[Jury] Schrijven; Ook mening?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Djuukiej

Berichten: 1969
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Leiden

[Jury] Schrijven; Ook mening?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 00:21

Hée,
Ik vroeg me af, als je moet gaan schrijven op een officiële wedstrijd, heb je dan ook een klein beetje inbrengen op de punten? Of helemaal niet, en moet je blindelings gewoon alles opschrijven?

Groetjes

yvonnepuntnl

Berichten: 4481
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Re: [Jury] Schrijven; Ook mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 01:16

Tuurlijk moet je gewoon opschrijven wat de jury zegt, jij bent de schrijfster en die ander is de jury!

ingvdh

Berichten: 6379
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 09:42

blindelings opschrijven en mond houden, tenzij de jury een babbeltje begint.
Maar ga geen invloed uitoefenen, dat stellen de meeste niet op prijs.

Soms vragen ze wel eens jouw mening, maar uiteindelijk telt hun oordeel

wendely

Berichten: 4115
Geregistreerd: 22-10-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 10:05

Ik heb regelmatig geschreven, in meerdere klasses. De meeste jury's vonden het gewoon leuk een babbeltje te maken, ze lette wel op hoor! En vroegen tussendoor ook vaak wel eens hoe ik er over het cijfer dacht dat ze gaven en waarom. Nou dat is gewoon leuk schrijven! Daar leer je een hoop van, heb ook wel een paar keer meegemaakt dat ze van te voren zeiden van als je vragen hebt over iets dan hoor ik het wel
Zo ook bij jury H. hij gaf dus standaard een 7 op verzorging (ik weet van mezelf dat als ik lang bezig ben met invlechten e.d. en het geheel ziet er gewoon goed en netjes uit dat je minstens een 8 of 9 wil hebben. Ik bedoel hoelang ben je er mee bezig? en dan komen er mensen in de baan wat er gewoon niet uitziet en die krijgen ook een 7).
Ik heb hem toen wel gevraagd waarom hij nou telkens een 7 gaf, ja hij lette er niet op dit was gewoon een standaard punt..
Nou toen heb ik hem netjes verteld hoe ik erover dacht en sindsdien iedereen die bij hem in de ring verschijnt rijd een punt hoger

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 11:42

Inderdaad... gewoon opschrijven wat er wordt gezegd. Ik vind het zelf altijd wel leuk om een gezellige paar uur te hebben met de schrijfster en waardeer vragen en opmerkingen.

wendely

Berichten: 4115
Geregistreerd: 22-10-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 11:49

GeJe schreef:
Inderdaad... gewoon opschrijven wat er wordt gezegd. Ik vind het zelf altijd wel leuk om een gezellige paar uur te hebben met de schrijfster en waardeer vragen en opmerkingen.


Idd en dat vind ik al schrijfster dus ook leuk schrijven! Een beetje babbelen anders zit je ook de hele tijd maar wat serieus te zijn

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 09:46

Je bent ook secretaresse, vraagt of er nog koffie moet komen e.d.
En soms zie je wat van de proef( meestal zit je gewoon blindelings te pennen) en soms zal je ook wel iets zeggen in de trant van: oeps, netjes opgelost! Waarna de jury zegt, maar toch blijft het een 5.

En als de jury je idd vraagt naar jouw mening en dat ook nog gaat bespreken wordt er duidelijk niet meer op de proef gelet. En hoe saai die ook is, ook deze deelnemer heeft recht op de volle aandacht van de jury, daar betalen ze voor.

haike
Berichten: 13526
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 00:30

Schrijf ook vrij regelmatig en heb het idee redelijk vaak betrokken te worden bij de jurering, vooral bij ponywedstrijden. Heb gewoon in de eerste jaren dat ik moest schrijven heel veel gevraagd en gekeken en langzamerhand leer je jury's beter kennen (en kennen ze jou omdat ze je in de ring hebben gehad ofzo).
Wil zelf ook graag jury worden als ik oud genoeg ben, nu 18. Als jury;s dit weten vragen ze ook vaker aan je mening en vertellen ze waarom ze dat bepaalde punt geven, zo krijg je meer inzicht.

Maar uiteindelijk ligt beslissing altijd bij jury en moet je nooit de discussie aangaan!

Djuukiej

Berichten: 1969
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Leiden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 19:12

Hahaha, Oké maar.. Want ik moet binnekort gaan schrijven bij de M2/M1-Klasse, maar het kan dus ook zijn dat ereen uur lang niks anders wordt gezegt dan punten & opmerkingen van de jury's kant.. (Haal me trouwens niet eens in het hoofd, om discussie te gaan voeren met jury )

Marije_jiplover

Berichten: 25364
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 22:42

De meeste juryleden zijn wel in voor een praatje hoor! Twe uur lang in 'stilte' jureren is wel erg saai, ook voor de jury. Toen ik nog geen jury was, schreef ik regelmatig en dan praatten we tussendoor over van alles en nog wat. Soms vroeg ik iets, wat ik niet duidelijk vond, of als ik extra uitleg wilde ofzo.
Nu ben ik zelf jury en begin ik ook altijd wel een praatje met mijn schrijver/ster, hoewel ik ook vaak een eigen schrijver mee heb en dan kletsen we uiteraard tussendoor ook.

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Re: [Jury] Schrijven; Ook mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 22:12

In principe is het gewoon schrijven en (ff kort door de bocht gezegd:) klep houden
Met dat idee zou ik ook maar t juryhokje instappen als ik jou was, dan valt het altijd mee.
De meesten maken wel een gezellig praatje.
Sommigen vragen ook om jou mening, op deze manier word het schrijven wel leuker!!
Ik heb ook wel eens gezeten bij iemand die ook vroeg wat ik er van vond en vervolgens ook echt wat met mijn mening deed! Dat is leuk, voel je je nog een beetje belangrijk
Bij die zelfde jury mocht ik zelfs eens punten geven, hij zat te prutsen met zn koffie en zag niet hoe het onderdeel werd uitgevoerd, toen vroeg ie t aan mij en dat cijfer hebben we ook genoteerd.

Sizz
Berichten: 7838
Geregistreerd: 02-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 22:41

Als ik schrijf hou ik braaf m'n mond en ben dan ook niet zo'n iemand die even een praatje begint.

Ik schrijf, zeg het op tijd als er punten van onderdelen missen en tel de punten na de proef op. Als de jury wat vraagt geef ik netjes antwoord. Maar ik bemoei me er niet mee. De jury geeft punten en die heeft er tenslotte ook voor geleerd. Als mij wat gevraagd wordt kunnen ze m'n mening krijgen maar anders niet.

Een jury heeft later wel eens tegen m'n moeder gezegd dat ik heel goed m'n werk deed als schrijfster maar behoorlijk stil was. Tjah... Ach opzich kende ik die jury al wel een beetje en had al vaker bij hem in de ring gereden waardoor we af en toe wel een praatje hadden gemaakt. Maar toch voel ik mij dan niet echt aangesproken om hele gesprekken te voeren.

mickey1989

Berichten: 4773
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Apeldoorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 17:31

@sizz: ik ben het met jou eens, maar soms zijn jury's ook wel in voor een praatje tussendoor, dat maakt het wel gezellig
Maar ik houd wel braaf m'n mond en schrijf alles netjes op

wendely

Berichten: 4115
Geregistreerd: 22-10-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 19:57

Nou ik heb vanmorgen bij de nieuwe proeven moeten schrijven!
Het was echt enorm wennen, de rijtijd is een stuk korter geworden maar meer onderdelen. Conclusie: Je moet véél en véél meer schrijven, en om te zorgen dat je op schema blijft heb je als gevolg dat je dus de punten niet meer kunt optellen en dat moet overlaten aan het secretariaat.
Maar fijn het was wel hartstikke leuk maar dus echt wennen omdat alle punten zo gesplitst waren.
Ik schreef bij een hartstikke leuke jury, ze hield van een praatje en vroeg ook aan mij dat als ik het met een punt niet eens was of niet snapte waarom ze dat cijfer gaf moest zeggen of vragen. Ook gaf ze heel veel uitleg bij de punten waarom ze die gaf. En vroeg op het eind nog een paar keer of ik het wel leuk vond en het wel met haar manier van jureren eens was enz.
Kortom was hartstikke leuk en leerzaam

dyaco

Berichten: 1438
Geregistreerd: 22-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 21:48

pfft dat je daar dan nog de tijd voor had ik zou ht allemaal niet bij kunnen houden wat voor mij gaan de onderdelen echt te vlug

Kylan

Berichten: 4201
Geregistreerd: 15-12-04
Woonplaats: Wageningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 14:13

Ik heb ook wel wat geschreven, de meeste jury's vinden het dan juist wel leuk als je een praatje maakt. Als een jury een keer laat merken dat hij of zij het leuk vindt als je je mening erover geeft, dan ga ik daar rustig mee door. Ik durf me er dan best wel eens mee te bemoeien.
Mijn ervaring is dat juryleden dat ook wel leuk vinden, zolang je verder je werk netjes doet.

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 08:06

Goh... juryleden zijn net echte mensen

mickey1989

Berichten: 4773
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Apeldoorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 17:13

Kylan schreef:
Ik heb ook wel wat geschreven, de meeste jury's vinden het dan juist wel leuk als je een praatje maakt. Als een jury een keer laat merken dat hij of zij het leuk vindt als je je mening erover geeft, dan ga ik daar rustig mee door. Ik durf me er dan best wel eens mee te bemoeien.
Mijn ervaring is dat juryleden dat ook wel leuk vinden, zolang je verder je werk netjes doet.

ben ik het mee eens

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 18:41

Ik heb een keer op het NK zitten schrijven en die jury vroeg mij wat ik van bepaalde dingen vond die in de ring gebeurden! Ik vond dat zo raar.... Idd, gewoon schrijven en niks zeggen tenzij de jury begint.

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 23:24

Ik schrijf ook gewoon op wat ze zeggen. Ik vind dat je als schrijfster de jury nooit mag beinvloeden of afleiden. Als er een puntje vergeten wordt sla ik dat over en vraag achteraf de beoordeling. Als ik vragen over de beoordeling heb vraag ik ze als alle punten op papier staan. En kletsen tijdens het jureren lijkt me sterk. Volgens mij geef je dan alleen punten en geen commentaar erbij. Daar heb je dan toch geen tijd voor.

miss_penny
Berichten: 65
Geregistreerd: 16-04-06
Woonplaats: Zuidwolde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 14:48

Ligt een beetje aan de jury. Maar uiteindelijk gaan ze geen andere cijfer geven dan ze in gedachten hebben door de schrijver lijkt me.

Djuukiej

Berichten: 1969
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Leiden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 15:51

Dus je kan gewoon wel wat vragen, als je iets niet begrijpt ? Of wordt er dan boos na je gekeken en niet terug geantwoord?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 10:43

Djuukiej schreef:
Dus je kan gewoon wel wat vragen, als je iets niet begrijpt ? Of wordt er dan boos na je gekeken en niet terug geantwoord?


Je kan best wat vragen, maar ik zou dat niet meteen doen, maar na de proef zodat je de jury tijdens de proef niet afleid....

Dais_

Berichten: 4046
Geregistreerd: 06-03-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 11:00

wendely schreef:
Ik heb regelmatig geschreven, in meerdere klasses. De meeste jury's vonden het gewoon leuk een babbeltje te maken, ze lette wel op hoor! En vroegen tussendoor ook vaak wel eens hoe ik er over het cijfer dacht dat ze gaven en waarom. Nou dat is gewoon leuk schrijven! Daar leer je een hoop van, heb ook wel een paar keer meegemaakt dat ze van te voren zeiden van als je vragen hebt over iets dan hoor ik het wel
Zo ook bij jury H. hij gaf dus standaard een 7 op verzorging (ik weet van mezelf dat als ik lang bezig ben met invlechten e.d. en het geheel ziet er gewoon goed en netjes uit dat je minstens een 8 of 9 wil hebben. Ik bedoel hoelang ben je er mee bezig? en dan komen er mensen in de baan wat er gewoon niet uitziet en die krijgen ook een 7).
Ik heb hem toen wel gevraagd waarom hij nou telkens een 7 gaf, ja hij lette er niet op dit was gewoon een standaard punt..
Nou toen heb ik hem netjes verteld hoe ik erover dacht en sindsdien iedereen die bij hem in de ring verschijnt rijd een punt hoger


Het is ook frusterend om te zien dat ik een 7 krijg met een paard waar ik ruim 3 uur mee bezig ben geweest, terwijl dat paard met de strontvlekken nog op de billen, niet ingeknot of gevlochten, ook een 7 krijgt... Dus heel goed dat je dat gedaan hebt

marijkuh
Berichten: 467
Geregistreerd: 04-03-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 11:07

ik heb laats bij m1 en m2 paarden geschreven, terwijl ik zelf B dressuur ben ik vond het echt super leerzaam deze jury ging mij echt alles uitleggen, van wat er fout en was en wat juist goed ging!
maar ik vond van deze jury beetje raar van was een meisje die deed een oefening en de jury helemaal enthousiast, en zei van ja zo moet het er uitzien echt super bla bla bla en wat gaf ze een 7!
dan denk ik van durf dan ook een 8 of 9 te geven!
maar ik bemoei mij er verder niet mee, laat die jury maar lekker jury zijn en ik heb er heel wat van geleerd

en ik heb ook bij springen geschreven en dat vond ik nog leuker! echt hoe die jury leden praten over de ruiters en paarden.. haha