Wedstrijden bij kampioenschappen zwaarder gejureerd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
melody2
Berichten: 891
Geregistreerd: 26-08-04

Wedstrijden bij kampioenschappen zwaarder gejureerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 13:01

Het valt mij op, dat kampioenschapswedstrijden altijd veel zwaarder worden gejureerd dan de gewone reguliere wedstrijden. Ik vraag mij af waarom dit gedaan wordt. Dezelfde juryleden jureren bij een gewone wedstrijd gewoon, waardoor je bij een nette proef regelmatig winstpunten haalt. Op het moment dat je die juryleden dan bij een kampioenschap hebt geven ze door middel van je punten ineens aan dat je niet winstpuntwaardig gereden hebt.
Waarom dit verschil?

Nibbit

Berichten: 10415
Geregistreerd: 03-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 13:02

Tellen de winstpunten van een kampioenschap wel mee? Ik dacht nl. van niet, en dan zou het niet eens wat uitmaken.

melody2
Berichten: 891
Geregistreerd: 26-08-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 13:07

Bij ons tellen de winstpunten wel mee en tegenwoordig is er ook de regel dat je alleen bij het behalen van 60% ( dus een winstpunt ) door mag naar de Nederlandse KNHS Kampioenschappen.

judithh

Berichten: 3348
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Rotterdam

Re: Wedstrijden bij kampioenschappen zwaarder gejureerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 14:26

ik weet van mijelf dat ik op kampioenschappen niet anders zit te punten als op reguliere wedstrijden.
Of collega juryleden dit wel doen weet ik niet, het is mij nooit zo opgevallen.

M59
Berichten: 917
Geregistreerd: 08-08-05
Woonplaats: ZH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 14:28

Ik heb eigelijk ook nooit gemerkt dat iklager reed op kampioenschappen.
Ik denk ook dat de ene jury het weer anders doet dan de andere.

utjelover

Berichten: 743
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Brakel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 14:31

Ik heb daar ook ervaring mee. Ik had zaterdag bij de kampioenschappen 159 en 151 , een groot verschil vind ik!
(thuis rijdt ik meestal rond de 160)

Rhythm
Berichten: 536
Geregistreerd: 21-10-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 14:53

Een groot verschil Ik had vorig jaar 171 en was ik tweede geloof ik en bij de andere jury (zelfde proef!!!) had ik nog niet eens een winstpunt en was ik bijna laatste... OEPS

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 18:09

Ja hoor, dat is zonder meer strenger.
Ga er maar vanuit dat alle "halve"-cijfers naar beneden worden afgerond, terwijl er normaal naar beide kanten wordt afgerond.....

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 20:06

Het is me nooit gevraagd om op kampioenschappen strenger te jureren, dus ik heb het ook nooit gedaan.

Samo

Berichten: 2114
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Dtc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 22:13

Ik heb er nooit wat van gemerkt op regiokampioenschappen of nederlandse.. (ik had toen 176 en 178.. dus lager gepunt dan normaal.. nee niet echt..)

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 09:47

Als het goed is nodigt je regio juryleden uit andere provincies uit......(of ze zetten de instructrice van een collega deelnemer in de auto)

Dan lijkt het al gauw strenger( hier in Frl) omdat ze je niet kennen. Maar ik moet idd toegeven dat we diverse keren( nou ja 2 keer) op de kampioenschappen heel tevreden zijn geweest over de proef, terwijl we dachten dat we een coupon van een kreupele ezel terug hadden gekregen.

chelsea82
Berichten: 436
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Wedstrijden bij kampioenschappen zwaarder gejureerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 17:39

Ze zullen wel moeten.Ze kunnen op een kampioenschap niet raar gaan punten, geen vriendjes politiek uitoefenen.De besten moeten bovenaan staan.Die gaan tenslotte naar de nederlandse.Als ze nou zo soepel gaan jureren en naar de ruiters kijken in plaats van de paarden/proeven, dan staan straks de mindere ruiters op de nederlandse en dan vallen de juryleden door de mand.En dat kan natuurlijk niet.Is al jaren zo.

Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 17:57

Namen jureren is uit den boze en zou zeker niet mogen maar gebeurt heel duidelijk wel helaas.

Er wordt op kampioenschappen echt zwaarder gejureerd is ook mijn ervaring. Snap niet waarom, als iedereen normaal jureert komt de beste ook bovenaan te staan en waarom iedereen dan opeens met 10 รก 15 punten minder wordt gewaardeerd dan bij gewone wedstrijden.... 't is mij echt een raadsel.

Luci
Berichten: 916
Geregistreerd: 31-07-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 23:17

utjelover schreef:
159 en 151 , een groot verschil vind ik!
(thuis rijdt ik meestal rond de 160)



Grapje hoop ik?

NaDiNeLoVe

Berichten: 219
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: Fryslan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 23:29

ik heb gehoord dat de 1e en 2e prijzen, naar de nederlandse kampioenen gaan, maar als ze niet boven de 60% hebben gehaald, mogen ze er niet heen... vind ik vrij streng..
ook al zal dat wel niet voorkomen maar toch..
en merk wel dat er op de kampioenschappen strenger gejureerd wordt.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 00:07

Luci schreef:
utjelover schreef:
159 en 151 , een groot verschil vind ik!
(thuis rijdt ik meestal rond de 160)



Grapje hoop ik?


Dat lijkt mij ook een grapje. Ik heb zelf weleens gehad: 164 (4e) en 146(18e en enalaatste).
En de laatste keer dat ik kampioenschappen heb gereden 175 (3e) en 161 (10e).

En dat is nog niet eens heel extreem. Iemand uit mijn oude club had 173 en 137

Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 08:49

Voor mij is dat, in mijn ogen vreemde jureren, dat kampioenschappen niet leuker en geloofwaardiger maakt. Wel jammer want als er gewoon en naar prestatie gepunt wordt er een heel andere volgorde op de eindlijst zou staan.

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 09:27

Ranna, ik snap hem niet? Een vreemde kijkt toch alleen naar de proef en zal veel objectiever zijn dan een jury die jou al een paar keer bovenaan geplaatst heeft?
Als Saskia haar instructrice zou jureren dan weet ze toch veel te veel van de combinatie om tot een objectief oordeel te komen.

Als je nu b.v. 3 keer zonder winst bij jury A gestart bent, dan denkt zo'n mens toch ook van te voren: dat wordt w.s. weer niks...

Echt objectief ben je pas als je van te voren geen idee hebt hoe iemand rijdt. En zelfs dan sluipen persoonlijke voorkeuren er nog in, maar dat houdt het menselijk.

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 12:41

Ga aanstaande vrijdag naar Sneek om te jureren bij de Kampioenschappen. Jureer niet anders dan ik normaal zou doen. Heb gisteren wel even op de startlijst gekeken, maar heb op 1 ruites na nog nooit iemand zien rijden... tenminste dat ik me kan herinneren. Ik ben dus benieuwd ...

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 13:52

GeJe schreef:
Ga aanstaande vrijdag naar Sneek om te jureren bij de Kampioenschappen. Jureer niet anders dan ik normaal zou doen. Heb gisteren wel even op de startlijst gekeken, maar heb op 1 ruites na nog nooit iemand zien rijden... tenminste dat ik me kan herinneren. Ik ben dus benieuwd ...

Nu komt de verrassing nog met WIE je samen moet jureren zeker?....

Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 13:54

amondi schreef:
Ranna, ik snap hem niet? Een vreemde kijkt toch alleen naar de proef en zal veel objectiever zijn dan een jury die jou al een paar keer bovenaan geplaatst heeft?
Als Saskia haar instructrice zou jureren dan weet ze toch veel te veel van de combinatie om tot een objectief oordeel te komen.

Als je nu b.v. 3 keer zonder winst bij jury A gestart bent, dan denkt zo'n mens toch ook van te voren: dat wordt w.s. weer niks...

Echt objectief ben je pas als je van te voren geen idee hebt hoe iemand rijdt. En zelfs dan sluipen persoonlijke voorkeuren er nog in, maar dat houdt het menselijk.


@Amondi, door een tikfout van mij is mijn commentaar anders opgevat dan ik bedoel

Ik bedoel te schrijven dat ik het 'vreemd' jureren vind en niet dat er door een vreemde gejureerd moet worden Hoewel dat ook moet in mijn ogen.

Daarbij is het zo dat bepaalde namen zo ver over de provinciale grenzen bekend zijn dat het haast onmogelijk is een jury te vinden die onbekend is met die mensen.
Begrijp me goed, als bekende mensen de beste proef rijden horen ze bovenaan te staan. Wat ik echter zie is dat er wordt gekeken naar de behaalde prestaties in het verleden van iemand en niet naar wat zo'n persoon op het moment supreme laat zien.

Dat plus het opeens veel minder punten dan in een normale wedstrijd noem ik vreemd jureren. En door dit alles zijn de kampioenschappen niet geloofwaardig.

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 14:28

CGJ12 schreef:
GeJe schreef:
Ga aanstaande vrijdag naar Sneek om te jureren bij de Kampioenschappen. Jureer niet anders dan ik normaal zou doen. Heb gisteren wel even op de startlijst gekeken, maar heb op 1 ruites na nog nooit iemand zien rijden... tenminste dat ik me kan herinneren. Ik ben dus benieuwd ...

Nu komt de verrassing nog met WIE je samen moet jureren zeker?....


Tja, want ondanks dat ik mijn adreswijziging per email heb doorgegeven aan de Friese Bond, weet ik niet waar ze de post nu naar toe gaan sturen? Maaruh... ik zie jou daar ook dan?

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 14:31

GeJe schreef:
Tja, want ondanks dat ik mijn adreswijziging per email heb doorgegeven aan de Friese Bond, weet ik niet waar ze de post nu naar toe gaan sturen? Maaruh... ik zie jou daar ook dan?

Nee hoor.
Je moet het doen met iemand anders...........
En nu maar hopen dat je het verschil een beetje binnen de perken weet te houden. Voor je het weet word je hier op Bokt op de brandstapel gezet..............

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 14:33

[quote="ranna] .... Wat ik echter zie is dat er wordt gekeken naar de behaalde prestaties in het verleden van iemand en niet naar wat zo'n persoon op het moment supreme laat zien....[/quote]

Het is toch: ... in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.... Voor alle dressuurproeven zou een een bijsluiter moeten worden opgesteld.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 14:36

GeJe schreef:
Het is toch: ... in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.... Voor alle dressuurproeven zou een een bijsluiter moeten worden opgesteld.

Neeeee..... die zin was anders.
In het verleden behaalde resultaten bieden een sterke indicatie voor de toekomst...