Anders gejureerd bij paarden dan pony's??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Oretha

Berichten: 3447
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Op de rug van een paard

Anders gejureerd bij paarden dan pony's??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 11:42

Ik heb een vraag!! (evt. aan juryleden)

Veel mensen zeggen dat het moeilijker is om tussen de paarden te rijden dan bij de pony's. Is dit zo?? Wat is jullie ervaring? Ik heb het er dan over dat je met je pony eerst bij de pony's startte en nu overstapt MET je pony tussen de paarden.

Mij lijkt het dat ze bij de paarden niet anders jureren dan bij de pony's, maar ik denk wel dat het moeilijker is tussen de paarden te rijden, omdat daar veel meer deelname is en hele goede paarden tussen lopen!! Daar kan je dan met je pony niet tegen op, maar als je bijv. bij de pony's 156 hebt gereden..zou je datzelfde puntenaantal dan ook bij de paarden hebben gekregen?
Ik ben daar erg benieuwd naar!! Ik ga volgend jaar de overstap naar paarden maken met mijn pony....wil heel graag weten wat ik van mijn punten kan verwachten dan, of die ongeveer gelijk blijven.


Weet niet of hier al een topic over is (kon het niet vinden iig)

RoWi

Berichten: 6886
Geregistreerd: 27-12-05
Woonplaats: NB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 12:13

Ik denk dat je wel gelijk hebt! Bij de paarden zijn ze met veel meer en er lopen heel veel goede paarden tussen! Maar het maakt ook uit welk kleurtje je paard heeft; een donkerbruine krijgt vaak sowiezo hogere punten dan een bonte!

Perla

Berichten: 3694
Geregistreerd: 07-09-05
Woonplaats: friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 12:14

ik ga dit topic ook even volgen ben er wel benieuwd naar
en hoe zit het met een vos met 4 witte benen en een bles valt die in de smaak

jasmijn78
Berichten: 3924
Geregistreerd: 01-02-06

Re: Anders gejureerd bij paarden dan pony's??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 12:27

Er wordt m.i. niet anders gejureerd. Alleen is het niveau bij de paarden doorgaans wel hoger. De ruiters zijn merendeel allemaal volwassen en rijden vaak serieuser en beter dan ponyruiters. Zij hebben vaak meer ervaring.

Je wordt gewoon beoordeeld volgens dezelfde richtlijnen.

En ja, als jij met bv. een fjord rijdt tegen een ervaren, correct rijdende combinatie met een super bewegende warmbloed, dan zou ik iid niet al te hoge verwachtingen hebben. Dat is geen kwestie van oneerlijk, maar van kwaliteit en prestatie. Uiteindelijk vorm je met je paard een combinatie. Als ruiter wordt je beoordeeld op je kwaliteiten (wijze van rijden) en je paard/pony wordt ook beoordeeld op zijn kwaliteiten (takt, zuiverheid van de gangen, regelmaat).

xxZanniejxx schreef:
Maar het maakt ook uit welk kleurtje je paard heeft; een donkerbruine krijgt vaak sowiezo hogere punten dan een bonte!

Dat is dus echt gewoon dikke onzin. Kleur van het paard speelt echt geen enkele rol. Wel de kwaliteiten van je paard. Er zijn zat mensen met een bonte die regelmatig in de prijzen zitten evenals mensen met een bruine die nooit een punt halen.

RoWi

Berichten: 6886
Geregistreerd: 27-12-05
Woonplaats: NB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 12:30

Ja daar heb je ook wel gelijk in! Maar ze zijn er wel (juryleden die op de kleur v/h paar letten)

jasmijn78
Berichten: 3924
Geregistreerd: 01-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 12:35

xxZanniejxx schreef:
Ja daar heb je ook wel gelijk in! Maar ze zijn er wel (juryleden die op de kleur v/h paar letten)


Ik heb ze nog nooit ontmoet. Bovendien vind ik het gewoon stemmingmakerij door te zeggen dat juryleden op de kleur van je paard letten, evenals dat ze op het ras letten.

Waarschijnlijk zeggen veel mensen dat gewoon als excuus voor het feit dat ze gewoon beroerd hebben gereden. Als je echt goed rijdt kunnen ze niet om je heen hoor! Ongeacht kleur of ras.

Oretha

Berichten: 3447
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Op de rug van een paard

Re: Anders gejureerd bij paarden dan pony's??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 12:37

jasmijn78 schreef:
Er wordt m.i. niet anders gejureerd. Alleen is het niveau bij de paarden doorgaans wel hoger. De ruiters zijn merendeel allemaal volwassen en rijden vaak serieuser en beter dan ponyruiters. Zij hebben vaak meer ervaring.

Je wordt gewoon beoordeeld volgens dezelfde richtlijnen.

En ja, als jij met bv. een fjord rijdt tegen een ervaren, correct rijdende combinatie met een super bewegende warmbloed, dan zou ik iid niet al te hoge verwachtingen hebben. Dat is geen kwestie van oneerlijk, maar van kwaliteit en prestatie. Uiteindelijk vorm je met je paard een combinatie. Als ruiter wordt je beoordeeld op je kwaliteiten (wijze van rijden) en je paard/pony wordt ook beoordeeld op zijn kwaliteiten (takt, zuiverheid van de gangen, regelmaat).

xxZanniejxx schreef:
Maar het maakt ook uit welk kleurtje je paard heeft; een donkerbruine krijgt vaak sowiezo hogere punten dan een bonte!

Dat is dus echt gewoon dikke onzin. Kleur van het paard speelt echt geen enkele rol. Wel de kwaliteiten van je paard. Er zijn zat mensen met een bonte die regelmatig in de prijzen zitten evenals mensen met een bruine die nooit een punt halen.

okej bedankt....dus volgens jouw kan ik wel ongeveer dezelfde punten verwachten bij de paarden als bij de pony's nu?

jasmijn78
Berichten: 3924
Geregistreerd: 01-02-06

Re: Anders gejureerd bij paarden dan pony's??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 12:46

_tarja_ schreef:
okej bedankt....dus volgens jouw kan ik wel ongeveer dezelfde punten verwachten bij de paarden als bij de pony's nu?


Nou nee, want ik denk dat het niveau bij de paarden iets hoger ligt. Als je gaat rijden tussen allemaal goede/meer ervaren combinaties (hiermee wil ik niet zeggen dat alle paardencombinaties goed zijn hoor) zul je hier automatisch mee vergeleken worden. Je tegenstand is gewoon groter.

Zeker als jij de overstap maakt naar de M2. Dat is zowiezo al een moeilijke klasse, bij de paarden ligt het niveau hoger en je rijdt met een fjord. Dat jij met je fjord rijd wil niet zeggen dat je daarom gediscrimineerd wordt, maar je zal met je fjord wel meer moeite moeten doen tussen superbewegende, atletische warmbloeden...

Ten minste; als je ook eens bovenin wil eindigen...

Oretha

Berichten: 3447
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Op de rug van een paard

Re: Anders gejureerd bij paarden dan pony's??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 17:47

Oke...dank je wel Jasmijn78!
Dit jaar hoop ik bij de pony's nog in het Z te komen...kan ik daarna gelijk bij de paarden in het Z beginnen. Maar dan weet ik iig een beetje wat ik moet verwachten!

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 21:04

Ja, er wordt voor mijn gevoel wel anders gejureerd.
Ik heb bij de pony's 9 wedstrijden in de Z1 gereden, en 6 wp gehaald. Vorig jaar voor het eerst tussen de paarden, en in het hele jaar 4 wp gehaald.

Ik denk wel dat het verschil groter wordt naarmate het niveau stijgt.
Zolang jij rijtechnisch goed rijdt kan de jury er theoretisch niet omheen. Maar er zijn echt mensen die dat glashard wel presteren. Gewoon doorzetten, en je komt ook heel vaak wel goede jury's tegen.

Anne_GTI

Berichten: 18209
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 02:11

jasmijn78 schreef:
xxZanniejxx schreef:
Ja daar heb je ook wel gelijk in! Maar ze zijn er wel (juryleden die op de kleur v/h paar letten)


Ik heb ze nog nooit ontmoet. Bovendien vind ik het gewoon stemmingmakerij door te zeggen dat juryleden op de kleur van je paard letten, evenals dat ze op het ras letten.

Waarschijnlijk zeggen veel mensen dat gewoon als excuus voor het feit dat ze gewoon beroerd hebben gereden. Als je echt goed rijdt kunnen ze niet om je heen hoor! Ongeacht kleur of ras.


In de meeste gevallen heb je gelijk Jasmijn maar ik heb weleens bij iemand zitten schrijven die er wel degelijk naar keek en ook de afstamming meenam in het punten. Na een aantal combinaties had deze jury al zoveel uitspraken gedaan dat ik bij het binnenkomen al kon voorspellen of diegene wel of niet dik in de punten zou rijden. Persoonlijk vond ik dit zwaar waardeloos en was ik blij dat de rubriek afgelopen was.

haike
Berichten: 13526
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 02:16

Dan moet ik wel heeel erg slecht scoren met mijn bonte pony tussen de paarden.
Merk wel dat er duidelijk verschil is in niveau. Start nu met mijn pony Z1 tussen de paarden en kan merken dat als ik eenzelfde soort proef reed als bij de pony's (was Z2), ik toch minder punten haal. Meestal komt dit omdat de concurrentie toch beter is en ze ook meer verwachten.

BellyBel

Berichten: 1279
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Twente Leeftijd: 18jr.

Re: Anders gejureerd bij paarden dan pony's??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 02:27

_tarja_ schreef:
Oke...dank je wel Jasmijn78!
Dit jaar hoop ik bij de pony's nog in het Z te komen...kan ik daarna gelijk bij de paarden in het Z beginnen. Maar dan weet ik iig een beetje wat ik moet verwachten!


Volgens mij begin je bij de paarden dan gewoon in de B hoor. 'Vriendin' van mij reed eerst ook Z bij de pony's, en heeft later de overstap genomen naar de paarden (wel met een 'PAARD'je dan). En die moest gewoon in de B beginnen, nu denkt zij dat zij wel snel door-stroomt, omdat ze zelf al die dingen al lang 'kan' dan de beginnende ruiter (niet dat alle b-ruiters beginnen, maar de meeste toch wel, vooral bij de pony's). En tja.. maar volgens mij ga je dan gewoon naar de B hoor. Misschien kun je dat beter bij de KNHS even na-vragen?

haike
Berichten: 13526
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Re: Anders gejureerd bij paarden dan pony's??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 10:00

BellyBel schreef:
_tarja_ schreef:
Oke...dank je wel Jasmijn78!
Dit jaar hoop ik bij de pony's nog in het Z te komen...kan ik daarna gelijk bij de paarden in het Z beginnen. Maar dan weet ik iig een beetje wat ik moet verwachten!


Volgens mij begin je bij de paarden dan gewoon in de B hoor. 'Vriendin' van mij reed eerst ook Z bij de pony's, en heeft later de overstap genomen naar de paarden (wel met een 'PAARD'je dan). En die moest gewoon in de B beginnen, nu denkt zij dat zij wel snel door-stroomt, omdat ze zelf al die dingen al lang 'kan' dan de beginnende ruiter (niet dat alle b-ruiters beginnen, maar de meeste toch wel, vooral bij de pony's). En tja.. maar volgens mij ga je dan gewoon naar de B hoor. Misschien kun je dat beter bij de KNHS even na-vragen?


Als je Z1 ben bij de pony's, mag je met die pony Z1 bij de paarden starten, je neemt je wp gewoon mee. Als je Z2 start bij de pony's mag je kiezen tussen de Z1 of de Z2 paarden. Zo was het bij mij tenminste afgelopen januari en denk niet dat dat ondertussen veranderd is.

Flurk

Berichten: 4487
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Dieren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 10:06

Het maakt inderdaad uit. Het is niet zo dat de juryafspraken zijn wees strenger voor een pony tussen de paarden maar het verschil is te groot en daarom kom je vaak op een ander resultaat

jasmijn78
Berichten: 3924
Geregistreerd: 01-02-06

Re: Anders gejureerd bij paarden dan pony's??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 11:46

Anne_GTI schreef:
In de meeste gevallen heb je gelijk Jasmijn maar ik heb weleens bij iemand zitten schrijven die er wel degelijk naar keek en ook de afstamming meenam in het punten. Na een aantal combinaties had deze jury al zoveel uitspraken gedaan dat ik bij het binnenkomen al kon voorspellen of diegene wel of niet dik in de punten zou rijden. Persoonlijk vond ik dit zwaar waardeloos en was ik blij dat de rubriek afgelopen was.


Tja, je hebt er natuurlijk altijd horken tussen. Uitzonderingen bevestigen de regel. Dressuur is een jurysport en een bepaalde persoonlijke voorkeur van het jurylid speelt altijd een beetje mee. Daarentegen zou je dan net zo goed een jury kunnen treffen die een hekel aan schimmels of vossen heeft, of aan een bepaalde afstamming of ras. Maar juryleden horen te jureren volgens de richtlijnen van de KNHS, en in de richtlijnen is niets opgenomen omtrent afstamming, ras en kleur. Dus het mag niet. En als ik bij zo'n jury zou schrijven, dan zou ik dit melden bij de KNHS.

Maar om ervan uit te gaan dat je met bonten altijd in het nadeel bent, dat slaat nergens op.

Nogmaals; ik denk dat het vaker als excuus wordt gebruikt voor een slecht gereden proef, dan dat het aan de voorkeur (of afkeur) van de jury ligt.

BellyBel schreef:
Volgens mij begin je bij de paarden dan gewoon in de B hoor. 'Vriendin' van mij reed eerst ook Z bij de pony's, en heeft later de overstap genomen naar de paarden (wel met een 'PAARD'je dan). En die moest gewoon in de B beginnen,


Ja, als ze met een nieuw paard gaat starten bij de paarden, dan moet ze weer in de B beginnen (of in de L1). Maar als zij met haar Z-pony bij de paarden gaat starten, dan mag ze gewoon in de Z. Alleen als ze bij de pony's Z2 startte, dan moet ze bij de paarden terug naar de Z1. Want in de Z2 proeven voor pony's zitten geen changementen.

_tarja_ schreef:
Dit jaar hoop ik bij de pony's nog in het Z te komen...kan ik daarna gelijk bij de paarden in het Z beginnen. Maar dan weet ik iig een beetje wat ik moet verwachten!

Je rijdt nu nog M1? Denk er om dat je de lat niet te hoog legt voor jezelf, hoor. Dan kan je alleen maar teleurgesteld worden. Ik wil je niet ontmoedigen, niets is onmogelijk. Maar makkelijk is het zeker niet. En met een fjord in de Z bij de paarden zal je het zeker heel zwaar krijgen.

Maar je kan het natuurlijk altijd proberen. Lukt het niet, dan kan je natuurlijk altijd je pony nog verkopen en een paard kopen.

Fitzroy

Berichten: 25202
Geregistreerd: 11-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 12:05

Tja, ik ben bij de pony's toch wel wat soepeler dan bij de paarden. Dus als je bij mij zou rijden maakt het zeker verschil.

Oretha

Berichten: 3447
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Op de rug van een paard

Re: Anders gejureerd bij paarden dan pony's??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 12:49

jasmijn78 schreef:
Anne_GTI schreef:
In de meeste gevallen heb je gelijk Jasmijn maar ik heb weleens bij iemand zitten schrijven die er wel degelijk naar keek en ook de afstamming meenam in het punten. Na een aantal combinaties had deze jury al zoveel uitspraken gedaan dat ik bij het binnenkomen al kon voorspellen of diegene wel of niet dik in de punten zou rijden. Persoonlijk vond ik dit zwaar waardeloos en was ik blij dat de rubriek afgelopen was.


Tja, je hebt er natuurlijk altijd horken tussen. Uitzonderingen bevestigen de regel. Dressuur is een jurysport en een bepaalde persoonlijke voorkeur van het jurylid speelt altijd een beetje mee. Daarentegen zou je dan net zo goed een jury kunnen treffen die een hekel aan schimmels of vossen heeft, of aan een bepaalde afstamming of ras. Maar juryleden horen te jureren volgens de richtlijnen van de KNHS, en in de richtlijnen is niets opgenomen omtrent afstamming, ras en kleur. Dus het mag niet. En als ik bij zo'n jury zou schrijven, dan zou ik dit melden bij de KNHS.

Maar om ervan uit te gaan dat je met bonten altijd in het nadeel bent, dat slaat nergens op.

Nogmaals; ik denk dat het vaker als excuus wordt gebruikt voor een slecht gereden proef, dan dat het aan de voorkeur (of afkeur) van de jury ligt.

BellyBel schreef:
Volgens mij begin je bij de paarden dan gewoon in de B hoor. 'Vriendin' van mij reed eerst ook Z bij de pony's, en heeft later de overstap genomen naar de paarden (wel met een 'PAARD'je dan). En die moest gewoon in de B beginnen,


Ja, als ze met een nieuw paard gaat starten bij de paarden, dan moet ze weer in de B beginnen (of in de L1). Maar als zij met haar Z-pony bij de paarden gaat starten, dan mag ze gewoon in de Z. Alleen als ze bij de pony's Z2 startte, dan moet ze bij de paarden terug naar de Z1. Want in de Z2 proeven voor pony's zitten geen changementen.

_tarja_ schreef:
Dit jaar hoop ik bij de pony's nog in het Z te komen...kan ik daarna gelijk bij de paarden in het Z beginnen. Maar dan weet ik iig een beetje wat ik moet verwachten!

Je rijdt nu nog M1? Denk er om dat je de lat niet te hoog legt voor jezelf, hoor. Dan kan je alleen maar teleurgesteld worden. Ik wil je niet ontmoedigen, niets is onmogelijk. Maar makkelijk is het zeker niet. En met een fjord in de Z bij de paarden zal je het zeker heel zwaar krijgen.

Maar je kan het natuurlijk altijd proberen. Lukt het niet, dan kan je natuurlijk altijd je pony nog verkopen en een paard kopen.


Nee..ik start over 2 weken M2....enne dan heb ik nog een heel jaar om door het M2 te komen..en mn pony is er echt klaar voor
Dus denk niet dat ik de lat te hoog leg...het moet makkelijk kunnnen...ga het gewoon proberen..lukt het niet..dan jammer
Maar ik snap je punt iig wel hoor!!

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 16:41

Fitzroy schreef:
Tja, ik ben bij de pony's toch wel wat soepeler dan bij de paarden. Dus als je bij mij zou rijden maakt het zeker verschil.


Mag ik vragen waarom?
Niet aanvallend hoor, ben gewoon nieuwsgierig.

Ulissa

Berichten: 1772
Geregistreerd: 01-09-04

Re: Anders gejureerd bij paarden dan pony's??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 22:42

Citaat:
In de meeste gevallen heb je gelijk Jasmijn maar ik heb weleens bij iemand zitten schrijven die er wel degelijk naar keek en ook de afstamming meenam in het punten. Na een aantal combinaties had deze jury al zoveel uitspraken gedaan dat ik bij het binnenkomen al kon voorspellen of diegene wel of niet dik in de punten zou rijden. Persoonlijk vond ik dit zwaar waardeloos en was ik blij dat de rubriek afgelopen was.


Hahaha Anne, we zitten niet in dezelfde regio. Inderdaad hier zat vorige week ook een *ouder* jurylid en die vroeg aan de schrijfster
* welke afstamming * *hoe oud*

Zij wist ook wie er punten zou gaan verdienen

Flurk

Berichten: 4487
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Dieren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 10:16

De KNHS heeft niet voor niets de rubriek paarden en pony's bedacht. Daarom kun je in je nadeel zijn door met je pony tussen de paarden te rijden. Ik spreek nu uit ervaring en merk dat jullie er ook last van hebben anders was dit topic niet geopend

haike
Berichten: 13526
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 10:26

Flurk schreef:
De KNHS heeft niet voor niets de rubriek paarden en pony's bedacht.


volgens mij is dat meer om kinderen en volwassenen te scheiden. Of zit ik er nu heel erg naast?

Flurk

Berichten: 4487
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Dieren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 10:30

haike schreef:
Flurk schreef:
De KNHS heeft niet voor niets de rubriek paarden en pony's bedacht.


volgens mij is dat meer om kinderen en volwassenen te scheiden. Of zit ik er nu heel erg naast?

valt het je dan niet op dat belangrijke wedstrijden waarvoor de je dient te kwalificeren bijna nooit een pony tussen de paarden start?

Libiris

Berichten: 1672
Geregistreerd: 07-05-05
Woonplaats: Groesbeek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 10:35

Volgens mij maakt het weinig uit of je je pony uitbrengt tussen de paarden.
Ik heb weleens bij een jury geschreven en die vond het echt knap om met je pony tussen de paarden te gaan rijden. Het is natuurlijk wel zo dat het anders oogt, maar die uitzondering is er niet speciaal alleen voor ponies, maar ook voor andere rassen of minder mooie paarden. Maar ik vind dat je daar als een goede jury doorheen moet kijken
Ik geloof ook niet dat het uitmaakt welke kleur je paard heeft.
Ik ken een meisje die een fries rijdt en als ze een keer niet de punte kreeg dan zei ze: de jury houdt niet van friezen, daar zakt nou echt mijn broek vanaf.....
Want er zijn wel speciale frieze wedstrijden waar ze kunnen rijden en waar wij niet mee mogen doen. Terwijl er voor kleine en minder mooie paarden ook geen speciale wedstrijden zijn.

Verder is het wel logisch dat je niet zoveel ponies op belangrijke wedstrijden ziet, want volgens mijn zijn er ook niet zoveel ponies tussen de paarden. BIj ons kom jer er echt maar regelmatig een paar tegen

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 18:39

@ Libiris: Waar baseer jij het op dat het weinig uitmaakt? Wederom niet aanvallend, maar nieuwsgierig