Anne_GTI schreef:In de meeste gevallen heb je gelijk Jasmijn maar ik heb weleens bij iemand zitten schrijven die er wel degelijk naar keek en ook de afstamming meenam in het punten. Na een aantal combinaties had deze jury al zoveel uitspraken gedaan dat ik bij het binnenkomen al kon voorspellen of diegene wel of niet dik in de punten zou rijden. Persoonlijk vond ik dit zwaar waardeloos en was ik blij dat de rubriek afgelopen was.
Tja, je hebt er natuurlijk altijd horken tussen. Uitzonderingen bevestigen de regel. Dressuur is een jurysport en een bepaalde persoonlijke voorkeur van het jurylid speelt altijd een beetje mee. Daarentegen zou je dan net zo goed een jury kunnen treffen die een hekel aan schimmels of vossen heeft, of aan een bepaalde afstamming of ras. Maar juryleden horen te jureren volgens de richtlijnen van de KNHS, en in de richtlijnen is niets opgenomen omtrent afstamming, ras en kleur. Dus het mag niet. En als ik bij zo'n jury zou schrijven, dan zou ik dit melden bij de KNHS.
Maar om ervan uit te gaan dat je met bonten altijd in het nadeel bent, dat slaat nergens op.
Nogmaals; ik denk dat het vaker als excuus wordt gebruikt voor een slecht gereden proef, dan dat het aan de voorkeur (of afkeur) van de jury ligt.
BellyBel schreef:Volgens mij begin je bij de paarden dan gewoon in de B hoor. 'Vriendin' van mij reed eerst ook Z bij de pony's, en heeft later de overstap genomen naar de paarden (wel met een 'PAARD'je dan). En die moest gewoon in de B beginnen,
Ja, als ze met een nieuw paard gaat starten bij de paarden, dan moet ze weer in de B beginnen (of in de L1). Maar als zij met haar Z-pony bij de paarden gaat starten, dan mag ze gewoon in de Z. Alleen als ze bij de pony's Z2 startte, dan moet ze bij de paarden terug naar de Z1. Want in de Z2 proeven voor pony's zitten geen changementen.
_tarja_ schreef:Dit jaar hoop ik bij de pony's nog in het Z te komen...kan ik daarna gelijk bij de paarden in het Z beginnen. Maar dan weet ik iig een beetje wat ik moet verwachten!
Je rijdt nu nog M1? Denk er om dat je de lat niet te hoog legt voor jezelf, hoor. Dan kan je alleen maar teleurgesteld worden. Ik wil je niet ontmoedigen, niets is onmogelijk. Maar makkelijk is het zeker niet. En met een fjord in de Z bij de paarden zal je het zeker heel zwaar krijgen.
Maar je kan het natuurlijk altijd proberen. Lukt het niet, dan kan je natuurlijk altijd je pony nog verkopen en een paard kopen.