Aangeklaagd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Aangeklaagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 16:22

Hoe vaker ik dit woord lees, hoe vreemder ik het vind klinken.

Maar goed, het gaat gebeuren:de tuchtcommissie van de knhs gaat zich er over buigen....

Een tijdje geleden heb ik na afloop van een wedstrijd het betreffende jurylid gevraagd om uitleg bij de gegeven punten. Ja... deze waren echt erg laag en in mijn ogen niet in overeenstemming met de klasse en de verreden prestaties.. maar goed, daar ging het niet eens over. Ik wilde alleen graag weten op welke manier mevrouw X aan haar punten was gekomen.

Snibbig en helemaal in de verdeding vond mevrouw X dat zij hierover geen uitleg verschuldigd was. Ik vond van wel en heb dat ook tegen haar gezegd. Hallo dit was L1....

Maar goed... de discussie werd verhitter en de kantine smulde mee. Iedereen had het er namelijk over, maar niemand neemt de moeite om hierover te praten met het betreffende jurylid. Ik vind dat je altijd de discussie kan aangaan (niet over de cijfers).

Nu blijkt dat mevrouw X een klacht heeft ingedient bij onze sportbond en jawel... de aanklager heeft besloten de tuchtcommissie in te schakelen. De sancties zijn niet mals en voor deze straffen moet je bij normale rechtbank toch wel heel wat op je kerfstok hebben om tot deze eisen te komen .

Jammer dat een jurylid niet de moeite neemt om een normaal gesprek aan te gaan, jammer dat de KNHS er direct van uit gaat dat je als "verdachte" direct schuldig bent, jammer dat er zo veel ophef van wordt gemaakt... alsof ze daar niets beters te doen hebben (proevenboekjes van nieuwe kaften voorzien... )

Zo... wie heeft er ook wel eens zoiets meegemaakt en hoe liep dat af?

JollyHumpy
Berichten: 1954
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: Driebergen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 17:55

haha!! sommige jurys...zucht.
Ik vind het raar dat X niet een normaal gesprek over zoiets wilde
voeren... en dan ook nog een aanklagen pff.

Ik heb t niet echt meer meegmaakt, maar ik vind het zonde dat de jury en de combinatie geen 'contact' meer kunnen hebben na de proef(/ven). Dan krijg je gelijk uitleg, en tips... ZO relaxt!!

Maar nee..uit tijdgebrek doen ze daar niet meer aan, dat vind ik echt poedersuiker!

RoWi

Berichten: 6886
Geregistreerd: 27-12-05
Woonplaats: NB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 18:04

Is echt stom! misschien was ze ongesteld of met het verkeerde been uit bed gestapt! Maar om er dan meteen een "rechtzaak" van te maken is wel errug overdreven...

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 19:29

Wie is er nou aangeklaagd? Jij of Mevrouw X?

Arnyek
Berichten: 638
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Aangeklaagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 19:37

Maar GeJe, wordt jij 'aangeklaagd' of de amazone/ruiter voor wie jij "opheldering" vroeg (zo was het verhaal toch??)?
Erg apart dat wanneer je om uitleg vraagt, je aangeklaagd wordt! Ik neem aan dat, aangezien de hele kantine meesmulde, er getuigen zijn??

En ik ben nu wel erg benieuwd met wat voor sancties er wordt gedreigd?!

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 20:12

De ruiter met wie ik mee was wordt aangeklaagd... mijn bemoeienissen vallen onder zijn verantwoordelijkheid volgens het wedstrijdreglement.

Ja, er zijn vast wel getuigen... de mevrouw van het secretariaat heeft een vage verklaring afgelegd.. eigenlijk heeft ze niks gezien of direct gehoord, maar is alles op afstand een beetje meegekomen... Ik weet alleen niet wie er nog meer in die kantine zaten...

Ach.. ik vind het zo´n grote onzin, en getuigen van een enorme portie zieligheid ten top.

Sancties als 2 maanden `te voet stellen` en boetes van 500

Als er iemand naar mij toekomt na de proef, probeer ik die altijd te woord te staan, inzicht te geven in mijn manier van punten geven... Een beetje uitleg doet vaak wonderen en als het dan toch niet begrepen wordt, dan zien we elkaar de volgende keer wel weer...

gomir

Berichten: 25550
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 00:38

Ik heb altijd begrepen dat een jurylid tot minimaal een half uur na de uitslag(oid) op het terrein aanwezig moet zijn voor eventuele vragen en om bepaalde dingen toe te lichten als de ruiters dit vragen...

heeft weinig zin als je dan aangeklaagd wordt

Ik weet natuurlijk niet op wat voor manier het gevraagd is en hoe het gesprek verlopen is, maar het lijkt me enigszins overdreven als twee volwassen mensen er niet op een normale manier uit kunnen komen en de tuchtcommissie van de KNHS daarvoor in moeten schakelen...


Misschien had ik dat toen ook maar moeten doen toen ik bijna in elkaar geslagen werd omdat ik iemand er vriendelijk op attendeerde dat het niet toegestaan was om met een slofteugel los te rijden bij het B-springen...
Het was idd niet mijn zaak, maar ik dacht dat ze het beter daar te weten kon komen dan een week of drie later op het regiokampioenschap. Maar tegenwoordig kijk ik wel lekker de andere kant op als ik wat zie(heb geen zin in klappen of om uitgescholden te worden)...
(maar dit is helemaal off-topic. Al lijkt het me meer reden voor een klacht bij de tuchtcommissie dan het verhaal van de TS )

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Re: Aangeklaagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 01:13

GeJe schreef:
Zo... wie heeft er ook wel eens zoiets meegemaakt en hoe liep dat af?

(ik...... )


Ik PB je nog wel even als ik weer bijgekomen ben...........
(grijns tot de macht 5...... )

Je moet ook niet een jury volledig in elkaar trappen in de kantine.
Zoiets doe je achter op het parkeerterrein in het schemerdonker GeJe, nadat je eerst de betreffende auto even met je autosleuteltjes heb bewerkt...............

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 01:14

Cgj Dat mag je ook hier vertellen hoor

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 01:15

Sammie schreef:
Cgj Dat mag je ook hier vertellen hoor

Dat vindt mijn jurist niet goed..........

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 09:31

Geje, Hou vol. Je kwam op voor je ruiter( was in mijn topic). Ga voor mijn part op je strepen staan voor die tuchtcommissie. Jouw ervaring moet toch ergens voor tellen?

Die "jury" heeft haar papieren w.s. gewonnen op een bingoavond. En als haar dat verteld wordt gaat ze flippen.

Misschien kan je van de gelegenheid gebruik maken om de KNHS voor te stellen om een echte klachtencommissie dressuur in te stellen. Waar mensen (met jouw ervaring ) kunnen klagen over de jurering, dan was dit incident w.s. helemaal niet gebeurt.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 09:38

als je goed genoeg bent om te jureren dan moet je ook goed genoeg zijn om je puntentelling te onderbouwen.

Nou heb ik het flauwe vermoedde dat TS niet heel netjes is gebleven....... zeker door zijn zin dat de kantine mee genoot.

Ik vind overigens zeker dat een jurylid moet onderbouwen wat er gepunt is, gewoonweg omdat een jurylid imo een stimulerende factor moet zijn. En met alleen punten kom je er niet, het is fijn als je weet WAAROM en hoe je dit in de toekomst kan voorkomen

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 12:02

KiWiKo schreef:
...heb ik het flauwe vermoedde dat TS niet heel netjes is gebleven....... zeker door zijn zin dat de kantine mee genoot....


Wie is TS ?

En ik kan je verzekeren dat het absoluut wél netjes is gebleven. Dat iedereen meesmulde komt omdat bijna alle deelnemers teleurgesteld waren in de hun punten.... Zelfs de winnaar van de rubriek, begreep haar punten niet en vond juist dat ze die eerste plaats niet verdient had...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 12:04

hihi JIJ bent Topic Starter

als jij gewoon correct bent geweest dan is er toch niks an het handje

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 12:29

Hehehe... was even niet op de hoogte van deze vakterm

Dat lijkt mij ook, maar zoals de knhs dit nu opblaast, enkel en alleen door de melding van mevrouw X en een aanvullende verklaring van iemand die eigenijk niets heeft gehoord.....

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 13:07

KiWiKo schreef:
als je goed genoeg bent om te jureren dan moet je ook goed genoeg zijn om je puntentelling te onderbouwen.


Hier ben ik het mee eens en ik vind het werkelijk waar belachelijk dat je aangeklaagd kan worden als je om een onderbouwing vraagt als de jury daar net even geen zin in heeft. Dan had ze meteen weg moeten gaan als ze toch niet van plan was mensen op een duidelijk manier te woord te staan. In ieder geval, als ik het goed begrepen heb? Ze was dus al gepikeerd dát jullie om uitleg kwamen vragen?

Het is in mijn ogen de (morele) plicht van de jury om deelnemers van de wedstrijd zo goed mogelijk te vertellen wáár het mis ging of wat er (nog) beter kon. Dit staat op de coupon, als de deelnemers méér willen moeten ze na afloop zelf naar de jury. Ik heb regelmatig een praatje gemaakt na afloop met een jurylid, niet eens met slechte punten overigens, en ben alleen maar mensen tegengekomen die heel enthousiast begonnen te vertellen hoe ze het graag wilden zien en wat de verbeterpunten waren.

Succes ermee, want zolang het een nette discussie is gebleven heeft ze volgens mij geen poot om op te staan.

Fitzroy

Berichten: 25161
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Aangeklaagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 16:05

Ik kan me dan weer wel voorstellen dat de hele situatie door mevrouw X als zeer bedreigend ervaren is.
Ik zou eerlijk gezegd ook niet vrolijk worden van een kantine die mee zit te 'smullen' zoals het hier genoemd wordt.
Om een klacht in te dienen gaat wel wat ver.

Ik ben ook altijd bereid om mijn punten te onderbouwen, maar in een doodstille kantine waar iedereen je als het ware weg kijkt, zou ik me ook niet zo op mijn gemak voelen. In die zin kan ik me nog wel verplaatsen in mevrouw X.

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 16:58

@ Fitzroy: Daar heb je helemaal gelijk in, het was uiteraard ook niet de bedoeling om ook maar enigszins bedreigend over te komen. Het was verder niet een doodstille kantine.. de volgende rubriek was alweer begonnen en er waren zeker ook mensen aanwezig die helemaal niet eens door hadden waar de discussie overging.

Uiteindelijk is het gewoon een vervelende situatie geworden die nu ernorm wordt overdreven.

Maxielover

Berichten: 2681
Geregistreerd: 15-04-04
Woonplaats: Noordwijk aan Zee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 17:04

CGJ12 schreef:
Sammie schreef:
Cgj Dat mag je ook hier vertellen hoor

Dat vindt mijn jurist niet goed..........


Nouja, aan je onderschrift te zien kan het best...

Fleurtje100
Berichten: 2700
Geregistreerd: 13-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 13:14

Het is toch wel ronduit belachelijk dat als je opheldering gaat vragen over je punten er een aanklacht tegen je in word gediend. En dan die straffen.. 2 maanden te voet stelling en 500€ boete omdat je uitleg vraagt aan de jury? Zijn er geen getuigen van andere gedupeerde ruiters die in de kantine aanwezig waren?

Schwung
Berichten: 98
Geregistreerd: 02-07-04
Woonplaats: Breda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 17:24

Als de hele kantine mee kon luisteren zijn er zat getuigen.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 18:49

Schwung schreef:
Als de hele kantine mee kon luisteren zijn er zat getuigen.

............


GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 20:21

Ja dat zal vast wel, maar probeer maar eens uit te vinden wie er allemaal zaten. Heb ondertussen maar de uitslagenlijst opgevraagd en kan op die manier wel wat deelnemers achterhalen... Moeten ze natuurlijk wel een verklaring willen afleggen.

Inderdaad CGJ of .. maar goed... ff de lijst dus afwachten...

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 21:05

GeJe schreef:
Ja dat zal vast wel, maar probeer maar eens uit te vinden wie er allemaal zaten. Heb ondertussen maar de uitslagenlijst opgevraagd en kan op die manier wel wat deelnemers achterhalen... Moeten ze natuurlijk wel een verklaring
willen
afleggen.

Inderdaad CGJ of .. maar goed... ff de lijst dus afwachten...


Met een beetje mazzel zijn er nog deelnemers bij die ......... ahum........ ooit nog eens bij jou een winstpunt willen rijden...........

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 22:09

Aha... ik kan natuurlijk een soort van "diplomatieke" benadering toepassen. Eerst maar eens kijken of het secreatariaat medewerking wil verlenen...