) dressuur rubrieken opgenomen.

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 17:51

Ik moet zeggen dat het secretariaat bij ons op stal de wedstrijden zeer goed verzorgd. Je kan echt uitgaan van de startlijsten. Ze houden zich aan de veiligheidsregels etc etc. Voldoende parkeerplaatsen, vlotte doorstroming na de proeven.
Ze kiezen fijne bekwame jury's uit die goed durven te punten en ook geregeld de schrijver nog een extra punt van aandacht onder aan de protocol laten noteren.

Het enige wat ik me nu aan kan bedenken waar ik me echt vreselijk aan erger is het zo ongeveer op en afzadelen in de losrij-ring. Midden op de hoefslag dekens op en af doen. En de begeleiders die gezellie met zijn allen op de hoefslag bij de deur staan te keuvelen.
Zij zullen zich ongetwijfeld aan mij ergeren want ik rij gewoon over de hoefslag

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 20:19

Afgelopen zaterdag is een jury in Renesse niet eens opkomen dagen. Dát vind ik pas asociaal.

a3a

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 22:50

Ik heb al heel lang niet meer gestart, sluit me wel aan bij vel van bovenstaand commentaar. Met name de 5 en 6-jes proeven. Waar ik als schrijver altijd van stond te kijken is het feit dat sommige jury-leden een duidelijke afkeer hebben van "niet-dressuurtypische" paarden, of ponies bij de paarden, en daar helaas naar jureerden. Het is niet vaak voor gekomen, maar het komt voor. Vind ik niet kunnen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 23:05

Hmm, zit even serieus over deze vraag na te denken. Het enige waar ik me soms op concours echt aan kan ergeren wat nog niet genoemd is: Niet fatsoenlijk je auto met trailer kunnen parkeren op een dus danig terrein dat zelfs een 4 x 4 er niet zonder hulp meer uitkomt en dan allemaal van die jonge gasten op een tractor die je er met veel bravour wel even weer af zullen slepen en je dus de hele boel kapot roppen. (ik heb de trekogen weleens voorbij zien vliegen, levensgevaarlijk)

Dingen die al wel genoemd zijn: juryleden uit het jaar nul die niet eens weten hoe een correct gereden proef eruit ziet en extreem geklooi met starttijden. Soms wordt er van je verwacht dat je op twee plaatsen op hetzelfde moment bent, dat kan nu eenmaal niet. (Ja, ik ben van het zeldzame soort; dressuur en springen op 1 dag met hetzelfde paard)

Anderzijds zal ik me niet ergeren aan slechte banen, kleine losrijterreinen of zulke dingen meer. Iedereen zit op dat moment in hetzelfde schip en je zult er maar het beste van moeten maken. Ergeren heeft dan toch geen zin. Het jaar erop ga ik gewoon niet weer en kies ik wel een andere wedstrijd.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 23:09

5jes 6jes jury's erger ik mij ECHT dood aan.
Ik bedoel geef me een 8 op die volte in galop die super gaat en een 3 of 2 op dat halstrekken wat op dat moment flut gaat.

Dat je komt en informeert hoe het er voor staat bij de ringmeester Qua tijd.
En ze zeggen dat er nog zoveel voor je zijn.
(een uur) dus je rustig naar trailer gaat en opzadeld.
Eenmaal in de losrijring aangekomen word je meteen afgeroepen.
in de kwartier dat ik heb opgezadeld bleken er dus veel uitgevallen te zijn.
Ja hallo ik ben hier op tijd en heb gevraagd hoe het stond.
Ik start niet eerder dan ik er klaart voor ben of mijn tijd is.

Aan gaten of nare plekken in een ring.

Hoge inschrijfkosten.. (niet op alle concoursen hoor) en dan lage prijzengeld.. terwijl ze verplicht zijn je startgeld zoveel keer uit te tellen bij een 1ste plek.

Een jury die pas na 8 punten erachter kom dat ik verkeerd rij terwijl ik het al 7 punten aan loopt te geven (ZE KEEK GEWOON NIET EENS) hoe komt ze dan in gods naam aan die punten??

Aan ruiters die iets op de jury afschuiven wat hun eigen schuld is.

Aan ruiters die met hun zweep horizontaal rijden waardoor Olly 2 weken geleden een zweep recht voor de hoofd kreeg.

Aan ruiters zoals 2 weken geleden die in de kleine inrijring binnen komen met een niet opgevlochten pony onder de stronvlekken en dan constand voor je langs crossen zonder enige regels in acht te nemen, waardoor mijn paard meer dan 5 x op de noodrem moet (erg fijn voor de nageeflijkheid en zijn angst voor andere paarden)

Ik ben heel blij met jury leden die de tijd vor je nemen.
Die B als B jureren.
Die duidelijk commentaar geven.
ik ben erg blij met ringmeesters die voor sommige ruiters echt het onderste uit de kan halen..
(je hebt echt hele lieve ringmeesters)
Ik ben heel blij met de tractors en chauffeurs die je auto uit de blub trekken op het concours terrein.

Ik ben erg blij dat je ook nog veel vriendelijke ruiters hebt die sorry zeggen als ze je neus eraf crossen.
Of je ergens op wijzen als iets aan je hoofdstel niet in orde zit..
(laatst hoofdstel in de trailer opgedaan (bleek de neusriem niet fijn te zitten) werd er erg vriendelijk opgewezen door een onbekende.

Ik ben erg blij als ze de punten ophangen voor de prijsuitrijking.. zodat je weet of je 2 uur moet wachten of niet.
nou je een hoop kritiek, maar ik vind sommige dingen ook wel erg top.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 23:20

Mijn ergenispunten:

Starten op aanmelding. Ik heb altijd: of ik heb nog niet losgereden en ik ga vragen hoe ver ze zijn. En dan "moet" ik er maar meteen in. Kom je later terug (losgereden en wel). Er zijn nu nog 7 combinatie's voor je. Grrrr. En vaak ook nog "ruzie" wie er nu de ring in moest.

En ik heb er een hekel aan als mensen zich gewoon tussendoor frotten. Denk je de ring in te mogen, komt er weer iemand die snel z'n proef moet rijden. Want ze moeten er nog veel meer starten. Zorg dan dat je op de startlijst staat en kom er niet steeds tussen!

En in het winterseizoen heb ik er een schurfthekel aan als mensen binnen uitstapen. Oké, als het weer er niet naar is, geen probleem. Maar als de zon schijnt, ga dan lekker buiten uitstappen. Het is altijd al zo'n gefrot met z'n alle in die binnenbak. En al helemaal als ze dan met z'n drieën langs mekaar gaan uitstappen

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 23:25

Vonnie84 schreef:

En in het winterseizoen heb ik er een schurfthekel aan als mensen binnen uitstapen. Oké, als het weer er niet naar is, geen probleem. Maar als de zon schijnt, ga dan lekker buiten uitstappen. Het is altijd al zo'n gefrot met z'n alle in die binnenbak. En al helemaal als ze dan met z'n drieën langs mekaar gaan uitstappen

idd lekker naar buiten om uit te stappen... gooi er dan een extra deken op. Buitenlucht is ook goed voor het paard